-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى - الفصل الثانى

  مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي في موقعنا قصص 26 مع روايات رومانسية وإجتماعية مغلفة بالمزيد من الحب والغرام للكاتبة سلمى عيسوى وروايتها التى نالت مؤخرا الشهرة و البحث الكثير على مواقع التواصل الإجتماعى وسنقدم لها الفصل الثانى من رواية صغيرة على الحب بقلم سلمى عيسوى 

رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى - الفصل الثانى

إقرأ أيضا: حدوتة رومانسية 

رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى

 رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى - الفصل الثانى

في الشقه المقابله: -


ناهد: -

ها يا لولي عملتي اي في الامتحان ..!!


ليله: -

مش فاكره انا رايحه النادي .. يلا باي ..!!


وتسمع صوت يقول بضحك : -

فاشله كالعاده ..!!


التفت ليله قائله بكوميديه: -

طالعالك يا اخ جيت اسكندريه امتي ...!!


فارس بضحك: -

من شويه ...

فين الحاج ابوكي ...!!


ناهد: -

الحاج ابوكي يارب هيجيلي الضغط ياض انت من يوم ما امك وابوك ماتوا وانا بربيك علي الاخلاق ليه لسانك زباله كده يا صايع ...!!؟


جلس فارس علي الكرسي قائلا بمرح: -

صايع .. يا مرات عمو مراد ابن الحاج سليم الهواري ابو الزفت جاسر ..!!


ليله بضحك: -

انت بتتكلم بثقه عشان مش موجود ...!!


فارس: -

سايبه في مصر بقوله تعالي نسهر بيقولي مش فاضي عيل فقر ...!!


ناهد بغضب مصطنع: -

متقولش علي ابني عيل ويالا اطلع غير هدومك وانزل كل وبعدين اطلع ارتاح ...!!


صعد فارس الي غرفته فمنذ وفاه والدته ووالده وهو يقيم مع ابن مراد بامر من سليم فأبيه "مصطفي الشناوي " صديق مراد وشريكه في شركاته

وتوفي في حادثه هو وزوجته تاركين ابنهم بمفرده ابن سبعه سنوات ولكن مراد كان بمكانه ابيه واكثر فحافظ علي املاكه منذ صغر وكبر واستلم امواله وانشأ مجموعه شركات هو وجاسر بالقاهره

« « « « « « « « « «


في منزل حور يوسف ...!!


دلفت اماني الي غرفت ابنتها وهي تردف قائله بتساؤل: -

نتيجتك هتظهر امتي ..!!؟


حور: -

والله ما عارفه يا ماما انا كل شويه ادخل واشوف ...!!


اماني :-

وهتدخلي اي بقا ..!!


حور: -

هندسه اكيد زي بابي ...!!


دخل يوسف عقب جمله ابنته قائلا: -

كويس عشان تساعديني وبعدين عايز انقل اسكندريه ...!!


حور بتساؤل: -

ليه يا بابا ..!!


يوسف: -

جدك عايز كده شكله بيخطط لحاجه ..!!


اماني بتساؤل: -

لسه مفيش اخبار عن بنت اخوك انها رجعت ولا لسه ..!!


يوسف بتنهيده: -

لا لسه ..!!


حور: -

ثانيه كده مين بنت اخوك دي وجدو اشمعنا احنا هانروحله مهو بقاله كتييير مجاش عندنا ..!!


يوسف:-

اشغاله يا حور ...!!


حور: -

اممممم طيب ...!!


« « « « « « « «


في الاسكندرسه ..!!


اثناء تناول الغداء !!


ناهد:-

جاسر عامل اي يا فارس ...!!؟


فارس: -

كويس يا ماما بس الشغل بقا ..!!


سليم بصرامه: -

اسمع يا فارس قول لجاسر كلام جدك يتنفذ ..!!


فارس: -

يا جدي حضرتك عارف انه صعب علي جاسر ده بقاله 5 سنين منزلش... اسكندريه خالص مامته مشافتوش،، انتو كلكوا اخركم معاه تليفون وخلاص.. صعب يا جدو ..!!!صدقني.....

وحضرتك بتقول خلال سنه يعني سوري مع احترامي لحضرتك فين الرحمه طيب وانت اكتر واحد عارف جاسر اتوجع قد ايه من حفيدتگ واهي الله اعلم محدش يعرف عنها حاجه ...


مراد :-

فارس اتكلم كويس مع جدك ..!!


فارس: -

بابا ده مجرد دردشه مش حاجه يعني ..!!


ليله محاوله تهدئه الموقف : -

براحه شويه يا جماعه .. !!


نهض سليم من علي مقعد السفره وتحدث اخيرا: - ليله .. ناهد .. اطلعوا فوق دلوقتي ..!!


-انصت كلا من ليله وناهد امر الجد وصعدوا الي اعلي حين قال سليم بثبات قوي: -


-تعالوا ورايا المكتب ..!!

« « « « « « « « «


في غرفه المكتب ..!!


دخل سليم وجلس علي مقعده الجلدي قائلا: -


-اتفضلوا ..!!


جلس كلا من مراد وفارس ولا احد يعلم شئ يبدو انه مخطط لشئ فهي عادته ليس سيشتريها. . هو دائما غامض وجاسر مثله تماما ... كان صمت قوي مخيم الغرفه وحين قطع ذلك الصمت سليم بقوله: -


طبعا انتو عايزين تعرفوا انا عايز ارجع جاسر بعد المده دي كلها ليه ...!!


اومأ مراد قائلا: -

اكيد يا بابا...!!


سليم بثبات اقوي وغموض: -

عايزو يرجع اسكندريه "جاسر الهواري " . . . .

مش جاسر الهواري بتاع ايام الجامعه الطالب المستهتر . . . لا . . . عايزو يرجع هو دايق طعم الوجع . . . . عايزو يرجع وهو نسخه طبق الاصل من "سليم الهواري " . . . . عايز كل الشركات المنافسه تخاف . . . . ! ! ! وحاجه كمان بس مش هقولها دلوقتي . . . هي هتقول نفسها في في وقتها. . . . اظن كده ارتاحتو. . . . .


فارس: -

حاضر يا جدو انت اكتر واحد هتخاف علي جاسر وهحاول ارجعه ..!!


سليم. بصرامه :-

لا هو مش هيرجع غير بطريقه واحده ..بس قولي انت قاعد قد اي يا فارس هنا


فارس: -

اسبوع يا جدو ..


مراد بتساؤل :-

حاجه اي ياحاج ...!!؟


سليم: -

.................


« « « « « « « « « «


في شقه مراد ..!!


ليله بفضول: -

غريبه يعني ان جدو قالنا نطلع مااحنا عارفين كل حاجه ..!!


ناهد: -

ليكون عرف حاجه عن بنت سامر ..!!


ليله: -

والنبي ده كله انا مالي بيه بس .. اقوم اكل ...!!


« « « « « « « « « « « «

تسريع في الاحداث ..!!

بعد مرور اسبوع ...!!

في منزل يوسف ...!!


نهضت من غرفتها قائله :-

مامي ..!!


اماني: -

اي يا حببتي ...!!


حور: -

عايزه اروح اشتري شوكلت من السوبر ماركت ..!!


اماني: -

اوك بس بلاش تأخير ..!!


حور وهي تقبل وجنتيها: -

حاضر يا نوني يا عسل انت ..!!


اماني بضحك علي المجنونه تلك: -

ربنا يشفيكي يا حوري ...!!


« « « « « « « « « «


كانت تسير بمفردها في احد المتاجر للتسوق. وشراء البضائع دخلت المول بخطوات واثقه من حالها وقالت للرجل بجمود: -


-لو سمحت فين قسم الشوكلاته ..!!


الرجل وهو يشير بيده:-

هناك يا انسه ..!!


دلفت هي للداخل ومعها احد عرابات التسوق .. وتوجهت ناحيه ثلاجه الشوكلاته فتحتها بدأت بأخذ النوعيات المفضله لها من الشوكلاته .. بعد قليل انتهت من التسوق ذهبت نحو الكاشير لدفع النقود للرجل وقالت: -


-كام لو سمحت ..!!؟


قال رجل الكاشير: -

250 جنيه يا فندم ..!!


دفعت له النقود واخذت منه شنطه الشوكلاته وخرجت من المول . . .


« « « « « «


تسير في الشارع تضع الهاند فري خاصتها فجأه اصدمت بشئ صلب قوي انزعجت جدا وقالت بحنق: -


-اي الغباء ده ...!!


الرجل: -

انتي اتجننتي ازاي تتكلمي كده ..!!


قالت هي بحنق: -

امشي يا اسمك اي عشان اعصابي مش تفلت ..!!


الرجل:-

بس يا ماما وانتي شكلك عندك 15 سنه كده ...!!


قالت هي: -

انت اتجننت بقا حور يوسف يتقالها كده ..!!


الرجل بتهكم: -

اهلا يا ست حور حضرتك متعلمتيش تكلمي الشخصيات المهمه في البلد دي باحترام ...!!


حور بتهكم: -

وانت تطلع مين بقا ..!!


الرجل بصرامه :-

"جاسر الهواري "

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثانى من رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة