-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية حب ودموع بقلم رهف سيد - الفصل التاسع عشر

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة المتميزة رهف سيد والتي سبق أن قدمنا لها العديد من القصص والروايات الجميلة علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل التاسع عشر من رواية حب ودموع بقلم رهف سيد

رواية حب ودموع بقلم رهف سيد - الفصل التاسع عشر

اقرأ أيضا: قصص رومانسية

رواية حب ودموع بقلم رهف سيد

رواية حب ودموع بقلم رهف سيد - الفصل التاسع عشر

 كان كل من في المحاضرة يضحك حتى طرق الباب كريم و دخل

كريم...ازيك يا دكتور

جاسم...ازيك يا كريم عامل اية

كريم...الحمد لله تمام

جاسم..خير

رفع كريم كيس به سندويتشات ودواء وماء خبات اسيل وجهها بين يديها من شدة الاحراج

جاسم باستغراب... اية دة

كريم...هو انتو عندكم محاضرة

جاسم...لا

كريم...طب ممكن ادخل شوية

جاسم...اتفضل

كريم...شكرا

دخل كريم واغلق الباب خلفة وتوجه الي اسيل التي كانت تنظر له بصدمة

كريم...خدي

اسيل...اية يا كريم اللي بتعملو دة

كريم...بقولك خدي ويلا كولي واشربي الدوا

((معلش معلش انا كمان معنديش اخ كدة عاتشي يا جماعة عاتشي😂))

احمد...يا بت اخلصي شكلك بقى وحش

جاسم...ممكن افهم في اية

ريتاج...لسة خارجة من المستشفى ولازم تاكول وتاخد الدوا يلا يا اسيل كولي

اسيل...بقى انا اهرب من ماما الصبح تطلعي انت في الجامعة

جاسم...ههههه كدة كدة شكلك باظ في المحاضرة يلا كولي وخدي الدوا

اسيل...منك لله يا شيخ انا مش جعانة

بدا جميع الطلاب الذين كانو في المحاضرة باجبار اسيل على الاكل

هدير...يلا يا بنتي دة بقى طلب جمهوري

امسكت اسيل الساندوتش بغصب وبدات في اكلة وصلت لنصفة واعادتة

كريم.... كملي

اسيل.،.انتا لو وقفت على رموشك ماهاكل ابدا ان شاء الله لو رايس الجامعة جه وقالي كولي

هدير...على الاقل كالتي حاجة يلا اديها الدوا

اسيل...برشام ولا شراب

احمد...اممممم برشام

اخذت اسيل وبلعتها سريعا ثم سمعت صوت تصفيق من الجميع

جاسم...حمد لله على السلامة يا شيخة افراج

كريم ...يلا مع السلامة اجدعان

اقتربت اسيل وطبعت قبلة على وجنته تعبر عن مدى شكرها

ريتاج...يا جدعان انا هعيط والمصحف

هدير...هما كلهم شوية جذم ولا يهزلنا شعره

جاسم...خليك اصلا باقي ربع ساعة والمحاضرة تخلص

نزل كريم وجلس بجانب اسيل وريتاج في المنتصف انتهت المحاضرة خرج الجميع بينما كاد امير ان ينفجر غيظا ولكنه تمالك نفسة مر اسبوع لم يحدث اي احتكاك بين امير واسيل ابدا حتى جاء يوم كانت الجميع يجلس في الكافتيريا وكانت اسيل تعطي ضهراها للباب فتح الجميع اعينهم من الصدمة

ريتاج ..اية اللي لم الشامي على المغربي

هدير...هو اية اللي هيحصل

لفت اسيل وجهها وجدت امير وجميلة يدخلان وهم مشبكون اصابعهم ببعض ويضحكون لفت اسيل وجهها سريعا تقدمت جميلة بفرح

جميلة....شوفتو مش امير قرر يخطبني

الجميع....اااااااااية

اغمضت اسيل عينيها بالم وهي تحاول ان تبتلع صدمتها ثم نهضت وتقدمت اتجاه جميلة وامير

اسيل بابتسامة... مبروك الف مبروك يا حبيبتي فرحتلك اوووي

جميلة...مرسي يا حبيبتي ربنا يخليكي

اما امير تفاجا عندما وجدها تهنئهم اول الاشخاص وعلى وجه الجميع الصدمة بسبب قراره

جميلة...خدو دية الدعوة بتاعت الخطوبة الاسبوع الجاي لازم تيجو

اسيل...اكيد ان شاء الله

جميلة...مرسي يا حبيبتي هروح اوزع باقي الدعاوي على الناس سلام

اسيل...سلام

عادت اسيل الي مكانها وهي تقلب عينيها يمينا ويسارا مانعة استسلامها ونزولها

احمد...هو حد صدق اللي حصل

كريم...هما بيهزرو صح

ريتاج...انتي ازاي تقومي تباركيلهم

اسيل...يا جدعان حاجة متوقعة علشان الزبالة مش بتاخد غير الزبالا اللي زيها

هدير...هتحضري الخطوبة

اسيل...هحاول

ثم نهضت ...انا هروح انا بقى كريم مفتاح العربية معاك ارجع انتا. انا شوية وهاجي


اوما لها كريم فهو يعلم كم هذه اللحظة صعبة عليها جدا ولابد ان تكون وحدها

خرجت اسيل من باب الجامعة وهي تمشي غير مصدقة اصبحت تخبط الناس بالشارع ولم تنتبة اصبح الناس ينظرون لها باستغراب ظلت تسير حتى وصلت للنيل وقفت علية وهي بعالم ثاني تمشي بارجل دون تفكير مر الكثير من الوقت ثم عادت مشي مرة اخرى نحو المنزل بينما دخل كريم الي منزلة وعلى وجهه علامات الحزن


هاله...انت اية اللي جابك دلوقتي وفين اختك ومال وشك مقلوب كدة لية اختك حصلها حاجة

عمر...ما ترد يا ابني هتفضل ساكت كتير كدة

كريم...امير

هاله...مالو هيرجعو لبعض

كريم....هيخطب

عمر...ازاي

كريم...خطوبتو اخر الاسبوع

هاله...انتا بتهزر

كريم...واسيل هتحضر الخطوبة

هاله...اتكلم عدل هو اية اللي دة انتا بتديني بالقطارة

كريم...كنا قاعدين في امان الله ولقينا امير داخل هو وجميلة وبيضحكو وهيتخطبو واسيل اول واحدة قامت باركتلها

عمر...طب واختك فين

كريم...راحت تتمشى شوية

هاله..يا قلب امك يا بنتي يا عيني عليكي انا من الاول قولت مش مرتاحة ليها منها لله

عمر...حسبي الله ونعم الوكيل

دخلت اسيل اليهم كان وجهها مثل اللغز عندما دخلت اصبح الجميع ينظر لها لعلهم يستكشفون شعورها ولكنها نجحت هذه المرة في اخفاء تعبير وجهها المكسور

هاله...ازيك يا حبيبتي

اسيل...الحمد لله

عمر...مالك يا اسيل انتي كويسة

اسيل....اوي يا بابا كويسة اوووي عن اذنكم انا هطلع ارتاح شوية

عمر...اطلعي يا حبيبتي ارتاحي

صعدت اسيل وهي تجر رجليها الي غرفتها ما ان دخلت حتى وضعت راسها على الفراش واغمضت عينيها لتهرب قليلا من واقعها ولكن اقتحمت صورة جميلة وامير تفكيرها وهم يدخلون معا انتفضت من مكانها وذهبت الي الحمام لعلها تهدا قليلا ولكنه كانت بدون عقل لدرجة انها وقفت اسفل المياة بملابسها اصبحت دموعها تنزل مع المياة كانت لا تشعر بشئ حتى تفاجات بوالدتها التي تسحبها للخارج وكريم الذي دخل عليهم بسبب صوت والدته تفاجا من منظر اسيل ما ان اقترب منها حتى ارتمت في احضانة هاربة من هذه العالم لتقع مغشية عليها حملها كريم وخرج وضعها على الفراش وخرج لتغير لها والدتها ملابسها ثم دخل كريم وجلس بجانبها


(( في وجع لما بيكسرك مبتعرفش ترجع زي الاول.. وجع بيغير جزء منك.. وجع بغيرك لانسان تاني.... وجع يقتل فيك الحياه وانتا حي

كسرة القلب مابتعمل صوت بس بتوصل للموت..💔))

********************************

جميلة...لية يا حبيبي خلتني اروح اعزمهم كدة ممكن يزعلو بسبب اسيل

امير ....مفيش حاجة يا حبيبتي وبعدين انتي لازم تفرحي وتعملي خطوبة

جميلة... ربنا يخليك ليا يا رب

امير بابتسامة باهتة...ويخليكي

امير في نفسة ...يا رب انا كدة ظلمت جميلة اني اخطبها واعلقها بيا وانا بفكر في واحدة تانية

***********************************

ثاني يوم استيقظت اسيل وقد عزمت ان تكمل حياتها

هاله...اسيل اصحي يا اسيل

اسيل...يا لولو سبيني شوية

نظرت لها هاله باستغراب بينما ازاح كريم الغطاء عن وجهه

هاله...اسيل الجامعة

اسيل...جامعة مين احنا نايمين يا حجة

بدا الاثنان في الابتسام بفرح

هاله...لا معلش اصحي عندك محاضره

اسيل...هي الساعة كام

هاله...تمانية ونص

نهضت اسيل مسرعة ...حرام عليكي يا مااا اااااااااااه

من كثرة استعجالها وقعت من على الفراش ضحك عليها كريم بشدة ولكن ضحكته كانت ممزوجة بفرح بسبب عودة اختة القديمة

اسيل...يا رب كما تدين دان واقعة من على السرير لية زي كدة

وركضت الي الحمام لتاخذ حماما بارد لتستعد ليومها خرجت وهي مرتدية فستان بعد ركبتيها بقليل بلون اسود وبه الكثير من الورود ضيق من الخصر ثم ينزل بوسع بفتحة رقبة دائرية ورفعت شعرها بطريقة جميلة ثم نزلت الي الافطار

******************************* 

وصلت اسيل الي جامعتها بعد ان قررت الذهاب بسيارتها نزلت منها وعلى وجهها ابتسامة جذابة كان الجميع ينظر لها باعجاب كانت حقا ايقونة جمال مميزة حتى وصلت للكافتيريا وجدت امير يجلس ومعة اصدقائها ولكن جميلة وكريم كانو غير موجودين اغتاظ امير جدا مما ترتدية ومن رقبتها الي تظهر

احمد...اية المزة دية

ريتاج...العب يا معلم

هدير...مصلحة ولا مروحة يا حجة

اسيل...هههههه والمصحف من ٢٠١٥ مسمعتش الكلام دة اية مصلحة ولا مروحة دية يا قديمة في تحديثات

احمد....ممكن نكلم بابي واجي

اسيل..تيجي فين

غمز لها احمد

اسيل...شوفتي خطيبك يا زين ما اخترتي

هدير...طبعا دة الحب كلو صح الخطوبة بتاعتي بعد ٣ اسابيع والفرح في اجازة نص الترم

ريتاج....اشطا

اسيل...بالمربي

ريتاج...هههههه يا خفة اية يا بت الظرافة اللي انتي فيها دية

اسيل...مش هرد عليكي علشان انا محترمة

هدير...نعم يا عمر

اسيل وهي ترمي عليها الشنطة...بابتي يا حيوانة صحيح جميلة فين

امير محاولا ايغاظتها....راحت تشوف فستان الخطوبة قالتلي مفاجاة

اسيل...ربنا يهني سعيد بسعيدة يا محممممممممممد يا محمد

محمد... يا ماما انا في التربيزة اللي وراكي مش في اخر الدنيا

اسيل...معلش معلش فين الفطار

محمد...طب هيبقى على حسابي مقابل انك تغني

اسيل.....مني عنيا الخضرا الحلوة دية تبا لتواضعي

محمد...هو دة اللي باخدو منك ياختي

ذهب محمد لكي يحضر الطلبات

احمد...اومال اخوكي الجحش فين

اسيل وهي تلكمة...اتكلم عدل جحش في عينك

احمد...الامير فين يا حجة

اسيل...هقولك بس متشتمش ومتسيحش

احمد...اخلصي

اسيل...هات ودنك علشان دية اسرار بيوت

هدير...لا انا عايزة اعرف

اسيل...هش هش

ريتاج...لا مش هينفع

احمد...اخرصو

مد اذنة الي اسيل

اسيل بهمس... راح الشركة عند ابو ريتاج يتقدم ويعمل الخطوبة معاكم

احمد...يا ابن ال..

اسيل ...قولت متشتمش

احمد...بس

اسيل...لحد دلوقتي اه

احمد...ماشي سرك في بير يا عباس يا خويا

اسيل...ههه تسلم يا ابو دومة حبيب قلبي

هدير...في اية هاهاها

اسيل... هتعرفو بس مش دلوقتي بطلي فضول شوية

ريتاج...اومال امتى امتى

اسيل..وانا بقول انتي العاقلة مش الهبلة

محمد...خدي ياختي اياكشي يطمر

اسيل وهي تقطم قطعة....يا ابني مكنش حتة ٤سندوتشات ومش ليا دول للاساتذة اللي قدامك

محمد...اطفحي وبعدين اتنيلي غني

احمد...اطفحي واتنيلي يا جدعان انتو متاكدين ان دية كلية اعلام

هدير...منها لله

اسيل..هي اية دية

ريتاج...الكوسة ياختي منها لله

اسيل...ههههههه يا لهوي فاكر يا احمد لجنة تانية ثانوي

احمد... ههههههه منك لله يا شيخة منك لله على اللي حصلي في اليوم دة

امير...هو اية اللي حصل

احمد...هههههه اصل هههههه مش قادر

اسيل...يلا يا موكوس اصل الافندي الاهطل كان معايا في اللجنة والمراقب كان اهبل تقريبا المهم احمد جة يغش قولت استندل وشاورت للمراقب طبعا احمد وشو جاب الوان كان فاكر اني هبلغ عنو المهم المراقب جة رحت سالتو الساعة كام راح قالي لو عايزة تغششية براحتك بس من غير صوت ولقيتلك اللجنة كلها فطست ضحك ومن ساعتها انا واحمد بقينا بنقل بعض وجبنا نفس التقدير


ريتاج...صح وساعتها الناس كلها اتفاجات نفس الدرجات بس الاغبية هدير...وانا اللي كنت فكراك بتذاكر

اسيل...للحق كنا عاملين زي كدة رضا

احمد....بالضبط ان احفظ النص الاول وهي النص الاخر

محمد...كفاية لوك لوك لوك يلا ابدئي

اسيل ..ماشي هغني لجنات

محمد...ان شاء الله لو تغني لعدوية اهم حاجة صوتك وحشني

اسيل...ان شاء الله يخليك

محمد..انا بتكلم عن صوتك مش عنك

ريتاج...هههههههه يخربيتك

اسيل...بقى كدة انا مش هغني

محمد...دة انا ادفنك غني يا بت

اسيل...اية دة انت بتشخط فيا طب مش لاعبه

محمد..حد يناولني خرزانة

اسيل...انت صدقت ولا اية خلاص هتنيل اهو

اجتمع عدد صغير من الطلاب حول اسيل ليسمعو صوتها


اسيل....

قاعد وسطيهم وبتضحك، فرحانلي بنفسك

علشان صدقتك و بكدبك خلتني أحبك


مش أي حد يدق باب القلب نفتح

في ناس بتلعب لما نفتح قلوبنا تجرح

ودول خسارة اللوم عليهم مهما كان


صغيرين، يمكن كمان فاكرينها لعبة

ميعرفوش إن القلوب كسرتها صعبة

شوف لما تيجي م اللي مديله الأمان


ودي مش رجولة انك تخون قلب حب

ياللي انت خليت الحنان والحب ذنب

و اهو درس واتعلمت منه كتير أنا


ودي مش رجولة انك تخون قلب حب

ياللي انت خليت الحنان والحب ذنب

وكتير عليك كل الحنان والحب ده


أيامي جاية وانت وقتك فات وعدّى

أصل اللي زيك مش بيفهم في الكلام ده

عايز الصراحة؟ خسارة فيك حتى السكات!


كل ما تتكلم بتصغر عندي أكتر

معرفش امتى يعني انت ف يوم هتكبر

كان ليك في قلبي حُب و انت خليته مات


كانت اسيل تغني بابتسامة وتعطي امير نظرات جانبية كانت الاجواء متوترة بين احمد وريتاج وهدير من القلق اما امير فكانت اذنية تطلق صفير وعينية يخرج منها شرار فكانت تقصدة بهذه الاغنية حقا لقد اهانت رجولتة للمرة الثانية حلف في نفسة ليجعلها تتمني ان لم تفتح فمها انتهت اسيل من الاغنية صفق لها كل من في الكافتيريا

محمد....كفارة يا شيخة يلا مع السلام

امير بحدة...انا عندي محاضرة سلام

غادر امير

احمد...يخربيتك اية اللي انتي غنتية دة

اسيل...مالو

ريتاج...ديه مش رجولة ها

هدير... الواد واللهي ودانو كانت بتطلع دخان

اسيل...ميهمنيش يلا عندنا محاضرة دكتور جاسم

احمد...يلا ياختي

ذهب الجميع الي محاضرته انتبهت اسيل الي نظرات جاسم التي تظهر اعجابة الواضح بها انتهت المحاضره جائت اسيل لتخرج

جاسم...اسيل استني عايزك

احمد بهمس... هنستني في الكافتيريا

اومات له اسيل عندما خرجو وجدو امير ينتظرهم عند الباب وعلى وجهه القليل من العصبية

احمد...يلا الكافتيريا في انتظارنا

امير...فين اسيل

ريتاج...دكتور جاسم عيزها في موضوع

امير باستغراب.. ...موضوع !!! هو في موضوع بينهمو

هدير بتوجس...هو يعني

قاطعتها ريتاج بحزم...منعرفش وحتى لو في يبقى ربنا يهني سعيد بسعيدة برضو وهو ابن ناس وكويس

امير...انتي مجنونة ولا اية انتي ناسية ان هي على ذمتي لسة ورايحة تحب

ريتاج...يعني انتا عارف انها لسة على ذمتك ورايح تحب لا وتخطب كمان اية حرام عليها وحلال ليك

((يالهوووي على القصف معلش يا حبيبي تعيش وتاخد غيرها دة انا هخلي البنات يربوك اصبر عليا ))

تركته ريتاج وسحبت هدير في يدها وذهبو رتب احمد على كتف امير

احمد...معلش بس هي صحبتها من زمان واللي انتا عملتو وحش ووحش اووي كمان

وتركة احمد هو الاخر وغادر ذهب امير وفتح باب المدرج قليلا ليسمع ما يدور في الداخل فمهما حدث هي فتاته

جاسم... بصي يا اسيل باختصار ومن غير اي كلام كتير انا معجب بيكي من اول الترم اللي فات وانا عايزك بالحلال يا بنت الناس

اسيل بصدمة...بس يا دكتور انا كنت مخطوبة وك..

قاطعها جاسم...كنتي يا اسيل ماضي خلاص ميهمنيش

اسيل...اصل..

قاطعها للمرة الثانية ...انا مش عايز جوابك دلوقتي فكري وصلي استخارة وربنا يقدم اللي فيه الخير

لم ينتبهو اثناء حديثهم للذي يقف على الباب و وجهه الذي اصتبغ باللون الاحمر من شدة الغضب .... 

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل التاسع عشر من رواية حب ودموع بقلم رهف سيد
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة