أهلا بك مرة أخري في موقع قصص 26 ويسعدني أن أقدم لك الفصل السادس عشر من رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو وهي نوع مختلف من القصص الرومانسية المليئة بالصراع بين الحب والإخلاص, هل يستطيع الحب أن يغير حياتنا من الاسوأ للأفضل، وماذا سيحدث إذا وجدت الخيانة مقابل الحب.
تتسم رواية طفلة حطمت كبريائي بالكثير من الأحداث والمواقف الدرامية التي ستنال اعجابك بالتأكيد فتابع معنا.
تتسم رواية طفلة حطمت كبريائي بالكثير من الأحداث والمواقف الدرامية التي ستنال اعجابك بالتأكيد فتابع معنا.
رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو (الفصل الخامس عشر)
رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو (الفصل السادس عشر)
|
يمكنك أيضا قراءة: رواية آدم ولانا .. نار غيرتي وانكسار قلبي
=============================
رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو - الفصل السادس عشر
مروة: قشطات
ليحكى لها ع ما يدور في راسة
(وهبقى اقولكم علية بعدين)
*****************
ليفيق ادم ويجد نفسة بالمستشفى ورؤى نائمة ع الكنبة داخل الغرفة
يتاملها وهى نائمة وهو يقول ف نفسة : لو كان حصلك حاجة مكنتش هسامح نفسى
ليقطع شرودة دخول مازن الغرفة
ادم باستغراب؛ مازن انت عرفت ازاى اننا هنا
مازن: عرفت اية يابوص دة انا اللى جبتك هنا
ادم: انا مش فاهم حاجة.
ليحكى له مازن ماحدث
ادم: كل دة حصل
مازن : اة ياسيدى افضل انت ممرمطنا وراك كدة بس قولى انت كنت جاى لية
ادم: عشان اتابع الشغل هنا وانت ترجع الشركة
مازن باستغراب : طب هنعدى دى جايب مرات زياد معاك لية
ادم : اصل ياسيدى سليم مش ناوى يجييها لبر
مازن: مش فاهم
ادم: حاطت عينة علينا اوى
مازن: ماقولتلك نخلص منة
ادم: مينفعش انا مبقتلش
مازن: هو انا قولتلك اقتل انا بقولك هنخلص منة بالطريقة ولا من شاف ولا من درى
ادم: خلينا نجيب اخرة
المهم قولى هى كويسة
مازن : اة زى الفل
ادم: طب الحمد للة
مازن: والعمال شغالين فيها ليل ونهار
ادم: نعم !!؟ انت بتتكلم ع اية
مازن: ع القرية
ادم : انا بتكلم ع رؤى يابنى ادم
مازن: اة الحمد للة متقلقش
ادم: انت ملبسها هدومك لية
مازن: اصل بصراحة........
ادم' انت مخبى حاجة عليا
مازن' اصل بصراحة ياادم هما قطعولها هدومها بي محدش لمسها واللة
لتستيقظ رؤى وتجرى ع ادم عندما تجدة مستيقظ
رؤى بلهفة: انت كويس الحمد للة يارب الحمد للة قلقت عليك
مازن: طب انا هعمل مكالمة واجي
ويخرج من الغرفة
ادم: انتى كويسة
رؤى : الحمد للة المهم انت كويس
ادم: الحمد للة
رؤى: متقلقش هتعرف تمشى تانى
ليصدم : نعم قصدك اية
رؤى : أهدى بس هفهمك
ادم: انطقى
رؤى: مش هتقدر تمشى لفترة وبالعلاج الطبيعى هتقدر تمشى تانى
ادم' يعنى انا بقيت عاجز يعنى اية
رؤى: أهدى بس هو لفترة صغيرة
ليضع ادم راسة بين يدية بصمت وراسة هتنفجر من كثرة التفكير
لتقترب منة رؤى وتجلس ع طرف السرير وتمسك يدة : ادم واللة العظيم هتبقى كويس وانا معاك وف ضهرك
لينظر لها ادم: عشان تموتينى زى ما موتى اخويا صح
رؤى وقد تجمعت الدموع ف عينيها : انا مموتهوش واللة يا ادم عشان خاطر ربنا صدقنى
ليقترب منها ويأخذها بحضنة : بطلى عياط بقى
رؤى: طب انا هندة الدكتور يطمنى عليك
*****************
وتين: احنا رايحين فين
مروة ' هنخرج نتمشى شوية
وتين: انا مش فهماكى بجد
مروة: يلا بس
لينزلوا سويا
وتين: هنروح فين
مروة: أنا طالبة معايا نتمشى بمركب ف النيل
وتين' بس انتى عارفة أنى بخاف من المية وكمان بليل
مروة : متخافيش انا معاكى
وتين: طب هنطول
مروة: قولتلك متخافيش بقى
ليصلوا مكان وقوف المراكب ( المينا)
مروة: بصى بقى استنى هنا جوا المركب وانا هجيب حاجات من السوبر ماركت
وتين تمسك بيد مروة: مروة عشان خاطرى متسبنيش هنا لوحدى انا خايفة وكمان المركب دى ضلمة اوى
مروة وهى تحاول أن تطمن قلبها : ياحبيبتى اول ما المركب تتحرك بتنور
وتين: لا انا خايفة طب خودينى معاكى
مروة: بطلى شغل الاطفال دة انا مش هكمل 5 دقايق
وتين: طب بسرعة
لتذهب مروة وتختفى عن نظر وتين ولكن يشق القلق صدرها خوفا ع صديقتها
وفجأة تبدأ المركب تتحرك والانوار تظهر ع شكل #بحبك_يا_وتين وف لحظة تختفى وتظهر كلمة #تتجوزينى وبمجرد اختفائها تبدأ الانوار تظهر وتتفاجئ وتين بوجودها ف مركب ملئ بالورد الأحمر وتجد عمر جالس ع ركبتية وماسك بيدة خاتم اقل ما يقال علية أنة رائع زبيدة الأخرى بوكية ورد احمر ولو ورود بيضاء
لتنظر رؤى حولها وتجد نفسها بمفردها ف المركب هى وعمر
وتين رغم شدة انبساطها رغم أنها خائفة لدرجة كبيرة لسببين خوفها من المية بليل وخوفها من عمر
عمر: تتجوزينى
وتين. : انا عايزة ارجع المينا زمان مروة قلقانة عليا
عمر: متقلقيش مروة زمانها روحت انا مظبط معاها كل حاجة
وتين: انت اتفقت مع صاحبتى عليا
عمر: واللة العظيم ابدا انا بس طلبت مساعدتها وهى وافقت
وتين: والمطلوب
عمر: انا اسف
وتين: ع اية يا استاذ عمر انت قولت حاجة غلط
عمر: سامحيني واللى العظيم بحبك
وتين: وهى تعقد يديها أمام صدرها : وبعدين
عمر: تتجوزينى
لينتفض قلب وتين فهى رأت ف عينية حب ف ذلك الليلة لم ترة من قبل
عمر: ها قولتى اية
وتين: موافقة
ليمسك عمر الخاتم ويضعة ف يدها ويحملها ويدور بها
وتين: عمر انت اتجننت نزلنى
عمر: بحبك بحبك اوى ياوتين
وتين: طب نزلنى
عمر: طب قوليلى بحبك
ليقف بها ف مقدمة المركب هتقوليلى بحبك ولا احدفك
لتتشبك بة وتين بقوة ؛ عمر عشان خاطرى بخاف
عمر: طب قولى بحبك مش هنزلك الا لما تقوليها
وتين: بحبك ياعمر نزلنى بقى
لينزلها من فوق يدية
وتين: ممكن نرجع بقى
عمر' حاضر ياستى بس اول ما هنروح هتخديلى معاد مع مامتك عشان اطلبك منها
وتين: حاضر
عمر: حبيبى ياناس اللى بيسمع الكلام .
لتحمر وجنتيها خجلا : عمر يلا نرجع
عمر: حاضر
******************
ف القصر
ترجع ندى ف منتصف الليل
نور: اية دة انتى كنتى فين
ندى: كنت ف البار
نور: كتك قرف مش كنا خلصنا من الزفت السهر والشرب ولا انتى غاوية توسخى سمعتنا
ندى: هشششششششش انا مصدعة وعايزة انام
نور: طبعا من كتر الوش اللى كنتى ف لازم تبقى مصدعة لعلمك اول ما ادم يرجع هيعرف كل حاجة
ندى: طظ فيكم انتو الاتنين
نور: أما نشوف اخرتها معاكى يا ست زفتة
******************
يدخل الدكتور غرفة ادم
ويكشف علية
الدكتور: لا الحمد للة انهاردة احسن بكتير من امبارح
ادم؛ الحمد للة
الدكتور: مراتك كانت هتموت من القلق عليك
لينظر ادم لرؤى
الدكتور: شكلها بتحبك اوى ربنا يخليكم لبعض
ادم: متشكر يادكتور
الدكتور: دة وجبى انا هكتبلك ع شوية علاج تاخدهم بانتظام ثم يوجة كلامة لرؤى وحضرتك يامدام تهتمى بأكلة كويس وهقولك مواعيد علاجية
رؤى: حاضر
ادم: انا همشى تانى امتى
الدكتور: شد حيلك معانا وانت تقدر تمشى بسرعة بس كنت حابب اسالك تحب تعمل محضر باللة حصل
لينظر ادم لرؤى مرة أخرى ' ملوش لزوم انا معرفش هما مين وكمان مشوفتش ملامح حد يعنى مش هيبقى لية فايدة
الدكتور: تمام انت لازم ترتاح دلوقتى ومتعملش مجهود
ويوجة كلامة لرؤى وحضرتك تقدرى تروحى هو هيقعد معانا كام يوم
ليتسرع ادم ف الرد: لالالا هى هتقعد معايا انا مبعرفش اقعد من غيرها وكمان احنا عرسان جداد
الدكتور: دى مستشفى وكمان وجودها ملوش لازمة تعب ليها وخلاص
رؤى: لا انا هيبقى مرتاحة وانا هنا
الدكتور: زى ما تحبة
وف المساء
يستيقظ ادم ع صوت رؤى وهى تتحدث مع شخص ويصدم حين يجدها .........
*********************
إلي هنا ينتهي الفصل السادس عشر من رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو،
تابعونا على صفحتنا على الفيس بوك من هنا للمزيد من الروايات الأخري
تابعونا على صفحتنا على الفيس بوك من هنا للمزيد من الروايات الأخري
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا