-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية سيد القمر الأسود بقلم زينب مصطفي - الفصل الثامن عشر

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة المتميزة زينب مصطفى والتي سبق أن قدمنا لها العديد من القصص والروايات الجميلة علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الثامن عشر من رواية  سيد القمر الأسود بقلم زينب مصطفى

رواية سيد القمر الأسود - زينب مصطفى - الفصل الثامن عشر

اقرأ أيضا: روايات رومانسية

رواية سيد القمر الأسود بقلم زينب مصطفي

رواية سيد القمر الأسود - زينب مصطفى - الفصل الثامن عشر

 بعد مرور ثلاثة ايام..

دخلت حبيبه برفقة مرام الى مقر عملها والذي يقع بداخل شقه صغيره في شارع جانبي باحد احياء القاهره ..

حبيبه بتوتر وهي تتأمل المكان من حولها برهبه..


=انا حاسه اني خايفه اوي ومش عارفه انا طاوعتك إزاي وانا معنديش اي خبره في الشغل


ضحكت مرام بمرح

=يعني انا والا سارا الي عندنا خبره دا اول شغل لينا زيك بالظبط ومفيش غير ياسر الي عنده خبره عشان كان بيشتغل اربع سنين في شركة ديكور كبيره..


ثم دخلت الى داخل الشركه التي تميز بهوها باناقه كبيره يفصلها عن باقي الشركه باب من خشب الارو المشغول الذي دخلت منه مرام تتبعها حبيبه التي سارت وهي تتأمل المكان بتوتر لتجد خلف الباب ثلاث غرف..

غرفتان انيقتان مفروشتان بعنايه وزوق عالي في حين الغرفه الاخرى تتواجد في مكان منعزل قليلا و بعيد عن العيون فدخلتها مرام وهي تقول بمرح


=تتااا ..تتاااا.. بتعملوا ايه من غيري.. أقدملكم حبيبه ذات الموهبه الرائعه و شريكتنا الرابعه في الشغل ..


نظرت حبيبه بتوتر اليهم لتجد غرفه كبيره وواسعه جدا تتميز بانها عمليه وغير انيقه لا يوجد بها الا مكتبه بها العديد من الكتب والكاتلوجات الخاصه بالديكورات واربع مكاتب صغيره تحتل احدهم شابه سمراء جميله في منتصف العشرينيات من عمرها ذات عيون عسليه واسعه وشعر اسود مموج ترفعه بدون اهتمام في كعكه غير مترابطه وأمامها جهاز كمبيوتر محمول تعمل عليه وهي تمضغ علكه وتنفخها وهي تدندن باغنيه قديمه...


في حين جلس الى المكتب الاخر شاب انيق في اواخر العشرينيات من عمره ذو شعر بني وعيون عسليه يعمل هو الاخر بتركيز على جهاز كمبيوتر محمول موضوع امامه..


مرام بمرح

=هييييي..نحن هنا


نظر ياسر اليهم بدهشه ثم انتبه لوجودهم فإبتسم وهو يقف ويمد

يده لحبيبه محييٱ


=اهلا وسهلا استاذه حبيبه معلش مخدتش بالي كنت مركز في التصميم الي قدامي..


مرام بتبرم

=اهلا لحبيبه بس مفيش اهلا ليا انا كمان ..ماشي


ياسر وهو يتأملها بابتسامه جذابه ..


=اهلا ليكي انتي كمان يا ست مرام ولا تزعلي..


ثم تابع بجديه وهو يوجه حديثه لحبيبه..


= اعرفك بنفسي انا ياسر مسئول التصميمات هنا..وطبعا بعد ما اضميتي لينا هتبقي مسئوله معايا عن القسم ده

اقتربت سارا منها وهي تسلم عليها وتقول بمرح ..


=وانا سارا مسئولة الحسابات والي هتطلع عينكوا وهي بتعد عليكوا كل قرش هتصرفوه


ضحكت حبيبه وهي تقول برقه ..


=تشرفنا..وانا حبيبه وهحاول اتعلم بسرعه وان شاء مش هتندموا انكم وافقتم اني اشتغل معاكم


ابتسم ياسر وهو يقول بجديه


=انا شفت صور الديكور الي نفذتيه في شقتك وعجبني جدا..وواضح ان عندك موهبه كبيره في التصميم والا ماكنتش وافقت انك تشتغلي معانا ومتقلقيش اي حاجه تانيه سهل انك تتعلميها المهم ان الموهبه موجوده..


ابتسمت مرام وهي تقول بود


=مش قلتلك متقلقيش احنا كلنا جداد وبنتعلم من بعض..


اشارت سارا لاحد المكاتب وهي تقول بابتسامه وادود


=ده المكتب بتاعك والجهاز الي عليه ده يخصك بس في الاول هتشتغلي مع ياسر على جهازه لحد ماتتعلمي ازاي تتعاملي مع البرامج الي عليه


اشار لها ياسر بجديه


=اتفضلي يا استاذه حبيبه اقعدي معايا هنا وقوليلي رئيك في التصميم الي شغال عليه انا بنفذ ديكور شقه كبيره بس حاسس ان فيه حاجه في التصميم مش مظبوطه..


جلست حبيبه بتردد الى جانبه في حين قالت مرام بعمليه


=و انا هاروح اتفق مع الصنيعيه والعمال الي محتاجنهم قبل مايرتبطوا بشغل مع حد تاني..يلا سلام..

ياسر بتوتر

= مرام خدي الاسطى عاطف معاكي بلاش تروحي تتفقي معاهم لواحدك


مرام بغضب

=ليه بقى ..هو انا صغيره والا ايه..


ياسر بحرج وحبيبه تتابع توتره بدهشه


=لا طبعا انا مقصدش بس..يعني..اقصد انهم كلهم شباب صغير و رجاله وممكن يدايئوكي..


مرام بمرح

= لا متخافش ان كان على كده فانا ارجل منهم كلهم ..بس خد بالك انت من حبيبه و بلاش تتعبها من اول يوم


ثم خرجت مسرعه وهي تشير لحبيبه بأن تطمئن في حين جلست سارا الى المكتب الخاص بها وتابعت القيام بعملها ..

وحبيبه تتابع ياسر الذي يتابع خروج مرام باهتمام وقلق اثار انتباه حبيبه ثم تنحنح وهو يعود بانتباهه اليها يعرض عليها بعض الصور التي قام بتصميمها..


=ها ايه رئيك انا حاسس ان فيه حاجه ناقصه..


نظرت حبيبه للتصميم جيدا ثم قالت بتردد

=هو حلو اوي ..بس...


ياسر بجديه

=بس ايه ..قولي رئيك متردديش

احنا هنا كلنا بنكمل بعض


حبيبه بتردد

=بصراحه انا شايفه ان الريسبشن مليان حاجات كتير..صحيح مليان تحف وانتيكات بس برضه زحمه..

يعني مثلا لو نشيل ده ونستبدله هنا ...


ثم تابعت الشرح وسط اهتمام ياسر الذي تناقش معها باستفاضه في المزيد من التفاصيل..لتمر بهم اكثر من ساعه وهم يتناقشون حتى انتهوا..

تأمل ياسر التصميم الذي امامه ثم قال بارتياح ..


=فعلا كان معاكي حق ..التصميم كده اجمل واشيك ومريح للعين


ثم نظر لها وهو يتابع بتقدير


=الظاهر اننا كسبنا مهندسة ديكور كبيره..


ابتسمت حبيبه وهي تجيب برقه


=مش اوي كده يا استاذ ياسر انا لسه جديده و بتعلم..


ياسر بلطف..

=لا بالعكس انا شايف انك مع شوية خبره هيكون ليكي مستقبل كبير في شغلتنا ..


ثم تابع بمرح

=وبعدين احنا هنا زمايل يعني بلاش رسميات انا اسمي ياسر و دي سارا وبس يعني من غير القاب لو ده مش هيدايقك..


ابتسمت حبيبه براحه

= لا ابدا ميدايئنيش ولا حاجه..


ثم تابعت برقه

=خلاص يبقى انا كمان حبيبه من غير القاب..


ابتسم ياسر وهو يشير الى جهاز الكمبيوتر المحمول الخاص به


=طيب اتفرجي على اوضة الاطفال هي المفروض لبنوته صغيره عندها ست سنين انا لسه مشتغلتش فيها وقوليلي افكارك وانا هاروح اعملنا نسكافيه ..اه بتشربيه ايه


وقفت حبيبه بحرح ..

= لا وده معقول انت الي هتعمل لنا النسكافيه بنفسك


سارا بمرح

=متقلقيش انتي كمان هيجي عليكي الدور وهاتعمليلنا كلنا ..اصل احنا ممشينها بالدور كل واحد فينا بيمسك البوفيه يوم ويعملنا طلابتنا علشان لسه معندناش حد بيشتغل في البوفيه والنهارده اليوم على ياسر..


ابتسم ياسر وهو يقول بمرح

=اهي سارا قالتلك على نظامنا هنا ها بتشربي سكرك أد إيه..


حبيبه وهي تبتسم بمرح

=ان كان كده يبقى ماشي .. انابشربه بمعلقة سكر واحده..


ابتسم ياسر ثم تركهم وتوجه للخارج في حين جلست حبيبه تتأمل غرفة الطفله التي ستقوم بتصميمها باهتمام وحنين وهي تتخيل انها تصمم غرفة طفلتها هي ..لتشعر بالاختناق و عينيها تمتلاء بالدموع لاستحالة الفكره بالنسبه لها..


ليرتفع فجأه صوت رنين هاتفها الخاص ..

فعقدت حاجبيها برفض وهي ترى اسم عمر يظهر امامها..فحاولت تجاهله الا انه تابع الرنين عدة مرات باصرار ..

حبيبه بتوتر وهي تقف وتتوجه للخارج..

= انا خارجه ارد على التليفون وراجعه حالا..


ابتسمت سارا برقه وهي تشير لها بالذهاب

فخرجت لبهو الشركه ثم اجابت بحده..


=ألو..عاوز إي....


الا ان عمر اجابها وهو يقاطعها بغضب


=مبترديش على التليفون ليه..


حبيبه بغضب

=انا حره ارد او مردش دي حاجه ترجعلي..


عمر بغضب

=بلاش تستفزيني يا حبيبه..اظن انا فهمتك مليون مره ان مكلماتي يترد عليها مهما كنتي مشغوله او حتى زعلانه ..لان لو مردتيش هافهم علطول انك واقعه في مشكله وعلى اساس كده هتصرف


حبيبه بغضب

=يا سلام الي يسمعك كده يقول انك مهتم اوي ..وبعدين ملكش دعوه بيا واهتم بالحيزبونه الي مقعدها في بيتك ..


عمر باستفزاز

=ومين قالك اني مش مهتم بيها.. بس ده مش موضوعنا


ثم تابع بجديه

=بتعملي ايه في شركة الديكورات دي بقالك اكتر من ساعه..


شهقت حبيبه بغضب وغيره

=تهتم بيها والا متهتمش ده حاجه متهمنيش و بعدين انت ايه الي عرفك اني في شركة الديكور ..إيه بتراقبني


عمر ببرود

=ايوه براقبك وبراقب كل خطواتك .. ارتحتي ..


ثم تابع بصرامه اخافتها


=بتعملي ايه عندك يا حبيبه ردي علطول انا جبت اخري


ابتلعت حبيبه ريقها بخوف الا انها اجابت بتحدي


=ملكش دعوه ..وياريت متتدخلش

في الي ملكش فيه ..انا حره اعمل الي انا عوزاه..


عمر بتوعد

=بقى كده..


حبيبه بتحدي

=ايوه كده .. يعني هتعمل ايه ..


عمر ببرود

=لا على الي انا افدر اعمله فانا ممكن اعمل كتير اوي..

يعني ممكن مثلا اجي دلوقتي حالا اخدك على بيتك وببت جوزك واقعدك فيه زي اي ست عاقله..او اجي اطربق المكان على دماغك ودماغ الي شغالين فيه او ممكن بكل بساطه أقفلك المكان

خالص واظن انتي عارفه اني اقدر اعمل كده ...


ثم تابع بصرامه شديده


=بتعملي ايه عندك يا حبيبه ..


اجابت حبيبه بغضب وهي متأكده من انه يستطيع تنفيذ تهديداته بسهوله شديده

=بشتغل هنا ..ارتحت


عمر باهتمام

=بتشتغلي ايه..كملي


حبيبه باختناق

=بشتغل مصممة ديكور معاهم.. ممكن تقفل بقى مش خلاص عرفت الي انت عاوزه


تجاهل عمر حديثها وهو يتابع استجوابها باهتمام..

=مين الي جابلك الشغل ده ..ومصممة ديكور ازاي وانتي مش دارسه تصميم..


حبيبه باندفاع وهي تشعر انه يقلل منها..


=مرام جارتي في العماره هي الي جابتلي الشغل ده معاها هي وزمايلها بعد ماشافت الديكورات الي انا عملتها في شقتي ..


ثم تابعت باندفاع

=وعلى فكره بقى ياسر مهندس الديكور الي انا شغاله معاه يبقى مهندس كبير اوي وعنده خبره شاف شغلي وقال ان انا عندي موهبه كبيره جدا بس ناقصني شوية خبره


انتفض عمر وهو يقول بخطوره

=ياسر .. ياسر مين


ثم تابع بغضب اثار خوفها


=مين ياسر الي بتتكلمي عنه ده..انطقي


حبيبه بارتباك

=ده..ده مهندس الديكور الي هشتغل معاه و.....


ليرتفع صوت ياسر فجأه مقاطعاوهو يقول بمرح ..


=يالا ياحبيبه تعالي عملتلك النسكافيه وقرب يبرد..


عمر بغضب شديد

=حبيبه..كده ..عادي ومن غير القاب..وعملك النسكافيه..وكل ده بعد ساعه واحده قضيتيها في الشغل .. اومال بعد يوم والا اتنين هيحصل ايه


حبيبه بغضب

=احترم نفسك واتكلم كويس ..مش كل الناس زيك وزي الحيزبونه بتاعتك ..


ثم تابعت بارتابك


=انا هقفل السكه علشان عندي شغل مع السلامه ..


ثم اغلقت الهاتف بسرعه وتوجهت للداخل وهي تحاول السيطره على توترها ..


في نفس التوقيت..

اتصل عمر بنادر ..الذي اجاب فورا وعمر يقول بغضب شديد دون ان بعطيه فرصه للكلام


=معاك اسم الشركه الي حبيبه دخلتها من شويه.. تجيبلي كل حاجه عنها مين الي ممولها.. موقفهم المالي .. اخلاقهم عامله اذاي.. كل الي بيشتغلوا فيها عاوز تقارير كامله عنهم وخصوصا واد اسمه ياسر شغال هناك ..قدامك ساعتين وكل الي طلبته يبقى قدامي


ثم اغلق الهاتف دون انتظار رد وهو يكاد يشتعل من شدة الغضب والغيره


في المساء وبعد انتهاء ساعات العمل نزلت حبيبه برفقة مرام وسارا وياسر وهم يتحدثون بمرح..

ياسر بتعب ..


=انا ميت من الجوع ما تيجوا ناكل في اي مطعم جنبنا..


سارا بمرح..

=مطعم ايه يا بشمهندس احترم نفسك احنا في نص الشهر ويادوب الفلوس الي معانا ممشيانا بالعافيه


مرام بمرح

=ولا يهمك يا سمسم .. وافقي انتي بس وانا هعزمكم كلكم على حسابي..


ياسر بغضب

=ومين قالك ان احنا محتاجين حد يصرف علينا..سارا بتهزر وانا لو ممعييش فلوس مكنتش اقترحت ان احنا نروح نتغدى بره ..


مرام بحزن وقد تجمعت الدموع في عينيها ..

=انا مقصدش يا ياسر انا كنت بهزر معاكم وعموما انا اسفه..


ثم تركتهم وتوجهت الى سيارتها وهي تقول لحبيبه بصوت مخنوق


=يلا يا حبيبه علشان اوصلك معايا..


مرر ياسر يده في شعره بغضب في حين قالت سارا بعتاب


=ليه كده يا ياسر ..حرام عليك هي كل ما تتكلم تحرجها بالشكل ده والا عشان متأكد انها بتحبك فبتبيع وتشتري فيها


ياسر بتعب وهو يشير لاحدى سيارات الاجره وعينيه تتابعها بحزن


=انتي بتقولي ايه بس يا سارا دا انتي الوحيده الي عارفه اني انا كمان بحبها وبموت فيها ..بس مينفعش..انا فين وهي فين


سارا باحتجاج ..

=ليه كده يا ياسر ليه بتقلل من نفسك انت بشمهندس قد الدنيا والمستقبل قدامك وبكره هتحقق كل الي نفسك فيه ..حرام عليك تعذب نفسك وتعذبها معاك بالشكل ده..


فتح ياسر باب السياره وهو يتنهد بألم..

=لما بكره ييجي واحقق ولو جزء من احلامي ابقى اصارحها بحقيقة مشاعري ناحيتها غير كده مش هينفع..


تنهدت سارا بحزن وهي تجلس بجانبه في سيارة الاجرى..


في حين قادت مرام السياره وهي تبكي..

حبيبه بحزن ..

=خلاص بقى يا مرام محصلش حاجه لكل ده ..وهو اكيد ميقصدش ..


مرام بحزن وهي تمسح دموعها..


=لا يقصد ..دا..دا مبيطقنيش ولا بيطيق يتكلم معايا كلمتين على بعض.. وأديكي شفتي بنفسك


حبيبه بتردد

=بصراحه انا مش شايفه كده ..بالعكس دا طول النهار بيتصل بعم عاطف يتطمن عليكي وأكد عليه ولا مية مره انه ميسبكيش لواحدك مع الصنايعيه حتى انا افتكرت انه . يعني..والا بلاش..


توقفت مرام بالسياره وهي تقول بأمل


=لا وحياة ابوكي اتكلمي دا انا ما صدقت..


حبيبه بارتباك

=انا معرفش. اقصد محدش قال قدامي حاجه بس انا لما شفت اهتمامه وطريقة بصته ليكي وانتي مش واخده بالك قلت يعني..اقصد...


مرام بسعاده ..

=تقصدي انه بيحبني ..مش كده..انا كنت حاسه والله بس عمايله شككتني فيه..


انطلقت مرام بالسياره مره اخرى وقد تجدد الامل في قلبها مره اخرى..


حبيبه بارتباك

=انا مش فاهمه حاجه..انتي بتحبيه ..صح


مرام وهي تقف بالسياره مره اخرى امام العماره التي يقطنون بها وخرجت منها بصحبةحبيبه..


=انا مش بس بحبه انا بموت فيه بس زي ما انتي شايفه حب من غير امل هو شايف ان انا غنيه ومش مناسبه ليه علشان الفرق المادي الي بينا مع اني حاولت كتير اني افهمه ان انا اخر حاجه ابصلها هي الفلوس بس هو واخدها مسئلة كرامه ..واملي الوحيد ان شركتنا تنجح يمكن ده يشيل مشكلة الفارق المادي الي بينا والي مخلياه يبعد نفسه عني...


حبيبه برقه..

=ان شاء الله يا حبيبتي الشركه تنجح وربنا يجعل لكم نصيب في بعض..


مرام بلهفه

=يارب يا حبيبه ..يارب


ركبت حبيبه المصعد ثم توقفت امام شقتها فودعتها .. ثم دخلت وهي تشعر بالتعب والاسف من اجل صديقتها..

لتتفاجأ بعمر يجلس في البهو على احدى الارائك وهو يعمل بتركيز على جهازه المحمول وقد خلع جاكيت البدله السوداء التي يرتديها وقد ثنى كميه وفتح بعض ازرار قميصه العلويه


حبيبه بدهشه..

=انت دخلت هنا إزاي..


رفع عمر عينيه اليها يتأملها بتدقيق ليقول بهدوء


=اغسلي وشك وغيري هدومك علشان جدتي عامله حفله في القصر وعوزاكي تبقي موجوده


ثم تابع ببرود

=بتحاول تتصل بيكي من بدري بس الظاهر تليفونك كان مقفول


حبيبه بغضب وهي تتزكر انها اغلقت الهاتف بعد محادثتها معه


=انت دخلت هنا ازاي رد عليا..


عمر وهو ينظر لساعته ببرود

=دخلت بالمفتاح طبعا..ويلا علشان منتأخرش


اتجهت له حبيبه وحاولت سحبه ليقف وهي تقول بغضب


=قوم اقف وكلمني وبلاش برود انت سرقت المفتاح وعملت عليه نسخه مش كده


سحبها عمر فجأه بقوه لتقع فوق ساقيه وهو يشدد من لف زراعيه من حولها ويقول بغضب مكبوت..


=انا بحذرك ..كلمه كمان وهاتتعاقبي عقاب يوجع كرامتك اكتر ما هايوجع جسمك ..


ثم تابع بصرامه اخافتها

=قومي غيري هدومك والبسي حاجه تناسب الحفله..


حبيبه بغضب مفتعل تحاول مدارة خوفها به..


=ولو قلت لاء مش عاوزه اروح معاك..

ابتسم عمر ببرود ..


=همم..طيب يبقى انتي الي اخترتي

لتتفاجأ به يرفعها فجأه فوق كتفه ويتوجه بها الى الداخل رأسها يتدلى للاسفل.. يحيط قدميها بزراعه فحاولت التخلص منه و ضربه بزراعيها على ظهره


وهي تصرخ بغضب

=سيبني يا عمر احسنلك..بدل ما اصوت واعملك فضيحه..


لتبدء في الصراخ فعليا..

=إلحقون......أه


لتقطع صراخها..بصرخة الم بعد شعورها بصفعه قويه تنزل على مؤخرتها وهو يقول بغضب


=اخرسي..ايه انتي واخده الصريخ هوايه..كل ما اقرب منك تصرخي


ثم انزلها في حوض الاستحمام وفتح المياه فوق رأسها وهو يقول بجديه


=قدامك عشر دقايق تاخدي فيهم دوش وتخرجي تلبسي وتستعدي عشان انا كمان هاخد دوش بعدك علشان البس ..


نظرت حبيبه له بغضب وهو يتابع

ببرود ويده تفتح المزيد من ازرار قميصه..


=والا تحبي ناخد دوش مع بعض علشان نلحق نخلص بدري..


حبيبه بخوف وهي تراه يفتح اخر ازرار قميصه..


=لا ..لا طبعا ..استنى عندك انت

بتعمل ايه..


عمر ببرود..

=خلاص انا هستناكي بره ولو إتأخرتي هادخل اخد حمامي معاكي ...


ثم تركها وتوجه للخارج في حين بدأت هي في التخلص من ثيابها والاستحمام بسرعه خوفا من تنفيذ تهديده..

بعد قليل خرجت حبيبه وهي ترتدي رداء استحمام طويل يلفها بالكامل.. ونظرت اليه بغضب وهي تلاحظ استلقاء عمر براحه على الفراش وقد خلع قميصه واغمض عينيه

فاقتربت منه بتردد وقالت بصوت مرتعش وهي تحاول الا تنظر اليه وهو مستلقي نصف عاري..


=عمر ..عمر ..انا..انا خلاص خلصت والحمام فاضي..


الا انه لم يستجب لها فاقتربت منه اكثر ومدت يدها بتردد تحاول هز كتفه وهي تقول بتردد


=عمر انت نمت..


لتتفاجأ به يمد زراعه يسحبها فجأه يلقيها على الفراش وهو يحيطها بجسده وزراعيه..

ثم يقبل عنقها وهويستنشق عطر جسدها بقوه

ثم قال بهدوء وهو يتأمل ملامح وجهها واصابعه ترسم ملامح وجهها بعشق


=عملتي ايه في شغلك النهارده احكيلي..


حبيبه بتوتر وهي تحاول الابتعاد عنه ..


=ابعد ايدك عني انا مش تحت امرك وروح لحبيبة القلب الي انت مقعدها في بيتك وياريت تفتكر ان احنا خلاص هنتطلق..


ابتسم عمر وهو يترك يده تجول برقه وتملك على حنايا جسدها ثم مد يده الى رباط ثوب استحمامها وهو يهمس فوق شفتيها بهدوء يحاول به مدارة غضبه وغيرته السوداء عليها..


=هتحكيلي والا نشغل الساعتين الي قبل الحفله دول في حاجه ممتعه اكتر..


حبيبه بارتباك وهي على وشك البكاء وهي تشعر به يبعثر مشاعرها ويتحكم بها رغما عنها..


=عاوزني احكي ايه بس..


قبل عمر شفتيها برقه وهو يقول بتملك..


=كل حاجه ..من اول ما دخلتي من باب الشركه لحد ما وصلتي هنا


تنهدت حبيبه باستسلام وهي تقص عليه كل ما حدث معها طوال اليوم و هو يستمع اليها باهتمام ويوجه اليها المزيد من الاسئله..حتى انتهت وتفاجئت به يقول بحده..


=وياسر ده هيبقى شغلك معاه علطول..


حبيبه بدهشه من حدته

=طبعا ..ماهو هو مهندس الديكور والمسئول عن الديكورات وانا المفروض هشتغل في التصميمات

معاه


عمر بجديه

=يبقى انا لازم اقابله وفورا


حبيبه بغضب..

=انا مش فاهمه انت عاوز تقابله ليه


عمر بغضب

=عاوز اقابله علشان مراتي هتشتغل وتقضي نص يومها معاه وعاوز اتطمن انه محترم ومش هيتعدي حدوده معاكي


حبيبه باندفاع غاضب

=اولا ياسر انسان محترم جدا ثانيا للمره المليون ملكش دعوه بيا ولا بشغلي ولا بصحابي ..مفهوم


عمر بلهو وهو يقترب بعشق من شفتيها..

=مفهوم ..يا قلبي.. بس انا لازم اقابله برضه

ثم تظاهر بانه سيقبلها فهمس فوق شفتيها التي ترتعش باستجابه بالرغم عنها


=قومي يلا البسي..


حبيبه بصدمه وتشوش..

=ايه..


عمر ببرود ..

=قومي..البسي...واجهزي.. المفروض احنا الي هنستقبل الضيوف


نهضت حبيبه بعيدا عنه وهي ترتب ثيابها بارتباك في حين نهض هو الاخر وقال بهدوء وهو يتوجه

للاستحمام..


=انا جبتلك فستان سهره من هدومك الي في القصر البسيه واستعدي علشان انتي الي هاتستقبلي الضيوف..


حبيبه بصدمه

=هاستقبل الضيوف..طب ازاي وانا عمري ماعملت كده..


عمر بهدوء

=متقلقيش انا جنبك وجدتي كمان موجوده الموضوع مش صعب هو عاوز بس ممارسه..يعني مره مرتين وهيبقى الوضع سهل بالنسبالك


ثم تركها وبدء في الاستحمام في حين ارتدت حبيبه ثيابها الداخليه بسرعه وارتدت ثوب السهره الذي نظرت اليه باعجاب شديد بقصته الرقيقه التي تنسدل بروعه واحتشام فوق جسدها لتمرر يدها بانبهار على قماشته الحريريه والمطرزه بالكامل بحبات من اللولي متناهي الصغر والذي تتدرج الوانه وتمتزج بسحر مابين الاسود والفضي

ثم ضغطت على شفتها وهي تحاول بتوتر اكثر من مره غلق سحاب فستانها فلا تستطيع لترفع عينيها فجأه تنظر الى المرٱه امامها لتتفاجأ بعمر يقف من خلفها يتأملها بابتسامه عاشقه ثم اقترب منها ومرر يده على ظهرها العاري يقبله بعشق ثم اغلق السحاب بهدوء وهو يديرها مره اخرى اليه يتأملها بحب ويده تنشر شعرها حولها باعجاب صارخ

..

حبيبه بارتباك

=الفستان ..الفستان حلو اوي..


عمر بعشق

=لاء..


نظرت حببيه للمرٱه مره اخرى بدهشه

=الفستان مش عاجبك


فتح عمر علبه مخمليه حمراء وقال وهو يخرج منها عقد الماس رائع


=الي لابسه الفستان هي الي عجباني ومحليا الفستان..


ثم قبل عنقها برقه وهو يضع عقد الماس حول عنقها ..

مررت حبيبه يدها بخوف واعجاب على عقد الالماس وهي تقول بقلق


=بلاش ياعمر الفستان جميل ومش محتاج حاجه معاه


ابتسم عمر بتفهم ثم قال وهو يقبل معصمها ويضع سوار من الماس وخاتم يتبعان العقد ..


=كملي لبسك يا بيبه ومتخافيش مش هيجراله حاجه ومتنسيش تلبسي دبلتك وخاتم جوازنا..


ثم تابع بهمس لم تسمعه

=العقد وصاحب العقد فداكي وفدا عيونك يا حبيبه بس انتي ياريت تفهمي كده..


ثم تركها وتابع ارتداء ثيابه التي احضرها معه..

تتابعه اعين حبيبه خلسه باعجاب لينتهي بعد ان رش ملابسه بعطره المفضل ثم اقترب من حبيبه يتأملها باعجاب شديد بعد انتهائها من ارتداء حجابها..ثم لف زراعيه حول خصرها وهو يقول بتملك


=جاهزه..


هزت حبيبه رأسها ايجابا وهي تستنشق عطره الممزوج برائحة جسده بنهم غريب ثم خرجت معه الى الخارج في الطريق الى القصر..


بعد قليل ...

وصلت حبيبه الى القصر الذي تفاجئت بحديقته ممتلئه بخلاصة المجتمع المخملي من رجال المال والاعمال وجمع من النساء التي ترفل في الغنى الفاحش..

توترت حبيبه وهي تقول لعمر بقلق


=انت مقولتليش ان المكان هايبقى مليان كده


لف عمر يده حول خصرها ثم قربها منه بتملك وهو يقول بهدوء


=اتصرفي على طبيعتك انا جنبك و مش هسيبك


حبيبه بارتباك..

=بس ..


عمر بهدوء

=مفيش بس..ابتسمي واهدي خالص انتي مرات عمر الرشيدي وكل الي حواليكي دول هما الي يتمنوا رضاكي..تعالي نسلم على جدتي


ثم زاد من ضمها الى جانبه واقترب من جدته التي كانت تجلس الى احدى الموائد المقامه على ارض الحديقه ..

قامت الجده واحتضنت حبيبه التي هرعت اليها واحتضنتها بسعاده لتقول الجده للجالسين معها بفخر..


=اعرفكم بحبيبه حفيدتي التانيه ومرات حفيدي عمر ..


انهالت التحيات على حبيبه التي ابتسمت برقه ومجامله وهي تحييهم

لتبتسم الجده وهي تقول لحبيبه

بسعاده وبلهجه ذات معنى ..


=روحي يا حبيبتي مع جوزك متسيبهوش لوحده اكيد عاوز يعرفك على اصحابه ومعارفه..


كادت حبيبه ان تنفي الا انها تفاجئت به يلف يده حول خصرها وهو يقبل وجنتها ويقول بمرح ..


=تعالي يا بيبه واسمعي كلام جدتي وبلاش تسيبيني لواحدي احسن اتخطف منك..

ثم غمز لجدته بمرح وهو يأخذ حبيبه ويندمج بها وسط المدعوين

في حين تمسكت حبيبه به وهي تكاد تلتصق به حتى مر بعض الوقت واندمجت قليلا ..قليلا في الاجواء من حولها يساعدها دعم عمر الشديد لها ومحاولة من حولها التقرب منها طمعا في كسب رضاء زوجها...

الا ان ما عكر عليها صفو ليلتها هو ظهور جيلان في الحفل وهي ترتدي فستان ذهبي ذو قصة صدر منخفضه بدون حملات طويل ذو شق طويل بطول ساقها يلتصق على جسدها باغراء و كأنه جلد ثان لها وقد تحلت بمجوهرات ثمينه من الماس المجدول مع الذهب الاصفر..

اقتربت جيلان من حبيبه التي وقفت بعيدا تتأمل بعض الازهار النادره بانبهار فانتهزت فرصة انشغال عمر وابتعاده قليلا وتحدثه الى احد رجال المال فتأملتها بسخريه وهي تشير لعقد الماس الذي ترتديه حبيبه ..


=هو عمر بيلبسك كمان من مجوهرات امه نادره هانم الله يرحمها..والا دا تقليد

تحسست حبيبه العقد بصدمه وجيلان تتابع بابتسامه سامه حاقده..


=خدي بالك منه اصل الطقم الي انتي لابساه ده تمنه ملايين والي زيك متعرفش تتعامل مع حاجه غاليه اوي كده

حبيبه بكبرياء

=الي زيي يمكن متعرفش تتعامل مع عقد بملايين لكن على الاقل تعرف تخليها في نفسها ومتحشرش نفسها في الي ميخصهاش..


جيلان بصدمه ..


=تقصدي ايه..


حبييه ببرود

= اقصد ..ان ده عقد مامت جوزي

الله يرحمها والي لبسهولي يبقى

برضه جوزي حبيبي الي بيملك العقد ده انتي بقى داخلك ايه في كل ده..


نظرت لها جيلان بحقد ثم تلفتت حولها تتأكد من انه لا يوجد من يتطلع اليهم

فقالت بحقد وهي تنزع العقد بعنف من حول عنق حبيبه وتلقيه ارضا ثم تسحقه بقدمها وتركله بعيدا


=ابقي شوفي عمر هيعمل فيكي ايه بعد ما يشوف عقد امه متقطع ومتبهدل بالشكل ده..


شهقت حبيبه برعب وهي تجري في الاتجاه الذي ركلت جيلان العقد فيه وانحنت تبحث بجنون عنه ودموعها تسيل بخوف يكاد قلبها يتوقف من شدة الفزع وهي تجده ملقى بين الازهار وقد تحول لاشلاء متناثره.. فأخذت تجمعه بلهفه ثم جلست ارضآ تبكي بفزع وهي تفكر كيف ستواجه عمر فقررت الانسحاب الى داخل القصر قبل ان يراها احد وهي منهاره


في الوقت ذاته وقفت جيلان بجانب عمر تتحدث معه ومع رفيقيه بثقه وارتياح حتى مر القليل من الوقت ونظر عمر بجانبه وبجانب جدته يبحث عن حبيبه الا انه لم يجدها بجوارها..

فاخرج هاتفه واتصل بها ..فسمع صوتها الباكي يأتيه بضعف..


عمر بقلق..

= مالك يا حبيبه في ايه..


حبيبه ببكاء وهي تتأمل العقد الممزق بين يديها


=مفيش حاجه..اصل ..اصل


ثم غرقت في موجة بكاء جديده


عمر بلهفه

= انتي فين يا حبيبتي..


حبيبه ببكاء

= انا ..انا جوه القصر..


دخل عمر سريعا الى القصر فوجدها تجلس على احد الارائك في البهو وهي تبكي فاقترب منها سريعا واحتضنها بلهفه وهو يقول بقلق


=في ايه يا حبيبتي. مالك بتعيطي ليه ..


مدت حبيبه يدها اليه بخوف تظهر له العقد الممزق..

فعقد حاجبيه وهو يتناول العقد منها ثم جلس بجانبها ورفعها فوق ساقيه يحتضنها بحمايه وهو يمرر يده على ظهرها مهدئآ في حين انهارت هي في البكاء وهي تحتضنه بقوه..


=خلاص يا حبيبتى فداكي ..وان كان على العقد انا هاوديه يتصلح وهيرجع احسن من الاول..


رفعت حبيبه وجهها الباكي اليه بأمل وهي تقول بلهفه


=بجد يا عمر ..هينفع يتصلح..انا ممكن اسحب بكره فلوس من البنك واروح اصلحه ..بس قولي الحاجات الي زي دي بتتصلح فين


مسح عمربحنان دموع حبيبه

وهو يقول بتطمين


=لايا ستي الموضوع بسيط و مش مستاهل تسحبي فلوس من البنك انا هاوديه بكره للجواهرجي بتاعنا وهو هيتصرف..


ثم تابع بابتسامه حانيه

=هو وقع من رقبتك وحد داس عليه..


حبيبه بغضب ..

=لاء الست جيلان هي الي سحبته من رقبتي وداسته مش عاجبها ان انا البس عقد والدتك الله يرحمها..


ليرتفع صوت جيلان فجأه وهي تدخل بغضب


=انتي ازاي بتكدبي كده..على فكره انا كنت واقفه مع عمر طول الوقت يعني هو اول واحد عارف انك بتكدبي


وقفت حبيبه وابتعدت عن عمر وهي تقول بغضب

=انتي كدابه..انتي الي سحبتي العقد من حوالين رقبتي ودهستيه برجلك ..


جيلان وهي تمثل الحزن وقد سالت دموعها ببكاء كالحيات


=سامع مراتك بتقول ايه ياعمر قولها..قولها ان انا كنت معاك طول الوقت وان كلامها ده كله كدب ..


ثم تابعت ببكاء كاذب..

=تلاقيها هي الي عملت كده في العقد علشان توقع بينا وتخليك تنهي علاقتك بيا ..


حبيبه بصدمه

=انتي كدابه ..واكيد في كاميرات هنا راجعها..راجعها ياعمر علشان تتأكد انها هي الي بتكدب عليك


الا ان عمر صرخ فيها فجأه بغضب


=خلاص يا حبيبه..العقد هيتصلح وانتهينا..


ثم اقترب من جيلان امام اعين حبيبه المصدومه وقال برقه وهو يمسح دموعها


=انا اسف يا جيلان اكيد حبيبه متقصدش ..اتفضلي انتي اطلعي للضيوف و انا شويه وهاجي وراكي


نظرت جيلان لحبيبه بانتصار وشماته ثم توجهت للخارج بابتسامه سعيده منتصره..


في حين نظرت حبيبه لعمر وهي تقول بغير تصديق ودموعها تسيل بدون توقف..


=يعني انا الي بكدب مش كده..انا الي قطعت العقد ..علشان افرق بين الحبيبين صح


حاول عمر الاقتراب منها الا انها نفضت يده بعيدا عنها وهي تقول بانهيار

= لما انت بتحبها اوي كده ..بتعمل معايا كده ليه..عاوز مني ايه ..لسه بتنتقم ..كل الي عملته فيا ده ومكفكش ولسه بتنتقم


ثم انهارت في البكاء وهو يحتضنها ويحاول تهدئتها وهو يقول بتوتر


=اهدي يا حبيبتي واسمعيني انا هافهمك


الا انها ظلت تصرخ فيه وهي تضرب صدره بانهيار وتحاول الابتعاد عنه


=بطل كدب بقى ومتقولش حبيبتي انا مش حبيبتك ..حبيبتك لسه خارجه بره سيبني في حالي بقى وروحلها كفايه انا تعبت ..والله تعبت ومبقتش قادره حرام عليك ..كفايه ..كفايه


ثم انهارت في موجة بكاء قويه جعلتها تفقد الوعي بين يديه وهو يصرخ باسمها بخوف ولوعه

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثامن عشر من رواية سيد القمر الأسود بقلم زينب مصطفي
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حب
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة