مرحبا احبابي متابعين قصص 26 أهلا بكم معنا في روايات رومانسية كامله ورواية "العشق الضال" بقلم فاطمة محمد رزق ... تقدروا تتابعوا الفصل الثالث والثلاثون من هنا
أغلقـت قلبـها الى وللأبـدد ولـم تهتم يوماً بتلك اللعنة التى يقال عنـها "الحب" .. لم تعتقد لوهلـة أنه قد يأتي اليوم الذي تـدخل فيه عالم "الحب" .. منعتـها كل الظروف عن إبدائها لمشـاعرهـا -لقد عشقهـا لم يعد يرتـوي إلا بحـبها يقول لقد عشـقت حنـانها .. لم أره على أيٍ من البشر الحقودين الذين تلوثت قلوبهم بالعفن .. قلبها الصافى النقي .. روحها السمحة .. ضحكتـها أآآآه من ضحكتـها إنها وللحـق ملاك يعيش على ارضنا هذه .. لقد أبديت لها عشقي بأفعالي ولكن لم اعطها تلميحاً بسبب تلك .. الظروف ! هـل ستظل الظروف هى الحاجز بين حبهما ؟! أم هـل يستمر ذاك العذاب طويلا ؟! بل هل سيتركها ترحـل من بين يديه بعد أن ملكها ؟! أم يتمسك بعشقه الضآل .. هذا ما ستجيبه أحداث الروايه لنا .. أتمنى لكم قضاء أوقات ممتعه معنا ...
العشق الضال
الحلقه الرابعة والثلاثون والاخيره
بعد ثلاث وعشرون عاما ..
فى احدى الجامعات بالقاهره
كان يركض خلفها وهو ينادى:يا انسه لو سمحتى!! ثوانى بس طيب!!
وهى تمشى بسرعه وتشعر بالغضب الشديد الى ان استدارت ونظرت له قائلا بكل غضب العالم:انت مش هتسيبنى فى حالى بقا!!
تنهد بتعب وهو يحاول ان يلتقط انفاسه بعد ذاك الركض وقال:والله مش عاوز ادايقك حرام عليكى كنت عاوز اسألك على حاجه بس!!
فقالت غاضبه:حضرتك لو عاوز محاضره مش هتفضل ماشى ورايا اسبوع كامل لدرجه انى بقيت بحس انى متراقبه فى اي مكان
تنهد بتعب وقال:مش عاوز محاضرات انا
ازداد غضبها وقالت:اومال عاوز ايه ..!!!
فقال بهدوء:عاوز رقم والدك
رفعت احدى حاجباها وقالت:ليه ان شاء الله!!
ابتسم وقال:عشان عاوز اطلب منه حاجه
نظرت له بفضول وقالت:حاجه ايه!!!
نظر لها قليلا ثم قال:هاتى الرقم
عادت لنظرات الغضب التى كانت قد اختفت خلف الفضول وقالت:انا اكيد مش هديك رقمه ممكن اديك عنوان الشغل بتاعه مش اكتر
نظر لها بضيق وقال:هاتى هاتى اي حاجه
فكتبته له واعطته اياه ثم ركضت من ام امامه بسرعه
فظل ينظر لها الى ان اختفت وقال:اما نشوف اخرتك ايه يا مدوخانى!! ..
****
حين وصلت للمنزل طرقت باب احدى الغرف فطالعها صوت فرحه قائله:ادخل
فدخلت الفتاه مبتسمه وذهبت عند فرحه قائله:ماما وحشتينى
ابتسمت فرحه وقالت بسعاده:وانتى اكتر ياحبيبتى .. جيتى امت ياحياه؟!!
فقالت حياه باسمه:لسا الوقت .. شوفتى الى حصل!!
فقالت فرحه باهتمام:ايه الى حصل!!
قصت حياه على فرحه كل ماحدث فقالت لها فرحه:كويس انك عملتى كده ولو راح الشغل عند ياسين هنعرف هو عاوز ايه!
اومأت حياه رأسها وقالت باسمه:طبدب انا هروح اغير هدومى ..
فى احدى السيارات
قالت فتاه وهى تضع يدها على رأسها:يا عمر دا مش طريق البيت وربنا
ضحك عمر وقال:ما انا عارف
عقدت حاجباها وقالت ببلاهه:اومال هتخطفنى!!!
ضحك مره اخرى وقال:اه يا ريتاج خاطفك
كتفت ذراعها واستندت على الكرسي خلفها وخى تقول:اشطا المهم على مكان انا بحبه
نظر لها قليلا ثم اعاد النظر للطريق وهو يقول:لا على مكان بتعشقيه ياحبيبتى
نظرت له غير مستوعبه ورمشت عده مرات وهى تقول:حبيبتك!!!!
صمت ولم يتحدث الى ان وصل الى المكان الذى اراد
توقف امام النيل وقال لها:يلا انزلى
نظرت بسعاده وقالت:الله بجد!!
ثم نزلت بسرعه من السياره وذهبت لتنظر الى النيل كما تحب
فجاء من خلفها ووقف بجانبها قائلا:انا عاوز اقولك حاجه
نظرت له بإهتمام وقالت:ها قول!!
فقال له باسما:الصراحه انا عمرى ما اعتبرتك اختى .. دى الصراحه انتى دايما كنتى بالنسبالى بنت عمتى ومراتى المستقبليه مش اختى ..
ثم وبلا مقدمات قال:تتجوزينى!!!!
نظرت له طويلا ثم اعادت النظر الى النيل لتقول بهدوء:بس انت عارف انك دايما كنت زي اخويا!!
بهتت ملامحه وكاد ان يتكلم فانفجرت ضاحكه وقالت:اهدى بهزر بس .. هنروح للمأزون امت المهم!!
نظر لها مصدوما وقال بذهول:مأذون!! تسدقى ان قلبى وقف!!!
فضحكت من جديد وقالت:بهزر بس الله
فقال بجديه:يعنى موافقه تتجوزينى!!
نظرت له وقالت بمرح:امممممم موافقه بس بشرط عاوزه،،
قاطعها قائلا وهو يخرج شئ من جيبه:خدى دى شوكولاته هاا الوقتى موافقه!
نظرت له ثم عادت لتضحك وقالت:طبعا المهم انك تجيبلى زيها كل يوم
رفع يده الى رأسه وقال مغتاظا:هضربك يابت
ضحكت ثم قالت وخى تأكل:حرام عليك انا عملتلك ايه يامفترى!! انا هقول لخالو عليك
ضحك وقال ساخرا:لا الا بابا دا ممكن يطردنى من البيت عشانك .. غورى يابت من وشى
قالت بتذمر كالاطفال:كده طيب انا مش موافقه عليك اصلا هه
وكتفت ذراعاها ونظرت للجانب الاخر فقال باسما:وتسيبى عمر لوحده!!
اومأت رأسها
فقال بخبث:طب وشوكلاته عمر!!
لم تنظر له وقالت:بابا بيجيبلى
فقال بحزن مصطنع:طب وعمر من غيرك ايه!!
هزت كتفها بلا مبالاه وقالت:متسأل عمر وانا مالى!!!
فقال عمر مازحا:طب والسكينه دى اقتل بيها مين!!
نظرت له فضحك وقال:بهزر يلا نروح عشان منتأخرش
اومأت رأسها وهى تضحك وذهبت معه ..
تقدروا تشوفوا الفصل الأول من عصفورة تحدت صقرا
كان ياسين فى مكتبه حين دخل ذاك الشاب عليه فنظر له ياسين مليا وقال:ادم!!!!
ابسم سيف له وقال:ايه دا يعنى حضرتك طلعت والد حياه مش معقوله!!!
اقترب منه ادم وسلم عليه ثم قال:الصراحه انا بقالى كتير عاوز اوصل لحضرتك
قال وهو غير مستوعب:ليه!!
فقال باسما:مش حضرتك بصفتك زوج مدام فرحه صاحبه ماما لا بصفتك والد الانسه حياه .. انا هدخل فى الموضوع على طول
اومأ ياسين رأسه منتبها
فقال ادم مبتسما:انا عاوز اتفق مع حضرتك على معاد عشان اطلب ايد بنت حضرتك
ابتسم ياسين وقال:واحنا لينا الشرف يا ادم تشرفونا فى اي وقت ..
****
حين عادت ريتاج الى منزلها دخل معها عمر فقالت:انت مش هتروح!!
هز رأسه نفيا وقال:لا ابوكى وحشنى وعاوز اشوفه
فجائت حبيبه وقالت فجأه:انتو اتأخرتو كده ليه يا شباب .. ادخل ياعمر
فدخل عمر وقال مبتسما:ابدا ياعمتو ..هو عمو خالد هنا!!
اومأت رأسها قائله:اه لسا جاى من الشغل
ابتسم وقال:طيب انا عاوزه اكلمه شويه اومأ رأسها وقالت:تعالى معايا
فأخذته معها بينما كانت ريتاج تشتعل فضولا
دخل عمر على خالد وبرفقته حبيبه
فقال عمر بلا مقدمات:الصراحه الصراحه انا طالب اخد بنتكو
نظر له خالد غير واعيا لما قال فقال له:نعم تاخدها فيه!!!
ضرب على رأسه وقال:اقصد اطلب اديها مش هما بيقولو كده برضو!!!
ضحك خالد وحبيبه ثم قال خالد:ابوك وامك عارفين!!
كتف ذراعه وقال:فيه ايه ياجماعه هو انا طفل!!!! اه عارفين يلا قولو موافقين عشان نتفق على الخطوبه
نظرت له حبيبه بذهول ثم ضحكت وقالت:انا هتصل بفرحه واقولها ان ابنها اتجنن!
ظهرت ابتسامه جانبيه على وجهه وقال:المهم موافقين!!!
حين عاد ياسين من العمل دخل مبتسما على فرحه وقال لها:بنتك اتقدملها عريس
ابتسمت وقالت:كنت متوقعه المهم هو كويس ولا ايه!!
فنظر لها متسائلا:متوقعه ازاى!!
فقصت له ماحدث فقال ضاحكا:اه ما كان شكله جاب اخره معاها المهم انتى عارفه دا مين!!
فقالت له:مين!!
نظر لها وقال مبتسما:دا ادم ابن ريم وحسام ..
تقدروا تشوفوا احداث الفصل الأول من هنا ⏪ حب لا يجوز شرعاً "الفصل الأول"
بعد شهر كانت خطوبه مشتركه ل أدم ابن ريم وحسام .. على حياه ابنه فرحه وياسين .. وعمر ابنهم على ابنه عمته ريتاج امتلئت الاجواء سعاده وكان الجميع قد حضر حفل الخطوبه .. وقد تم بحمد الله
فجأه جائت فتاه من خلف يوسف ووضعت يدها على عينيه وهى تقول:انا مييين!!
فضحك وقال:اممممم فريده
وقفت امامه مبتسمه وقالت:اه فريده ياجميل
نظر لها بتمععن وقال:انتى تخنتى بعد الجواز ولا انا بيتهيألى!!
كتفت ذراعاها فجاء رجل من خلفها وقال ضاحكا:انا برضو بقولها كده ياعمى
نظرت لها مغتاظه وقالت:محموووود!
فجائت جنى وقالت:اهدو على البت شويه فين سمر اشكيلها من ابنها دا
ذهبت فريده الى والدتها جنى وقالت بحزن مصطنع:اه يا ماما دا كل شويه يقولى تخنتى بدل ما كنتى عامله شبه ايد المعلقه:يرضيكى كده!!
ضحكت جنى وقالت:لا ياحبيبتى ميرضنيش ابدا ..
ظلو يضحكون كثيرا ..
وفى نهايه الخطبه التقط الجميع صوره تذكاريه حتى لا ينسو ذاك اليوم ابدا ..
انتهى اليوم ..
........وانتهت معه روايتى .......
اتمنى تكون الرواية نالت إعجابكم ومستنيه آرائكم وتقدروا تتابعوا كل جديد من خلال صفحتنا على الفيس بوك
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا