-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال - الفصل الخامس

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية ذات الطابع الإجتماعى مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة يسرا جمال علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الخامس من رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال .

رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال - الفصل الخامس

إقرأ أيضا: رواية غرام 


رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال

 

رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال - الفصل الخامس

جلسا يتناولان العشاء معا

سناء:عامل ايه في شغلك الجديد؟

شادي بفرحة:ممتاز يا ماما الحمد لله

سناء:طب كنت عوزاك في موضوع

شادي:ايه؟

سناء:فاكر شقتنا القديمة

شادي:مالها وايه علاقتنا بيها دلوقتي

سناء:كنت بدفع ايجارها الفترة الي فاتت

شادي ينتبه:ليه؟

سناء:محتاجها يا شادي

شادي بمرح:انتي ناوية تتجوزي ولا ايه ؟

سناء:هههههه لاء يا بايخ

شادي:امال؟؟

سناء:سيبك انا عاوزها ليه انا عوزاك تحوش فلوس علشان نأخدها تمليك

شادي:نعم؟؟

سناء:من غير استغراب نفذ وانت ساكت

شادي:ما انا لازم افهم

سناء:هتفهم بعدين

شادي:تحت امرك يا ماما

سناء بحنان:ربنا يكرمك

قبل يدها:ويخليكي ليا يا ست الكل

____________________________________

دخل الى الفيلا

صفاء:مازن تعالا

ذهب اليها :خير يا ماما؟

صفاء:انت كنت فين؟

مازن:كنت بركب خيل

صفاء:وبعدين معاك انت امتى هتقدر خوفي عليك

مازن:ماما محصلش حاجة يعني ما انا ذي الفل اهو وبعدين انا كبرت على الكلام ده

صفاء بعصبية:انت هتكبر عليا يا ولد؟

مازن بأسف:لا يا ماما مقصدش

سمعوا رنين جرس الباب

صفاء:افتح الباب

مازن:وفين ميادة؟

صفاء:مجتش النهاردة واضح انك مبقتش بتأخد بالك من حاجات كتير اوي

تجاهل كلامها منعا للشجار وذهب وفتح الباب ليجد دارين لم يفاجئ من زيارتها فهي تأتي نادرا

دارين:ماما موجودة ؟

مازن:اه موجودة

دارين:طب اوعى من وشي

سد عليها الطريق:مش نتفق اول

دارين:نتفق على ايه؟

مازن:هتدفعي كام في الليلة؟

دارين:ليه ان شاء الله جايا فندق

مازن:ما انتي اللي قولتي على فلتنا فندق

دارين:والله ما نقصاك يا مازن

مازن:ما انا عارف هو انتي بتيجي هنا غير وانتي خلصانة

غضبت ودفعته بقوة الى الداخل ودخلت

صفاء بفرحة:دارين حبيبتي ازيك؟

دارين:بصي انا جاية هنا يومين وماشية لو هتضايقيني أمشي دلوقتي

صفاء بحزن:هو انا عملت حاجة يا بنتي

دارين:خلاص سبيني ارتاح

صفاء بأسى:اتفضلي

وقبل ان تصعد أمسك مازن ذراعها بقوة :لما مامتك تكلمك اعرفي ازاي تردي عليها بأدب

دارين تنزع دراعها منه بقوة:ما شاء الله مفضلش غيرك انت اللي يعلمني الأدب كمان

مازن:ولما اخوكي كمان يكلمك اتأدبي في كلامك معاه

صفاء:اسكت يا مازن

والتفت لدارين:اطلعي انتي

صعدت دارين للطابق الثاني

مازن:عارفة ليه عمرهم ما سألوا عليكي علشان طول عمرك حاسة بالتقصير تجاههم وعلشان كده بتيجي على نفسك علشانهم ...انتي بتحبيهم بجد وهما مبيفكروش فيكي ...حتى اللي فكرت فيكي فكرت فيكي احتياج لمكان تبات فيه لما تتخانق مع باباها او اخوها

وتركها وصعد الى غرفته

________________________________

دخل فارس الى الفيلا

ابراهيم:ايه يا فارس ده بقى انا رجعت من السفر علشان اقعد معاك وانت قاعد طول اليوم برا البيت

فارس:معلش يا بابا عندي شغل كتير ومشغول طول اليوم

ابراهيم:شغل كل يوم لآخر النهار مش اسلوب حياة ده يا ابني

فارس:معلش يا بابا انا مرتاح

ابراهيم:وانا مش مرتاح ومتأكد انك تعبان

فارس يبتسم:لا متخافش عليا انا كويس جدا والحمد لله .... انا هطلع انام عاوز مني حاجة

ابراهيم:كنت عاوزك في موضوع

فارس:اجله معلش يا بابا علشان انا عاوز انام

واتجه فارس الى الطابق الثاني

_____________________________________

في صباح اليوم التالي جلس شريف يتناول فطوره مع أشرف

أشرف:حددتوا الفرح امتى؟

شريف:لا لسه

أشرف:لسه كتير اوي كده في التجهيزات ؟ده انتو بقالكوا 3 شهور بتجهزوا

شريف بملل:اعمل ايه كل ما نجيب حاجة في اي حاجة دارين تقول وحشة وترجعها ونجيب غيرها ده غير الفستان اللي بيتصمم ده وانا لحد دلوقتي مشفتهوش ولا اعرف شكله عامل ازاي

أشرف:لازم تثق فيها يا شريف

شريف:انا واثق فيها بس انا بحسها مش عاوزة تشاركني حاجة

أشرف:هههههههه الستات يا ابني بيحسوا ان هما بس بيفهموا في الحاجات دي وشايفين انهم لو أخدوا رأي الرجالة يبقى مش هيخلصوا

شريف:مش هيخلصوا ايه دي بقالها 3 شهور وهي لوحدها انا لو كنت معاها كنت خلصت الموضوع كله في شهر وخلصنا

أشرف:ههههههههه بيتهيقلك

شريف:انا خلاص اتخنقت وشلت ايدي من الموضوع علشان نبطل خناق

أشرف:ايه ده انتو بتتخانقوا ؟

شريف:اه اتخانقنا ييجي 10 مرات فسبتلها الموضوع كله

اشرف:احسن حاجة عملتها ايوه كده ريح نفسك

شريف:ما انا كنت عاوز اريحها واتعب انا

أشرف:ربنا يكرمكوا ونفرح بيكوا بقى

شريف يبتسم بفرحة:يا رب

___________________________________

تامر:انت بتتقابل انت وأشرف بيه كتير ليه؟

فؤاد:ما انت عارف يا تامر بنجهز بقى لضم الشركتين وكمان في مشروع مشترك هنعمله واقفل الموضوع قبل ما دارين تنزل ... هي صحيح اتأخرت ليه؟

تامر:لا ما هي مش هتنزل

فؤاد:بايتة برا؟

تامر:لاء اتخانقنا امبارح واكيد كالعادة راحت عند صفاء هانم

فؤاد:واتخانقتوا ليه؟

تامر:يعني انت مش عارف

فؤاد:لاء طبعا هعرف منين؟

تامر يضع الملعقة وينهض قائلا:ابقى اسألها بقى لما تصالحها

فؤاد:وهو مين زعلها انا ولا انت؟

تامر:تمام خليها عند صفاء هانم حتى البيت يهدا شوية

فؤاد:تامر اقعد

تامر:لا معلش مستعجل

وغادر سريعا

___________________________________

جلست تتناول الفطور معهم

صفاء:مبتاكليش ليه يا دارين؟

دارين بضيق وهي تنظر لمازن الجالس بجوارها:مليش نفس

مازن بسخرية:ايه يا سمو الأميرة تحبي اقوم من جنبك سديت نفسك

دارين:يستحسن والله

مازن:والله مش عجباكي القعدة قومي ارجعي بيتك

صفاء بحدة:مازن

كمال:استني يا صفاء

ووجه كلامه لدارين:شوفي يا دارين ده بيت والدتك وطبعا حقك تيجي ونستضيفك وكل حاجة ... بس ياريت تراعي ان احنا هنا برضو اصحاب بيت ولازم تحترمينا

دارين:انا هنا مش ضيفة طالما ده بيت ماما

مازن:يا شيخة ده انتي تحيري شوية البيت ده بالنسبالك فندق وشوية انا جاية يومين وشوية انا صاحبة بيت ... خير ؟.. انتي ايه بالظبط ؟

دارين:موجهتلكش كلام

مازن:انا هقوم اروح الكلية احسن من القعاد معاكي

دارين تبتسم بسخرية فنفس اللهجة يتحدث بها تامر ايضا

مازن لصفاء:ربنا يكون في عونك

دارين:تصدق يا مازن سمعت معلومة بتقول الرد على السفهاء الصمت

مازن بغضب:انتي قصدك ان انا سفيه ؟

دارين بإنتصار:انا اتكلمت عنك انا بقولك معلومة بس ...بس اللي على رأسه بطحة بيحسس عليها

مازن بعصبية:انتي قليــ...

كمال بحدة:مازن على كليتك يلا

مازن يسحب حقيبته بسرعة و في غضب وغادر ودارين تبتسم له في انتصار واستفزاز

كمال:صفاء انا ماشي

قالها والشرر يتطاير من عينيه وكأنه يقول لها ان تتصرف وتخرج دارين من المنزل قبل عودته

وغادر كمال

بدأت دارين بتناول الطعام بإبتسامة:اهو كده الواحد نفسه اتفتحت

صفاء:ليه بتعاملي مازن كده ؟

دارين ببرود:مسبليش اختيار

صفاء:دارين ده اخوكي الصغير

دارين:طب كويس يعني المفروض يحترمني

صفاء:وانتي المفروض تعامليه احسن من كده

دارين:انا مجتش هنا اسمع محاضرة في كيفية التعامل انا جيت هنا علشان متضايقة فأرجوكي متضايقنيش زيادة

صفاء:ماشي يا دارين على الأقل قوليلي ايه المشكلة اللي خليتك تيجي

دارين بعصبية:كالعادة يعني اتخانقت مع الزفت تامر

صفاء:وليه بتقولي زفت ده أخوكي

دارين بعصبية:كل حاجة اخوكي اخوكي ما بلاش خنقة على الصبح بقى يا ماما

صفاء:طيب خلاص ممكن تهدي

دارين بهدوء:طيب

رن هاتفها الخليوي

دارين:الو....اكيد....طيب كملوا شغل في الجنينة علشان تجهز ... زياد فين ؟....معاكم طيب تمام سلام

وأغلقت الخط وبدأت تبحث عن رقم زياد

صفاء:شغل ايه اللي بتتكلمي عنه؟

وضعت الهاتف على أذنها وانتظرت لبعض الوقت

صفاء:ما تردي عليا

دارين:اصبري بقى خليني اعرف اتكلم

وبعد دقائق:الو ايه يا زياد كل ده علشان ترد....انت فين؟

زياد:انا في البيت

دارين:طب يلا روح على الفيلا واشرف بنفسك على العمل

زياد:حاضر

دارين:اعمل حسابك انا حددت موعد خلاص

زياد:ممتاز ..امتى؟

دارين:يوم الجمعة الجاي

زياد:تمام

دارين:يناسبك ولا مش هتلحق تخلص

زياد:لا تمام فاضلي حاجات بسيطة تخلص على يوم الجمعة نلحق متقلقيش

دارين:طيب ايه اخبار الدعوات؟

زياد:جهزتها لو تحبي تشوفيها اجيلك

دارين:لا متجليش على الفيلا وكمان شريف عاوز يشوفها هكلم شريف وبعدها اكلمك

زياد:طيب

دارين:سلام

زياد:سلام

وأغلقت الخط واتصلت بشريف

دارين:ألو

شريف:ازيك يا دارين؟

دارين:الحمد لله ...اسمع الفرح الجمعة الجاية

شريف:اخيراااااا

دارين:قصدك ايه؟.. انا بطيئة؟

شريف:لا مقصدش خالص ...خلاص مش ناقصك حاجة؟

دارين:لاء خلاص الفستان هيوصل بكرا واوضة النوم هتكون بكرا كمان

شريف:تمام يا دارين

دارين:شريف انت جبت بدلة ولا لسه؟

شريف:عادي انزل اجبها بكرا او النهاردة مش هتفرق

دارين:ايه يا شريف الاستهتار ده انا عوزاك اشيك واحد

شريف:يعني لما البدلة تتأخر مش هكون شيك

دارين:لا مقصدش بس ليه مصممتش بدلة مخصوص

شريف:لا يا دارين معلش مليش في الكلام ده انا بعرف اكون شيك بأقل حاجة ممكنة

دارين:بلاش بخل بالله عليك

شريف:دارين انا مش بخيل بس مبحبش ابالغ في الامور

دارين:يبقى لازم اشوف البدلة

شريف:لاء

دارين:نعم؟؟؟

شريف:ما انا كمان مشوفتش الفستان يا دارين وده لثقتي فيكي انتي كمان ثقي فيا

دارين:الموضوع ملوش علاقة بالثقة

شريف:لا ليه واقفلي الموضوع هتشوفيني يوم الفرح وخلاص

دارين:طيب بقولك خلينا نتقابل مع زياد في مكان علشان نشوف الدعوات

شريف:خليها في مكتب تامر ذي كل مرا

دارين:لاء شوف مكان تاني

شريف:اشمعنى؟؟

دارين:هو فرحك ولا فرح تامر

شريف:خلاص تمام نتقابل في شركة بابا انا دلوقتي عنده هتيجي دلوقتي ؟

دارين:هفطر واجي سلام

شريف:سلام

واغلقت الخط

صفاء:هو شريف هيتجور؟

دارين:انا وشريف هنتجوز

صفاء بصدمة:وانا آخرمن يعلم

دارين:مجتش فرصة انشغلت بالترتيبات

صفاء:بلاش حجج فارغة انتي مكنتيش عاوزة تقولي

دارين:ماما بلاش عتاب ملوش معنى

صفاء:ملوش معنى؟...بقى امك مش عارفة انك هتتجوزي وتقوليلي ملوش معنى

دارين:اديكي عرفتي

صفاء:ويا ترى تحبيني احضر فرحك ولا لاء؟

دارين:ذي ما تحبي لو فاضية تعالي اهلا وسهلا

صفاء بسخرية:مش فارقة معاكي

دارين:ماما انا في دماغي الف حاجة مش فايقة للحوار ده

صفاء:ردي عليا انا مش فارقة معاكي

دارين:يعني انا اللي فارقة معاكي اوي

صفاء:يعني بلاش احضر

دارين:لا وعلى ايه احضري ارضاء لبابا اكيد هيقولك تعالي علشان منظرنا قدام الناس

صفاء:اجي علشان منظرنا قدام الناس؟

دارين:انتي ونيتك بقى

صفاء:واضح ان انا عندكم على الهامش

دارين:واحنا كمان على الهامش

صفاء:لا يا دارين انتو جوا قلبي

دارين:اهو كلام حد دخل قلبك

صفاء تصدم:ده ردك يا دارين؟

تجاهلتها دارين وأكملت فطورها

__________________________________

جلست نور على مكتبها للعمل انتبهت لرنين هاتفها الخليوي يعلن عن وصول رسالة على الواتس آب (فرحي الجمعة الجاية مفيش مبروك؟)

ابتسمت نور(مبروك يا حبي ايه المفاجاءة الجميلة دي ؟)

(الله يبارك فيكي ..شوفتي بقى بجيب اخبار حلوة ازاي)

(اه حلوة اوي فرحتلك من قلبي.....مين عريس الغفلة؟)

(شريف ابن عمي)

(انا معرفهوش بس المهم يكون انسان كويس)

(انسان كويس جدااااااااا)

(ربنا يفرحك يا حبيبتي)

(يا رب عقبالك)

(لا يا حبي خليني بعيد شوية عن الموضوع ده )

(ليه؟)

(مليش مزاج للموضوع ده حاليا )

(انا غلطانة اني كلمتك قبل فرحي)

(هههههههه طب سلام)

_____________________________________

عائشة:الامتحانات قربت

سما:مش معقول يا عائشة انتي خايفة؟

عائشة:على فكرة بخاف وبتوتر انا انسانة والله ومن روح ودم

سما:خلاص يا بت بهزر

عائشة:بس بيني وبينك انا خايفة اكتر على اللي هيحصل بعد التخرج يا ترى بابا هيسبني اعمل اللي في دماغي

سما:ايه اللي في دماغك

عائشة:اسافر واعمل دكتوراه وماجستير

سما:احلمي انه يوافق

عائشة:متشكرة على الاحباط ما هي نقصاكي اصلها

سما:انتي اللي بتقولي ان باباكي صعب ولولا جدتك كان زمانك قاعدة جنبه في البلد

عائشة:بس في معجزات بتتحقق وانا عاوزة واحدة بس

سما:ربنا يرزقك وانا هكرهلك مثلاً

عائشة:يا رب انا تعبت من التوتر والتفكير

تعلم ان صديقتها محقة وعن اي معجزة تتكلم هي وهل تقبل دنياها تلك المعجزات بل هل تلبي طلبها ؟؟

________________________________

دخلت دارين المكتب وسط ازعاج

دارين:ايه الجنان ده يعني ايه مينفعش ادخل

سميرة:يا فندم من فضلك

شريف ينهض:خلاص يا سميرة روحي انتي

ذهبت سميرة فجلست دارين في غضب

دارين:مش تفهموا اللي بيشتغلوا عند والدك انا مين؟

شريف:ايه يا دارين التصرفات دي هيحصل حاجة لو كنتي استنيتي لما تأخد اذن

دارين:شريف اللي بتأخد اذنك علشان تدخلهم دول ناس غيري تمام

وقبل ان يتحدث شريف سمعوا رنين الهاتف

شريف:الو...خليه يتفضل

وجلس شريف ودخل زياد وجلس

زياد:ازيكوا يا عرسان ؟

شريف:الحمد لله ازيك يا زياد؟

زياد:الحمد لله

دارين:فين الدعاوي ؟

زياد:اخود نفسي بس

شريف:تشربوا ايه؟

دارين:طب كويس انك افتكرت

نظر اليها بحدة

زياد متجاهلا ما يحدث:انا هاخد اي حاجة سقعة

دارين بضيق:عصير فواكه

شريف:الو ..حاجة سقعة وعصير فواكه ونيسكافيه

واغلق الخط

اخرج زياد الدعوة واعطاها لدارين

دارين بفرحة:واو دي تحفة جامدة جداااااااا

شريف:وريني يا دارين؟

اعطاه زياد دعوة اخرى

نظر اليها بلا اي تعابير

سمعوا طرقات على الباب

شريف:اتفضل

دخل الساعي و وضع الطلبات وانصرف

دارين:تحفة مش كده يا شريف؟

شريف:كويسة

دارين بذهول:كويسة؟..بس؟

شريف:حلوة يا دارين

دارين:بس؟

شريف بضيق:تحفة يا دارين كويس كده ؟

دارين لم تجب

زياد:هبعتلك الدعاوي النهاردة على الفيلا

دارين بسرعة:لا ابعتها لشريف

شريف:اعمل بيها ايه؟

دارين:هتبعتها يا شريف للمعازيم...ايه صعبة؟

شريف بحدة:دارين

تناول زياد المشروب الغازي وشرب منه وبدأ يتناقش في عدة امور معهم

شريف:مين مسؤول عن الأغاني في الفرح؟

زياد:انا مسؤول

شريف:طب انا عاوز قائمة باللي هتشغله في الفرح

زياد:ليه؟

شريف:من باب الاطلاع وكمان انا مليش في الرقص اوي فعاوز اعرف الاغاني علشان اتدرب عليها

زياد:لا مش هينفع انا عاملها مفاجاءة واسأل دارين عن مفاجاءتي

دارين:يا شريف حفلات زياد هايلة

زياد:وبعدين مش انت بتعرف ترقص سلو ؟

شريف:اه بعرف

زياد:طب تمام

شريف:ايوه بس الرقص الجنان في الحفلة لازم اكون متدرب عليه

دارين:لا مش لازم لانه مش هيكون صعب يعني

شريف بإستسلام:طيب

زياد:استأذن انا بقى علشان الحق اظبط اخر كام حاجة

شريف:اتفضل

وذهب زياد

دارين:انا كمان ورايا كام حاجة سلام

شريف:سلام

وذهبت دارين

شريف في نفسه"هي برضو مش ملاك علشان متغلطش لازم اكون فاهم ده كويس"

خرجت من الشركة رن هاتفها الخليوي :

دارين:الو

فؤاد:حبيبة بابا فين؟

دارين:حبيبتك ايه بقى وانت سايبني من امبارح ومفكرتش تكلمني

فؤاد:معرفتش غير النهاردة

دارين:متشكرين للاهتمام

فؤاد:خلاص بقى يا دارين انتي فين؟

دارين:لا انا زعلانة ومش راجعة الفيلا

فؤاد:ولو قولتلك علشان خاطري؟

دارين:هقولك ابنك بيضايقني

فؤاد:معلش ده برضو اخوكي

دارين:لا مش اخويا ولا حتى ينفع اقول عدوي ده أسوأ

فؤاد بحدة:دارين بلاش كلام فارغ

دارين:فارغ اسأل البيه عمل فيا ايه امبارح

فؤاد:هو مبيقولش حاجة قولي انتي

دارين:البيه زقني امبارح ووقعني على الارض ولولا ستر ربنا كان زماني حصلي حاجة

فؤاد:انا هربيه بس ارجعي يا دارين وفهميني المشكلة انا لحد دلوقتي مش فاهم ايه اللي خلاكم تتخانقوا

دارين:ولا حاجة يا بابا انا كنت اخدت كرت البنك بتاعك علشان كنت عاوزة شوية حاجات ومكنش معايا فلوس وسحبت مبلغ من عندك قام اتخانق معايا

فؤاد:وهو عرف منين انك سحبتي مبلغ من عندي ؟

دارين:اهي دي المصيبة التانية البيه شكله بيتجسس على الرسايل

فؤاد منهيا الجدال:خلاص يا دارين ارجعي الفيلا وانا هعرفه غلطه

دارين مبتسمة بإنتصار:طيب ماشي

فؤاد بحب:يلا هستناكي على الغدا

دارين:هجيب حاجتي واطلع على الفيلا

فؤاد:طيب يا حبيبتي سلام

دارين:سلام

واغلقت دارين الخط وركبت سيارتها وقالت بإنتصار:YES

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الخامس من رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال 
تابع من هنا: جميع فصول رواية ولا فى الأحلام بقلم دعاء عبد الرحمن
تابع من هنا: جميع فصول رواية أبو البنات بقلم رهف سيد
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حزينة
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة