-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل الرابع عشر

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية إجتماعية كوميدية جديدة للكاتبة فاطمة صلاح علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الرابع عشر من رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح. 

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل الرابع عشر


رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل الرابع عشر

فتحت عينيها ببطيء وهي تشعر بصداع مميت في رأسها وجدت أبويها و ليلي ومصطفي ولين بجوارها

اسيا بصوت متقطع:أكرم فين!!

لينظر لها الجميع بأسف وحزن لتتذكر ما حدث قبل ساعات

فلاش باك

سامر بحزن:مش عارف اقولك ايه والله بس رؤوف كلمني من نص ساعه وقالي ان أكرم اضرب رصاصه وحالته خطيره جدا و...

لم تستمع لحرف بعد ذلك ثم أغشي عليها..

والدها بصوت عالي:لمياءء اتصلي بالدكتور مجدي بسرعه

اتي الطبيب واخبرهم انها مصابه بهبوط في الدوره الدمويه نتيجه قله الاكل والنوم واخبرهم بضروره ذهابها للمشفي لتعليق المحاليل لها في الحال

باك

_____________________

رمت بالكانيولا وهي تنهض لتشعر بدوار مميت وضعت يدها علي عينيها حتي تتماسك وهي تركض في طرقه المشفي

اسيا بهستريه:اكرم،،أكررم

احاطها والدها:اهدي يا حبيبتي وتعالي ارتاحي هو كويس صدقيني

لمياء ببكاء:يا حبيبتي يا آسو يا حبيبتي يا بنتي

ليلي بضيق:اسيا ياريت تجمدي شويه عشان اللي جي اصعب هو دلوقتي في العمليات من ساعتين وأكتر والعمليه هطول لانها خطيره فوق الوصف والرصاصه جنب القلب بالظبط و...

لين وهي تقاطعها:هيبقي كويس يا اسيا صدقيني

اسيا بصراخ وهي تخبط برجليها بهستريه أرضاً وتصرخ بحرقه:ودوني اشوفه دلوقتي ودوني حالا

ليحاوطاها والدها ووالدتها

لتبعد يديهم وهي تصرخ بهستريه:ودوني اشوفهه حرام عليكم

ثم ظلت تصرخ كأنها فاقده لعقلها

واخيراً تهاوت ارضاً باستسلام

بعد ان حقنتها الممرضه بمهديء،،اخبرهم الطبيب انها اصيبت بانهيار عصبي ويجب ان يشعروها انه يتحسن ولو كذباً حتي لا تسوء حالتها

_____________________

في الثانيه صباحاً

افاقت بتعب وهي تنظر حولها لتجد والدتها نائمه بفراش جوارها

نهضت وهي ترمي الكانيولا ببرود ودلفت للاستعلامات

الممرضه بابتسامه:اقدر اساعدک؟

اسيا:اكرم رؤوف حالته ايه؟

الممرضه بثرثره:مخبيش عليكي حالته حاله،،الرصاصه متنشنه ع القلب بس ربنا ستر وجت جنبه بالظبط،،فعلا الفلوس مش كل حاجه

اسيا بتماسك:طب والعمليه نجحت ولا ايه؟

الممرضه:مش هيبان دلوقتي بعد٢٤ساعه اما دلوقتي فالحاله لسه في خطر لكن الرصاصه اتشالت

اسيا:طب رقم قوضته ايه؟

الممرضه:304,,بس ممنوع الزياره عشان دي عنايه حرجه الا قوليلي نتي تبقي مين

اسيا في طريقها للمصعد:مراته!

_____________________

تلفتت حولها قبل ان تدلف لحجرته بهدوء وجدته ينام بسكون وصدره مليء بالاسلاك والاجهزه من كل ناحيه،،لاول مره تراه من دون ابتسامته التي بها تشرق شمس قلبها،،لم تري عينيه التي تعشق فقد كانت مغمضه بارهاق،،لم تري نظرته التي تختلف من لعوبه/حب/انبهار/تسليه/هيام

جلست بجانبه والدموع لا تتوقف في الهطول:أكرم!

أسيا حبيبتك جيت!اكرم فوق عشان وحشتني اوي ووحشني حضنك،،كنت هكلمك عشان اقولك اني موافقه نتجوز!،،قوم يحبي بقي عشان قلبي عايش بسبب وجودك جنبي،،انا بحبك بحبك بجد مش عارفه اوصفلك بس انت دنيتي انا ولا حاجه من غيرك مبحسش اني عايشه غير بوجودك،بحب عينيك اكتر من اي حاجه،صوتك احسن من اي مزيكا،ضحكتك حياتي ياكرم ضحكتك بتنسيني اي حزن!نت فارق معايا اوي صدقني قوم والنبي

ثم اكملت وشفتيها ترتعش من البكاء:مش هسمح انك تروح مني بعد مالقيتك وبعد ماعطتني حياه جديده؟،هجيب منين حد يتحمل دبشي وشتايمي؟هجيب منين حد يطلع احسن ما فيا واللي مكنتش اعرف انه موجود اصلا!

قوم والنبي ومتوجعش قلبي عليك عشان نا حساه هيقف من خوفي.

اكرم اوعي تكون بتعاقبني علي الطريقه اللي حبيتك بيها صدقني هغيرها كنت هغيرها اصلا منغير كل ده!

انا اسفه يا حبي اني تعبتك معايا،،اسفه علي خوفي،ارتباكي،اسلوبي،اسفه اني كنت جبانه في حبك،ارجع واوعدك هثبتلك اني بحبك في الدقيقه١٠٠٠مره فوق يلا!!

غفت بجانبه بإنهاك ودموعها لم تجف او تتوقف حتي اثناء نومها.

_____________________

في مكان اخر مليء بالكراهيه والحقد يجلس شخص خلق من الانس بالاسم فقدط ولكن قد تغلب علي ابليس في اذاه

.....:يا بيه هي جت كده انا كنت ولله منشن بالظبط انت عارف اني عمري ما خبت

.....:لا يا فالح خبت ويظهر ان نظرك راح!

.....:...................وبكده اخلص عليه؟

...بصراخ:انت عايز توديني في داهيه يا غبي انت،،حقنه اي اللي تموته بيها وزفت احنا هنقعد فتره مختفين بعد العمله الغبيه دي،،الزفت كريم صاحبه قالب الدنيا.

_____________________

في الصباح

افاقت علي دخول الطبيب والممرضه لفحص الاخر وطمأنها الطبيب انه سيتحسن عاجلاً

_____________________

دلفت للغرفه

لمياء:كنتي فين لسه كنت...

اسيا:عند اكرم،،مفيش هدوم ليا؟

اشارت الاخري لحقيبه سوداء:اه هنا ليلي جبتهم امبارح

أخرجت أول طقم وقع تحت يدها ليكون طقم خطوبتها تذكرت عندما نظر لها بانبهار رغم انها كانت تتمني اغاظته ارتدته في اسعد لحظاتهما معاً حتي ولو انكرت ذلك حينها وسترتديه في اسوء لحظاتهما علي الاطلاق من سينظر للها الان تلك النظره؟،فكرت ما الذي حدث ليسوء وضعهم بتلك الطريقه المؤسفه كانوا يعيشون بين السعاده والمشاجرات اللطيفه لمده سنه؟لماذا عاد الحزن مره اخري ليدمر سعادتها الذي لم تصدق انها تصالحت معها اخيراً؟ولكن من الواضح انها قد تناست ان السعاده لا تدوم طويلا كما حال الحزن ايضاً..

تركت شعرها خلفها فلا قدره لها علي رفعه وخرجت لهم كانت هشه للغايه من يراها يخيل له انها هربت حالاً من الاموات من يصدق انها كانت منذ ساعات تطير في انحاء غرفتها كالفراشه وهي تشعر انها واخيراً اسعد مايكون هكذا هو الحب يرفعنا اعلي السموات لنجد أنفسنا وفجأه نرتطم بأسفل أسفل الاراضي.

نظر لها الجميع بحزن سوي لين تساقط منها دمعه وهي تردد بهمس:ربنا ينتقم من اللي اذاك يا اكرم

_____________________

مر أربع أيام لم يحدث أي شيء هام في حياتها سوي انها ذهبت للطبيب النفسي وبدأت تتقبل الوضع قليلاً وقابلت حور الذي نصحتها ان تنسي وتهتم بعلاجها فسليم لا يستحق كل ذاك ولكن من تقنع؟

_____________________

علي مائده الطعام

مراد باهتمام:ايي رايك في الدكتور بتاعك؟

كارمه بلا شعور:عادي؟!!

مراد باستغراب!:يعني اي عادي قولي عشان لو مش حلو نغيره!!

كارمه بهدوء:اللي تشوفه واللي نت عايزه؟

مراد وقد توقف عن الطعام:ايه الهبل ده هو انا اللي بتعالج؟!

كارمه بإنفعال:م الاخر انا مش عايزه اتعالج انا روحت عشان تطلقني ولو مبداتش تمشي في الاجراءات معتش رايحه!

مراد بغضب:مش بمزاجككك انا سايبك براحتك عشان انا مش عايز اضغط عليكي مش اكتر

كارمه بهدوء:تشكر

مراد وهو متجهه لغرفته:مفيش طلاق الا اما علاجك يخلص،هنام ياريت تصحيني ٨ضروري!

_____________________

في المساء

دلفت لحجرته لتوقظه لتجده نائم كالملاك كان وسيم بشده شعره الاسود يتساقط علي وجهه بفوضي ومظهر فمه وهو نائم كفم الاطفال تماماً ظلت تتأمله وارتسم علي وجهها ابتسامه صغيره وهي ترفع خصله متساقطه عن وجهه ثم نادته برقه:مراد مراد

لم يرد لتقول بصوت عالي:مراد

فتح عينيه بضيق و:ابو ام اللي يقولك صحيني يشيخه

ثم نظر لها ولاول مره تكون قريبه بشده وبتلك العفويه كان لا يفصل بينهما سوي سنتيمتر واحد والاخري تضحك علي اخر ما تفوه به

مراد بشرود:انتي حلوه اوي!

كارمه وقد افاقت وهي تنهض بتجاهل:اعملك عصير ولا قهوه؟

مراد وهو يمسح وجهه باحراج:لا هنزل

_____________________

دلف بعد نصف ساعه وهو يرتدي بنطلون من القماش الاسود وقميص ابيض في مظهر جذاب

كارمه باهتمام:رايح فين

مراد باستغراب من سؤالها:خارج مع صحبي

كارمه بتوتر:لا مش قصدي اقصد انك بتلبس كاجول دايما و..

مراد بخيبه امل:عشان رايحين نشتري بدل وكده

كارمه بضحك عفوي:بدل اي ده انت كنت كل يوم بتيجي ببدله شكل يا شيخ و مجنن الدفعه من جمالك مكناش عرفين نفرق بين بدلك والله وال......

افاقت علي صوته وهو يقول بضحك:كنت مجننهم ومجننتكيش ليه؟

كارمه باحراج:اقصد مش محتاج يعني

مراد بفرحه داخليه:لا اصل فرح اخته بكره عشان كده

كارمه وهي توجه نظرها مره اخري للتلفاز:اوكك سلام

ظلت تفكر كم هو شخص مثالي كانت تتمني بشده لو احبته وقابلته منذ زمن تذكرت كلام الطبيب نادر:انا عايز اقولك انه بيحبك بجد وانه نادر حاولي تتقبليه وتقدريه عشان معتش فيه ناس كتير زيه،، كله دلوقتي بيحب وفي ناس كتير بتحب بجد لكن انك تلاقي حد يستحمل ويبقي في ضهرك بدون مقابل ده نادر ويكاد يكون منعدم قدريه عشان متندميش او تفوقي بعد فوات الاوان

افاقت وهي تقول: ياريتني اقدر انا حاسه اني معتش طايقه حد حتي نفسي حتي سليم حتي آسيا اللي كنت بكلمها يوميا اكتر مبتكلم مع اهلي خلاص هي كمان

ثم اضافت وهي تضحك بلا مرح :كنت بفكر قبل ماتعب بجد اني في قمه اكتئابي ويارب ريحني،،دلوقتي عرفت الاكتئاب اللي ع حق

_____________________

دلفت لغرفه مراد وهي تختار روايه رومانسيه لتنشغل بها وجلست علي فراشه لتقرأها...

_____________________

في المساء

لمياء بتعب:قومي كلي ياسيا حرام عليكي نفسك

اسيا بدموع:لو سمحتي يا ماما مش عايزه اسمع صوت

لمياء:هتقعي في الارض يبنتي اشربي عصير حتي

قبل ان ترد وجدت الطبيب يدلف بسرعه للداخل بصحبه الكثير من الممرضات

اسيا وهي تنهض:في ايه

دلفت للداخل بسرعه وهي تجد الطبيب يصرخ بالممرضات وهو يردد:النبض بينخفض بسرعه!!

اسيا بصدمه:نبض ايه!،اكرم فوق وبطل بقي حركات الافلام الهندي ديه فوق يا حبي

الطبيب بصراخ:طلعيها بره

اسيا بهستريه:اطلع بره ايه نتو كلكم اللي تطلعوا ده!!

توقفت وهي تسمع جهاز القلب يعلن عن توقفه!

الطبيب بروتينيه:كنت متوقع!

اسيا بصراخ وهي تدلف للاخر:نت متخلف صحيه بسرعه يا متخلف

الطبيب:بعد اذنك مينفعش كده

اسيا بهستريه:انت عارف اللي حياته مش فارقه معاك ده مين!!ده حياتي!!روحي ودمي ونفسي!!

جهز الاخر صدمات القلب وهو يردد:321

اسيا ببكاء:قوم ياكرم اوعي تتخلي عني انا مقدرش اعيش من غيرك!!

ظل الطبيب يحاول حتي فقد الامل وقد فقد وجه الاخر معالم الحياه ليترك الحجره وياخذ معه الممرضين وترك واحده مع اسيا

اسيا بهستريه والدموع تتساقط من عينيها التي اصبحت بالون الاحمر القاتم:اكرم متسبنيش!!ثم اردفت،احنا خلاص هنتجوز؟ قوم وهعمل اي حاجه انت اللي عايزها ثم امسكت يده بألم وهي تضحك بشهقات:يلا عشان نشوف فندق فرحنا زي مقولتلي،،ياكرم متسبنيشش ياكرم

نظرت لتجد الاخر ولاول مره لا يحاوط يدها:اكرم متسبش ايدي امسكها زي منا مسكاها خليك عايش عشاني،،ارجوك!!انا بحبك اوي مش انت بتحب تسمعها انا بحبك بحبك!

توقف قلبه لتسقط مغشيه عليها وهي ترفض الحياه بدونه لتتعالي صرخات الجميع بالخارج.

_____________________

دلف للمنزل في الواحده صباحاً ليمر علي غرفتها ولم يجدها اعتراه القلق وكاد ان يجن ليدلف لحجرته ليجدها نائمه،، تنفس بعمق وارتياح نام بجانبها وهو يحتضنها بشدهه شعرت به ولم تتحدث بل عادت للنوم من جديد وعلي وجهها ابتسامه صغيره

_____________________

في الصباح

استيقظ ليجد وجهها في وجه وهي نائمه ليلمس علي شعرها ويتأملها لتستيقظ بعد ربع ساعه لتفتح عينيها باستنكار"تبرق😂"وهي تبتعد وتتنحنح:انت جيت هنا ازاي!!

مراد ببرود:نتي اللي جيتي ولله دي قوضتي!

كارمه وهي تهرب للخارج :ثواني والفطار يبقي جاهزز

_____________________

مر اليوم سريعا

ً بعد الغذاء يجلسون امام التلفاز وهما يحتسيان الشاي

كارمه:نت هتروح الفرح ده وهتيجي امتا

مراد:هو هيخلص الصبح اصلا بس هاجي ع الفجر ممكن

كارمه بتسرع:نعم يعني!

مراد بضحك:نعم اي؟

كارمه بضيق:بخاف انام في البيت لوحدي!!

مراد بحب:تيجي معايا؟

كارمه بتفكير:لا مش عايزه اخرج؟

مراد وهو يتنحنح:دكتور نادر مشرحلكيش المرحله اللي نتي فيها دلوقتي؟

كارمه بحزن:شرح

فلاش باك

نادر :كل المراحل اللي فاتت مبيقعدوش الا ايام وساعات كلهم مبيعدوش اسبوع حسب الحاله لكن المرحله الرابعه اللي انتي بقيتي فيها"الاكتئاب"دي اطول مرحله بتقعد مش متحدده ممكن شهر سنه سنين حسب بردو الحاله ودي الشخص فيها خلاص بيبدأ يتأقلم انه خسر الشخص ده مثلا او ان المصيبه حصلت فيقعد يقول مع نفسه خلاص معتش فيه حاجه تستحق بيعيط كتير وبيفتكره اكتر مبيخرجش م البيت وهكذا

باك

كارمه بحزن:هاجي معاكي ولو تعبت هروح

ثم اضافت باحباط:بس معنديش حاجه تناسب الفرح!!

مراد: طب قومي الساعه لسه٦واحنا هنروح١٠

_____________________

اختار لها فستان باللون الفضي مجسم ويأتي بعد ركبتيها بقليل بوسع وكان بأكمام ومن الستان وحجاب باللون النبيتي ووضعت مساحيق تجميل خفيفه جعلتها أجمل ما يكون بنظره

اما هو فارتدي بدله باللون الاسود وقميص ابيض كان وبلا شك جذاب

كانوا في طريقهم للفندق حوالي الحاديه عشر

مراد بحب:دي قصص الحب الحقيقيه؟!

كارمه بانتباه:اشمعنا

مراد بحب:هو عامل بسيط متعين من ثلاث ذهور باين وهي بنت المدير واخوها رجل اعمال مستقر لوحده د/عزيز اكيد نتي عارفاه،،من اول نظره حبيته وهو محترم ومتدين يعني فاصرت رغم الفروق الاجتماعيه والثقافيه عليه لحد ما باباها وافق

لتبتسم كارمه بكسره:الحب اللي مبيهتمش بفروق ده بيبقي اصدق حب المهم انهم مع بعض حتي لو هيعيشو في عشه!!

مراد بمرح:عشه مين يماما عندهم شقه احلي من شقتك عزيز جبهلهم gift!

كارمه باشمئزاز:اي ده ازاي يقبل علي نفسه!؟

مراد وهو يلوي فمه بمعدم معرفته:اللي يقبل بعد ما يتخطبو انها ترقيه وياخد وظيفه ماينفعش حد يخدها اقل من خبره ١٠سنين يبقي طبيعي يقبل شقه!

كارمه بضيق:شكله متجوزها عشان الفلوس!!

مراد بلاشعور:ملناش دعوه ربنا يوفقهم

_____________________

دلفو للقاعه ليجدوا النور مسلط علي العريس وهو يقف بجانب الديجي و يعطيهم ظهره وهو يقول في الميكروفون:"سعادتي انهارده متتوصفش بوجودك جنبي ينورعيني

انتبهت للصوت وهي تقول بداخلها:نتي اجنيتي فعلا خلاص اختشي علي دمك عشان الراجل اللي بيحاول يرضيكي ويعملك قيمه عمرك محسيتي بيها

اتجهت لطاوله في الاواخر وهي تجلس عليها بعد ان تركها الاخر وهو يتجه لصديقه ليبارك له

ليكمل العريس:انا عرفت معاكي يعني اي حب من اول نظره،وعرفت اني اتخلقت عشان اعشقك واسعدك بس،ربنا بيحبني عشان بعتك ليا انتي ربنا جمع فيكي الحنان والطيبه وكل حاجه حلوه,مفيش احلي فعلا من ان الواحد يقابل حد متفصل عشانه بالمللي عشان كده نا هفضل متمسك بيكي لحد ما افارق الدنيا،وعدد مني قدام كل الموجودين وعد مني لقلبك اني احافظ عليه واحميه واسعدك بكل اللي اقدره عليه وابقي ليكي كل حاجه وتبقي اهم حد في حياتي وبتمني ربنا يرزقني باطفال في جمالك وطيبتك،بحبك ليتردد اغنيه"في القلب لادهم سليمان"ويقفو في المكان المخصص للرقص وهو يحضتنها ويبتسمان لبعضهما ظلا يتمايلان حتي اصبحت تري وجهه الاخر بوضوح وهو يظهر عليه علامات السعاده والفرح لتبتلع ريقها وتضع يدها علي قلبها التي شعرت انه سيتوقف عاجلاً ليس اجلاً..


*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الرابع عشر من رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات رومانسية
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة