مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة كنزي حمزة علي موقعنا قصص 26 و موعدنا اليوم مع الفصل الثالث من رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة.
رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة - الفصل الثالث
رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة - الفصل الثالث
مازن:تاني يا صقر احنا مش هنخلص من الحوار ده بقي بقولك ايه تيجي نروح لدكتور نفسي طيب
صقر بحده:بطل هبل يا حيوان واسمعني بقولك متلعطش جنيه انا شدتها لحضني وضمتها بين ايديا جامد
مازن:هههههههههه ودخلتو اوضة النوم ولا الكلام ده كان في الرسيبشن عادي
صقر بغضب اكثر:تصدق انك عيل........... وانا غلطان اني مصاحب واحد زيك اساسا غور ياض مش عايز اعرفك تاني
مازن:طب خلاص خلاص انا اسف مش انت اللي بتقول كانت في حضنك
صقر: يا بني ادم العربيه كانت هاتخبطها وانا انقذتها ووقعت بيها علي آلأرض فهمت بقي ولا من امتي وانت بتفهم اساسا.
مازن:الله يسامحك يا بمبو بس ما كده تمام اوي وتقدر تتعرف عليها بسهوله دانت حتي دخلتلها داخلة منقذ وشهامه يا بمبو
اسند برأسه على حافة كرسيه واغمض عينه بحزن واكمل مع صديقه:واتعرف عليها ليه اذا كنت عارف ان نهايتنا هتبقي الفراق
مازن:الله ليه بتقول كده
صقر:مش هي كانت لما بتجيلي في الحلم كانت ديما بتطلب مني المساعده ولما اجي اساعدها الاقيها بعدت عني واختفت
مازن:طب اهدي بس مش يمكن ده لأنك ماكنتش تعرفها والدليل انك ساعدتها النهارده ومحصلهاش حاجه
صقر: مش عارف ليه خايف من قربي ليها حاسس ان قربي ده هيكون سبب بعدها عني
مازن بحزن علي صديقه:محدش عارف الايام مخبيه لينا ايه يا صاحبي بقولك ايه ماتخلينا في الشغل شويه بقي يا عم
صقر:في جديد ولا ايه
مازن:طبعا يا بمبو هو مازن بيجي من وراه غير كل جديد
صقر:ارغي
مازن:جوز امك
صقر:اشمعني
مازن:ابويا قابله النهارده في البنك وسلم عليه وعرف منه انه هايدخل شريك في الصفقه الالمانيه
اللي احنا شركا فيهاوبعد ما مشي عرف من مدير البنك انه اودع في حسابه الشخصي ٢مليون دولار
كانو متحولين له بس مرديش يقوله متحولين من مين
صقر بغضب وهو ينتفض من علي كرسيه:هايكون من مين يعني اكيد من فلوس ماهيتاب هانم
بس ورحمة ابويا لو كان ده حصل لهخليها تحزن عليه اللي فاضل من عمرها
ابن ال.......... معرفش يحط رجله في مجموعة شركات ابويا
يقوم يجي تاني ويقف قصادي وايه بفلوس امي والله لقتله
مازن:اهدي يا بمبو كده مش عايزك تتعصب انت اتأكد بس انها من حسابها الاول
ولو كان ده صحيح يبقي نرجع فلوس مامي ماهي لجيبك تاني مش كده ولا ايه
صقر بخبث:كده يا شق بس بقولك ايه عايزك تدخل لابوك مكتبه دلوقتي وتعرفلي منه هو مضي العقد وبقي شريك معانا ولا لسه
مازن بمرح:ناويه علي ايه يا بطه
صقر:ههههههههه ناوي اخلي عمو سراج يشيل الليله كلها
اومال مش جوز مامي ولازم نكبره معانا بردو ولا ايه ههههههههههه
مازن:هههههههههه صقر انت بوبي علي فكره
صقر:اقفل لما اتصل بالبنك واعرف ماهتياب هانم حسابها نقص اد ايه
اه صحيح وماتحاولش تتصل بيا علي رقمي عشان الموبايل وقع مني الصبح وانا بحاول افادي چانا من العربيه
مازن:كمان ياما نفسي اشوف چانا دي واتعرف عليها انا كمان
صقر بقوه وغضب:مازززززن الا چانا دي خط احمر انت فاهم
مازن:براحه ياض في ايه انا بهزر معاك وانا معقول ياعني هبص لمرات اخويا
صقر وقد احس حلاوة تلك الكلمه:اقفل يا مازن سلام
مازن:سلام يا صاحبي
اغلق معه الهاتف وهو ينظر امامه ليسترجع صورة عيناها
وهي تنظر له وهو يضمها اليه بقوه:مراتي هتبقي مراتي يا چانا طب والفراق اللي هيحصل بينا
مش عايز اتعلق بيكي وبعد كده تسيبيني يا چانا
اخرجه من دوامة تفكيره مديرة مكتبه حين دقت علي الباب ودلفت اليه
ليلي:صقر باشا چاكت حضرتك اتنضف وكمان موبايل حضرتك اتفتح واتصلت علي رقم حضرتك وبنت ردت عليا
صقر :ايه بنت قالتلك اسمها ايه
ليلي: ايوه اسمها چانا
و قالتلي انها في كليتها دلوقتي وهتخلص علي الساعه ٣
و ممكن اقابلها قدام الجامعه وأخده منها
صقر:هي في كلية ايه
ليلي:في الجامعه الامريكيه حضرتك
صقر:طب تمام يا ليلي مالكيش دعوه انتي بالموضوع ده انا بنفسي هاروح اقابلها
ليلي: ليه يا فندم الموضوع مش مستاهل يعني احنا ممكن نبعت حتي حد من السعاه ياخد منها التليفون
صقر:انا اللي اقرر ايه اللي يستاهل وايه اللي مايستهلش علي مكتبك يا ليلي اتفضلي
اومئت له برأسها واتجهت للخارج وفتح هو درج مكتبه اخرج منه علبة هاتف اخر جديد لم يستعمل واخرج خط جديد من تلك الخطوط الكثيره ووضعه علي الشاحن وهو مبتسم
صقر: النهارده لازم اتعرف عليكي يا چانا لازم تعرفي انك حبية صقر الجبالي
////////////////////////////سبحانك اللهم وبحمدك اشهد انك على كل شيء قدير
كانت جالسه في كافتريا الجامعه مع صديقتها
وهي تفكر بصوت مسموع كيف جاء هذا الهاتف في حقيبتها
چانا: انتي يا نيله ما تقوليلي بتاع مين ده
اميره: انتي هبله يا بنتي مش في بنت اتصلت عليه الصبح وقالتلك انه بتاعها
چانا: هو يا غبيه في واحده بتسجل رقمها علي موبايلها بردو وتكتب اسمها عليه
اميره:تصدقي لاء طب مايمكن بتتصل من رقم صاحبتها مثلا
طب افتحي كده الصور يمكن نعرف حد منها
چانا:كل فايل عليه معمله بسورد مافيش غير صورة الشاشه السوده دي ومكتوب عليها صقر واول ما بتفتحيه بتلاقي صقر بيطير في وشك كده
اميره:امممممم موبايل اسود احدث موديل وشاشته سوده
ومش بيبطل رن من حاستي الامنيه كده اقدر اقولك ان الموبايل ده بتاع راجل مش بنت
چانا: النبي تتلهي وتسكتي شويه لو هو بتاع راجل صحيح واحده هتتصل بيا وتقول انه بتاعها ليه
عاااااااااا ده بيرن تاني
اميره:طب افتحيه بسرعه يمكن جات عشان تاخده ونخلص ونروح بقي
چانا:طيب اصبري االو
اتاها صوته من علي الجهه الاخري بكل هدوء
صقر:الو انسه چانا معايا
شهقت وجحظت عيناها وهي تحاول ان تمسك بالهاتف الذي سقط من يدها وتهمس لصديقتها
چانا:ده راجل يا أميره وعارف اسمي
اميره بثقه وتفاخر: مش قولتلك يا بنتي ردي ردي ماتخفيش انا معاكي
چاناوهي تنظر لها بغيظ:احم الو
صقر: الو مش انتي الانسه چانا بردو ولا انا غلطان
چانا:لالالاءانا چانا مين حضرتك وتعرفني منين
صقر: انا صقر الجبالي صاحب التليفون اللي في ايدك ده
شهقت مره اخري وهي تضع يدها علي الهاتف حتي لا يسمعها
چانا:ده طلع اسمه صقر يا اميره اسمه صقر
اميره:يخرب بيتك يا بت ردي خلينا نخلص بقي
چانا بخوف:طيب الو
صقر:وبعدين هنقضيها الو ولا ايه انا واقف قدام باب الجامعه انتي فين عشان اجي اخد منك تليفوني
چانا:هاانا قاعده في كافيه........ كنت منتظره صاحبة التليفون
صقر باستغراب:صاحبة التليفون طيب خليكي عندك انا خمس دقايق بالظبط وهتلاقيني قدامك وبدء يتحرك بسيارته
چانا:لالالالا احنا هانيجي لحضرتك
صقر:وده معقول بردو اوقف بنوته لطيفه زيك في الشارع انا خلاص وصلت قدام الكافيه ثواني وهاكون عندك
چانا:طيب هاتلاقيني قاعده انا وصاحبتي ولابسه
صقر:عارفك يا چانا عارفك كويس جدا وأغلق الهاتف
ظلت جاحظه العينين تنظر لصديقتها دون ان يطرف لها رمش
اميره وهي تشير امام عيناها بيدها:چانا بت يا چانا انتي ايه اللي حصلك
چانا:بيقولي انه يعرفني كويس اوي يا اميره
مساء الخير تسمحولي اقعد معاكم:قالها صقر وهو يقف امامهم بكل هيبته
التفتو اليه وهم فارغين ثغرهم وجاحظين عيناهم ثم التفتو الي بعضهم مره اخري
صقر:مالكم يا انسات هو في حاجه ولا ايه
نفضت اميره رأسها عدة مرات وظلت الاخري علي وضعها
أميره:ههو حضرتك مين
صقر:انا صقر الجبالي صاحب التلفيون وجار الانسه اقعد بقي ولا امشي ولا اعمل ايه
اميره :اه طبعا اتفضل حضرتك يعني ههه دا طلع صاحب التليفون يا چانا چاناااااا اقفلي بوؤك
ضمت الاخري ثغرها ومزالت تنظر لصديقتها دون ان تتحدث
ولكنه وضع اصبعيه اسفل ذقنه ووجه لها الحديث وهو ينظر لها بجراءه
صقر:انا متشكر اوي انك اخدتي تليفوني معاكي وحافظتيلي عليه
احنت رأسها للأسفل خجلاً من نظراته لها
وهمست:انت بتبص لي كده ليه مش تبص ليا كده
صقر:ايه بتقولي ايه مش سامع صوتك
چانا وقد رفعت صوتها بعض الشيء: تليفونك منين في بنت اتصلت بيا الصبح وقالتلي ان ده تليفونها هي يبقي تليفونك انت ازاي يعني
صقر وهو مبتسم علي طفولتها:اهدي طيب مالك منفعله كده ليه اولا التليفون ده بتاعي ومكتوب علي شاشته اسمي
ثانيا بقي وده المهم هو وقع مني الصبح لما شدتيك من قدام العربيه فاكره
ثالثا:اللي اتصلت بيكي الصبح دي تبقي مديرة مكتبي بس دي كل الحكايه يا ستي
اميره ببلاهه:ههههههه خلاص بقي يا چانا دي كل الحكايه اديله التليفون وخلصينا
چانا:اتفضل تليفونك اهو واسفه علي اللي حصل الصبح
وفتحت حقيبتها واعطته الهاتف واخرجت بعض النقود حتي تدفع حساب المشروبات التي طلبتها هي وصديقتها
وبعد ان اخذ الهاتف من يدها فاجئها بأمسكه بها
صقر:بتعملي ايه اظن عيب تبقي قاعده مع راجل وتدفعي الحساب
نفضت يدها من داخل يده بسرعه وهتفت
چانا:ايه قاعده مع راجل دي حضرتك انا مش بقعد مع حد انت اللي جيت علينا وده حساب حاجات احنا طلبناها
صقر:انا اسف اذا كنت قولت حاجه ضيقتك ياستي حطي بقي فلوسك في شنتطك واعتبريني عزمتكم علي حلاوة رجوع التليفون
مش بيقولها كده بردو
اميره:ههههههه ايوه صح بيقولها كده يلا يا چانا بقي
چانا :طب عن اذنك بقي وقفو الاثنان وبدؤو يتحركو من امامه
صقر: طب استني هاوصلك داحنا جيران يعني في نفس العماره ونفس الدور
چانا:لاءه طبعا انا مش بركب عربيات مع حد غريب انا ولا حتي جاري
عن اذنك واخيرا ما تحركت من امامه هي وصديقتها
اخرج بعض النقود من چاكته ووضعهم علي الطاولة واتجهه خلفهم
اميره وهي تخرج مفاتيح سيارتها من حقيبتها
ايه ده يا چانا هو في حلاوه كده
چانا :افتحي بسرعه يا اميره ده خرج ورانا وواقف عند عربيته يبص علينا
التفتت اميره لتلقي عليه نظره وجدته يقف امام سيارته الفارهه يستند علي سقفها وينظر لهم وهو يشير بيديه بعلامة السلام
اميره:لالالا مش ممكن مافيش حد حلو في كل حاجه كده هو في ايه بقي ده حتي عربيته حلوه
چانا:الله يخربيتك يا اميره هاتفضحينا يا بنتي اوعي انا هاسوق
زجتها داخل السياره وجلست هي خلف عجلة القياده وادارتها وقبل ان تتحرك وجدته يقف بسيارته بجانبهم
وهتف لها وهو يمد يده بكارت عليه اسمه
صقر:علي مهلك وانتي سايقه وروحي علي طول ده الكارت بتاعي لو عوزتي اي حاجه في اي وقت اتصلي بيا باي يا چانا
وسريعا ماتحرك من امامهم بسيارته
اميره:چانا الحقيني انا هيغمي عليا خلاص
چانا:الحقك ايه مش لما الحق نفسي الاول
وتحركت هي الاخري بسيارة صديقتها
بينما جذبت اميره الكارت الملقي علي قدم چانا وبدأت تتفحصه بعيناها وتقرأه بصوت مسموع
اميره:صقر عزالدين الجبالي اخصائي جراحات القلب وصاحب مجموعة شركات الجبالي للمستحضرات والاجهزه الطبيه هاه الحقي يا چانا ده طلع دكتور
چانا:دكتور ازاي يعني ده تلاقيه نصاب هو فيه دكتور سكير ومهيس كده بقولك كان فاكرني عفريته الصبح
اميره:الله هو مش كان مشي قدامنا
چانا :اه بتسألي ليه
اميره:بصي في المرايا كده يا چانا مش هو اللي ماشي ورانا ده
چانا:اه دا هو اميره انا بدأت اخاف منه بصي انتي هاتطلعي معايا ماتسيبينيش اطلع معاه في الاسانسير لوحدي
اميره:هو حاطك في دماغه ولا ايه وقفي العربيه وانا اروح اتخانق معاه
چانا:والنبي بطلي هبل وانتي كنتي طول
القعده عامله تضحكي كنتي بتضحكي علي ايه يا هبله
اميره:كده طب اتفضلي يا ختي انزلي انتي وصلتي بيتكو واطلعي لوحدك عشان اروح انا كمان
چانا: لاء والنبي يا اميره عشان خاطري ماتمشيش
اميره:اتحيلي عليا شويه الله ده مشي وموقفش
امسكت چانا حقيبتها التي القت صديقتها بها هذا الكارت
وترجلت من سيارتها وهي تصيح بمرح:خلاص مش عايزه من وشك حاجه يلا يلا روحي علي بيتك يا بنت
واعطتها ظهرها واتجهت لتدخل عمارتها
امير:اه ياندله انا غلطانه اني عطلت نفسي عشانك
///////////////////بقلمي/كنزي حمزه (مياده)
عاد مره اخري الي عمله وهو في قمة سعادته وجد صديقه قد حضر
وكالعاده يجلس مع تلك المستهتره.
صقر:تاني يا مازن تاني وانتي ايه اخصملك ايه تاني يا بنتي من مرتبك
انا هاحولك بقي للشئون القانونيه وهما يخلصوني منك ولا اقولك يا اخي خدها معاك وخلصني منها بقي
مازن:ههههههههه قوي قوي يا خويا ارفدها انت بس وانا اعينها عندي علطول
صقر:مرفوده يا سيدي والله مرفوده اعملكو ايه تاني اسيبلكو الشركه واروح
وسريعا ما اتجهه الي مكتبه وصفع الباب بقوه من خلفه
ليلي بشهقه:هاهه ينهار اسود عاجبك كده
اهو رفدني
وانت عارفه دا مبيرجعش في كلامه ابدا
مازن:ماخلاص يا بت في ايه قولتلك هاعينك عندي وتركها وذهب اليه
وجده يقف امام ذلك الجهاز الحديث جدا ما يطلقون عليه الان المسرح المنزلي ذات السمعات الرفيعه الطويله وجهاز صغير يتوسطها يشغل عليه بعض الموسيقي الهادئه
مازن:اللي يشوفك من شويه يقول حد قتلك قتيل ومزاجك مش رايق لحاجه
صقر: بالعكس دانا في احسن حلاتي النهارده ومزاجي عنب
مازن:اوبا ليه دا كله انت كنت فين يا بمبو احكيلي
شلح چاكته من عليه وعلقه علي شماعته الخاصه وجلس علي الاريكه الجلديه بكل راحه وهو فارد ذراعيه علي ظهرها
صقر:اه يا مازن كنت مع القمر بتاعي.
وضع الاخر يده علي قدم صديقه بسرعه وهتف
مازن :مش ممكن قابلتها فين اخدتها شقتك ولا في فندق
واذا به يقابله في وجهه بلكمه قويه تبرحه علي الجانب الاخر
ويمسك ذراعه يثنيه خلف ظهره بيد واحده كل هذا وهو جالس مكانه لم يتحرك بينما ركع الاخر امامه من شدة الالم
صقر:قولتلك مره وهاقولهالك تاني چانا مش زي ال......... اللي احنا نعرفهم
وماحبش اسمعك بتجيب سيرتها بالكلام ده تاني مفهوم ياض
مازن:دراعي هايتكسر في ايدك يا صقر بطل رخامه وسيبني بقي مش انت اللي بتقول انك كنت معاها
صقر: وهو ماينفعش نقعد يعني في مكان محترم يا حيوان
و اخيرا ما تركه من يده
مازن:طب يا سيدي احكيلي ايه اللي حصل
اشعل سيجارته وبدء ينفس دخانها في وجهه بهدوء
صقر:توء ماليش مزاج يلا امشي علي شركتك ومتنساش تاخد المحروسه اللي بره دي في ايدك
خليني اركز شويه عشان اشوف هاعمل ايه مع المحروس التاني جوز مامي
اللي واخد من حسابها فوق الاتنين مليون دولار ههههههههههه حبيبي يا عمو سراج ده اللعب هايحلو اوي
مازن:ايوا بقي يا بمبو يا رايق انت بقالنا كتير ملعبناش
صقر:طب حضر نفسك عشان هانسافر قريب
وخدلي معاد مع ابوك عشان عايز اقعد معاه
مازن:علم وينفذ يا زعيم بس مش ناوي تقولي بقي ايه اللي حصل مع چانا
صقر: لاء لما تكبر هبقي اقولك
*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثالث من رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة
تابع من هنا: جميع فصول رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة
تابع من هنا أيضاً: جميع فصول رواية تمرد صحفية بقلم دودو محمد
تابع من هنا: جميع فصول رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة
تابع من هنا أيضاً: جميع فصول رواية تمرد صحفية بقلم دودو محمد
تابع أيضاً: جميع فصول رواية آدم ولانا بقلم امونه
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حب
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
اقرأ أيضا: رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا