مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة المتميزة رهف سيد والتي سبق أن قدمنا لها العديد من القصص والروايات الجميلة علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الأول من رواية حب ودموع بقلم رهف سيد
رواية حب ودموع بقلم رهف سيد - الفصل الأول
رواية حب ودموع بقلم رهف سيد - الفصل الأول
هالة....عباس اصحى يلا
اسيل...سبيني شوية يا لولو حياة عيالك
هالة...قوم يا حنفي طيب
كريم...سبينا ننام يا ماما دة اول يوم
هالة...يا عباس يا حنفي
جلست اسيل على الفراش...بقى بذمتك في واحدة مخلفة مزة زي بعيون خضرا تقولها يا عباس
كريم...لا ومز زي حضرتي واسمو حنفي
هالة...مز ومزه مين ابن الكدابة اللي قالكم كدة
اسيل...بقى كدة طب وريني مين اللي هيغسل المواعين
كريم...ومين اللي هينضف
هالة...يا حبايب قلبي
نظر الاثنان الي بعضهم وتمددو مرة اخرى على السرير
هالة...حبيب الام المصرية الشبشب
نهض الاثنان من السرير وركضو الي الاسفل وجدو عمر يتناول الافطار ويقرا جريدته ركض الاثنان خلفة
عمر...اية يا عباس انت وحنفي هو كل يوم
اسيل...يعني هو كل يوم شبشب
كريم..كلو ضرب ضرب مفيش شتيمة خالص
عمر...يا هالة العيال معاهم حق كفاية شبشب خليه حزام من اللي بيلسوع
كريم...مكنش العشم يا عمورة
اسيل ومالت على اذنة...ماشي ماشي يا عمر بس افتكرها ها الحلويات والشكولاتات ها ابقى تف على وشي لو دخلتها البيت
عمر...لا مينفعش كدة يا هالة العيال تتعقد في حياتهم
هالة وهي تجلس...ههههه طب تعالي يا سوسا اقعدي
جلس الاثنان بجانب بعض وهم يضحكان
اسيل...طب انا راضية ذمتكم امسكت وجه كريم بين يديها دة منظر يتقال علية حنفي دة ولا الحنفية ذات نفسها
كريم...اسم الله عليكي يا عباس اسكت خلي الطابق مستور
عمر...هههههههه لا معندناش احنا طوابق مستورة كلو مخروم
اسيل...والسباك راح فين يا حجوج هي حتة شوكلاتة قصدي خمسين جنية والليلة تتلم
هالة...هههههههه كتك اية والمصحف اللي عندها عيال زيكم كان زمانها اتشلت
اسيل...بعد الشر عليكي يا عمري ان شاء الوحشين وانتي لا
هالة... سبتيني سبتيني
كريم..بقى بذمتك يا لولة في حد يقول لبنتو سبتيني
هالة.....واللهي اللي عندها عيال زيكو تقول اكتر من كدة بلا وكسة
اسيل بهمس لكريم...خلص اكلك علشان نمشي قبل ما امك تديني المحاضرة بتاعت كل سنة
كريم...هههههههه والمصحف المحاضرة دية انا مستعد اسمعها دلوقتي
هالة...اسمعي يا مقصوفة الرقبة.....
قاطعها كريم واسيل معا وهم يقلدونها ....انتي لو مجبتيش عريس السنة دية مفيش سفر ولا حاجة بنت عمك اتجوزت وانتي لسة وبنت خالتك خلفت وانتي لسة مقراتيش فاتحة حتة انتي والموكوس اللي قاعد جنبك دة لازم تتجوزو خلاص كبرتو وخنقتوني اشوف فيكم يوم تجيبو عيال زيكم كدة
عمر....ههههههههه العيال حفظت المحاضرة بتاعت كل سنة
هالة وهي تلقي عليهم الشبشب...بقى انا بعمل كدة
كريم...ومجتش ومجتش
هالة...مخلفة قرود الصبر من عندك يا كريم
كريم...نعم
اسيل...يا ماما انا مع جماعة لا للارتباط
هالة...جماعة اية يا عين امك
كريم... ههههههه ردي يا عين امك بدل ما الشبشب يرد
اسيل...يا ماما الشباب في الجامعة يقرفو الكلب حتى الدكاترة كلهم يع مفيش غير دكتور واحد الجامعة كلها بتكراش علية وفي الاخر طلع متجوز وعندو بنت
عمر...ما تعملي زي نجيبة متولي الخولي وتجيبي كشف بكل اسماء الطلبة
هاله...يا ريتها كانت طالعة الاولى زيها
اسيل...على الاقل بجيب امتياز مش جيد جدا
كريم...اية يا عباس مش ملاحظ انك بتخبط في الحلل
****************************
زينب...يا ابني اصحى اتاخرت علشان تشوف الجامعة من اول يوم
امير...يا امي سبيني شوية كدة مينفعش
شريف....يا ابني البيت كلو بيصحي فيك بقالو ساعة وانت ميت
امير....قومت قومت خلاص صباح الخير
زينب...انا مش مصدقة انك انت سبت العيشة برا وجيت تكمل هنا يا قلب امك
امير...واللهي وانا كمان فرحان جدا اني معاكم
شريف...طب يلا قوم افطر
******************
وصلت اسيل وكريم الي جامعتهم وجدت شلتهم مجتمعه
"تعريف بسيط على الشلة "
احمد ((ابو دومة ))
هدير ((خليفة ))
ريتاج((عطية ))
اسيل((عباس))
كريم((حنفي))
جميله((جيمي))
اسيل وهي تركض اليهم....عااااااا شلتي شلتي
احمد...وحشتني يا عباس
اسيل...وانت كمان يا ابو دومة ازيك يا خليفة انت وعطية
كريم...هههههههههه. والمصحف احنا شلة مسخرة
هدير...يا قلب امك انت لسة عارف ان احنا شلة مسخرة
ريتاج...سمعتو ان في ولد من بره جاي يتعلم هنا
احمد...والمصحف بدل ما نسميكي عطية نسميكي المخابرات
ريتاج...الله اكبر في عنيك يا ابو دومة
جميلة...وحشتني يا عباس
اسيل...وانت كمان يا جيمي واللهي
احمد...هتحضرو المحاضرة
اسيل...لا لا خلينا اللي بعدها تعالو نقعد في الكافتيريا
ذهب الشلة الي الكافتيريا وجلسو اما عند بطلنا وصل الي الجامعة
امير...لو سمحت
الشخص..نعم
امير...انا جديد هنا وفي اخر سنة متعرفش حد اعرف منو نظام الجامعة
الشخص...فية كتير بس احسن شخص اسيل
امير...لا مفيش ولد
الشخص...لا فية بس اسيل احسن شخص في الجامعة
امير...واجيبها منين دية
الشخص...في الكافتيريا
امير...شكرا
الشخص...عفوا
ذهب امير الي الكافتيريا
اسيل...يا محمد يا محمد
محمد ((النادل))...اسيل ازيك يا بت
اسيل...فين فطارنا يا دودة
محمد...هوا يا ايسو
احمد...يا ماما نفسي اشوف شخص ميعرفكيش
اسيل...هههههه يا ابني انا فيمس فيمس
جميلة بغيرة...بس الشهره الكتير للبنت وحشة
اسيل..بالعكس يا جيمي الشهره دية حاجة جميلة جدا
وصل امير الي الكافتيريا
امير...لو سمحت هي اسيل فين
محمد...هتلاقيها في الشلة اللي هناك دية
امير...اوك شكرا
ذهب امير الي الطاولة
امير..احم اسف لو قطعتكو بس اسيل فين
اسيل...وانت عايز اية بقى من اسيل
امير...خدمة كنت طالبها منها
كريم...خدمة ازاي احنا اول مرة نشوفك
امير...انا الطالب الجديد
اسيل...اه هو انتا
وقفت اسيل وذهبت امامهة وعقدت ساعديها امامه ونظرت له بتفحص
اسيل...امممممم وعرفت اسيل منين بقى
امير...كل البنات قاعدين ساكتين انتي لية طالعة كدة ممكن اسيل
اسيل...لا دة انت جاي على السمعة بقى
احمد...خلاص يا عباس اقعد انت
امير...ههههههههه هو انتي اسمك عباس ههههههه
اسيل...بقى كدة طيب
وعادت الي مكانها
امير...هههههه طب ممكن اسيل بقى
كريم...معتقدش هتيجي تقابلك بعد اللي عملتو دة
امير...لية ان شاء الله
هدير...هههههه ما تردي يا اسيل
امير...مين اسيل اللي بقالها ساعة ما اتكلمتش
اسيل...انا اسيل ارتحت ومش مساعداك
امير..هههههه منين اسيل ومنين عباس ههههههه
اسيل...من تحت السرير يا خفة
محمد...ايسو انهرده اول يوم اغنية حلوة كدة
امير...يعني انتو مش بتهزرو دية اسيل
محمد...ايوة هي اسيل هو في اية
جميلة....مفيش سوء تفاهم اتفضل يا ...
امير...امير
احمد...اتشرفنا انت بقى الطالب الجديد
امير...اه ممكن اتعرف بيكم
كريم...بص اولا احنا شلة مسخرة كلنا بنتكلم عادي مفيش حضرتك ولا مش حضرتك
هدير...بس احنا مش بنادي بعض بأسمانا
امير...اومال
ريتاج....اسماء مستعارة
امير...اه
احمد...انا احمد وشهرتي ابو دومة ودية هدير وشهرتها خليفة ودية ريتاج وشهرتها عطية ودية اسيل وشهرتها عباس ودة كريم وشهرتو حنفي دية هو واسيل اخوات جميلة وشه....
قاطع كلامهم صوت من في الكافتيريا... اسيل اسيل اسيل
محمد....ايسو المسرح جاهز
نهض الجميع وتوجه نحو مسرح الجامعة
امير بهمس لكريم...هي هتعمل اية
كريم...اسيل صوتها حلو اووي وبتغني كل بداية ترم اغنية حلوة
امير...ودة مسموح هنا
كريم....لا مسموح طالما معاك اذن
اسيل في المايك...الو الو ستة اربعة خمسة تمانية حول شغال البتاع دة يا جدعان
الجميع...اه
اسيل...طيب تمام تمام نبدا بقى من الاول انتو عارفين انا مين
الجميع...ايوة /لا
اسيل...انا سمعت حد قال لا بس ما علينا انا اسيل عمر مفيش زاوية في الجامعة معرفهاش كل الناس القديمة وباذن الله الجديدة يعرفوني كل اللي محتاجين مساعدة في الجامعة بيجو عندي عرفتو انا مين
الجميع...ايوة
اسيل...طب عايزني اعمل ايه
الجميع...غني غني غني
اسيل.... ههههههه لا مش كل ترم اغني بس علشان عيونكم تمام
وقفت جنبك من البداية
وانا جنبك للنهاية
كلام الناس ده كله
ولا بيفرق معايا
أنا عايزة أحبك قد ما أقدر
وأحبك بردو أكتر
و مهما تزيد غلاوتك
فى قلبى مش كفايه
حب جامد
ايه بيحصل لما واحدة تحب واحد
حب جامد
حبك انت جوا قلبى و ربى شاهد
لقيت معاك الحب و عرفت الأمان
ونسيت حاجات صعبة بعيشها من زمان
مكنش ليا فى الحياه قبلك مكان
ومليش مكان فى الدنيا الا فى حضن واحد
حضن جامد
ايه بيحصل لما واحدة تحب واحد
دا حب جامد
حبك انت جوا قلبى وربي شاهد
الجميع...واااااااو /رووووووووعة /هييييييه/اموت في الاخضر
اسيل...ههههههه صوتي حلو
الجميع...جدا
اسيل....شكرا
نزلت اسيل من على المسرح وبدا الجميع في الاجتماع حولها لكي يسالوها وقفت الشله مبتعدة قليلا عنها
تابع من هنا : جميع فصول رواية أبو البنات بقلم رهف سيد
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا