-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية حب لايجوز شرعاً بقلم ورد سليم - الفصل الثامن عشر

أهلاً بكم أصدقائنا زوار موقعنا قصص 26وهنكون معاكم في قصص رومانسيه علشان نكمل قصتنا الحلقه اللي فاتت قصص رومانسية | حب لايجوز شرعاً "الفصل السابع عشر"عشق ورومانسية بدون وجه حق النهارده مازن هياخد قلبه "سلمى يعني" ويهرب بيها قبل ماأبوها يبعدهم عن بعض وهيتجوزها وأحلام هتوافقه على دا علشان ميحصلهاش زي مها ,وهنشوف مايا ووليد اللى هيموتوا ويبوظوا فرحة مروان ومنى وهنشوف خطتهم الدنيئه واللى هيحصل لمنى .. ودا اللي هنعرفه النهارده وعشق ورومانسيه بدون وجه حق في قسم قصص رومانسية.... نعمل حسابنا في مناديل كتي بقا علشان العياط أتمني تقضوا معانا اجمل الأوقات .....
قصص رومانسية | حب لايجوز شرعاً "الفصل الثامن عشر"عشق ورومانسية بدون وجه حق

حب لا يجوز شرعاً

الفصل الثامن عشر

ااط..لع برا لو.س سمحت.

علم مازن انه لو ظل دقيقة واحدة امام خجلها وجمالها لم يسيطر على نفسه اطلااقا.

قام خرج مازن .وبعد شوية خرجت سلمى وكانت لابسة فستان بنفسجى وطرحة اوف وايت وحطت شوية كحل علشان اثار العياط.

وخرجت لأحلام ومازن.اللى اول ماشافها تنح من جماله

وحمد ربنا انه هايتجوزها بسرعة وهتكون حلاله خلاص.

احلام.هتوحشينى اوى يا سلمى

سلمى استغربت من جملة امها ..

ليه يا ماما بتقولى كدا مش فاهمة حاجة

مازن..علشان هتمشى معايا يا سلمى وهنكتب كتابنا انهاردة.

سلمى ..بخضة على فرحة وخوف.كوكتيل مشاعر كدا على بعضهم.

_ اييييييه.؟

مازن.. زي ما سمعتي ويالا مفيش وقت باباكي قرب يجي

********************
وفعلا مازن اخدها ونزل بيها روح بيتهم ودخلها الصالون واستأذنها ينده لمامته.. سلمي قعدت تتفرج علي الصالون بتاعهم هي كانت اول مرة تروح عندهم

مازن دخل عند وداد وقالها اللي حصل كله.........

وداد.. ايه.. تتجوزها دلوقتي انا قولتلك من الاول ابعد عن الناس دي ماسمعتش كلامي

مازن بصوت واطي... شششششششش يا ماما وطي صوتك سلمي برا وهي دلوقتي ملهاش حد غيري

وداد.. يا ابني انا مش مطمنة لابوها من الاول سيبها يا مازن والدنيا مليانة بنات تملي العين

مازن بتفكير.. عندك حق الدنيا مليانة بنات تملي العين.......

بس اللي انتي متعرفيهوش ان سلمي هي اللي ملت قلبي وحياتي وعنيا بردو يا ماما.... ماما انا مش هسيب سلمي الا لو روحي سابت جسمي الاول..الكلام خلص بعد اذنك انا نازل رايح عند المأذون انا حبيت اعرفك الاول قبل ما اتصرف

وداد.. يا حبيبي انا كمان بحبها انا كل خوفي عليك من ابوها

مازن.. متقلقيش يا ماما ان شاء الله مش هيقدر يعملنا حاجة

وداد.. ربنا يحفظك يا ابني

مازن.. طيب دلوقتي بقا انا نازل سلام

واخد سلمي ونزل راحو عند المأذون واتصل بجاسر ومروان علشان يكونو شهود و كتبو الكتاب ورجعو البيت بس المرادي كانت وداد في انتظارهم واول ما دخلو ..

وداد..لوووولوووولووووولوووولووولي

مازن.. ايه يا ماما هتلمي علينا الناس

راحت علي مازن خدتو فحضنها وباركتلو ونفس الكلام مع سلمي

وداد.. مبروك يا حبايب قلبي كان نفسي نعملكم فرح كبير

مازن بص لسلمي لقاها بتدمع (((اكيد اتجوزت في ظروف وحشة جدا امها مش جانبها زي اي بنت مخرجتش من بيت ابوها طبيعي حتي ما اتعملهاش فرح)))

مازن.. مين قالك كدا يا ماما سلمي هيتعملها فرح متعملش لحد.. بس نعدي الايام دي الاول

وداد.. طيب خدها فرجها الاوضة اللي هتنام فيها عقبال ما احضرلكم العشا

مازن بغمزة لسلمي.. بس كدة ده انتي تؤمري يا ماما يالا ياسلمي قدامي ع الاوضة

سلمي بصتله ووشها احمر..

مازن بخبث.. هفرجهالك

ودخل فرجها اوضته اللي هي هتنام فيها وشافت صور مازن وحاجته فعرفت انها اوضته وراحت وقغت جنب المكتب
مازن راح قرب جانبها ومسك ايدها

مازن.. ايه سولي انتي مش فرحانة ولا ايه شايفك ساكتة من ساعة ما جينا وانا مش مبطل رغي من كتر الفرحة حاسس اني طلعلي لسان تاني

سلمي بكسوف.. لا طبعا اكيد فرحانة بس.....

مازن.. عارف انتي عايزة تقولي ايه متخافيش انا وعدتك اني هعملك فرح زيك زي اي بنت ومش هخلف وعدي انتي متعرفيش انتي بالنسبالي ايه.. انتي كل حاجة فحياتي يا سلمي

سلمي.. يعني انت هتنام فين انهاردة

مازن بغمزة. انتي عايزاني انا فين

سلمي.. انت

مازن.. قليل ادب عارف

ع العموم ياستي انا هتنازلك عن اوضتي وهروح انزل في اي اوتيل علشان تبقي مطمنة

سلمي.. لا طبعا انت قربي منك هو اللي بيطمني

مازن.. كنت عارف انك مش هيهون عليكي تنيميني برا اوضتي

سلمي.. ايييييه اكيد لا يعني....

انا قصدي مينفعش تسيب بيتك وتنزل في اوتيل بسببي انت ممكن تقعد هنا عادي ممكن تنام في الصالون او في الصالة مثلا

مازن بطريقةكوميدية.. امممم مثلا.. اوفي الحمام البانيو كويس بردو وواسع مثلا.. او علي رخامة المطبخ عريضة وكويسة مثلا.. ربنا يصبرني عليكي يا اخرة صبري بصي غيري لبسك بقا وتعالي وانا هخرج دلوقتي علشان حاسس اني قربت اخلف وعدي معاكي في حكاية الفرح دي

سلمي.. هههههههههه ماشي يالا اطلع برا

مازن.. والله يا مازن عشت وشوفت اليوم اللي بتطرد فيه من اوضتك
)))) في القسم))))

شريف.. جهز يابني القوة

ادهم.. شريف بلاش انت تروحلهم البيت كفاية اللي حصل في المطار وسيبني انا اطلع المأمورية ديه

شريف.. ادهم والنبي بلاش تعطلني احسن انا حاسس اصلا اني مش هلقاه في البيت

ادهم.. يا بني ده اكيد انت مسمعتش عن توفيق علام ده من كبار البلد واكيد ليه نفوذ

شريف.. حتي لو مين هجيبو بردو متعطلنيش بقى ...ولف علشان يمشي

ادهم.. شريف

شريف.. نعم اتفضل اديني نصايح الاب اللي كل مرة بتديهاني

ادهم.. بلاش عنف وغشم يا شريف

شريف ..رجع الخطوتين اللي مشيهم وحط ايده علي كتف ادهم وقالو.......... مش معني ان احنا ولاد عم تبقا الواصي عليا في الشغل انا عارف انا بعمل ايه وبعدين اللي عملتو مع جاسر ده طبيعي ده شغلي

ادهم.. يا ابني انا مش عارف انت مستبيع ليه كدا اتفضل شوف انت رايح فين

*************************

(((((((((في مكان ما))))))))))

توفيق.. بقا بعد ما اكشف نفسي يطلع منها ابن ال***********ما العيب مش عليه انا اللي طلعت غبي وما شيلتش الاوراق من الشركة بس هتتعوض انا وراهم والزمن طويل

ومسك الموبايل

توفيق.. مرحبا چاك لا يوجد لدي وقت اسمعني جيدا انا احادثك من شريحة جديدة لقد القيت بشريحتي القديمة بعد علمي انني مطلوب القبض علي والشرطة الان في طريقها الي المنزل

چاك.. نعم توفيق انا انصت اليك تفضل

توفيق.. ................. وحكاله توفيق كل اللي حصل

چاك.. تذكر توفيق لقد قلت لك تآني وانت لم تفعل ذلك.. والان ماذا تريد ان تفعل

توفيق.. ساروي لك ماذا اريد..

*****************

))))))))) في الڤيلا))))))))

سهي قاعدة في الڤيلا سرحانة وكل واحد في الاوضة بتاعته سهي سمعت كل حاجة جهاد حكتها لمروان بس محبتش توريهم نفسها ساعتها وافتكرت اللي كان بيحصل بين مها وجاسر من نظرات والصورة وضحت قدامها دلوقتي قامت خرجت الجنينة في نفس الوقت اللي كان شريف جه فيه

شريف.. حضرتك دي ڤيلا توفيق علام مش كدا((سهي ضهرها لشريف))

وما ان التفتت ونظرت اليه فخلع نظارته السوداء ولفحه عطرها وما فاق الا علي صوت نظارته وهي تسقط من يديه علي الارض

شريف في نفسه... يخربييييييييييييييييت جمال عيونك ايه ده انا فحقيقة و لا حلم ولا ايه بالظبط ....يا شيخة ده انتي ((((((قمر)))))) خانه لسانه ونطق هذه الكلمة دون ان يدري
سهي بمنتهي الرقة.. افندم

شريف بصوت خشن.. احم احم انتي مين وبنت مين واسمك ايه وعمرك كام سنة ومرطبته ولا لا قصدي.. تقربي لتوفيق ايه((((((فعلا غشيم علي رأي ادهم))))))))

سهي بتفهم.. ممكن اعرف في ايه وانا بيتحقق معايا ولا ايه انا هنا فبيت عمتي

شريف في نفسه..الحمدلله ابوها مش المجرم اللي بدور عليه طب خلينا في الشغل دلوقتي

طيب يا انسة مطلوب القبض علي توفيق علام وعندي اوامر بتفتيش الڤيلا

..... اتفضل الڤيلا قدامك يا شريف باشا تقدر تتفضل.. نطقها جاااسر حين وصوله اليهم

شريف.. انا اسف يا جاسر بيه ده شغلي

جاسر.. وانا مقدر ده اتفضل

وفعلا شريف ملقاش توفيق واستأذن من جاسر واتأسفله علي اللي حصل في المطار وانصرف تحت تبادل النظرات بينه هو و سهي ...سهي استأذنت جاسر وطلعت علي فوق بعدها جاسر لسة هيطلع لقي مها نازلة علي السلم وفي اديها شنطة هدوم وعنيهم اتقابلت في نظرة طويلة ونزلت مها وقابلو بعض وكل واحد فيهم مش عارف يبدأ بالكلام لغاية ما مها قررت تبدأ
مها .. اشوفك بخير يا جاسر

جاسر.. علي فين يا مها ((جاسر فاكر كل اللي حصل ومش قادر ينسي بس بردو فنفس الوقت قلبه مش قادر ينسي مها))

مها.. بيتهيئلي خلاص مبقاش ليا مكان هنا بعد اللي حصل ماماتك كانت رسمالي بيت جميل في الخيال كأنه بيت من التلج بس للأسف لما الشمس طلعت البيت اختفى كنت مبسوطة بوجودك جانبي حتي لو وجودك وجع كفاية نظرة من عنيك حتي لو نظرة كره ليا كفاية اني كنت ببقا مطمنة علي وجودك في الدنيا بخير وقصاد عينيا...

جاسر.. كل كلمة قولتيها وعليها الف وجع بقلبي دلوقتي يا مها.. انا مش عارف ليه الظروف حكمت علينا بكدا بس اكيد ربنا ليه حكمة يمكن حق ابويا اللي اتاخد منه كل حاجة ظلم يمكن ربنا حب يرجعله حقه بالطريقة دي...((((. ثم تنهد تنهيدة حارقة للقلب.... ))))عمري ما هحب حد غيرك يا مها مهما حصل لو فاكرة ان قربك مني انتي كمان مش وجع تبقي غلطانة انا كنت بموت كل ثانية بتعدي عليا وانا عارف ومتأكد انك خلاص بقيتي مش ملكي وللابد.. متسيبيش البيت انا اتعودت علي وجودك جانبي حتي لو بوجع

مها.. ما اظنش ينفع بقا خلاص انا لازم امشي

جاسر.. مها انا محتاجلك هنا ومحتاجلك جانبي في الشركة.. الشركة بتنهار وهي باسمي انا يعني اي خسارة دلوقتي واقعة عليا انا

مها.. باي صفة هفضل هنا يا جاسر

جاسر.. علشان خاطري خليكي

**********
(((في جناح مروان)))

يجلس وبجانبه مني

مني.. هو انت استحليت القاعدة هنا ولا ايه يا مروان

مروان بغمزة.. اكيد طبعا مفيش حد يكره القاعدة مع القمر

مني.. انا بقول بقا كفايا قاعدة مع القمر وتروح تشوف الشركة وشغلك

مروان.. لا خلينا شوية

مني بدلع.. مروان بقا اصلا كدة كدة هتوديني انهاردة عندنا علشان خطوبة تقي انهاردة وهتتعمل عائلية يعني تروح شغلك وتجيلي علي بليل

مروان بمشاكسة.. ماشي موافق بس بشرط

مني بمكر.. هههههههه عارفة الشرط بتاعك ومش موافقة عليه

مروان.. مش بمزاجك طبعا.. وراح شايلها ووووو.............. (((((((احنا قولنا ايه 😜)))))))))
وفعلا راحت مني خطوبة تقي واتفاجئت برقم غريب بيكلمها

مني.. الو

الشخص.. مش هقولك انتي اتسرعتي واتجوزتي واحد بتاع ستات علشان انتي عارفة كدة كويس بس ياعيني عارفة انه تاب ومبيعملش كدة تاني واللي متعرفيهوش انه لسة بيلعب بديله

مني.. اخرص يا حيوان انا جوزي اشرف منك

الشخص.. اهي المعلومة دي بقا هسيبك تتاكدي منها بنفسك لما تروحيله العنوان ده وتشوفيه بعنيكي وهو بيخونك سلام يا قطة والعنوان هبعتهولك في مسدچ

وقفل ومني كأن كل احلامها مع مروان بتتهد طوبة طوبة ومعاها جدار الثقة اللي كانت بنياهولو

وفعلا الرسالة وصلت ومكتوب فيها فكري كويس لو عايزة تشوفيه قدام عنيكي بيخونك والعنوان

اهو *********************

)))))))في التليفون))))))

مايا.. وليد جاهز

وليد.. طبعا ده انا مستني علي نار

مايا.. اوكيه هي جيالك شقتك دلوقتي اكيد هتيجي خصوصا انها عارفة جوزهاركان ايه

وليد.. تمام اقفلي انتي بقا عشان احضر نفسي سلام متنسيش تكلميه بعد ربع ساعة بالظبط من دخولها العمارة

***************************

وفعلا نزلت مني قبل مروان ما يجي وراحت علي الشقة اللي كانت في العنوان ودخلت لقيت الباب مفتوح هي داخلة وهي خايفة بس فنفس الوقت مش عايزة تعمل صوت علشان لو فعلا مروان بيخونها ميلحقش يهرب واول ما دخلت لقت باب الشقة اتقفل من برا

مني برعب وهي بتجري ع الباب.. ايه ده.. مين قفل عليااااا افتحوووولييييي

فسمعت صوت غرفة تفتح واذا بشخص يخرج منها لا يرتدي سوى شورت قصير

وليد.. اهلا يا قطة وقعتي ولا الهوا رماكي.......


                                                       يتبع .....


ياتري ايه هيحصل؟

استنونا الفصل التاسع عشر علشان تعرفوا ايه اللى حصل وامنى تكون الروايه نالت اعجابكم وتقدروا تتابعونا من خلال صقحتنا على الفيس بوك

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة