مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة المتميزة رهف سيد والتي سبق أن قدمنا لها العديد من القصص والروايات الجميلة علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الثانى من رواية حب ودموع بقلم رهف سيد
رواية حب ودموع بقلم رهف سيد - الفصل الثانى
رواية حب ودموع بقلم رهف سيد - الفصل الثانى
انتهت اسيل من اسالة الجميع وتوجهت لهم
اسيل بتعب...اااااه اية كل دة دول مش طلاب دول لو واقفين على طابور عيش مش هيعملو كدة
كريم....ههههههه اختي حبيبتي فيمس فيمس
اسيل... اتلهي علي عينك يارب هما دول اللي بشكيلك منهم يا رب
احمد...اية يا عباس
اسيل...اية يا ابو دومة على الصبح
امير....احم انسة اسيل لسة باقي انا
اسيل....اولا انا مش بحب انسة تقدر تقولي اسيل بس ثانيا انا قايلة برة ان انا مش هساعدك علشان تعرف تكركر عدل
هدير...قلبك ابيض بقى يا عباس
ريتاج....يلا يا عبوستي
اسيل...امري لرب الكون عايز تعرف اية
امير...يعني نظام الجامعة والنشاطات والامتحانات وكدة
اسيل...انت قولت انت في سنة كام
امير...اخر سنة
اسيل...يبقى نص عليا والباقي على حنفي بص نظام وبدات في شرح الاشياء الاساسية له وكان ينصت لها باهتمام واعجاب
اسيل...بس خلاص هو دة نظام الجامعة والامتحانات مع كريم مش معايا علشان بردو هو اخر سنة
امير....متشكر جدا جدا
اسيل.... العفو
احمد...هنخرج انهرده فين
اسيل... هههههه المول باذن الله
امير...ممكن طلب
ريتاج...اتفضل
امير...انا عجباني الشلة بتاعتكم اوووي وعايز ابقى فرض فيها
جميلة...تنور
هدير...بس في شوية شروط
امير....اية
كريم....لا دية بتتقال لما ابوك وامك يبقو موجودين
امير...اشمعنا
اسيل... علشان هما في الاول لازم يوافقو على الشروط
امير....وهتشوفو بعض ازاي
احمد...خلاص نيجيلك بليل بعد العشا
امير...تنورو ممكن ارقامكم
اعطاه الجميع الارقام وسجلهم باسماهم معادا اسيل التي سجلها (ذات العيون الخضراء))
اسيل...طب يلا عندنا محاضرة
كريم...يلا
امير....هو احنا مسموح لينا نحضر معاهم
جميلة.... لا بس اول يوم كلو بيحضر مع كلو وبعدين بنتفرق
ذهب الجميع الي المحاضرة لكنهم وجدو الدكتور موجود
الدكتور....من اولها تاخير
اسيل...ابدا يا دكتور واللهي حضرتك اللي جاي بدري الساعة٨:٥٥ لسة والمحاضرة الساعة ٩
الدكتور...ههههههههه طب ادخلو وادخلي يا مشاكسة
دخلت اسيل وعلى وجهها علامات الانتصار ودخلت بعدها الشلة
الدكتور....انا الدكتور جاسم هدرسكم السنادي مبدائيا انا مش بحب التاخير ها التاخير ((فهمت اسيل انهو يقصدهم )) وبحب نتعامل باحترام وحب انا اول ماجيت سمعت عن كذا شخص واشهرهم اسيل هي حاضرة
اسيل...انا يا دكتور
جاسم....هو انتي ههههه طب اقعدي يا اسيل انا من ساعت ما جيت الجامعة وانا عمال اسمع عنك واضح انك مشهورة اووي
اسيل....قليل من بعض ما عندنا يا دكتور
نكزها كريم في يدها بينما ضحك الجميع عليها
جاسم...ههههههه طيب احب اتعرف عليكم
بعد مدة انتهت المحاضرة وخرجت شلة اسيل اولا
كريم....ههههههه يا بنتي والمصحف هزارك دة هيوديكي في داهية
اسيل...بعد الشر يا حنفي
احمد...طب انا هروح بقى علشان نوجة هتيجي انهرده
اسيل...دة بجد سلملي عليها كتيييير
امير...نوجة مين
هدير...نجوان اخت احمد كانت معانا بس اتجوزت وسافرت
اسيل...لا انا عايزة اشوف نوجه
احمد.... هتقعد لغاية اخر الترم ابقى تعالي مش لازم انهرده خلي في شوية احساس
جميلة.... خلاص يلا انا ماشية
هدير...وانا كمان يلا يا ريتاج
امير...انتو بتروحو مع بعض
اسيل...لا هما جيران بيجو مع بعض ويروحو مع بعض
غادر الجميع وصل امير الي منزلة
شريف....اول يوم كان عامل اية
تذكر امير اسيل ومزاحها ابتسم بخفة....كان حلو جدا يا بابا
زينب...اتعرفت على حد
امير...انا اتعرفت على شلة حلوة اووي يا ماما بس هما مش عايزيني معاهم قبل ما يقابلوكو
شريف... بسيطة جبهم نتعرف عليهم
امير...انا عزمتهم انهرده بليل بعد العشا
زينب....ينورو
اما عند اسيل وصلت الي المنزل
هالة....اخبار اول يوم عامل اية
كريم.... كان عامل صينية رقاق ههههههههه
اسيل.....يا ماما ابنك دة معرفتيش تربيه
كريم.....ياختي اسمالله
هالة....عوضي على الله
اسيل....ههههه مامتي حبيبتي عايزة اكول جعانة
هاله...عقبال ما تغيري هدومك انتي واخوكي يكون ابوكي جه واحط الغدا بس السؤال اللي محيرني دلوقتي انتي لية انتي و حنفي قاعدين في اوضة واحدة مع ان في فالبيت اوض كتير
اسيل....يا لولو احنا بنحب نقعد مع بعض ونتكلم كتيير عادي يعني
كريم....ربنا يخلينا لبعضو يا ايسو قصدي يا عباس
هالة واسيل...يا رب
صعد الاثنان الي غرفتهم وابدلو ملابسهم ونزلو وجدو والدهم قد حضر وبدؤ في تناول الغداء الي ان حل المساء وصل الجميع الي منزل امير استقبلهم امير عند الباب
امير...كل دة
احمد...ما كنت تبعد شوية كمان
امير...ههههههه معلش اومال فين اسيل
كريم...اسيل بتجيب حاجة وجاية يلا احنا ندخل وهي شوية وهتيجي
دخل الجميع وبدا امير في تعريفهم على اهله دق جرس الباب ذهب امير ليفتح وجد ملاك على الباب بفستان احمر ضيق الي الخصر ومن ثم يوسع وبة مزيج من اللون الابيض والاسود كب وبيدها كيس اسيل... هفضل واقفة كتير
فاق امير من شروده عليها....لا ابدا اتفضلي
دخلت اسيل وتعرفت على اهله ......اتفضلي يا طنط هدية بسيطة
زينب....لية يا حبيبتي تعبتي نفسك
اسيل....ولا تعب ولا حاجة
شريف.... امير قال انكم عايزين تقابلونا
اسيل...في الحقيقة يا عمو ابنك عايز ينضم لشلتنا والشلة معندهاش اي اعتراض بس بيبقى في شروط لازم الاهل يوافقو عليها قبل امير ما يوافق اصلا
زينب...هههههههه طب قوليها
اسيل....اولا احنا مجانين جدا ممكن حالا نطلع من عندكم على اسكندرية ولا شرم وممكن نسافر اول ما نخلص اختبارات مع بعض ثانيا بما اننا مجانين ممكن الصبح تلاقونا طابين كلنا عندكم ممكن
يبقى فطار وممكن في الغدا نيجي بس مش بنقول بتبقى مفاجاة
شريف...ههههههه حلو كملي
اسيل...ممكن الساعة ٣بليل تلاقونا عندكم عادي جدا ها موافقين
زينب....ههههههه واللهي انتي عسل موافقين
هدير...بس احنا عندنا اسماء مستعارة يا طنط بنقولها لبعض
شريف...زي
كريم...انا كريم بس اسمي حنفي في الشله
هدير...وانا هدير بس خليفة في نفس الشله
احمد...وانا احمد بس ابو دومة
ريتاج...وانا ريتاج بس اسمي عطية
اسيل...وانا اسيل بس الناس بيندهولي ايسو بس في الشله والبيت عباس
ليضحك الجميع عليها
شريف....هههههههههه واللهي انتي عسل
اسيل وهي تحرك يدها في الهوا...وانا اقول الدبان دة كلو من اية هههههههههه
زينب...ههههههه لا شكلك دمك خفيف اوووي قوليلي ماما فين
اسيل...في البيت
زينب...طب انا عايزة في يوم اشوف اهلكم
جميلة...دية سهله اووي اسيل كل كام شهر بتجمع اهلينا كلنا في الفلة عندهم ونجتمع ونتغدا مع بعض وبنقضي يوم حلو
ريتاج...وكمان بنخليها تغني
اسيل... طيب يا جماعة استئذن انا بقى علشان بكرة عندي خطوبة
كريم...خطوبة مين
اسيل...عوضي على الله يا ابني ابو دومة وخليفة
امير...اية دة هما هيتخطبو
اسيل...لا ابو دومة رايح يشوف الراي واحنا معاه والمرة اللي بعدها بتبقى مع اهلو
شريف...هو انتي اللي بتخطبلهم
اسيل....اه واللهي يا ابو عمر مشغلني الخاطبة نونا
كريم...طب امشي يا عباس نلحق نروح قبل ما امك ترمينا في الجنينة
شريف...وانتو بقى تؤام
كريم....لا لا طبعا انا اكبر الفرق في لون العنين بس وانا اكبر منها بسنة
اسيل...بس انا احلى من حنفي
زينب...هاتي بوسة واللهي انا حبيتك اوووي
اسيل....رينا يخليكي يا طنط واللهي وانا كمان
كانت جميلة تتابعهم بغضب وغيرة وحنق
غادر الجميع صعد امير الي غرفتة ويسرح في ملاكة ذات العيون الخضراء كما اسماها تذكر كيف كانت ترفع شعرها كل مدة وكيف كانت تتحدث
تابع من هنا : جميع فصول رواية أبو البنات بقلم رهف سيد
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا