مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة ريحانة الجنة علي موقعنا قصص 26 و موعدنا اليوم مع الفصل الثانى والعشرون من رواية جويرية حقي أنا ريحانة الجنة.
رواية جويرية حقي أنا ريحانة الجنة - الفصل الثانى والعشرون
اقرأ أيضا: رواية عشقها المستحيل بقلم زينب مصطفي
بتنده لييك ....بصوت الحب والهفة ..ويخطفني حنيني لييك..شعووور ما اقدرش علي وصفه....وانا طاااااير وبستناااك...
في غرفة عشااق..
عطر كانت في حضن مصعب..وهو ضاممها بحب وبتتمايل معاه علي انغاااام لمست مشاعرهم واحساسهم...
مصعب بهمس: خديني ليكي يا عطري ....انا حقيقي وياكي نسيت الدنيا ....نسيت اي حد واي حاجة....عطر هتصدقيني لو قولتلك ان الكام ساعة اللي نمتيهم في حضني وحشتيني فيهم...والله مش ببالغ ولا بشعر..لا كل ما افتح عيوني والاقيكي نايمة بعيد عني توحشيني الاقي نفسي غصب عني سحبتك لحضني ومليت حضني بدفاكي...وبعدها بغيب وعنيا تغمض...بس بتغمض وهي متطمنة ومرتاحة.....
عطر رفعت عنيها من حضنه وابتسمت: تفتكر هتفضل تحبني كدة لحد امتي!!؟...معقول هتفضل كدة يا مصعب علي طول!!!؟ ولا ده بس علشان اول ايامنا سوا....!!؟ ...مصعب انا لو اتعودت علي حنانك ودفئك ده .....هتعب اوي اوي لو في يوم قسيت عليا....لو في يوم بعدت عني...
بحبك يا اكسچن الروح يا انفاسي عنيك ناسي...يا سكة حلم بمشيها ....واعيش فيها يا روح الروح.....والاقي نفسي من تاني ...بحاضرها وماضيها....
يا اصدق حب واجمل حب ....صعب انسااااه....
مصعب ابتسم بحنان : اهو ..هو رد عليكي اهو.....بحبك يا أكسچين الروح ....يا اصدق حب واجمل حب صعب انساااه....
عطر انتي فعلا بقيتي انفاسي ..بقيتي حياتي....مااقدرش ابعدك ولا استغني عنك...عن اني اصلا قلبي يقسي عليكي...ده وقتها يبقي مات ...مات واندفن مش عايش ولا بينبض...
عطر بفرحة: بجد....!!!؟ مصعب هو احنا فايقين وبنتكلم فعلا...ولا انا نايمة في حضنك وبحلم...!!؟
مصعب ضم ايديها وباس باطن كفوفها بنعومة: في حضني ايوة...بس صاحية...صاحية وفايقة ...وانا بقول وبعترف...
عطر ابتسمت: يعني انا فعلا بقيت اكسجين حياتك...طب قبلي كنت عايش ازاي.!!؟
مصعب اتنهد : عارفة انتي بالنسبة ليا ايه....زي صياد رمي طعم لسمكة ...والسمكة اخدته وفرحت...والصياد اخدها وحطها في حوض زينة بمياه نقية ونضيفة...و.السمكة بتلف في النقاء والجمال ده بسعادة...وقتها السمكة عرفت ان البحر برغم وسعه وجماله...لكن المكان اللي هي كانت عايشة فيه كان كئيب وملوث...مرضها وتعبها...وطعم الصياد ده كان هو فرصتها للنجاه من الموت ....وحمدت ربنا انها اخدت الطعم...وان الصياد كان هدية من ربنا ليها ....اخدها وعيشها في جنة ....وقتها عرفت انها ماكنش عايشة ولا بتتنفس...دي كانت يا دوب بتحارب علشان ما تموتش...
اهو يا عطر انا كنت السمكة ...وانتي الصياد....عرفتي بقي قبلك كنت عايش ازاي...!!؟
عطر غمضت عيونها و دمعت ..ودفنت دموعها في حضنه ..وهو ابتسم وضمها اكتر...وكمل بيها ميل ....عطري انا ...كفاية دموع...انا جنبك خلاص ومش هسيبك ابداااا..انا فداكي يا روحي...فدا اي دمعة منك ..
لمسة ايديك...بتحيني بعمر جديد...حبيبي لقاك متطمني...ولو ترضي فداك روحي وتبقي حبيبي متهني...
عطر ضمته اكتر بخوف ليكون حلم بتحلمه... امنيه في خيالها ..وخايفة تفوق علي كابوس.....
عطر : عارف...ااانا ..ااانا عايزة اقف في البلكونة دي وبعلو صوتي اصرخ واقول بحبببببببببببببك...انا حبيبتك...ومن يومها وانا مش لاقيه كلمة توصف اللي جوايا غيرها...مع اني مش مقتنعة بيها...حاسة ان اكيد فيه فوق الحب احساس اكبر هو اللي جوايا ليك..
انا حبييت...وبقولها لكل النااس.... وعايش بيك انا احساس...مفرحني.. ..مخليني اروحلك قبل ما تجيني ..
ورفعت عيونها لعيونه وكانت نفس النظرة ....نفس ضحكة العيون ....نفس الاحساس...
بحبك يا اوكسچين الروح ...يا انفاسي عنيينك ناسي....يا سكة حلم بمشيها ..واعيش فيها يا روح الروح...(خدني اليك..حماقي)
مصعب شالها بخفة ونام بيها في حضنه...وبتأمل : تفتكري ان فيه دلوقتي عاشق في حالي...!!؟تفتكري في حبيب حبيبته بين ايده..وقصاد عنيه...وحيران ومشتاق...!!؟..طب ده لو مش عشق وهيام...يبقي ايه !!؟
عطر قربتها ليها اكتر وبهمس ابتسمت: يبقي ابو الصعاب...اللي بيحب بطريقته وجنونه....حبيبي انا اللي خطي بيا اول طريق الحب....اول طريق العشاق...سكة جديدة عليا...لا كنت اعرفها ولا عمري دخلتها....مشيت بيا ولفيت بيا ....واديك اهو رسيت بيا في حضنك.....وغمزته...بس تعرف...انا مشتتاقة اوي اقولك انا لقيت حبك بطعم ايه!
مصعب عيونه علي شفايفها وهي بتهمس وتنطق...قرب وداق هو الاول طعم اجمل كلمات سمعها وادفي همس حس بيه...وبعد لحظات بعد عن شفايفها وابتسم
مصعب: هاه...كانت بطعم ايه !!؟.
عطر بتوهان من الدوامة اللي بيسحبها ليها بسهولة..ومن دون اي مقاومة منها...بالعكس بتكون مستسلمة لدوامة حب عمرها ما كانت تحلم بيها....
عطر بهمس مش مسموع بس هو قريب كفاية علشان قلبه يسمع وروحه تحس بيه: هو انت قولت ايه!!...عيد السؤال تاني...
مصعب ضحك بمكر عاشق وقرب تاني وسأل شفايفها بس السؤال كان اعمق كتييير...وبعد عنها بانفاس تايهة ...اظن السؤال لازم يكون واضح علشان تقدري تحاوبي...اعتبري نفسك في امتحاان طويل ومفتوح من غير قيود ولا زمن....هسألك كتيير وانتي لاحقي علي الاجابة لو تقدري...
وقرب ...وقرب..وسأل...وسأل....ضاع الوقت ..ووقف الزمن قصاد عشق عاشق..وصمت دايبة فيه..
*************************************
في قسم الشرطة ...الظابط آدم الحسيني ..لسة بيحاول يتصل بمصعب...ومصعب تلفونه مش بيرد...اتخنق..
آدم: يا دي الليلة المنيلة...ايه ياعم ...قتيل...وربنا لو قتيل لكنت قلقت من الرنات دي كلها ده هم...
آدم الصغير بيبكي في صمت والظابط آدم اخد باله وقرب منه وابتسم برفق: مالك حبيبي..بتعيط ليه بس...!! حد زعلك!!؟
آدم الصغير بخوف : انا خايف...وماما مش هنا...وانت قولتلي هتكلم بابا يجي ياخدني...وما جاش...
الظابط آدم بحيرة: والله يا حبيبي انا بتصل بيه وهو ما بيردش...بس ما تخفش انا جنبك...ومش هسيبك غير لما بابا مصعب يرد عليا ويجي ياخدك...اتفقنا...
آدم بيمسح دموعه ببراءة: اتفقنا...
الظابط آدم غمزه ومد قبضة ايده: كلام رجالة!!
آدم الصغير ابتسم ومد قبضة ايده: كلام رجالة....بابا دايما يعمل معايا الحركة دي...انت عرفتها منين...!!؟
آدم ضحك : انا كمان بابا كان بيعملها معايا..شوفت ازي....بقولك ايه...ايه رئيك اخدك ونروح نشتري آكل عمو آدم جعااان مووت...وكمان هجبلك وجبة أطفال ولعبة يا عم ..
آدم بفرحة: وبيبسي كبببير وبطاطس..
آدم : هههههه.وماله اللي تطلبه....وحياتك لاخد حقهم من ابوك...تعالي يا خويا...
*******************************************.
في بيت حذيفة وچويرية..
چوري واقفة في الحمام بتعب وحذيفة ساندها ..
حذيفة بحنان: حبيبتي ارتاحتي كدة..!!! ..انتي عنيدة..امبارح قولتلك نروح للدكتورة بالليل وانتي صممتي نستني مش فاهم ليه بس!!
چوري ماسكة بطنها بتعب :ما انا فهمتك...انا هروح للدكتورة عفاف انا عارفاها من الجامعة ..وواثقة فيها ...مش هروح انا لاي حد وخلاص...كمان انا مش عارفة انت ايه االي موقفك هنا...هي دي حاجة عدلة اوي ..!!؟
حذيفة ابتسم: انا جنبك في كل وقت في فرحك وتعبك...وعمري ما ازهق ولا اتضايق...المهم..معدتك احسن كدة ولا ايه..!!؟
چوري بتاخد نفسها : تقريبا كدة خلاص....بس انت لازم تتعود...الشهور الاولي كلها كدة..تعب وقئ وقرف..
حذيفة باسها من جبينها وابتسم: هبقي احسن شهور حبيبتي ماتقلقيش...المهم قوليلي انتي صليتي الفجر وانا تحت ولا لسة!!!؟.علشان بس تدخلي تنامي وترتاحي...
چوري هزت راسها :ايوة..صليت حبيبيى..بس معلش روح انت وانا هاخد حمام واحصلك...البهدلة دي مش هتنفع معاها غير اني اخد حمام...
حذيفة شالها ودخلها البانيو...وچوري عقدت حاجبها..: انت هتعمل ايه:!!!!؟
حذيفة بيبعد هومها وبهدوء: انتي تعبانة ودايخة وانا مش هسيبك ..لوحدك....انا ححميكي بنفسي..
چوري ابتسمت: هو. انت غاوي تعب...انا بقيت كويسة صدقني...
حذيفة بدأ يغسل شعرها برفق: هي الهانم نسيت اني ياااااما حمتها زمان...وياااما عملتلها كل حاجة.....انتي كنتي لعبتي الصغيرة ..ولا نسيتي !!!؟
چوري بتتأمل في زوج لو كانت حلمت بوصفة وطباعه وحنانه..وطلبته من ربنا ....عمرها ما كنت هتلاقي زي حذيفة...اللي ربنا جعله ليها من يوم ما شافت الدنيا....
چوري بحب: بحبك..
حذيفة ابتسم وكمل اللي بيعمله وغمزها:..وانا بعشقك..واسكتي بقي علشان انا ممكن اتهور وانتي دايخة وتعبانة ...
چوري ضحكت ومسكته من خده بمشاكسة: ههههههههههه.حبيبي انا بقي شقي يناااس...وبيتهور..
حذيفة: ههههههههه.اوعي ايدك دي بتعلم وببقي شكلي وحش قصاد الناس....اياك تقرصيني كدة تاني سامعة!!
چوري بتصميم قرصته تاني:تؤتؤتؤ..هقرصك وخاليها تعلم..واللي يسألك قوله حبيبتي بتتدلع عليا...ماحدش له حاجة عندنا...
حذيفة ضمها برفق وابتسم: ااااخ منك انتي...تبقي مصيبة او اللي في بطنك طلع مجنون زيك...ويا لههههههوي لو جات بنت...هعيده تاني ...خوف وحيرة وغيرة عليها...دي بقي هتاخد چيناتك كلها وانتي صغيرة ووانتي كبيرة ...
چوري اتعلقت بحضنه اكتر : بس هيبقي نصيبها احسن مني...دي هتبقي حتة مني ومنك...هتبقي جات نتيجة احلي واجمل حب ..
حذيفة اتنهد: انا بقول نخلص بسرعة بقي علشان انا بجد..بدأت اتهور..
حذيفة كمل حمامها واخدها لسريها وكان بينشف شعرها وبيصرحها وهي مبسوطة وسعيدة..
چوري : يا لهههوي...ده انا هتدلع دلع في الحمل ده....فظيييع..
حذيفة ابتسم وكمل تسريح شعرها: تدللي طفلتي وتمايلي...وعلي قلبي الضعيف لا تترفقي...
فقلبي لكي خادم ...عاشق...محب..فلتصدري امرك.مولاتي ولا تتمهلي..
چوري سحبت ايده ولفته قصاد عنيها واتنهدت ...
حذيفة بحنان وهو بيضم خصلات شعرها بحنان: او تصفيف خصلاتك دلال.!! اذن فأنتي لم تتدللي ....او متعة قلبي لؤياكي حنان..!!...اذن فأنتي لعشقي لكي لم تعلمي..
قربها لحضنه وهو بيحاكي عيونها: عشقي لكي يا فاتنة قلبي لن يتمهل...ودلالي لعينيك بحر واسعااا لا ينتهي..
لعينيك في عيني حديث...ولقلبك داخل قلبي احاديث...لا تتهجلي العشق والدلال بعد...فكل برهة من الزمن تمر ......سيبرهن لكي حبي وحالي علي عشق غالي لا يزن ملئ الارض ذهب حر..
چوري نامت في حضنه وغمضت ..وهو مال بيها وضمها بحنان وابتسم..
حذيفة: فلتغفلي في دفئ صدري ولتسمعي ...دقات عشقي لكي تتوسلي..رحمالك فاتنتي فأنتي ملهمة ..لكل دقة قلب لكي متلهفة...
چوري: ااااه من حديثك معذب قلبي وقاتله....فعشقك يقتل قلبي في كل لحظة....اتسأل هل انا حقا احق بيك...ام انك لا تليق بيك الا حور عين مليحة مطيعة ....يجزيك بها ربي لكونك لا مثيل لك بين بشر خلقت ولا تنفست..
حذيفة ضمها اكتر وبحب: بحبك يا چوري..بحبك...
چوري براحة : بحبك يا قلب وعيون چوري بحبك اوي.
حذيفة : حبيبتي نامي وارتاحي بقي شوية علشان تقدري تنزلي الكلية ..مش عايزين دلع الا دراستك..
چوري بتعب: مش هروح النهاردة...اصلا انا مظبطة نفسي كويس ومافيش حاجة مهمة يعني..
حذيفة بلوم: لا يا چوري مش عايز تهاون بالله عليكي...انتي في طب...واظن طب بالاخص كل حرف..وكل لحظة مهمة مش يوم بحاله يضيع منك...مش عايز جوازنا وحملك ده يأثر علي مستقبلك...انا بحلم باليوم اللي تتخرجي فيه وتبقي دكتورة ..فاهمة...
چوري ضمته بقوة: هو انت جميل كدة ازاي...!!! لا لا بجد..قولي انت كدة ازي!!؟اللي يشوف غيرتك عليا كل ما رجليا تخطي برا البيت...وكم التوصيات اللي بخادها منك...يتخيل انك هتتجنن وافضل في البيت ما اخرجش منه ابداااا..
حذيفة اتنهد: چوري انا فتنتي بحبك مش لجمالك الهالك الفاني...انتي عجيلك يوم تكبري وجمالك ينطفي ويقل ...بس روحك وقلبك مستحيل تنطفي ولا يقل...انا فتنتي بحبك وقلبك...بروح بتحي روحي...چوري حتي لو انتي مش بجمالك ده...هفضل احبك واغير عليكي...ومهما كنت بتمنهي اخبيكي في قلبي وما حدش يلمحك...بس دي دنيا ومجبرين نعيش فيها...وانا عمر حبي وغيرتي ما تخليني اضيع مستقبلك...نجاحك من نجاحي...انا هبقي فخور بيكي لما تنجحي وتبقي دكتورة ناجحة...
چوري غمضت عنيها بسعادة: اظن بعد كل اللي قولته ده...انا مستعدة اقوم اجري علي الجامعة...بس هتنام في حضنك شوية بس وبعد كدة اوعدك اروح النهاردة..ياللا بقي احضني اوي..
حذيفة ابتسم وحضنها اكتر وطفي النور وغمض عنيه..
**********************************
في شقة الحاج بلال وفريدة...فريدة ختمت صلاتها وبتقرأ في المصحف ...وبلال قرب منها وقعد ..
بلال : قوليلي جهزتي الفطار الولاد كلها شوية ويصحوا..!!؟
فريدة ابتسمت : طبعااا مجهزاه بس هما يقوموا...ولو اني مش مرتاحة لنزول چوري الجامعة...انا بقول تقعد بقي السنة دي وتبقي تكملها لما تقوم بالسلامة...كدة لا قدر الله ممكن يحصلها حاجة..
بلال بضيق: وبعدين يا حاجة..ما قولنا ..احنا مالناش دخل بحياتهم هما احرار...اللي فيه الصالح يعملوه..واوعي انا بحذرك اهو ..تقولي حاجة زي كدة لحذيفة...هو عاقل وعارف بيعمل ايه...
فريدة بقلق: اعمل ايه بس...من فرحتي بيهم وخوفي عليهم...الحمل متعب وچوري مش هتتحمل كل ده جواز وحمل وبيت وجامعة ومذاكرة ...دي بسكوتة ..
بلال: ربك كريم ...احنا معاها نساعد باللي نقدر عليه...وجوزها جنبها..وانا متاكد انه مش هيهون عليه تعبها..ادعيلها بس ربنا يقومها بالسلامة ..وينجحها...
فريدة بفرحة ورجاء: اللهم امين..ربنا يحفظها وتجبلنا عيل عفي وسليم كدة ..وينجحها ونتطمن عليها ..وابتسمت...هههههه.والله.
انا مش مصدقة ...بقي المفعوصة اللي كانت بتجري في رجلينا من كام سنة ...حامل..لا ومن مين من حبيبي ونور عيني حذيفة...ربنا يسعدك يا ابني ويفرحك...ويجزيك كل خير علي طولة بالك ..
بلال ابتسم: اللهم امين...ياللا بقي قومي جهزي الاكل انا جعان...
فريدة : حاضر يا خويا اهو قايمة..
********************************************
في غرفة مصعب وعطر...عطر في حضن مصعب ...
عطر : حبيبي مش هينام النهار طلع !!
مصعب ابتسم: ماهو اللي يبقي في حضنه عطر زيك...يفضل يستمتع بعطرها وعبيرها ولا يمل ولا يحس بالوقت..
عطر ابتسمت وباسته من خده: طب شوف الساعة بقت كام كدة!!؟
مصعب اخد فونه يشوف الساعة ولقي مكالمات كتييىر من نفس الرقم ..عقد حاجبه بقلق واتعدل...وعطر اخدت بالها..
عطر : خير حبيبي مالك فيه ايه!!؟
مصعب بحيرة: مش عارف ..ده ظابط معرفة متصل بيا فوق ال١٠٠مرة.مش عارف عايز ايه!!
عطر : طب ما تكلمه وانت تعرف فيه ايه...
مصعب : تؤ...تلاقيه في قضية ولا حاجة..وهو ما يعرفش اني في اجازة....هو لما زهق تلاقيه كلم حد من المكتب وهما هيبلغوه اني اجازة...
بس وهو لسة ما خلصش كلامه...لقي آدم بيتصل تاني...
عطر شافت اسمه: ده بيتصل تاني...رد يا مصعب يمكن فيه حاجة ..انا بدأت اقلق..
مصعب هز راسه بقلق ورد: آدم باشي الحسيني...
آدم اخد نفسه: ايييه ياعم ابو الصعااب انت نشيفت ريقي..فينك يا بيه..!!؟
مصعب ضحك: هههههههه.معلش بقي يا آدم باشا...اصلي عقبال عندك عريس وكدة بقي .
آدم عقد حاجبه: عريس..!!؟ ااااه قولتلي بقي...سبحان الله ...ان كيدهن عظيم..
مصعب مش فاهم: مش فاهم..هو فيه ايه!!؟
آدم باسف: انت متجوز واحدة اسمها ايمان وعندك عيل اسمه آدم صح!!؟
مصعب اتعدل بقلق: ايوة ليه !!! حصلهم حاجة...!!؟
آدم بيطمنه: اهدي بس انا هفهمك اللي حصل........
مصعب مش فاهم ولا مستوعب اللي بيسمعه من آدم : ايمان!! ايمان معاها مخدرات...وهروين!!؟ لا لا يا آدم اكيد فيه حاجة غلط...
آدم بتأكيد: صدقني يا مصعب ده اللي حصل...وانا بنفسي اللي كنت في الكمين وفتشتها مش حد غيري...
مصعب قام مفزوع من السرير وبخوف: وآدم...آدم فين ...هو كويس طمني عنه..
آدم : ما تقلقش آدم معايا وفي عنيا لحد ما انت تجيله...بس ياربت بسرعة انا حايلته كتييىر بس هو مش مبطل عياط...وحاليا هو نايم ..
مصعب بيلف حاولين نفسه بجنون وغيظ..: ططط.طييب..اانا جاي حالا ...بس ارجوك خالي بالك من آدم ..سلام..
عطر مش فاهمة لسة ولا عارفة اي تفاصيل: حبيبي ايه اللي حصل مش فاهمة..!! طمني!!
مصعب بإستعجال: هفهمك...هفهمك كل حاجة بس ارجوكي حضريلي هدوم بسرعة انا هدخل اخد حمام بسرعة لازم انزل ...
عطر بتأكيد: ححاضر..ثواني اهو روح انت بس ....
***********************************
في قسم الشرطة ..مصعب دخل مكتب آدم الحسيني..
آدم : اهلا يا مصعب بيه ...
مصعب بلهفة: آدم...آدم فين طمني..
آدم شاورله علي الكنبة في ركن مكتبه ..مصعب لقي آدم نايم ودموعه لسة آثرها علي خده ومتغطي ...مصعب قعد جنبه وملس علي شعره بحنان وبأسف..
مصعب: حبيبي انا اسف...حقك عليا ...انا السبب في اللي انت فيه...انا اللي من الاول خلطت في حقك لما اختارتها تكون امك...
آدم قرب منهم وبمزاح : احممم.بس انت بتحبني اوي كدة...ابنك علي اسمي صدفة دي ولا.
مصعب بصله بحزن: لا طبعااا ولا...فاكر يوم ولادته كنت معاك في قضية ولما جاني خبر ولادته وسبتك..وصتني لو ولد اسميه علي اسمك...وقولتلك بعدها بس انت تلاقيك نسيت.
آدم حك شعره بحيرة: يمكن ..انت عارف احنا بنشوف عاهات كل يوم تنسينا اسمينا احنا...
مصعب قام وقف وبجدية: آدم باشا ..عايز اشوف ايمان ..
آدم هز راسه: اكيد هجبهالك..بس الاول فيه حاجة انت لازم تعرفها...انا استشفتها من كل اللي جمعته من اللي حصل بصفتي ظابط...
مصعب عقد حاجبه: خير ..قول..
آدم : سواق التاكسي لما وقته وسألته رايح فين قالي عنوان الشارع اللي فيه مكتبك...ولما سألت مراتك ..قالتلي رايحة بآدم للمستشفي...ولما اتفتشنت لقيت معاها المخدرات...ولما كلمتك لقيتك عريس ..يعني اتجوزت عليها...تفتكر معني كدة ايه!!!؟
مصعب بزهول وغيظ: لا وحط عليهم انها مش مراتي...طليقتي ..
آدم بسخرية: اااهلااااا.هي بقت كدة....لا كدة انا ظني صح...الهانم كانت عايزة تلبسك في الحيط...بس ربنا ستر...
مصعب خبط المكتب بغضب: يا بنت ال.....دي اخرتها...دي اخرة عشرة السنين...والمصيبة ابني..ابني اللي ما حسبتش حسابه وخلته يتعرض للخطر بالشكل ده...وبوعيد...آدم هاتهالي بسرعة...
بعد شوية جات ايمان ودخلت ووقفت قصاد مصعب...مصعب بيبصلها نظرات غيظ وصدمة ووعيد...وهي متوترة ...وآدم استأذن..
آدم: طب انا برا يا مصعب بيه..
خرج آدم وايمان قربت من مصعب بدموع ورعب: مصعب...مصعب احقني ااانا ما عملتش حاجة....اال..االمخدرات دي مش بتاعتي...اانا ماعرفش عنها حاجة ..
مصعب قرب منها وبكل غله وغيظه منها ..ضربها قلم هز كيانها وثباتها....ايمان بغيظ بصتله ..:انت كمان بتضربني...انت مصدق اني عملت كدة ..!!؟
مصعب شدها من دراعها وهزها بعنف: انتي ايه....اييييه يا شيخة...معجونة بكدب...حياتك كلها حقد وغل كدة..!! انا..انا!!!! تدبريلي مصيبة زي دي..انا ...دي اخرة العشرة اللي بينا..ده انا ابو ابنك...ده انا عمري ما آذيتك..ليه تعملي كدة!!؟, ليييه..وكمان ابنك ده...بصي عليه كويس..
ذنبه ايه في حقتك والسواد اللي معشش جواكي ده...ما فكرتيش هو ممكن يحصله ايه...!!؟ بس هتفكري ازاي وانتي دماغك دي مش بتشتغل ولا تتحرك غير في الشر وبس...
ايمان بغيظ ودموع : انت لسة بتسأل انا عملت كدة ايه!!! تطلقني وتتجوز عليا...وتقولي ليه....ترمي حبنا وعشرتنا وابننا وتقولي ليه!!! انت اييييه...اييييه ما بتحسش....
مصعب هزها بغيظ: انتي اللي عملتي في نفسك كدة...ما تحملنيش ولا تحملي عطر ولا اي مخلوق نتيجة غباءك وتقصيرك واهمالك....انتي اللي ضيعتيني...انتي اللي كنتي غافلة ونايمة ...ثم حب ايه!! عمر ما جمعنا حب....جمعنا بيت وجواز لكن حب لا....وابني انا عمري ما رميته...انا كنت رحيم بيكي كأم تخيلت ان دي الغريزة الوحيدة اللي صادقة وعايشة جواكي...بس كنت غلطان.. خلاص..انسي انك تطوليه تاني ابني هيعيش معايا...انتي غير مؤتمنة ..ومستحيل اخليكي تحتفظي بيه...
ايمان : انت كمان هتاخد ابني...لا لا مش هسيبك...انت ناسي ان من حقي حضانته!!؟
مصعب بسخرية: والحضانة دي فين!!؟ في القناطر في عنبر الحريم !!!
ايمان بتفكير وخوف مسكت ايده برجاء: مصعب ...مصعب ما تسبنيش...اوعي تتخلي عني...اانا اسفة...اسفة والله ده كان..كان من غيرتي...وحياة آدم ما تتخلي عني...
مصعب بعد ايديها بغيظ: للاسف..لأسف انا لو هساعدك فده علشان انتي في النهاية ام ابني...آدم مالوش ذنب يكبر يلاقي ابوه محامي محترم وامه مسجونة في قضية مخدرات..واللي بالميت كدة تاخد فيها تأبيدة...بس عمري ...عمري ما هسامحك ولا هنسي انك كنتي عايزة تعملي فيا كدة...
ايمان : اانا...اانا.
مصعب شاورلها بإشمأزاز: شششش..انا لا عايز اشوفك ولا اسمع صوتك...
فتح مصعب الباب ونده لآدم ...
مصعب: آدم انا مش عارف انت هتساعدني ولا لا....انت طبعااا لو صممت تمشيها قانوني وتعمل محضر..وتثبت واقعة وتتحول قضية ده.حقك..وانا وقتها ححاول اساعدها...هي في النهاية ام ابني وكانت مراتي في يوم...ولو انت ...
آدم قاطعه وكمل: مش محتاج تكمل...اعتبر القضية فشنك...ومافيش محضر...وده لاني اتأكدت انها مكيدة وكانت انتقام...لان صدقني لو كانت عرفت انها تخصها ولا اتجار وربي لو مين ما كنت عتقتها كنت كلبشتها بنفسي...بس واضح انها غيرة ومكيدة حريم...ربنا يعينك ..تقدر تاخدها وتاخد آدم وتمشي..واسفين قطعنا عليك اجازة جوازك يا عريس...
مصعب بإمتنان وشكر: حقيقي يا آدم انا مش عارف اشكرك ازاي...
آدم بتمثيل: تدفع ثمن الوجبات اللي جبتها لإبنك...واللعب والبيسبي..ااه والبطاطس..هو انتم مرضعين الواد ده بطاطس...ده متهيألي بيحبها اكتر منك ومن امه..
مصعب بسخرية بص لايمان: وهو يا قلب ابوه كان لاقي غيرها واعترض...اهي هي دي الوحيدة اللي كانت الراعي الرسمي لقائمة الاكل عندنا...
آدم عقد حاجبه: ازاي لا مش فاهم!!؟
مصعب اتنهد:لا ما تخدش في بالك...انا هاخد آدم وهمشي بقي عن اذنك..
مصعب اخد آدم وطبعااا ايمان ووصلها عند بيتها وهما لسة في العربية ...وآدم لسة نايم علي الكنبة الخلفية ...
مصعب من غير ما يبصلها : اوعي تفتكري انك تقدري تتماكري عليا تاني..وخصوصا بخصوص آدم..
انا كان ممكن اساومك عنه وامضيكي تنازل قبل مارجلك تخطي برا القسم...بس انا مش محتاج لده...انتي عارفة كويس مين هو مصعب...ويقدر يعمل ايه...فنصيحة لنفسك ..انسيني خاالص احسنلك علشان قسما بالله المرة اللي جاية ما هرحمك ولا هعمل حساب حاجة...اتفضلي انزلي...
ايمان نزلت بهدوء وهي ضايعة وتايهة ..ومصعب مشي بسرعة...
ايمان طلعت شقتها فضلت تبص وتتأمل كل ركن ومكان وتفتكر حياتهم سوا...هنا لامها علي تقصيرها في حقه...هنا عاتبها علي احتياجاته...هنا طلب..هنا اترجي....هنا حاول...هنا عافر...هنا ..وهنا...وهنا...وهنا...
كل يوم وكل ليلة كان بيحاول...كل وقت وكل مناسبة كان بيستميلها ويتودد ليها....بس هي كانت فين!!؟. كانت في دنيا تانية ...لا فكرت ولا حسبت لليوم ده..
والنهاردة هي فين ووصلت لإيه...النهاردة ..هي وحيدة.
.من غير زوج ولا ابن...النهاردة لا حصدت ولا جمعت غير...وحدة ودموع وغيرة وناار بتاكل فيها....قعدت بإنكسار وضياع...
ايمان: اعترفي بقي...اعترفي انك خسرتي... اعترفي انك كنتي فاشلة...فوقي لنقسك بقي ولمي اللي باقي منك...لمي اللي فاضل تعيشي بيه ....
*************************************
في الاوتيل في غرفة مصعب وعطر...
عطر سمعت ومش مصدقة وبتبكي..: مش ممكن !!!..معقول!!!.ايمان تعمل كدة!!
مصعب كان دافن وشة بين ايديه بتعب وحيرة ...ورفع عنيه ليها بأسف..: للأسف...ايوة...
عطر قربت منه وقعدت قصاده علي الارض وضمت ايده بحنان: وحياتي ما تزعل...هي ..هي اكيد عملت كدة غصب عنها...اااكيد من غيرتها...اوعي تأذيها وحياتي...علشان خاطر آدم...
مصعب بصلها بإستغراب: انتي!! انتي بتدافعي عنها..طب ازاي..
عطر بدموع: علشان ست زيها وحاسة بيها...علشان عارفة انها مش وحشة بس الغيرة عمتها....علشان دوقت الظلم في يوم ومااتمناش ابداااا.ان غيري يدوق مراره...المهم..قولي آدم فين دلوقتي...
مصعب: هيكون فين!! عند امي طبعااا وديته هناك يقعد معاها ومع مازن..
عطر : طيب تعالي ياللا نرحلهم...ماما عايدة مش هتقدر علي الولاد لوحدها...احنا لازم نكون معاها...
مصعب قربها ليه ورفعها واخدها في حضنه: انتي ناسية انك عروسة وفي شهر العسل..!!؟
عطر ضمت وشه بحنان: حبيبي انا عمري كله معاك هيكون عسل ...مش بس اليومين دول..بس بجد.ما ينفعش .نسيبهم كدة...لازم نرجع ..
مصعب ضغط علي شفايفه بغيظ:اااخ ..اااخ منك يا بنت فتحية..ينكد عليكي دنيا وآخرة ..زي ما انتي منكدة عليا...منك لله لا عتقاني وانا معاكي ولا لما سبتك...منك له.
عطر ابتسمت وباسته من خده بحنان: تؤتؤتؤ..ادعيلها احسن ..ربنا يهديها...بس...بس حبيبي اانا عايزة اقولك حاجة بس اوعي تفهمني غلط...
مصعب ابتسم وباس ايديها: انتي بالذات مستحيل افهمك غلط...قولي يا عطري..
عطر: انت عارف طبعاااا انا بحب آدم ازاي ..وهو زي مازن وربنا يعلم...بس ...بس انت اكيد بتعاقب ايمان شوية..وهترجعهولها صح...!!اكيد مش هتحرمها من ابنها ولا تحرم ادم من امه مش كدة..!!؟
مصعب دفن راسه في حضنها واتنهد: ااااااه منك يا عطر...حاملة هم اللي لو تطول تقتلك هتعملها ومش هتتردد..انتي ايه بس...مش بشر زينا..!!!؟
عطر ضمت راسه بحنان ولمست شعره بنعومة: حبيبي كل واحد فينا جواه خير وشر...جواه صح وغلط...بس الظروف والقدر هما اللي بيخرجوا اللي جوانا....وحياتي سامحها...سامحها وعاقبها بس وقت قليل ورجعلها ابنها...دي مهما كانت امه ..
مصعب اتنهد بحب اللي كل دقيقة بيحبها ويدوب فيها اكتر شالها بحنان وقام بيها وغمزها:موافق بس الاول سددي انتي فاتورة الغفران..
عطر ابتسمت : وانا موافقة...بعشق فواتيرك يا ابو الصعااب...
مصعب ضحك ولف بيها : بحببببك...
عطر : هههههههه.بحببببببك..
************************************
في بور سعيد فاروق قاعد وتليفونه رن.شافه ابتسم بفرحة و رد...
فاروق : الو...ازيك يا حبيبتي طمنيني عنك..
چوري بتبص لحذيفة وابتسمت: انا بخير يا عمي...ازي حضرتك..
فاروق براحة: انا بخير طول ما انتي يا ست العرايس بخير..قوليلي انتي مبسوطة..!!؟
چوري بصت لحذيفة: مبسوطة كلمة قليلة علي اللي انا فيه...انا جنبي حذيفة ..مش اي راجل..
فاروق اتنهد.براحة: ربنا يسعدك يا بنتي...قوليلي بتسلمي عليا ولا عايزة حاجة...اؤمري ..
چوري بصت لحذيفة وهو ابتسم وهز راسه علشان بشجعها تتكلم: اانا كنت متصلة اقولك ..اني حامل..
فاروق بفرحة: حامل!! الف الف مبروك يا بتي ...ربنا يتتملك بخيىر وبقلق.وصوت واطي.....بس بقولك ايه...عايزك تخفي حملك شوية ما تعرفيش حد .
چوري بإستغراب: اخبي حملي !!! ليه يا عمي هو الحمل بيستخبي..!!؟
فاروق بخوف: يعني...الاحتياط واجب...الناس عنيها وحشة...بقولك ايه..اديني الشيخ ..
چوري قربت الفون لحذيفة يكلم فاروق: السلام عليكم..
فاروق: وعليكم السلام .ازيك يا شيخ..الف مبروك..ربنا يسعدكم...
حذيفة ابتسم: انا بفضل الله تمام...الله يبارك فيك يا حاج...تسلم..
فاروق بهمس: بقولك ايه يا ابني
..خالي بالك من چويرية اليومين دول..وخبي حملها علي قد ما تقدر...الله يسترك..
حذيفة بقلق: خير يا حاج !! فيه حاجة حصلت..!!؟
فاروق: والله لحد.دلوقتي لا...بس انا مش مرتاح لهدوئهم ده...حاسسهم بيدبروا لمصيبة..ربنا يستر..المهم انت خالي بالك من نفسك ومنها...وطمني عنكم اول بأول..
حذيفة : ان شاء الله....اشوفك علي خير.سلام.
حذيفة قفل مع فاروق وقلبه انقبض وخاف ...وچوري قربت منه ومسكت ايده : خير حبيبي..طمني مالك..
حذيفة ابتسم بخوف مش حابب يخوفها : لا يا قلبي انا تمام...ياالا بس قومي جهزي نفسك..معاد محاضرتك قرب..مش عايزين نتأخر...
قامت چوري تلبس..وحذيفة عقله بيفكر وقلبه خايف...ودعي برجاء..
حذيفة: اسألك ربي اللطف...احفظها لي ولا تريني فيها بأس...فأنا فدا لها...الا قطعة روحي ..الا چوري...
فاروق قفل مع حذيفة وجواه فرح وخوف من اللي هيحصل لما يعرفوا خبر حمل چوري...بس اللي هو ما اخدش باله منه....ان عزة مراته كانت واقفة بعيد وسامعة كل حاجة وبغيظ ووعيد: حامل!! حامل يا بنت دنيا...الهي ماتوعي تفرحي انتي والمخفي بتاعك...احنا ناقصين ذرية منكم تاني....ايييه سلالة مش هنخلص منها...بس وديني لاقطع دابرك انتي وامك...وتخصليها قادر يا كريم عن قريب.
*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثانى والعشرون من رواية جويرية حقي أنا ريحانة الجنة
تابع من هنا: جميع فصول رواية جويرية حقي أنا - ريحانة الجنة
تابع من هنا: جميع فصول رواية جويرية حقي أنا - ريحانة الجنة
تابع أيضا: جميع فصول رواية جنون العشق بقلم أمونة
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حب
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
اقرأ أيضا: قصة عشق بلا رحمة بقلم دينا ابراهيم
يمكنك تحميل تطبيق قصص وروايات عربية من متجر جوجل بلاي للإستمتاع بكل قصصنا
يمكنك تحميل تطبيق قصص وروايات عربية من متجر جوجل بلاي للإستمتاع بكل قصصنا
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا