-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية اميرة بقلب سجان ج2 بقلم رحاب إبراهيم - الفصل التاسع و العشرون

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص والروايات حيث نغوص اليوم مع رواية رومانسية مصرية جديدة للكاتبة المميزة رحاب ابراهيم الشهيرة بروبا, وموعدنا اليوم علي موقع قصص 26 مع الفصل التاسع و العشرون من رواية اميرة بقلب سجان ج2 بقلم رحاب إبراهيم. 

رواية اميرة بقلب سجان ج2 بقلم رحاب إبراهيم - الفصل التاسع و العشرون


تابع من هنا: تجميعة روايات رومانسية مصرية

رواية اميرة بقلب سجان ج2 بقلم رحاب إبراهيم
رواية اميرة بقلب سجان ج2 بقلم رحاب إبراهيم

رواية اميرة بقلب سجان ج2 بقلم رحاب إبراهيم - الفصل التاسع و العشرون

اغمضت عينيها واقسمت بداخلها انها ستدافع عنه حتى اخر انفاسها ،،
واكمل بفرحة ....يلا بقى عشان نصلى
كانت تحتاج الى ملجئها الان ،،رب العالمين 💟💟
كى تفضى له بصمت المها ،،والله اعلى واكبر من اى بشر
وهو وحده قادر على حمايتهم 💟

لن اتركك للعذاب
سأتحمله انا بترحاب
طالما انك بعيد ، اعشقك زوجى الحبيب💟

اخذها من يدها واتجه ناحية زاوية بجانب غرفة النوم ،، بها مصلى وسجادة زهرية اللون بشكل رائع ،،
ابتسمت اميرة ،وقالت
ماكنش موجود ركن الصلاة هنا
بادلها ابتسامتها الحبيبة ،،وقال
ايوة ،، انا كنت بصلى فى اوضتى ،،بس دلوقتى احنا دخلنا على حياة جديدة وباذن الله هيبقى لينا اطفال ،، لازم يتعودو على الصلاة ،،
واكمل ...
يلا نبدأ حياتنا بأجمل حاجة ،،الصلاة 💟💟
وقف امامها وكبر وبدأ يرتل ايات القرأن الكريم ،، وهى خلفه
وعند السجود اغمضت عينيها ولكن هربت دمعة من سجن الجفون ،ترقرق العيون بلمعاتً باكية راجية ومتوسلة الى رب العالمين حتى يحفظه لها ،،
وبعد التسليم من الصلاة ،،رفع ادهم يده بالدعاء وهو مبتسم
بفرحة ويشكر ربه ويحمده ،،
وبسطت هى الاخرى يدها تناجى الله بتوسل وبخشية ،، وقالت
بعد ذكر الصلاة على النبى والاستغفار
( طب صلوا على الحبيب بقى 😊💟)
قالت وهى مغمضت العينين وقلبها من يناجى ،،
ياارب انا ماليش غيرك ،، احميه واحفظه وابعده من كل شر
وبلعت ريقها بألم وهى تتذكر تحذير هيلين بعدم اخبار ادهم بما حدث ،، وتنهدت وهى توافقها الرأى وتقول بداخلها
هكسر فرحته دى ازاى مش هاين عليا ،، بس اللى مطمنى انى هسافر لشهر العسل وهبعد عن هنا ،، لا يا ادهم مش هضيع فرحتك ولا فرحتى ،، هفرح معاك على اد ما اقدر وافرحك معايا ،، ولما نرجع من شهر العسل انا عارفة هجيبهالك ازاى
لكن دلوقتى مش هسيب اى حاجة تعكنن عليك وتجرحك

وضع ادهم يده على وجه وهو يقول بعد الادعية الختامية ،، واستدار خلفه بوجه مبتسم ،،
كانت مسحت دمعة عينيها قبل ان يلتفت ،، وتقابلت نظراتهم بسعادة ،،
وخرجوا من ركن الصلاة ،، واخذها ادهم لمائدة الطعام وقال بمرح ،،
يلا عشان هتتعشى 😁
وحرك مقعد واجلسها واكمل بمرحه
كل كلامى بعد كدا هيتنفذ ،
ابتسمت اميرة ،،وجلس بقربها ،، وبدأ يطعمها بيده
احتجت وقالت
وانت مش هتاكل ؟!
ادهم بحب .... هأكلك الاول ،،مش مهم انا 😊
اخذت اميرة شوكتها وبها قطعة من اللحم المشوى على الفحم
وبدأت تطعمه ،، وقالت
لو ماكلتش معايا مش هاكل

دخلت الغرفة وابدلت ثوب زفافها بعد معاناة من ضخامته ،، وارتدت بجامة وردية وابتسمت بحب عندنا تذكرت قوله
(خلاص يا حبيبتى ارتاحى النهاردة )
فكت شعرها ،، وسقط على كتفيها بشلالات سوداء ناعمة ،،
وابتسمت لنفسها وهى تحاول ابعاد تفكيرها عن ما عكر عليها ليلتها ،، ونظرت للغرفة بأعجاب ،، واتجهت للسرير لتنام
وغفت بعد دقائق من شدة الارهاق ،،
دخل ادهم بملابسه الرياضية الغرفة ،، وشاهدها وهى نائمة مثل الطفلة ،، اقترب منها وجثى على ركبتيه امام سريرها
وضحكة ضحكة خافته عندما رأى ردأئها الطفولى نوعا ما التى يظهر اعلاه من الغطاء ،، وشمل وجهها بنظرة عاشقة

"قبل الفجر بقليل "
تململت بتقضيبة على وجهها من اثر كابوس مزعج رأت فيه اشباح تطارد ادهم ،، ونهضت بفزع وهى تتصبب عرقاً ولفظت بأسمه ،،
نهض من مكانه واضاء مصباح بجانبه ووجه يكسوه القلق ، وقال بلهفة ..
مالك يا حبيبتى
وضعت اميرة يدها على قلبها وهى تبلع ريقها بخوف وقالت وهى تتنفس بحدة
كابوس ، كابوس فظيع ،، الحمد لله انه كابوس
اقترب منها وربط على كتفها بحنو ، وقال برقة
ماتخافيش يا قلبى انا معاكى
اتسعت عينيها فجأة وانتفضت مكانها والتفتت له بذعر
انت ااايه اللى جابك هنا ؟
نظر يمينا وشمالا وهو يتعجب ،،ولم يستطع كتم ضحكتك
وقهقه عاليا ،، وقال
شكلك فقدتى الذاكرة 😂
انا خطفتك امبارح وهربت والبوليس بيدور علينا 😊😂
حدقت فيه ببلاهة ثم تذكرت زفافهم وقالت
انت جيت هنا امتى ؟ 😒
ابتسم ادهم بمرح وقال وهو يتفهم خوفها
ابدا ،،انا جيت بعد ما نمتى ونمت هنا عشان ماتخافيش لوحدك
اميرة بغيظ ....
وتنام هنا ليه ،ماتروح تنام فى اوضتك 😑
زادت ابتسامته حتى اصبح لم يستطع التنفس من الضحك
😂😂😂😂😂😂😂😂😂
وقال من بين ضحكه ،،
حاضر 😂😂😂😂
وقام وهو يأخذ منشفة موضوعة على مقعد التسريحة ،،
نظرت له وهو يتحرك
اميرة .....انت رايح فين ؟
ادهم بمرح ...فى شوية اطباق بتوع عشا امبارح هروح اغسلهم هههههههههههههههه 😂😂😂😂
مانا لسه هشوف منك 😂😂😂 ودخل الى المرحاض الخاص بالغرفة ليتوضاء ،، وقال قبل ان يغلق الباب ،،
قومى عشان تصلى الفجر ،، وتحضرى الشنط يا هبلة 😂😂😂😂 ،،،ثم اغلق الباب ،،

ابتسمت بالتدريج وكتمت ضحكتها بيدها ،، وقمت لتتوضاء ،،
وبعد الصلاة ،، حدقت بحقائبها بفخر وثقة ،،
نظر لها ادهم وقال بتسلية ،،
حضرتى الشنط 😀
اميرة ...اه 😊
تحرك من مكانه الى خارج الغرفة ،،وبعد قليل
اتى وهو يجر حقيبتين ذات حجم كبير
حدقت به بتعجب, وقالت
طب كنت سيبنى احضرلك الشنط انا
ادهم بخبث ....دى مش شنطى 😂
دول بتوعك انتى
اميرة باستغراب وهى تشير لحقائبها ،،
الشنط بتاعتى اهيه 👈💼 (😂)
ضحك ادهم وقال
ماشى ،،بس انا جبتلك لبس على ذوقى ،، وعايزك تقوليلى رأيك 😊
ابتسمت اميرة وقالت
طب استنى هات اتفرج 😀
اخذت منه حقيبة وهمت بفتحها ،، نظر لها بمكر وقال
هروح احضرلك الفطار 😂
لم تبالى ،،وفتحت الحقيبة وهى تبتسم ،،وزادت ابتسامتها
وهى ترا فساتين طويلة محتشمة من كافة الالوان ،، وملابس اخرى رائعة ، واعجبت كثيراً بهم

جهز ادهم الافطار وهو يضحك عليها تارة ويبتسم لبرأتها تارة اخرى ،، حتى دق جرس الباب
فتح الباب والابتسامة تملئ وجهه ،، ودخلت خديجة وسمر وهى تزغرد ،، وقالت سمر
صباحية مباركة ياا عريس 😂
بادلها ضحكتها وقال ،،الله يبارك فيكى
وضعت خديجة صينية الافكار على السفرة ،، وباركت له بفرحة
ودخلوا لاميرة ،، وباركوا لها ،،
وبعد دقائق كانت سمر تشهق من الضحك على ما قالته اميرة
وشاركتها خديجة ضحكاتها ،،
اميرة ...انتوا بتضحكوا عليا ليه 😒
سمر وهى تحاول ان تلتقط انفاسها من الضحك .....
من كلامك ،، انتى مش بتقولى انك صبحتى الصبح وكنتى ناسية ان فرحك امبارح 😂😂😂
ابتسمت خديجة بأطمئنان ،،وقالت لاميرة
ربنا استجاب لدعايا وعوضك بزوج حنين وعاقل بيخاف عليكى من الهواء ،، وراحتك اهم عنده من اى حاجة تانية
ابتسمت اميرة بخجل ،،وقالت
ربنا يحميه ليا ياارب ،، وتذكرت ما حدث بالامس
وكادت ان تخبر خديجة ولكن ادهم ،،اتى بأبتسامته وقال
الفطار جاهز ويلا عشان نلحق الطيارة
قالت خديجة وهى تنظر له بأبتسامة وقالت
لا انتوا عرسان ماينفعش نقعد معاكوا ،،
اعترض ادهم ولكن خديجة اصرت بالانصراف هى وسمر

وبعد الفطار استعدت اميرة للذهاب ،، وخرجت وهى بكامل طلتها ،، ونظر لها بأعجاب وهو يصفر
قمرر 😍😍
واقترب منها ونظر لها بتمعن ،، تورد وجهها ،،وابتعدت وهى تقترب من الحقائب ،
نظر لها بتسلية ، وقال
فلنبدأ شهر العسل 😀
اصرت ان تذهب لرؤيته ماكس ولكن ادهم استعجلها بالذهاب ولكن سلمت على الجدة وجودى وسلمت على سعاد بتحفظ وبنظرة عميقة ،، وضمتها خديجة بقوة وقالت
ربنا يسعد قلبك ياارب يابنتى ،، اووعى حاجة تعكر فرحتك
ربنا يحميكوا ياارب ،، وخلى بالك من نفسك
اميرة وهى تضمها بقوة. ...افضلى دايما ادعيلى
خديجة ..دعيالك يا حبيبتى
.................................

وفى الطريق ابتسمت وهى تتذكر عندما جهزت جواز السفر مع جودى ،، ولكن لم تخبر ادهم لاى سبب جهزت جواز سفرها عندما سألها عليه قبل الزفاف وتعجب
ووصلت سيارته امام المطار ،، وركبوا الطائرة

حاولت تخفى خوفها والطائرة تستعد للاقلاع ،،
وتسلى ادهم من خوفها مما زاد غيظها 😾

وبعد ساعات سفر طويلة ،، هبطت الطائرة

"اثينا"😍😍

وخرج الركاب منها واحدا تلو الاخر ،، وخرج ادهم وبيده اميرة وهو مبتسم بفرحة ،،
وتفاجئت اميرة بوجود سيارة بانتظارهم ،، وتكلم السائق بلهجة بلاده ، ورد عليه ادهم بطلاقة
مما جعل اميرة تكاد تضحك على لغة لم تعرف فيها حرفاً
حدقت اميرة بأدهم بتساؤل ،،وقال هو
انا مرتب كل حاجة 😊
وبعد ساعتين من السير بالطريق ولم تستطع ابعاد نظرها على المشاهد الخلابة ،، والدخول فى طرق ذكرتها ببلدها فى الشرقية ،، المكان يبدوا ريفى وما يزيد سحر وجود البحر بجانبه ،،منظر يسلب القلوب قبل العقول
وقالت بفضول ...
احنا رايحين فين ؟
ابتسم وهو ينظر لها بعشق ،،وقال
رايحين بيت جدى وجدتى وبعد كدا المفأجاة
تعجبت بسعادة ...وقالت
هو فى مفاجأة اكتر من انى اقضى شهر العسل فى اليونان 😍😍
ضغط ادهم على انامل يدها برفق وقال
هعيشك فى اجمل حلم اتحقق
افرحى يا حبيبتى ،، مش عايز منك غير انك تبقى فرحانة ومطمنة ومش خايفة من اى شئ ،،

رمت رأسها على كتفه وهى تبتسم واسند رأسه على رأسها ايضا ويديها بيده ،،
وصلت السيارة اخيرا للمكان المنشود ،، وترجل ادهم منها ثم مد يده ليخرج اميرة زوجته ،،وأمر السائق بشئ باللغة اليونانية ،،

خرجت سيدة عجوز ولكن تبدوا انها كانت فى شبابها ذات جمال اخاذ ،، وهللت اساريرها بابتسامة عريضة وهى تفتح ذراعيها لادهم ،، وركض عليها كالطفل الذى التقى بأمه بعد غياب ،، وحملها ولف بها بسعادة ،،وقال
كاليسبيراااااا. Kali̱spéra مساء الخير
ضحكت جدته بسعادة بعبارات ،، وقالت

Mou éleipses
اشتقت لك
Polý kairó na ta poúme
لم اراك منذ مدة

رد عليها ادهم واجابها ،، ثم نظر لاميرة التى تحدق بهم بعدم
فهم ...وقال بأبتسامة
جدتى اللى حكيتلك عنها ،،صاحبة الخاتم 😍
مدت اميرة يدها بالسلام وقالت مثل ما قال ادهم منذ قليل
كاليسبيرا

رحبت بها جدة ادهم بسعادة وادخلتها المنزل ،، واخبرت ادهم ان جده ذهب لرحلة صيد مفاجئة وكم تمنى ان يراه ولكن لم يسعفه الحظ ،، ووجهت حديثها لاميرة وقالت بحرارة
seychareteria مبروووك

وبعد فترة من الحديث نهض وقال لاميرة
انا هروح اعمل حاجة وهاجى بسرعة ماتتنقليش من هنا ،،
اميرة بقلق ...رايح فين ؟
ادهم بحب ...متخافيش ربع ساعة بالكتير واكون هنا
ثم ذهب
فضلت الجدة اليونانية ان تتعامل مع اميرة بالاشارة حتى تفهمها قليلا ، نظرت الجدة جيدا على ادهم وهو يبتعد ،،ثم اخذت اميرة من يدها لغرفة قريبة من مدخل المنزل المؤسس بشكل بسيط ولكن رائع يريح النفس كثيرا ،، وتفاجئت اميرة بوجود هيلين ،، ركضت اليها بابتسامة
وقالت
معقوول حضرتك هنا ؟؟!
هزت هيلين رأسها بالايجاب وقالت
نعم ،اتيت بطائرة مساء امس ،، اتيتُ لاجلكم ،،
شعرت اميرة بالقلق وقالت
هو احنا متراقبين كمان هنا ؟
هيلين بتفكير ... لا اعلم ،،ولكن ارسلت ابى ليتفحص المكان حولنا ليتأكد ،،وهو سيعرف بطريقته ان دخل احدا غريب هنا ام لا ،، ولكن لا تخبرى ادهم بوجودى او ما قولته عن ابى

اميرة بتأكيد وهى تمسك يدها بحب ،،وقالت
اكيد لا ،،مش هقول ،، بس انا مضايقة انى ما قولتش لماما على اللى حصل امبارح ،،
ابتسمت هيلين وقالت
لا تقلقى فوالدتك تعلم كل شئ ، اخبرتها بالامس
اتسعت اعين اميرة من الصدمة وقالت
ماما عارفة ،،ما قالتليش
هيلين بلطف ....الام يا ابنتى لا تريد تثقيل الهم على ابنائها
ولا تقلقى فأنى طمئنتها عليكى ،، وبالتأكيد لم تجد وقت لتخبرك او لتخبريها فأنتى سافرتى باكرا واكملت بتصميم
لن ادع احدا يتسبب فى حزن ادام بعد الان ،بكفى

اميرة بأرتياح وهى تنظر بحب لها وقالت وهى تقترب منها وتقبلها على وجنتيها
انا بحبك اووووووى 😍
ازدات ابتسامة هيلين ،،وقالت
انا ايضا ميرا ،،
جلست اميرة مرة اخرة وقالت بحيرة
انا مش عارفة دادة سعاد عملت كدا ليه ،،لحد دلوقتى مش مصدقة
هيلين بحيرة ....ولا انا ايضا ،، فهذه اخر شئ توقعته ،،هناك سر ورا ذلك ولابد ان اعلمه ،،
اميرة بخوف .....بس انا قلقانة من اركان اكيد شاكك فيا ومش عارفة اعمل ايه
هيلين بتفكير.....اتركى الامر لى ،، ولكن ما يحيرنى ما علاقة اركان بكل ما يحدث ،، فهو وكولان لم يكونوا على اتفاق ابدااا
هناك شئ لا اعرفه ولا اعلمه ،،
وسألت اميرة ....هل قولتى لادام اين التقيتى بركان ،،

اميرة .....هو عرف ان اركان قابلنى قبل ما ارجع البلد عندنا
هيلين .....
هل قابلك ركان قبل ليلة الامس ؟؟؟
روت اميرة اول لقائها بأركان اثناء الحادثة مع سائق التاكسى وقبل هروبها الى الشرقية واخرهم ليلة امس

هيلين وهى تزفر بضيق ....اذا هذا كله مخطط له منذ البداية
اميرة . ...
لما شوفت اركان تانى مرة حسيت بكدا واتأكدت امبارح ان احساسى صح وانه كداب
هيلين .....وهل اخبرتيه انك اعلمتى ادام بما حدث قبل رجوعك لبيتك
اميرة ....لا ما قولتلوش ان ادهم عرف انى قابلته
هيلين بأرتياح ....حسنا
لا تخبريه ،، وخلال هذه الفترة سأجد حلا بالتاكيد ،،
وصاحت جدة ادهم بالخارج ،، وعلمت هيلين ان ادهم اتى

ودخل الغرفة ،،وكانت هيلين اختبئت وراء احدى الستائر الثقيلة ،،
قال بوجه مرح ....وحشتينى الشوية دوول
اميرة وهى تحمحم من الخجل لعلمها بوجود هيلين ،،وقالت
طيب
ضحك عليها وقال ،، طب يلا
اميرة ...فين ؟
ادهم بثقة .....لما هتوصلى هتعرفى ،،
وخرج وهى معه ودخل السيارة مرة اخرى ،، وذهب
وبعد ١٠ دقائق كان يقف عند احدى الشواطئ ،، ترجل من السيارة وانزلها ،، ونظر امامه للانش وابتسم ،،
ذهب اليه وهى فى يده ،، وحملها وهو يتسلق بعد الدرجات ،، وانزلها برفق ،،
نظرت حولها وانبهرت بسعادة ، وراقب هو تعابير وجهها وهى تنظر حولها بفرحة واعجاب وهو يبتسم لسعادتها ،،
تفاجئت بوجود حقائبها وكادت ان تسأله ،، قال
انا اللى جيبتهم هنا ،، ودخل غرفة القيادة وشغل المحرك وتحرك اللانش بسرعة ،،،
كان يرتدى نظارته الشمسية السوداءوهو يستقبل الهواء العليل على وجه ونظر خلفه لتتسع ابتسامته وهو يراها نائمة بفعل شدة الهواء وحجابها يتطاير على وجهها برقة ،،
كانت الشمس بدأت فى المغيب عندما وصل لجزيرة خالية
تؤجر فقط للعرسان ،، اوقف المحرك واتجه ناحيتها وحملها
ونزل على الشاطئ ،، استيقظت اميرة واتسعت عينيها وهى ترا المشهد الساحر امامها ،،
*********************
إلي هنا ينتهي الفصل التاسع و العشرون من رواية اميرة بقلب سجان ج2 بقلم رحاب إبراهيم
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حب
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة