مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة المتميزة دودو محمد والتي سبق أن قدمنا لها العديد من القصص والروايات الجميلة علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الثامن عشر من رواية وردة بلا حياة بقلم دودو محمد
رواية وردة بلا حياة بقلم دودو محمد - الفصل الثامن عشر
اقرأ أيضا: قصص رومانسيةرواية وردة بلا حياة بقلم دودو محمد - الفصل الثامن عشر
عند إيمان دخلت أتيليه فساتين الفرح هى وهاجر بصت على الفساتين بحزن
هاجر :- واووو شكلهم حلو اوى
إيمان :- بضحكت سخريه ههه انا مش شايفهم غير كفن للموتى
هاجر :- ليه بتقولى كده مراد كويس والله وبيحبك ومش هيزعلك عمره حاولى تفكرى فى بطريقه تانيه
إيمان :- عارفه والله انه كويس وعارفه انه بيحبنى وده اكتر حاجه قهرانى انى مش هعرف أحبه ولا هقدر أقدمله حاجه قصاد اللى هيقدمه ليه
هاجر :- هو قابل بكده وانتى حكتيلى انك كلمتى بصراحه وهو أتقبل كده يبقى بقى متفكريش فى حاجه واتبسطى ويلا ننقى الفستان وكانت إيمان شارده ومش مركزه ولفت أنتباه هاجر فستان ابيض وفى شغل فضى ضيق من فوق ونازل بوسع والشغل الفضى كان لحد الوسط ومن الديل ورد طاير بالون الفضى وعليه بادى تول ابيض والكم عليه نفس شغل الفستان
هاجر :- ابقققققه بصى الفستان ده ياإيمى تحفه
إيمان :- بعدم أهتمام ماشى ياهاجر هاتى
هاجر :- طب بصى عليه كده
إيمان :- خلاص بقى ياهاجر هشوفه عليه لما ألبسه اشوف المقاس وطلبت هاجر من العامله فى الاتيليه الفستان واخدته هاجر دخلت لايمان فى مكان المخصص للغيار لبسته إيمان وبصة على نفسها فى المرايا كان شكله تحفه عليها ضحكت ضحكة سخريه حلو الكفن ده يليق بموتى كان نفسى البسه زى البنات وانا فرحنا واتنهدت وقالت صبرنى ياربى على اللى انافيه شافته هاجر :- الله شكله حلو اوى عليكى تحففففه
إيمان :- شكرآ ودخلت قلعت الفستان ودفعت الفلوس وخرجت هاجر وراها بالفستان
واشترت الحاجه وروح البيت دخلت إيمان أوضتها وقفلت بابها عليها وعلقت الفستان ورمت نفسها على السرير وقعدة تعيط لحد مانامت 😢😢😢
دخلت فاطمه تبص عليها لاقتها نايمه ودموعها على خدها
فاطمه :- ربنا يشيل عنك الحزن ويفرحك يابنت قلبى وعدلة نومتها وطفت النور وطلعت وقفلت الباب وراها
……………………………………………………
ومر اليوم اللى بعده مابين فرش الشقه وتجهيز للفرح وحزن إيمان
……………………………………………………
اشرقت شمس يوم الخميس يوم آنتهاء حياة إيمان كما اطلقت عليه إيمان يوم موتها والجنازه سوف تقام فى الليل
قامت إيمان بكسل فإنها طول الليل تراه كوابيس مما جعلها مستيقظه طوال الليل دخلت حمامها وقالت سوف اتغسل لموتى تغسلت كما أطلقت إيمان عليها توضأت وصلت فرضها وفى هذا الوقت جاءت صديقتها هاجر
هاجر :- صباح الورد والياسمين على أحلى عروسه فى أسكندريه
إيمان :- والنبى مش طلباكى على الصبح
هاجر:- مالك بس ياإيمى
إيمان :- خايفه وقلبى مقبوض مش عارفه ليه طول الليل اشوف كوابيس
هاجر :- خايفه ده طبيعى لاى بنت انما الكوابيس ده من النكد اللى أنتى معيشه نفسك فى دى هى ليله فى العمر حوالى تنبسطى فيها
إيمان :- لالالا قلبى مش مطمن
هاجر :- سيبيها انتى على الله وهو آعلم بالغيب
إيمان :- ونعمه بالله
هاجر :- ععععععععع😢😢😢😢😢
إيمان :- فى أيه يامجنونه
هاجر :- اول مره هنبعد عن بعض من يوم ماأتولدنا واحنا مبعدناش عن بعض
إيمان :- عععععععع😢😢😢😢😢
ولا انا متخيله أزاى هقدر أبعد عنك
دخلت فاطمه فى الوقت ده
فاطمه :- والنبى عوض عليه عوض الصابرين فى أيه انتى وهى ياأخرة صبرى
هاجر :- ععععععععععع إيمان هتبعد عنى
إيمان :- عععععععع اول مره نبعد عن بعض
فاطمه :- ده مابين بيتك وبيتنا مفيش عشر دقايق ده هما شارعين
هاجر :- 😢😢😢 بس مش هعرف أكلمها براحتى فى التليفون زى الاول
إيمان :- لا فى دى أطمنى هو بينزل الشغل الصبح مش بيرجع غير بالليل يعنى هاجى أنا من الشغل ونرغى براحتنا
هاجر :- عععععععع انا كنت عايزه انا وانتى نتجوزه فى يوم واحد مع بعض
فاطمه :- أنشالله ربنا يسعدك وراها علطول وبعدين تبقى اقرصيها فى ركبتها تحصليها فى جمعتها
هاجر :- قرصت إيمان بس جامد
إيمان :- انتى بتقرصى ولا بطلعى لحمى
هاجر :- بقرصك جامد علشان يجى بسرعه العريس
إيمان :- بغمزه😉😉😉 بعيون زرق
هاجر :- اتلمى ويلا بقى علشان نعمه زمنها جيه
إيمان :- ماشى ماشى دارى براحتك
هاجر :- ااااانا طلعه أشوف نعمه وخرجت من الاوضه
إيمان :- ههههههه مجنونه
……………………………………………………
انتهى النهار وتم تحضير إيمان للزفاف وجاء مراد وانبهر بشكل إيمان وقال
مراد :- الله واكبر بقى كلها دقايق ويبقى القمر ده ملكى أنا مش مصدق نفسى
إيمان :- اكتفت بأبتسامه
وجاء المؤذون وتم عقد الزواج قام مراد وباس جبين إيمان وقال
مراد :- مبروك ياأحلى واحده شافتها عينى
إيمان :- الله يبارك فيك
مراد :- انتى عارفه نفسى اقول بصوت عالى بحبك علشان أعرف العالم كله
إيمان :- لا اوعى يامجنون
وبعد الزرغيط والشربات نزلت إيمان هى ومراد وركبو العربيه ووصلو لحد البيت نزلو من العربيه وكان وراهم أخواتها وامها وهاجر سلمو عليهم واتمنوا لهم حياه سعيده ووداعهم ومشيوا طلعت إيمان ومراد السلم وفتح مراد باب الشقه ودخلت إيمان ودخل وراها مراد وقفل باب الشقه واول ماإيمان سمعت صوت الباب بيتقفل انتفضت من مكانها
مراد :- نورتى شقتك ياعروسه
إيمان :- ش.ش.شكرآ
مراد :- تعالى معايه
إيمان :- ع.ع.على فين
مراد :- اوضة النوم
إيمان :- اول ماسمعت كده قلبها وقع فى رجليها ومشيت معاه ودخلت الاوضه
مراد :- اقعدى ياإيمان عايزك
إيمان :- ح.ح.حاضر
قعدة إيمان على السرير وقعد مراد قصادها ومسك أيديها وقال
مراد :- بصى ياإيمان مش عايزك تخافى منى وانا صدقينى مش هغصبك على حاجه وهسيبك براحتك لان أنا أهم حاجه عندى انتى بقيتى معايه وجسمك ده أخر حاجه أفكر فى وعايز لما أخد الحاجه دى تبقى برضاكى علشان نعرف انا وانتى نستمتع بيها وخليكى عارفه ان أنا بحبك ولحد أخر يوم فى عمرى هفضل أحبك ومقدرش فى يوم ازعلك وهفضل أحمد ربنا عليكى لانك أكبر نعمه ربنا أنعم عليه بيها قومى خشى الحمام غيرى هدومك واتوضى وتعالى نصلى ركعتين
إيمان :- ح.ح.حاضر وقامت إيمان ودخلت الحمام تغير هدومها وطلعت اتفجأت
إيمان :- مررررررررراد
……………………………………………………
فى الفيلا بتاعة عمرو كان أحمد قاعد معاه
عمرو :- خلاص بقى ياأحمد هى أتجوزت بقت ملك راجل تانى أنساها وسبها تعيش حياتها
أحمد :- مش قادر أصدق ان إيمان دلوقتى فى أيد راجل تانى لالالا مش هسمح بده
عمرو :- فوق بقى لنفسك عمرك ماكنت ضعيف كده
أحمد :- ممكن تجيب ليه شوية مايه
عمرو :- اه من عنيه
وقام عمرو دخل المطبخ وجاب الميه بس رجع ملاقش أحمد
عمرو :- ليه ياأحمد ليه كده
………………………………………………
أحمد اول ماقام عمرو قام وطلع من الفيلا وركب العربيه وراح عند بيت إيمان (أحمد عرف بيت إيمان لما كان وقف بالعربيه اول شارع أهل إيمان وميشى وراهم لحد ماعرف بيت إيمان الجديد )
نزل من العربيه وطلع السلم بس مكنش يعرف ان شقه وقف على السلم وقال
أحمد :- بس أنا مش عارف الشقه لازم أعرفها وامنعهم بأى طريقه
وشويه وطلع يجرى من باب العماره ركب عربيته ومشى
……………………………………………………
عند إيمان طلعت من الحمام واتصدمت من اللى شافته
إيمان :- مررررررررراد
وقعدة مقرفصه فى زاوية الحيطه وتبص على جثة مراد على السرير وتعيط نعم آنها جثة مراد فكان مدبوح من رقبته وملقى على السرير والملايه والارض كلها دم
جاءت إيمان تقف على رجليها بس مقدرتش تقف زحفة لحد ماوصلة لتليفون وأتصلت على أخوها مروان
إيمان :- ا.ا ا.الحقنى يامروان والتليفون وقع من إيديها واغمى عليها
مراد :- إيمان ردى عليه ولما مسمعش أجابه راح بلغ مازن وفاطمه ولبسوا وطلعوه يجرى على بيت إيمان
…………………………………………………
وصله البيت وقعده يخبطوه على الباب بس محدش فتح مكنش قدام مروان ومازن غير ان يكسر الباب وبالفعل كسر الباب وأتصدم لما شافو منظر الدم ومراد مدبوح وإيمان مغمى عليها
فاطمه :- يالهههههههههههوى بنتى
ألحقونا ياناس ألحقونا ياخلق واتلم الجيران والناس فى شقة إيمان وتم البلاغ عن الجريمه وتم الاتصال بالاسعاف وجت شالت إيمان وجثة مراد
الناس لا حوله ولا قوة ألا بالله دول لسه عرسان ملحقوش يخشه دنيا
وصلت جثة مراد المشرحه وإيمان كشف عليها الدكتور وقال عندها آنهيار عصبى وادها أبره مهدئه
مروان :- مين عمل كده وليه
فاطمه :- ياقلبى عليكى يابنتى ملاحقتيش تفرحى ولا تتهنى بختك قليل فى الدنيا طول عمرك يابنتى مكتوب عليكى الحزن والهم ياقلب أمك
مازن :- ماخلاص بقى أنتى هتفتحيها مندبه هنا
مروان :- انت أيه مابتحسش معندكش دم مش شايف اللى أختك فى
مازن :- ماهى اللى وشها فقر حتى الراجل اتقتل بسبب وشها
مروان :- انت مستحيل تكون بنآدم انت جبله مش بتحس وفى الوقت ده جه الظابط علشان يحقق معاهم
وكان الظابط المكلف بالقضيه منير جوز أخت أحمد
منير :- البقاء لله ياجماعه
الكل :- ونعمه بالله
منير :- طبعآ انتم عارفين أن دى جريمة قتل وهيتحقق مع كله وكله فى دايرة الاشتباه
مازن :- واحنا مالنا هنكون يعنى قتلنا جوز أختنا
منير :- ده شغلى ولازم أحقق مع الكل
مروان :- تمام حضرتك وانا مستعد
وبدء منير فى التحقيق مع مروان ومازن وفاطمه وخلص التحقيق معاهم وراح سأل الدكتور عن إيمان
منير :- ممكن آعرف حالة المريضه أيه ويسمح للتحقيق معاها ولا لا
الطبيب :- مش هينفع حضرتك التحقيق معاها علشان هى بتعانى من أنهيار عصبى حاد وممكن مع تذكر المنظر ممكن الحاله تتدهور وتؤدى لاذية نفسها آو التخلص من حياتها
منير :- طب آمته نقدر نستجوبها
الدكتور :- على حسب أستجابة الحاله للعلاج
منير :- طب شكرآ ليك
ومشى وساب الدكتور وامر التحفظ على الجثه لحين تشرحها واظهار نتيجة التشريح
والتحفظ على إيمان لحين أستطاعة أستجوابها وتعين حرس عليها
تابع من هنا : جميع فصول رواية وردة بلا حياة بقلم دودو محمد
تابع من هنا: جميع فصول رواية أرض زيكولا بقلم عمرو عبدالحميد
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا