-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى - الفصل الرابع

  مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي في موقعنا قصص 26 مع روايات رومانسية وإجتماعية مغلفة بالمزيد من الحب والغرام للكاتبة سلمى عيسوى وروايتها التى نالت مؤخرا الشهرة و البحث الكثير على مواقع التواصل الإجتماعى وسنقدم لها الفصل الرابع من رواية صغيرة على الحب بقلم سلمى عيسوى 

رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى - الفصل الرابع

إقرأ أيضا: حدوتة رومانسية 

رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى

 رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى - الفصل الرابع

:-في صباح اليوم التالي

:-في منزل "سليم الهواري "...


-كان الجميع يجلس في الصاله عدا "سليم "


قال جاسر: -

هدخل لجدي ..!!


-التفت جاسر ولكنه دهش مما راه .. حقا .. هو بتلك الصحه الجيده ... ايخدعوني ....!!


-دخل "سليم " بخطوات ثابته وبيده عصاته وقال بثبات جهوري: -


طبعا يا جاسر بيه انت مستغرب ازاي جدي صحته حلوه كده .. هما بيستغفلوني.. !!


جاسر بسخريه :-

كويس ان حضرتك عارف ..


ناهد محاوله تخفيف الوضع: -

جاسر كلم جدك كويس ...


-التفت سليم لهم وقال: -

سبيه يا ناهد ... اسمع يا جاسر انا جدك يا حبيبي واكتر واحد هيخاف علي مصلحتك يمكن اكتر من ابوك كمان ... بس انا يا بني خلاص مش ضامن عمري ... ولازم انت ترجع تاني اسكندريه ..!!


كانت دموع جاسر مهدده بالنزول ولكنه تماسك اكتر واجاب قائلا: -

- حضرتك عارف الموضوع ... مقدرش ...!!


سليم بقوه: -

اسمع انت حفيد سليم الهواري مفيش حاجه تكسرك مش حته بت تعمل فيك كده ... انت هترجع وهتنسي .. امال فين قسوتك فين الجبروت اللي مصر كلها بتحكي عنه ...!!


-كانت كلمات سليم كافيه بسترجاع جاسر ثقته بنفسه وقال : -


-يا جدي انا مش زعلان عشانها. ... انا زعلان عشان حبيت واحده زي دي ... مهما كانت هي مين وبنت مين بس هي مش زينا من مش من عليتنا اصلا يدوب اسم بس ... انا مش عايز افتح في القديم يا جدي ...!!


سليم بحنو: -

كارما وكين زي امهم مكنتش بتحب حد فينا وكانت مفهمه سامر ان انا بفضل اخواته عليه وديما تزرع الكره في قلبه ناحيتنا ولحد دلوقتي معرفش عن الولاد حاجه عرفت ان امهم ماتت في حادثه بعد سامر علي طول .. !!


جاسر بتنهيده: -

الخلاصه .. انا خلاص يا جدي قررت ارجع .. بس مش قبل سنه علي الاقل ..!!


سليم بفرحه: -

خد وقتك المهم ترجع ...!!


فارس موجهها كلامه ل ليله: -

نتيجتك ظهرت يا بت ولا لسه ...!!؟


ليله: -

بت اما تبتك .. هتظهر باليل ..!!


فارس: -

سبحان الله نفس تناحه اخوكي ..!!


جاسر وهو يحك ذقنه: -

بتقول حاجه يا فارس ...!!


فارس بفزع: -

بقولها قمر زي اخوكي ..!!


ليله بدهشه: -

يا جبااان....


فارس بضحك:-

مابلاش انتي ... اكتر واحده مجربه قفا اخوكي ...


ليله وهي تحك ظهر رقبتها بضيق: -

انت هتقولي ...


مراد بضحك: -

ليله ..يلا حضري الفطار كلنا هناكل من عقكك اقصد فطارك ...


ليله بتذمر: -

ما انا الخدامه الفلبينيه اللي مامي جابتها ...!!


-مرت هي من امام اخيها الذي سبقها وضربها بكف يده علي ظهر رقبتها ضاحكا بشده ... مررت هي يديها علي موضع الوجع وقالت بحنق: -


-ابو اشكالك يا جاسر ..!!


جاسر بصدمه: -

اي يا بت انتي في اي ... ده بيني وبينك 10 سنين المفروض تقوليلي يا ابيه كانوع من الادب .. ابقي اسألي صحابك بتقولو اي لخواتكم ...!!


ليله بضحك: -

ابيه .. انت قولت اهو المفروض ... وبعدين صحابي بيقولولي اخواتنا سكر مش بيضربونا ...!!


فارس بضحك: -

ليله .. خلصي يا ليله سوده ...!!


ليله بغضب :-

اسمي ليله بس ليله سوده دي ليلتك ان شاء الله ..!!


ناهد بضحك: -

سبحان الله رد جاهزط ...


-ضحك الجميع علي مرحهم ليقرر جاسر تغلبه علي الماضي .. يرجع الي بلده الي اصله الذي نشاء وتربي بينه ...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:-في منزل يوسف ..


-خرجت اماني من المطبخ وهي تضع الفطور علي السفره وقالت بصوت عال نسيبا: -


- حور يلا عشان الفطار ...


-خرجت حور وقالت بقله صبر: -

هو اللي هنقوله هنعيده تاني يا نوني .. قولت مبعرفش اكل غير قصاد التلفزيون مزاجي كده ....


اماني بضحك: -

ما انا حليت المشكله باباكي جاب امبارح واحد وركب شاشه عرض قصاد السفره اهو .. رغم انه مش ديكور وتخاريف بس كله يهون عشان المهندسه حور ..


ضحكت حور بشده علي امها وقالت: -

مهندسه مره واحده .. انا لسه مرحتش الجامعه يا ست الكل ....


يوسف وهو يجفف يده :-

انتي مهندسه محدش يقدر يقول غير كده ..

جلس علي مقده واكمل بحب :-

عارفه كان نفسي اوي اجيب ولد الاول عشان يسندي في شغلي ويشيل اسمي زي مابيقولو .. لما امك جابتك كنت فرحان بيكي اوي حتي مسألتش ولد ولا بنت ولما خالك الله يرحمه قالي بنت يا يوسف فرحت اكتر ... حتي انا استغربت من فرحتي دي ... مع ان اخواتي كلهم عندهم ولاد وكانوا مستغرببن فرحتي .. وقالو دي بنت فرحان علي اي ..بس قولتلهم البنت دي هتبقي مهندسه شاطره اوي ومش كل همها الفلوس وبس هتبقي دي سندي في الحياه .. دي هتبقي ذريه صالحه ليا .. دي اللي هتحمي اسمي وتشيله...دي هتبقي ب100 راجل .. هتبقي قويه ..

وانتي فعلا كل يوم بترفعي راسي اكتر من اللي قبله ...


-انهي يوسف كلامه بينما ارتمت حور في حضنه ببكاء قائله: -


-ربنا يخليك ليا احن اب في الدنيا كلها .. وبعدين ده كله بفضلك انت وماما عليا انتو اللي علمتوني كده ...


اماني بحب: -

بعد ما ولدتك تعبت وعملت عمليه استقصال الرحم كنت زعلانه اوي عشان مش هجيب الولد ليوسف وعرض عليه يتجوز ... بس قال كفايه علينا حور عينينا ....


-ضحكت حور وقالت بمرح: -

كنتي عايزه تفرطي في الراجل يا موني ...


يوسف بضحك: -

شفتي امك بيعاني ..


اماني بضحك: -

يلا خلص فطارك هتتأخر ...


-واكملو فطارهم وسط مرح حور وكان يوسف يحمد ربه علي عائلته الصغيره التي يعشقها عشقا ....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


:- في المساء ...

:-في منزل سليم..

:-في الجنينه تحديدا ...


-كانت جميع العائله في المنزل عدا ليله التي دخلت وهي تتصنع الحزن قائله: -


- النتيجه ظهرت...


فارس بلهفه في عنينه: -

عملتي اي ... مال وشك ..لا متقوليش جبتي مجموع وحش ده انا كنت محفظك المنهج ....


مراد بخوف: -

انطقي عملتي اي ...


ناهد وهي تندب حظها: -

يا مليه بختك في بنتك يا ناهد


-كان الجميع سوف يجن من سكوتها عدا جاسر وسليم فهم يعلموا كل شئ ولم يتفاجؤا بها واخيرا تحدثت ليله قائله: -


-انا جايبه مجموع زباله ...


فارس: -

ايوه كام يعني ..


ليله ببكاء حقيقي: -

جبت 96.5


ناهد وهي تخلع الشبشب: -

وده مجموع زباله يا بنت الجزمه تعالي وحياه ابوكي ما انا سايباكي ...


ليله وهي تجري منها قائله بنهج : -

اهدي بس يا ماما ..


مراد باستغراب : -

تهدي وده مجموع زباله ليه بقا ...


ليله بخجل وتردد :-

كنت عايز اجيب 98% زي فارس ...


جاسر بخبث: -

واشمعني فارس بقا ...


ليله بتوتر: -

عش .. عشان ميقوليش عليا .. ف فاشله ..


قام سليم وتقدم نحوها مبارك لها: -

الف مبروك يا لولو عقبال التخرج يا دكتوره ....


مراد بضحك : -

صيدله يا ليله ان شاء الله ..


ليله: -

ان شاء الله يا بابي ..


ناهد بتوعد: -

اصبري بس اصبري ...


-ضحك الجميع عليهم وعلي مرحهم وحمدو الله جميعا جاسر وقرر ان يتغلب علي مخاوفه وليله سوف تكون طبيبه ماهره في الاسكندريه ونظر لهم سليم قائلا بخفوف وغموض معا :- " مش هسمحلك تهدي اللي بنيته يا بنت سامر "


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


:- بعد مرور اسبوع ...

:- في منزل جاسر بالقاهره ...


-كان يجلس بغرفته وهو يتذكر اصعب مشاهد حياته ...


#فلاش_باك


كارما بغرور: -

انا هسافر مع مامي وكين ...


جاسر بدهشه: -

تسافري .. شهر عسل جديد يعني مع بعض ..


كارما: -

تؤتؤ ... انا هسافر عشان ابوك وعمك كانوا سبب في موت ابويا وظلم جدك ل امي هو اللي خلاها تسيب البلد ..


جاسر: -

كلامك بيناقض بيعضه ... يعني مش مبرر يا كارما ...


كارما بتردد: -

انا مش بحبك يا جاسر ...


-دهش جاسر مما سمعه واعتصر قلبه الما ولكنه ظن انه يحلم،، هي من اوهمته بحبها له ولكنه تحدث بجمود: -


-في حد تاني في حياتك....


كارما بقوه: -

ملكش دعوه .. انا مش بحبك .. ورقتي توصلني لما اسافر لو سمحت ....


-تركته ورحلت هي واخيها وتلك الحيه امها


#انتهي_فلاش_باك


-فاق من شروده وهو يكسر تحف الغرفه وجسده يتصبب عرقا قائلا بعنف: -


-هقتلك يا كارما الزفت هقتلك ....


-دخل عليه فارس متعجبا من حاله ولكنه قال: -


-اهدي يا جاسر مفيش حد يستاهل تعمل في نفسك كده عشانه ... اهدي....


جاسر بصرامه :-

وديني وايماني ل اقتلها لو لمحتها بس


-كاد فارس ان يخرج ولكنه صدم مما رأه ...!!

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الرابع من رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة