مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية ذات الطابع الإجتماعى والمليئة بالكثير من التشويق والإثارة مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة هند شريف علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الخامس من رواية فى جحر الشيطان بقلم هند شريف .
رواية فى جحر الشيطان بقلم هند شريف - الفصل الخامس
إقرأ أيضا: رواية غرام
رواية فى جحر الشيطان بقلم هند شريف - الفصل الخامس
متطفله...
حينما يقتلك الفضول.....تبحث بلا هواده عن هدفك
ولتذهب تعقيدات اللعبة إلي الجحيم....
أحياناً قد تكتشف ما كان يخبرك به حدسك....
أما هنا فستقع بلا شك في المصيدة.........
"]
وصلت إلي داخل الجريدة وجدت نادين في إنتظارها ....
نادين(بإبتسامة):مالك أكيد عاملة مصيبة
أسيل(مازالت تضحك):هههههههههه أصلي لسه مطفشه بودي جارد
نادين(بدهشه):تاااااني؟؟؟
أسيل:أيون....بس المرادي غير كل مرة..تعالي بقي علي المكتب عشان أحكيلك
نادين:يلا يا مصيبة
ذهبن سوياً إلي مكاتبهن
نادين(وهي تجلس):يخربيتك حرام عليكي يا شيخة
أسيل(وهي تخرج أوراقها):أعمل إيه يعني مهو بابا مش عايز يصدق إني خلاص كبرت وأقدر أحافظ علي نفسي كمان.....
نادين(وهي تمسك رأسها...بصوت ضعيف):أيوة بس إنتي لازم تشوفي حل مش كل مرة تطفشي واحد
أسيل(بقلق):مالك يا نادين إنتي تعبانه؟؟
نادين(بإرتباك):ها...لا أبداً ده بس الصداع اللي بيجيلي هروح أخد المسكن وارجعلك
أسيل(بشك):نادين مش الدوا معاكي في الشنطة...هتروحي فين!!
نادين(بعصبيه):هروح فين يعني هروح الحمام ياأسيل وبعدين هو تحقيق
أسيل:لا يا حبيبتي مقصدش والله إتفضلي
بعدما ذهبت نادين وجدت أسيل والدها يتصل بها إستجمعت نفسها ثُم قامت بالرد
أسيل(أخذت نفساُ عميق):الو يابابا
ياسر(بعصبية شديدة):بنهزر إحنا ياست أسيل
أسيل:والله يابابا أنا قلت لحضرتك اللي فيها
ياسر(بعصبية):مفيش حاجه إسمها أنا قلت لحضرتك أخر مرة يا أسيل ولما تيجي هيبقي فيه كلام تاني
ثُم أغلق الهاتف في وجهها دون كلمة آخري....بعد دقائق عادت نادين
نادين(وجدتها عابسه):الله بقي إنتي لسه زعلانه مني ياسيلو
أسيل:يابنتي مش زعلانه منك
نادين:أمال مالك؟؟
أسيل:بابا كلمني وتقريبا كدا مسح بيا البلاط...عشان اللي عملته في البودي جارد
نادين:والله عنده حق حرام عليك ده سابع واحد يجيله
أسيل(وهي تقلب في أوراقها):والله مش عارفة بقي المهم خلينا في الشغل
نادين:أيوة صحيح ده عم عبده قالي إن رئيس التحريرعايزنا ضروري
أسيل(وقد لمعت عيناها):يارب بقي يدينا مو ضوع حلو كدا بدل المواضيع التافهه اللي بيديهالنا دي
نادين:يابنتي ماحنا تحت التمرين طبيعي بيدينا حاجات بسيطه
أسيل:لا ما إحنا خلاص أثبتنا إننا كفء يبقي لازم يدينا حاجه جامده
نادين:هو إحنا هنقعد نخمن ما نروحله وخلاص
أسيل:عندك حق يلا بينا
إتجهتا سوياً إلي مكتب السيد رئيس التحرير......طرقتا الباب ثم دلفا إلي الداخل
أسيل ونادين:صباح الخير يا فندم
السيد حسن(المدير):أهلا بالشباب منورين...إتفضلوا إقعدوا
أسيل:ميرسي يا فندم
السيد حسن:أنا عارف إنكم نفسكم تطلعوا في مهمه حقيقيه وخصوصاً إنتي يا أسيل
أسيل(وقد إزداد لمعان عينيها):بجد يا فندم حضرتك هتطلعنا مهمه حقيقيه؟؟؟
نادين:إستني بس يا أسيل أما نفهم....أيوة يا فندم نفسنا فعلا
السيد حسن:طيب يا ستي في مؤتمر صحفي في القاهرة كمان يومين لطارق الحداد أكيد تعرفوه مش كدا؟؟
أسيل(بسرعه):طبعا يا فندم مش ده رجل الأعمال اللي لحد دلوقتي محدش قدر يمسك عليه حاجه وآخرها صفقة الحديد المشبوهه دي؟؟
حسن(بإعجاب):ده أنتي مذاكرة كويس بقي يا أسيل
أسيل(بإبتسامه):تلميذتك يافندم
حسن:معلوماتي بتقول إنه له عملية هتتنفذ يوم المؤتمر الصحفي وعايزكم إنتوا تتابعوا الموضوع ده بالصور وكل حاجه.... تقدروا ولا أجيب حد تاني؟؟
نادين(بتردد):أيوة بس.....
اسيل(بسرعه):من غير بس أكيد يافندم هنقدر...... بس ممكن أعرف عملية إيه بالظبط؟؟
حسن:تسليم مخدرات
أسيل(وقد إزداد البريق الأزرق في عينيها):بجد يافندم دي هتبقي خبطة صحفية جامدة
حسن:عايزكم تسافروا القاهرة قبل المؤتمر تحاولوا تجمعوا معلومات علي أد ما تقدروا...هتقدروا ولا أجيب حد تاني؟
أسيل(بسرعه):حد تاني إزاي بس يافندم.....لا طبعا هنقدر عن إذن حضرتك
سحبت أسيل صديقتها من يديها خارج الغرفة قبل أن تتفوه بشئ......
نادين(توقفت):إستني بس يا مجنونة
أسيل(وهي تبتسم):إيه بس في إيه؟؟
نادين:إنتي فهمتي قصده؟؟
أسيل:ايوة.....تعالي بس أعزمك علي حاجه نشربها وبعدين نتكلم
نادين(وهي تركض ورائها):والله مجنونه
عندما وصلا إلي الكافتيريا
نادين:ها بقي يا مجنونة هانم إتكلمي
أسيل:إيه بقي الراجل طلب مننا حلم عمرنا ليه نرفض؟؟
نادين(بضيق):منرفضش بس إنتي فاهمه يعني إيه نروح مكان في تسليم مخدرات ونصور والكلام الكبير ده إنتي فاهمه يعني إيه؟؟؟؟
أسيل(بحماس):فاهمه طبعاً وفيها إيه بس إنتي ملكيش في المغامرات خالص كدا
نادين:اسيل فكري بالعقل شوية...الموضوع مش سهل زي مانتي فاكرة يخربيت الافلام اللي بوظت دماغك يا شيخه إحنا ممكن نموووت
أسيل:ههههههههه نموت مرة واحده ياستي سيبها علي ربنا وبعدين ده حلم عمري
إني أدخل حاجه زي دي
نادين(بعصبية):إنتي هبله يابت؟؟
أسيل:هبله ليه بس....لو مش عايزة تيجي خلاص
نادين:اه وأسيبك تموتي لوحدك مش كدا
أسيل(بدلع..أمسكت بذراعها):عشان خاطري يا نيدو يا حبيبتي
نادين(إبتسمت):طيب طيب خلاص بطلي شغل العيال ده....بس هتقنعي أبوكي إزاي يا فالحه؟؟
أسيل(بدأت تفكر):إمممممم ماحنا مش هنقوله علي المهمه
نادين(بدهشه):نعم؟؟؟؟
أسيل:إسمعي بس....إحنا هنقوله إن إحنا زهقنا من الشغل وهنروح نريح أعصابنا يومين تلاته أسبوع كدا يعني
نادين:والله؟؟؟؟؟
أسيل(بإبتسامه بريئه):اه يا حبيبتي وإيه يعني!!
نادين:ماشي نفترض إنه وافق هيوافق تسافري من غير البودي جارد؟؟
أسيل(وقد لمعت عيناها):لأ طبعا منا مش هعترض لاني هدبرله مصيبه هناك
نادين:والله مصيبة وعيلة صغيرة
أسيل:بس عسل والله ههههههههههه
نادين:طيب يلا ياعسل نروح ونشوف هنقوله إيه
أسيل(وقد قامت):يلا يا حبي
تعيش نادين في منزل وحدها حيث أن والداها يعملان بالخارج ولا يتصلوا بها إلا في المناسبات وإذا أخبرتهم أنها سوف تسافر بالطبع لن يرفضوا بل لن يسألوا أين ستذهب ولماذا.....فهي تطلب المال وتأخذه دون سؤال هذه هي حياتها......
.................................................. ........
ليس هناك فرق.....
لا يوجد صواب....لا يوجد خطأ
فقط بين ضلوع الجحيم تكمن خططي فلا تظن أني سوف أغفر ....
فبين خفاياي بالتأكيد هناك خطة للتخلص منك.....
جاءه إتصال في الساعة الثالثة فجراً علي هاتفه الخاص
رد بصوت هادئ
أسر:ألو
الشخص:طارق باشا بيقولك التسليم بعد يومين الساعه 4 العصر في المكان اللي إتفقنا عليه ومتتأخرش
أغلق آسر الهاتف بعدما سمع الكلمة الآخيرة...ثم قام ليتصل بعُمر ليخبره عن الميعاد
آسر:عمر المعاد بعد يومين الساعه 4 العصر في المكان المتفق عليه
عمر(بإستغراب):معاد إيه يابني؟؟
آسر:معاد التسليم اللي متفقين عليه
عمر:آآآآآآآه تمام إفتكرت هكلمك بعدين أصلي مش فاضي دلوقتي
آسر:كلمني بكرة سلام
أغلق الهاتف دوون كلمة أخري ثم غرق في النوم مرة آخري......
في اليوم التالي إتصل علي صديقه عُمر وقررأ أن يتقابلا في الخارج حتي يتحدثوا
في أمر الشحنة التي من المفترض تسليمها بعد غد في منطقة المقطم قريباً من منزله
آسر:إتأخرت ليه؟؟
عُمر(وهو يشعل سيجارة):اصلي كنت في سهرة جامده أووي إمبارح ونمت متأخر
آسر(بضيق):خلي سهراتك علي جنب وقت الشغل لازم تفصل بين ده وده
عُمر:طيب يا عم الدقيق....ها بقي خلينا في الشغل هتأمن الموضوع ده إزاي؟؟
آسر(وقد إعتدل في جلسته):بفكر في كذا حاجه لسة موصلتش لفكرة معينه
عُمر:طيب ما تقولي إيه اللي في بالك ونفكر سوا
آسر:بص أنا شايف إن طارق ميحضرش التسليم ده لإن العين عليه أووي اليومين دول
عُمر:وإيه كمان؟؟
آسر:إحنا اللي هنقوم بالعملية دي لوحدنا أنا وإنت
عُمر(بتساؤل):إحنا الإتنين بس؟؟
آسر:أنا شايف إن ده أفضل إنت عارفني في الصفقات التقيلة مش بثق في أي حد وبعدين إحنا الإتنين نقدر نعمل كدا ولا إيه رأيك؟
عُمر:رأي سليم ماشي أنا موافق
آسر:خلاص تمام كلمه إنت قوله لاني مش بحب أتكلم معاه
عُمر:أوك....أنا همشي أنا بقي
آسر:تمام سلام
عاد إلي المنزل وهو مازال يفكر في كل خطوة سوف يقوم بها لتأمين هذه العملية فهي مهمة بالنسبة له كثيراً حيث أنها ستدر عليه الكثير من المال الوفير.......
...............................................
عادت للمنزل مع صديقتها نادين التي قررت أن تأتي معها لتقنع والدها بهذه الرحلة المشئومة حسب تعبير نادين.......وجدت والدتها تجلس في الشرفة تقرأ في كتاب وبالطبع لم يعد والدها بعد للمنزل فهو في العمل......دلفت هي ونادين عند والدتها بإبتسامه.....
أسيل(بإبتسامه بريئه):مساء الخير يا ماما
نادين:مساء الخير يا طنط
سميحه:مساء الخير يابنات إتأخرتوا ليه؟؟
أسيل(متصنعه الإرهاق):معلش بقي ياماما إنتي عارفة ضغط الشغل جامد جدا
نادين:أه والله يا طنط لدرجة إننا مبقناش بنام الواحد فعلا محتاج يريح شوية
سميحة:طيب ما تاخدوا أجازة!!
أسيل:تصدقي إن نادين لسه قايلالي كدا
نادين:أه يا طنط بعد إذنك إنتي وعمو طبعا كنت بقول لاسيل نروح نقعد في القاهرة إسبوع كدا
سميحه(بدهشه):إسبوع بحاله يا نادين؟؟
نادين(بهدوء):ضغط الشغل جامد جدا يا طنط وكفاية علينا البلاوي اللي كنا بنشوفها
ومحتاجين نريح أعصابنا بعيد عن كل حاجة
سميحة(تنظر لأسيل):مش سامعة صوتك يعني ياست أسيل؟؟
أسيل(بإرتباك):مهو أصل يعني انا قلت أسيب نادين تقولك يا مامي
سميحة(بنصف إبتسامة):مامي؟؟ ماشي يا دلوعه عامة هقول لباباكي ويارب يوافق بس طبعا مش هينفع تسافري من غير البودي جارد
أسيل(بسرعه):طبعا يا ماما أنا موافقه جدا وياريت تقولي لبابا إني بعتذر عن اللي عملته وأوعده إني مش هعمل كدا تاني
سميحه:هحاول أقنعه إني مصدقاكي
أسيل(قبلت والدتها):ميرسي يا أحلي أم عن إذنك بقي
نادين :عن إذنك يا طنط
ذهبت الفتاتان إلي غرفة أسيل ليتحدثو قليلاً
أسيل:اانا فرحانة أوووي ....يااااااااااه أول مهمة في حياتي وكنت بحلم بيها من سنين
نادين(بسخريه):متفرحيش أوووي كدا ممكن أونكل ميوافقش
أسيل(بضيق):ياساااتر عليكي يا شيخة....هيوافق انا عندي بديل لكل حاجة
نادين:طيب انا لازم أمشي بقي عشان ألحق أجهز حاجتي علشان لو أونكل وافق نسافر بكرة علي طول أوك؟
أسيل:اوك...نادين لو سمحتي خلي بالك من نفسك كويس
نادين(بإبتسامة باهته):متقلقيش عليا ......سلام
أسيل:سلام
كانت أسيل تشعر بالقلق تجاه نادين فهي لم تكن علي طبيعتها في الآونه الأخيرة ....دائما ما تشعر بالصداع وتتناول أقراص مسكنة كثيرة .....كان فضول أسيل يقودها نحو نتائج غير محمودة بالنسبة لنادين وحالها وقررت ان تعلم ما بها ولكن بعد عودتهم من القاهرة......
جاء والد أسيل من العمل وعلي مائدة الغداء......
أسيل(متصنعه الندم):أنا أسفة بجد يا بابا علي اللي عملته سامحني معتش هعمل كدا تاني
ياسر(بإستغراب):والله؟؟؟
سميحه:أيوة دي أسيل كانت مضايقه أوووي من نفسها يا ياسر وقررت تسمع كلامك
ياسر:طيب والله كويس
سميحه:دي حتي كانت نادين صاحبتها بتفكر إنهم ياخدوا أجازة من الشغل أسبوع كدا...إيه رأيك؟؟
ياسر:والله فكرة حلوة أووي أحسن من وجع الدماغ ده
أسيل:اه والله يابابا أصلنا تعبنا اوووي الفترة اللي فاتت دي
سميحه:بس كانوا بيفكروا يقضوها في القاهرة
ياسر(بسرعه):لوحدهم؟؟؟؟
أسيل:لأ طبعا معانا البودي جارد يابابا
ياسر:وهتقعدوا فين بقي؟؟
أسيل:في أي أوتيل يا حبيبي أحسن من شقه لوحدنا
ياسر:وعايزين تسافروا إمتي؟؟
أسيل:ياريت بكرة أصل نادين حالتها صعبه أووي
ياسر(بتفكير):إممممم......طيب بس بشرط البودي جارد ميسبكيش لحظة مفهوم؟؟
أسيل(بإبتسامة واسعه):طبعا يا حبيبي عن إذنكم بقي أبشر نادين
ذهبت مسرعه وإتصلت بنادين وإتفقت معها أنها ستمر عليها بالسيارة في الساعه التاسعه صباحاً ثُم جهزت حقيبتها وجلست تبحث علي الإنترنت عن معلومات أكثر عن طارق الحديدي.......حتي جاء المساء ثُم غطت في نوم عميق.......
............................................
في منزل نادين
ذهبت نادين إلي غرفتها وأخرجت سيجارة وقامت بتدخينها
بعد قليل قامت بالإتصال بشخص معين علي الهاتف
نادين:جبت اللي طلبته
الشخص:أيوة يا هانم بس شخللي جيبك
نادين(بعصبيه):اللي إنت عايزه المهم تعالي وانا هفتحلك الباب الوراني .....سلام
الشخص:حاضر يا هانم مسافة السكة
أغلقت نادين الهاتف ثُم أخرجت بعض الأموال من خزينتها الخاصة ثُم ذهبت لتفتح الباب لهذا الشخص
وصل الشخص الذي كانت تنتظره نادين
نادين(بلهفه):جبت اللي أنا عايزاه ؟؟
الشخص:تحت أمرك يا هانم بس الفلوس الأول
نادين(أعطته الأموال):هات بقي
أعطاها هذا الشخص ما أرادت ثُم ذهب وإنطلقت هي إلي غرفتها و بدأت في إستنشاق البودرة التي أتي بها هذا الشخص......أخذت نفساً عميقا ثُم غطت في النوم.................
تابع من هنا: جميع فصول رواية مشاعر حائرة بقلم تسنيم عبد الله
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا