مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية ذات الطابع الإجتماعى مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة يسرا جمال علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الثامن عشر من رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال .
رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال - الفصل الثامن عشر
إقرأ أيضا: رواية غرام
في شركة عماد
فارس:بقولك ايه يا فندم؟
عماد:خير يا فارس؟
فارس:انا عارف ان مش من حقي اتدخل بس كنت عاوز أقول رأيي يعني على سبيل نصيحة
عماد:انت بتتكلم عن ايه؟
فارس:انا لما صاحبت ابنك وليد عرفت ان عنده فكرة مشروع هايلة بس هو قالي انك مش موافق
تغيرت ملامح عماد:اقفل الموضوع ده
فارس:ليه يا فندم الفكرة كويسة ويمكن دي الحاجة اللي نفسه فيها بجد وهينجح فيها
عماد:لما ينجح في دراسته يبقى ييجي يكلمني في مشروع
فارس:مش يمكن ده يكون حافز ليه
عماد بصرامة:اقفل الموضوع يا فارس
فارس:لكن يــ...
عماد:فارس وبعدين
صمت فارس
عماد:ويلا انا عاوزك معايا في اجتماع
فارس:تمام
_____________________________________
دخل تامر الى الفيلا يحمل حقيبة سفر
كانت دارين جالسة على مائدة الطعام شاردة
ترك تامر حقيبة سفره وجلس على المائدة مقابلا لها
تامر:دارين
انتبهت له :هاه..
تامر:انتوا اتطلقتوا ليه؟
دارين:انت لحقت تعرف؟
تامر:هو اللي جالي وقالي
دارين:طيب تمام مقالكش بالمرا ليه؟
تامر:قالي اسألك
دارين:ده شيء يخصني يا تامر جواز كان او طلاق
تامر:انتي عملتي ايه علشان يطلقك
دارين:تامر انا فيا اللي مكفيني وقايمة من ولادة وتعبانة فأرجوك اقفل الموضوع
تامر:ما انا عاوز افهم
دارين:لا انت عاوز تغلطني مش اكتر
تامر:انا عاوز اعرف المشكلة
دارين:كداب ...ولو كلامك صح ليه مسألتش شريف عمل ايه بدل ما انت بتسأل انا عملت ايه؟
تامر:كلنا عارفين شريف ممتاز وبيحبك ومش هيغلط في حقك
دارين:اه بيحبني اوي لدرجة ان انا ولدت وهو مش جنبي ... لدرجة ان انا روحت المستشفى مع بابا والسواق علشان البيه بعيد وعايش حياته
تامر:انتي قصدك ان شريف غلطان
دارين:اطلع برا الحكاية دي يا تامر احنا حكايتنا خلصت ومتحاولش تدخل المرة دي مش ذي المرة اللي فاتت
ثم اردفت بعد لحظات:مش هينفع تحلها بسلسلة دهب يا تامر
نظر اليها في دهشة
دارين:ايه مستغرب اني عرفت ...لعلمك انا عرفت من تاني يوم علطول اصل ده مش ذوق شريف ابداااا وغير كده كان واضح انه ميعرفش عنها حاجة وكنت عارفة ان انت اللي عملت كده علشان خايف على سمعة العائلة
تامر بسخرية:ياااه اول مرة تطلعي ذكية يعني
دارين:انا هقوم احسن علشان انا مش ناقصني تعب زيادة
تامر:آمال فين ابنك او بنتك ؟
دارين:وانت مالك ؟
ونهضت وغادرت الفيلا
تامر:علياء
أتت علياء:ايوه يا بيه؟
تامر:فين الولد او البنت؟
علياء بفرحة:ولد يا بيه ومع المرضعة
تامر:اعمليلي نسكافيه
وبعد دقائق أتت المرضعة ومعها الصغير
المرضعة:دارين هانم فين؟
تامر:خرجت
أتت علياء ووضعت النسكافيه لتامر
المرضعة:طب انا اعمل ايه دلوقتي معاه ودارين هانم مشيت
علياء:هاتيه اخود بالي منه
تامر:لاء هاتيه يا علياء
علياء بفرحة تأخذه وتعطيه لتامر قائلة:سمي يا بيه
حمله تامر متجاهلا حديثها ونهض
علياء:النسكافيه يا بيه
تجاهلها تامر وغادر الفيلا
__________________________________
وصلت نور الى الشركة التي تعمل بها وجلست على مكتبها فرن هاتفها الخليوي
نور:الو
دارين:ازيك يا نور؟
نور:الحمد لله ازيك انتي؟
دارين:الحمد لله
نور:اوعي تقوليلي انك برا البيت
دارين:انا فعلا برا البيت ليه؟
نور:يا بنتي ما تهمدي بقى حتى بعد الولادة بتخرجي امال فين ابنك؟
دارين:مع المرضعة وعلياء مش حكاية هي يا نور
نور:طب انتي كنتي متصلة ليه؟
دارين:انا عاوزة اعمل تمارين علشان متخنش بعد الولادة وكده
نور:طب ما تعملي
دارين:ما انا معرفش اسامي ناس ذي كده في النادي
نور:هبعتلك على الواتس اب
دارين:تسلمي يا حبيبتي
نور:دارين اوعي تقولي انك سايقة العربية
دارين:لاء طبعا هو انا قادرة
نور:طب ليه خرجتي كنتي ارتاحي
دارين:انا لو ارتحت شوية احتمال اتخن بقية حياتي
نور:يا بنتي هو انتي والدة قيصري دي ولادة طبيعية
دارين:لاء ولو انا خايفة وبعدين انا بقالي مدة مبتمرنش
نور:على راحتك سلام
دارين:سلام
____________________________________
في فيلا أشرف
شريف:تمام شكرا ...لا المعاد مناسب جدا ...سلام
وأغلق شريف الخط فسمع رنين الجرس
نهض شريف ليفتح الباب فلم يكن هناك غيره
فتح شريف الباب فوجد تامر يحمل صغيره
ابتسم شريف لطفله:اهلا برائد حبيبي
وحمل شريف رائد
تامر:بيتهيقلي ان انا كده نفذت اتفاقنا
شريف:عداك العيب
تامر:بس انت بقى هتتفاهم مع دارين في الموضوع ده
شريف:مش هنلحق نتخانق أصلا
تامر:قصدك ايه؟
شريف:بعدين هتفهم
تامر:ولا فارق معايا أصلا المهم مش عاوز مشاكل
شريف:متفقين يا تامر
تامر:ومش عاوز اعرفك تاني ويكون التعامل بنا في حدود الشغل وبس
شريف:ليه كل ده ...علشان طلقت دارين يعني
تامر:مش مهم بقى السبب
وغادر تامر
أغلق شريف الباب وعانق صغيره واجلسه على الأريكة
شريف:اما انا عندي ليك حتة سفرية ايه بقى ...جنان
__________________________________
في شركة عماد في مكتب فارس
امسك هاتفه الخليوي واتصل بوليد
فارس:الو
وليد:خير يا فارس؟
فارس:كنت عاوز اقابلك بخصوص المشروع في كام حاجة كده عاوز اقولك عليها
وليد:وليكن
فارس:امتى؟
وليد:انا فاضي طول اليوم انت امتى تكون فاضي ؟
فارس:نتغد اسوا
وليد:تمام
فارس:سلام
وليد:سلام
_____________________________________
في شركة
أحمد:هو انت مش كنت ناوي على ماجستير ودكتوراة؟
مازن:مش فارق معايا دلوقتي
أحمد:قصدك علشان موضوع تعبك
مازن:مش عارف كل اللي انا عارفه ان مبقاش ليا نفس ليه
أحمد:الماجستير والدكتوراة بس ولا الحياة عمتا
مازن:هتصدقني لو قولتلك هما بس واني عايز أعيش عادي جدا
أحمد:كداب
مازن:ليه؟
أحمد:لانك لو عاوز تعيش كنت عملت العملية
مازن:يادي موضوع العملية ده ما ترحمني بقى انت وحسام
أحمد:هو حسام كمان بيكلمك ؟
مازن:ايوه
أحمد:تمام
مازن:اسمع يا أحمد انا اه مش عاوز اعمل العملية بس عاوز أعيش الكام يوم اللي فاضلين في حياتي ذي ما انا عاوز وكل لحظة فاضلالي في الحياة عاوزها اجمل لحظة
حبس أحمد دموعه
مازن:تعرف انا جاي على بالي فكرة جنان
أحمد بصوت مختنق:ايه؟
مازن:بفكر بعد الشغل اروح الملاهي
ابتسم أحمد بتلقائية
مازن:بتكلم جد
أحمد:عارف
مازن:طب ايه تيجي معايا
أحمد:اكيد
مازن:يبقى اتفقنا
وانتبه مازن لعمله بينما الحزن يسكن أحمد
__________________________________
عادت دارين الى الفيلا وصعدت الى غرفتها فلم تجد رائد
دارين:عليااء..علياااء
جاءت علياء:ايوه
دارين:هاتي رائد
علياء:ما هو تامر بيه اخده
انتبهت دارين:اخده ازاي يعني؟
علياء:اخده وخرج بيه
دارين:وانتي ازاي تسيبيه ياخده ؟
علياء:انا قولت يعني انه اكيد هيفسحه ويرجعه تاني
دارين:ايه الكلام ده ...الموضوع ده ميتكررش تاني فاهمة ولا لاء
علياء:فاهمة يا هانم ...تحبي اجهزلك الغدا؟
دارين:امشي دلوقتي
غادرت علياء
امسكت دارين هاتفها الخليوي واتصلت بتامر
دارين:الو
تامر:نعم؟
دارين:رائد فين؟
تامر:مش عارفة تستني شوية لحد ما اجي الفيلا
دارين بغضب:انطق ابني فين؟
تامر:انا جاي سلام
وأغلق الخط
___________________________________
في منزل شادي جلسوا يتناولون الطعام
ليلى:نور كلمتني النهارده
شادي:خير؟
ليلى:انت عارف فرحها على اخر الأسبوع وكانت عوزاني اروح معاها علشان تشتري فستان الفرح
شادي:تروحي فين بس وانتي حامل
ليلى:ايه المشكلة يعني هو انا بولد
شادي:ليلى خليكي مرتاحة علشان الجنين
ليلى:متقلقش يا شادي انا تمام انا لسه في الشهور الأولى يعني
شادي:طب انتو امتى هتروحوا افضي نفسي واروح معاكم علشان متلفوش وتتعبي
ليلى:يا سيدي خليك انت في شغلك احنا هنروح بعربيتها
شادي:اه صح نور معاها عربية...طب خودي بالك على نفسك
ليلى:ماشي يا حبيبي متخافش عليا
شادي:لو مكنتش أخاف عليكي انتي واللي في بطنك أخاف على مين يعني
ابتسمت ليلى في حب
_____________________________________
وليد:ايه ده؟
فارس: مكان كويس بس محتاج طبعا شوية شغل وهيكون ممتاز
وليد:شغل ايه ده محتاج إعادة تأهيل
فارس:ههههههههه أيا يكن انا هجيب مهندس ديكور يشتغل على الموضوع ده
وليد:بس انا برضو مش فاهم نشتغل عليه ليه؟
فارس:انت مش عاوز مطعم ؟
وليد:انت عاوز تفهمني ان ده مكان كويس
فارس:طبعا ده موقع ممتاز بالنسبة لمطعم
وليد:وايه كمان؟
فارس:انا اشتريته امبارح علشانك
وليد:علشاني؟؟
فارس:طبعا مش انت صاحب المطعم
وليد:ايوه بس انت ليه تشتريه انا المفروض اشتريه
فارس:مش مهم المهم انه دلوقتي موجود
وليد:لا مينفعش يا فارس قولي انت دفعت كام وانا اردلك المبلغ
فارسٍ:وهترده ازاي؟
وليد:من فلوسي
فارس:والدك هيعرف
وليد:هقوله صرفتهم في أي حاجة
فارس:ولما يدور ويعرف انك كداب
وليد:هو المبلغ كبير اوي كده لدرجة انه يدور ورايا ؟
فارس:سيبك من المبلغ ابقى رده يا سيدي لما نقنع والدك
وليد:وانت بتعمل كده ليه يا فارس؟
فارس بمرح:لامس فيك مدير مطعم ناجح
وليد:هههههههههه لا بجد؟
فارس:يا سيدي عاوز اقف جنبك فيها مانع
وليد:انت جدع اوي
فارس:سيبك من الكلام ده لما يبقى الشغل في المكان ده يكمل
وليد:انا مش عارف اقولك ايه
فارس:متقولش حاجة بس اوعدني تركز شوية في مذاكرتك مش هيحصل حاجة لو نجحت من غير ملاحق السنة دي
وليد:هههههههههههههههه هحاول
فارس:يلا نأكل أي حاجة سريع علشان الحق ارجع الشركة
وليد:لو عاوز ترجع الشركة مفيش مشكلة
فارس:لا يا عم انا هموت من الجوع يلا بينا
وليد:هههه يلا
وذهبا معا لاحدى المطاعم
_____________________________________
في فيلا فؤاد الحكيم
قرع جرس الباب فذهبت دارين بلهفة لتفتح فوجدت شابا غريبا ذو اناقة
دارين:خير؟
الشاب:انا من طرف شريف بيه
دارين بغضب:قول للبيه بتاعك ملوش حاجة هنا واتفضل انت كمان من هنا
الشاب:استني من فضلك انا جاي لدارين هانم
دارين:انا دارين وبقولك امشي من هنا
الشاب:يا فندم انا معايا رسالة منه
دارين:رسالة منه؟؟
أعطاها ظرفا كبيرا
دارين:ايه ده ؟
الشاب:معنديش علم عن اذنك
وذهب الشاب
فتحت دارين الظرف فوجدت قسيمة الطلاق وشيك بمؤخر الصداق
فتماسكت
دخل تامر ونظر الى الظرف في يدها فخبأته خلف ظهرها
نظر تامر اليها:واضح ان شريف متأخرش وبعتلك حقوقك
دارين تغلق الباب قائلة:ابني فين يا تامر؟
تامر:ابنك مع ابوه....مع شريف
صدمت دارين وسقط الظرف من يدها :انت اكيد بتهزر
تامر:لا يا دارين انا عمري ما هزرت
دارين:وازاي تعمل كده ؟
تامر:عملت وانتهى الموضوع يا دارين ومن حقك تروحي تشوفي ابنك في أي وقت
دارين:انت عاوزني اروح اتذل ليه... انا دارين فؤاد الحكيم
تامر:مين قال تتذلي انت رايحة تشوفي ابنك مش اكتر
دارين:تامر انت هتروح حالا وتجبلي ابني انت فاهم
تامر:وانا من امتى فهمتك يا دارين؟
دارين:انا عاوزة ابني يا تامر والا...
قاطعها:متقوليش كلام انتي مش قده تمام
دارين:اسمعني كويس يا تامر لما بتأخد مني حاجة بعرف ازاي اخودها منك ...فكرك لما تأخد حتة مني هعمل فيك ايه؟
لم يجبها تامر وصعد الى الطابق العلوي
ودارين في حالة صدمة نزلت الدموع من عينيها وجثت على ركبتيها تبكي
دارين:لاء لاء لاااااااااا
____________________________________
في احدى الكافيهات
باسم:ايه يا عم الكآبة دي مالك؟
مصطفى:محتار نور بتحبني ولا لاء؟
باسم:انتو مش حددتوا معاد الفرح
مصطفى:باباها اللي حدد مش هي
باسم:بس هي وافقت
مصطفى:الله اعلم
باسم:بص يا مصطفى بدل ما تعرف هي بتحبك ولا لاء اعرف انت بتحبها ولا لاء
مصطفى:ازاي يعني؟
باسم:فكر ازاي تفرحها وشوف شعورك وقتها هيكون ازاي ووقتها هي كمان مشاعرها هتبان
مصطفى:تفتكر؟؟
باسم:ايوه جرب انت بس
مصطفى:تمام
ثم أردف:قولي انت ايه اخبار روايتك؟
باسم:اه صحيح ابقى تعالى احضر حفل توقيع اول رواية ليا
مصطفى:ممتاز مبروك يا باسم
باسم:الله يبارك فيك
مصطفى:على كده بقيت متلاحق من الصحافة
باسم:هههههههههههه دي لسه اول رواية يا مصطفى
مصطفى:طب انت مش ناوي ترجع لتصميم الإعلانات تاني
باسم:لاء مش ناوي
مصطفى:ليه؟
باسم:لاني أخيرا لقيت نفسي
مصطفى:عقبال ما تفرحنا بيك
باسم:هههههههه اما نخلص منك انت الأول
مصطفى:نخلص ؟؟...يا ملافظ السعد
باسم:هههههه يا عم ما انت خنقتنا اتجوز وريحنا
مصطفى:ما انا كتبت كتابي خلاص الدور عليك انت
باسم:لا الفرح اول
مصطفى:هانت خلاص اخر الأسبوع بعد بكرا
باسم:مظبوط انتو خلصتوا كل حاجة خلاص ؟
مصطفى:اه خلاص ظبطنا كل شيء
باسم:طب ايه اشتريت بدلة من غيري
مصطفى:هو انا يعني لاقيك يا عم المؤلف
باسم:هو الفرح فين؟
مصطفى:بلاش هزار
باسم:هزار ايه انا بتكلم جد
مصطفى:ما انا بعت دعاوي
باسم:مفيش حاجة وصلتني
مصطفي:لا ابقى اسأل خالتو سامية بقى
باسم:ممكن برضو
__________________________________
في صباح اليوم التالي
في احدى المولات بإحدى محلات الفساتين
ليلى:ايه رأيك في ده ؟
نور:لا بايخ اوي من تحت
ليلى:طب واللي جمبه ؟
نور:لا بايخ اوي من فوق
ليلى:طب ما نركب الاتنين ونرمي الباقي ونخلص
نور:الاتنين ابيخ من بعض أساسا
ليلى:طب وبعدين ؟
نور:تعالي نشوف محل تاني
ليلى:طيب يلا بينا
نور:انا حاسة اني تعبتك
ليلى:لا انا تمام بالعكس ده انا حتى مستمتعة جدا معاكي
نور:طب تمام
ليلى:بتسألي ليه؟
نور:مسمعتيش انتي يعني الوصايا العشر اللي جوزك قعد يدهاني
ليلى:هههههههههه معلش اصله خايف اوي على الجنين
نور:وعليكي انتي كمان
ليلى:لما تتجوزي هتفهمي الكلام ده
نور:صباح الفل يا ليلى ما انا متجوزة مالك
ليلى:انا قصدي ان المشاعر دي بتبان بعد الفرح
نور:اشمعنى؟؟
ليلى:بيحس وقتها قد ايه انتي غالية
نور:مش مقتنعة
ليلى:هتشوفي بنفسك
نور:اشوف ايه يا حبي المحن بتاع شادي لا الف شكر مش عوزاه ده احلى حاجة في مصطفى انه جد
ليلى:قولي مش عاوزة بس انتي برضو عاوزة وكله بيبان من اول حركة رومانسية
نور:مش معايا انا ومصطفى انا وهو ملناش في الرومانسية والكلام ده
ليلى:هنشوف
نور:طب بدل ما نشوف الرومانسية خلينا نشوف الفستان علشان انا فرحي بكرا
ليلى:طب ما نزلتيش قبلها ليه؟
نور:انشغلت بكام حاجة واصلا ملحقتش ده بابا فجاءة قال الفرح نهاية الأسبوع بس بيني وبينك انا عارفة ان ماما ورا الموضوع
ليلى:انتي مامتك مستعجلة عليكي وانا بابا مستعجل عليا
نور:انا مش عارفة عاوزين يخلصوا مننا ليه بكرا يعرفوا قيمتنا
ليلى:هههههههههه
___________________________________
في فيلا فؤاد الحكيم
شريف يفتح علبة لدارين:ايه رأيك في الخاتم ده؟
دارين بفرحة:الله يا شيكو تحفة يا حبيبي ربنا يخليك ليا
يعانقها شريف:ويخليكي ليا يا حبيبتي
.......
دارين:شيكو انا زهقانة
شريف:ازاي وانا موجود
دارين:شوفت بقى
شريف:طب تعالي اقعدي جنبي عندي ليكي مفاجاءة
جلست دارين بجواره:ايه؟
شريف يعطيها cd :مش ده الفلم اللي كنتي عاوزاه ايه رأيك نشوفه سوا
دارين بفرحة:شريف انت تجنن
.....
شريف:يا دارين احنا لفينا باريس كلها
دارين:انت زهقت ولا ايه
شريف:عمري ما ازهق وانا معاكي بس جوعت
دارين:عندك حق انا كمان تيجي نأكل
شريف:ياريت
دارين:طب اجري ورايا بقى
شريف:يا دارين انا تعبان
لم يكمل جملته وركضت هي فركض خلفها وهو يحمل الأكياس وظل يركض وهو يناديها حتى تعب وسقط ارضا فتوقفت هي وظلت تضحك
دارين تقترب منه وهي تضحك:انا اللي هختار المكان وهأكلك على مزاجي كمان يلا قوم
شريف يتعب:مينفعش المطعم ييجي هنا
دارين:لا بلاش كسل
شريف:حرام عليكي
دارين:طب قوم هتفرج الناس علينا
.......
غادرا الفندق
شريف:مش فاهم عيد ميلاد ايه بس انتي لحقتي تعرفي ناس امتى
دارين:انا لازم أكون صداقات في أي مكان اروحه
شريف:انا نفسي افهم انتي ازاي مبتتعبيش
دارين:ايه يا شيكو انت عجزت
شريف:عجزت طب انا هوريكي
واعطاها جاكيته
دارين:هتعمل ايه؟
حملها شريف وركض بها
دارين تضحك:يا مجنون
..................
في المشفى
شريف:دارين يا حبيبتي ردي عليا ...دارين متخافيش هتبقى كويسة
نزلت دمعة من عيونه على خدها فبدأت تستعيد وعيها
دارين بتعب:اااه انا فين؟
شريف بلهفة:متخافيش يا حبيبتي هتبقي كويسة
دارين:شريف متسبنيش
شريف:متخافيش انا هستناكي مش هتحرك من هنا
افاقت دارين من ذكرياتها والدموع تنسال من عينيها بشدة
دارين في نفسها"يا ترى مين غلط في حق التاني وليه شريف طالما بيحبني يسبني؟....وليه يعمل فيا كده؟ .....وليه انا مقولتش لاء من البداية؟....اه يا قلبي ااااه"
تابع من هنا: جميع فصول رواية أبو البنات بقلم رهف سيد
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا