مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي في موقعنا قصص 26 مع روايات رومانسية وإجتماعية مغلفة بالمزيد من الحب والغرام للكاتبة سلمى عيسوى وروايتها التى نالت مؤخرا الشهرة و البحث الكثير على مواقع التواصل الإجتماعى وسنقدم لها الفصل الثالث والعشرون من رواية صغيرة على الحب بقلم سلمى عيسوى
رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى - الفصل الثالث والعشرون
إقرأ أيضا: حدوتة رومانسية
رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى - الفصل الثالث والعشرون
- صمت لدقائق ليستعيد وقته وقال لها :-
ايوه بحبك .. حبيت برائتك اللى بقت نادره جدا في الزمن ده .. بحب ثقتك في نفسك .. بحب حبك ليا ..
حبيت حور المهندسه رغم انها طالبه في الجامعه قبل حور الطفله حبيت قوتك .. الماضي كان عاميني خايف احبك واتعلق بيكى تسبيني زي كارما ..
وافقت علي الجواز عشان كان جوايا حاجه كبيره اوي بتقولي دي فرصه كبيره وجاتلك .. يوم الفرح دخلت عليكي عشان بحبك بس كبريائى بيمنعني ..
بتسألي ليه بمنعك تكلمي حد بمنعك عشان بغير عليكي من الهوا الماشي هتصدقيني لو قولتلك بغير عليكي من حضن باباكى حتي كلامك مع فارس رغم انه صاحبي واخويا ومتربين سوا بس غصب عني .. عشان بحبك يا حور ..
حبيتك من اول يوم شفتك فيه في الشارع سحرتيني فضلت افكر فيكي .. كل مره كنت بقرب منك بحس احساس ل اول مره احسه لما وقعتي ونزفتي كنت هموت من القلق عليكي ولما فوقتي كنت خايف جدا تطلبي الطلاق رغم ان عمري ما تمسكت بحد ابدا لما كارما عملت اللي عملته مبقاش بيفرق معايا حد اللي يدخل حياتي من اللي يخرج منها مبقتش فارقه ..
حبيت عيونك اللى بتحاول تخبي حبها ليا .. حبيت تفهمك لموقفي وانى لايمك هحب حد غيرك ..
- صمت رهيب يحيط بالمكان لا يوجد الا صوت شهقاتها وعبراتها تهطل بغزاره علي وجنتيها .. لم تصدق انه هو من يقول هذا الحديث لها .. نظر لها جاسر واخذ انفاسه المسلوبه منها لم يشعر بنفسه الا وهو خارج الغرفه بل الڤله باكملها تركها لتهدأ وهو ايضا يحتاج لهدوء .. كل منهما يحتاج للجلوس مع حاله ..
~ ~ ~ ~
_ تمشي بتوتر وحنق تفكر بطلبه لها وكيف لم تقدر علي الحديث وتخبره انها مُتزوجه .. انها اتت لهدف ما لا وقت لزواج وعلاقات تافهه كما اطلقت عليها دخل عليها ناظرا لها مُستغربا تصرفاتها الغريبه وقال بحيره :-
- شوفت جاسر خارج دلوقتي مش غريبه دي المفروض انه بطل سهر ..
- لم يجد جواب منها نظر لها قائلا بصوت عال نسبيا :-
- كارما .. كاارما
- انتبهت له قائله بتساؤل :-
نعم يا كين ..
كين بسخريه :-
ده انتي مش هنا خالص ..
ايه واخد عقلك كده وشاغل تفكيرك ..
كارما :-
فاكر الدكتور رامي اللي حكيتلك عنه ..؟
كين بتزكر :-
اه مش ده اللي ضرب البلطجيه اللي طلعوا عليگِ..
اومأت له كارما بتأكيد وقالت له :-
اه طلبني للجواز امبارح ..
كين بدهشه :-
يا نهار اسود وقولتيله ايه ..
كارما :-
انت غبي يا بني انت ناسي جوازي من جاسر ايه الغباء ده ..؟
كين :-
اه صح بس ايه احساسك ناحيته اكيد مش بتحبيه يعني ..
كارما بتنهيد :-
مش عارفه يا كين بس انا برتاح جدا في الكلام معاه .. بحبه بس مش حب جواز .. مش عارفه اوصف احساسي ...
كين ببلاهه :-
لا انتى كده اتجننتي ورسمي كمان يعني ايه بحبه بس مش حب جواز .. افهمها دي ..
كارما :-
مش عارفه بقا ..
كين بهدوء :-
كارما انتى شكلك نسيتي احنا نازين مصر ليه نازلين ننفذ وصيه امك الله يرحمها وناخد حق ابوكي اللي يوسف ومراد عايشين فيه وخرجوا امك من البيت من غير ولا مليم من حق ابونا .. لازم ناخد حقنا يا كارما انسي الكلام التافهه ده وحاولي تقطعي مع اللي اسمه رامى ده ..
- القي كلامته التي فوقتها نوعا ما ولكن شئ بداخلها لا تعرف وصفه ناحيه رامي شئ هي مُتأكده مليون بالمائه انه ليس حب زواج له .. تنهدت وذكرت حالها بكلمات كين اخيها واقنعت حالها ان حب رامي تعود ليس اكتر من هذا وحسمت امرها علي ان تنفذ كلام اخيها ..
~ ~ ~ ~
_ فى صباح يوم جديد .. شروق يوم جديد استيقظت من النوم نشيطه علي غير عادتها لم يكن جوارها خرجت من الغرفه نظرت عليه من علي السلم وجدته ينام علي الاريكه بالصاله بملابسه وعلي بطنه الاب توب الخاص به .. دخلت مره اخري غرفتها وما الا دقائق حتي لمعت عيناها بخبث وابتسامه لعوب .. دخلت المرحاض لتنعم بحمام دافئ .. لتفيق انه سيكون يوم طويل .. خرجت بعد قليل ترتدي هوت شورت جينز وتيشرت كات صففت خصلات شعرها وعكصته علي هيئه كحكه ونزلت بعض خصلات الصغيره علي وجهها .. وضعت بعض اللمسات علي وجهها نظرت لنفسها ودعت ربها ان يقويها علي خجلها المفرط هذا ولكنها فكرت حالها ان لديها شريكه فيه ويجب ان تكون هي الجديده دائما .. نزلت بهدوء وعدم صوت حتي لا توقظه دخلت المطبخ لتُعد له فطورا شهيا ..
بعد مرور ساعه ..
- تقف تُدندن مع الاغنيه المُشغله بالكاست .. شعرت بيديه تحاوط خصرها من الخلف لم تتفاجأ بينما خجلت شعرت بشفتاه علي عُنقها يُقبلها بشغف حقيقي .. لفها اليه ونظرت له بتساؤل قائله برقه :-
- صحيت امتي ..؟
اجابها بصوت مبحوح :-
من ساعه كده وطلعت اخد شاور ..
حور ببراءه :-
طيب اطلع البس تيشرت الترنج عشان متبردش ..
جاسر بخبث :-
سيبك مني انا قوليلي صاحيه بدري وبتعملي فطار ومتشيكه ولابسه ومش لابسه ده كله ليه بقا ..
حور بابتسامه خجله :-
عشان سيادتك كالعاده قولت كلامك ومسمعتش الرد ..
جاسر بمكر :-
واسمعه ليه ما انا عارفه ابقي طمني مامتك وليله انك عرفتي توقعيني خلاص ..
حور بصدمه :-
انت س..
قاطعها قائلا :-
اه سمعت يا بلح هانم ..
حور بضيق :-
بطل بقا متبقاش رخم ..
جااسر بنظرات هائمه :-
لا انا مش رخم انا بحبك ..
حور بابتسامه بارده مصطنعه :-
ول اول مره بعد مُعناه مع نفسي هقولك
- اقتربت من اذنه وهمست باغراء :-
ب ح ب ك ..
- جاسر بضحك :-
قصدك تانى مره ..
حور بصدمه اكبر :-
لا كده كتير متحسسنيش اني غبيه ..
جاسر ضاحكا :-
واحسسك ليه ما انتي غبيه فعلا ومكنتش نايم يا ستي ..
- التفتت لتطفئ الموقد وقالت له بعد الانتهاء :-
- انت اصلا محدش يتوقعك ..
- شدها لحضنه وهمس لها :-
عارف يا روري ..
- كادت ان ترد ولكن البطل الخارق لم يسمح لها واقترب والتهم شفتيها بجوع ناري .. سند ظهرها علي الثلاجه ويديه تعبث تحت تيشرتها القصير يتحسس بشرتها الثلجيه الناعمه .. ابتعد عنها قائلا :-
- هو احنا لازم انهارده شغل ..؟
حور بخجل :-
احم لا .. انهارده فارس هيتقدم ل ليله رسمي ومفيش شغل كتير في الشركه انهارده والمدينه قربت تخلص وهنبدأ نفتح تقديم ..
جاسر بخبث :-
طيب يلا عشان نفطر يا روحي بدل ما افطر بيكي ..
اجابته بخفوت حانق :-
قليل الادب ..
جاسر باستمتاع :-
ومعداش عليا 3 دقايق تربيه كمان ..
- نظرت له ضاحكه وقالت :-
طيب يا روحي وانت خارج تاخد العصير معاك ..
- نظر لها :-
اوك ومتنسيش القهوه بتاعتي ..
- خرج من المطبخ وبيده الشفشق الزجاج له عصير فريش .. اما هي فابتسمت برضا عليه وعلي تغيره واقسمت انها ستنسيه الماضي كما جعلته يعترف بحبها ستجعله يمسح الماضي من حياتهما ..
~ ~ ~ ~
_ بعد مرور ساعات اخري ..
_ صوت زغاريط من الام وسلفتها فرحه بابنتها ها هي قد تم قرأه فتحتها اما عن العروسه فكانت خجله جدا ولكن فرحتها تفوق خجلها بمراحل وقال جاسر بابتسامه صافيه :-
- مبروك يا صاحبي ..
ابتسم فارس وبادله الحضن قائلا :-
الله يبارك فيك يا حبيبي ..
- ابتسم سليم برضا وقال بسلاسه مرحه :-
- خطوبتك بعد شهر يا عريس ..
ضحك مُراد قائلا :-
انت عايزه يقوم يقتلنا يا حاج اسبوعين حلو يا فارس ..
يوسف بمكر :-
اسبوعين ليه يا جماعه هو شهر كويس جدا ..
فارس بسخريه :-
هو انتو شايفني لسه هكون نفسي هو اسبوع واحد تتشقلب بقي العروسه وتجهز فيه صح يا لوله ..
ليله بغضب :-
لوله في عينك لما نبقي نتجوز ابقي قول براحتك ..
نظر لها قائلا :-
لا انا لما اتجوز مش هقول هعمل كتيير ..
- صوت ضحكات مرحه بينما هي نظرت له بشرار فسكت هو بينما تحدث جاسر بسخريه :-
- نظره سكتتك ..
فارس بتردد :-
اختك شرانيه يا جاسر ..
- دخلت كارما وتبعها كين يوزع نظراته وثبتت علي حور يتمني لو يقضي معها ليله ليله واحده فقط .. انها حقا انثي صارخه الجمال لاحظ جاسر نظراته المصوبه ناحيه زوجته نظر اليهم قائلا بمضض :-
- اتفضلو ..
- كارما بدلع لتثير غضب حور :-
وحشتني جدا يا جسوري ..
- نظرت لهم من بعيد وقالت بتوعد :-
- ده انت ليلتك سوده يا جسوري ..
- ذهبت ناحيتهم وانزلت يداها من علي كتفه وقالت من بين اسنانها :-
- نورتي يا كارما ..
كارما بتكبر :-
اه عارفه ..
كين بنظرات ذائغه :-
طيب وانا ايه ..
جاسر بابتسامه بارده :-
انت كين ..
كين بسخريه :-
تصدق مكنتش اعرف ..
جاسر بعدم اهتمام :-
حور ادخلي جوه دلوقتي ..
- دخلت حور الغرفه مع ليله بينما كارما دخلت وسلمت علي الجميع ببرود تام ..
- انتهت السهره بعد قليل لوجود بعض التوتر ..
~ ~ ~ ~
_ دخل سليم منزله ومعه كارما وكين .. طلبت كارما منه الحديث بمفردهم وصعد كين لغرفته اومأ لها سليم بالموافقه ودخل المكتب قائلا :-
- خير يا كارما ..
كارما بخجل تفننت في اصطناعه :-
احم .. جدي حضرتك طبعا عارف ان جاسر طول الوقت عند حور .. وو
قاطعها سليم قائلا :-
عايزه جاسر يقسم الاسبوع بينكم صح ..
اومأت له قائله بحزن مُصطنع :-
اه يا جدي حضرتك عارف اني اتغيرت ..
- نظر لها نظرات غريبه او ما شبه ذلك .. فقال لها :-
- هكلم جاسر بكرا الصبح متقلقيش ..
- اومأت له وخرجت من غرفه المكتب علي شفاها ابتسامه خبيثه اول مُخطط لها نجح وبتفوق تعلم ان لسليم تأثير علي جاسر ولكنها لا تعلم من جاسر الهواري ..
~ ~ ~ ~
_ في صباح يوم جديد تداعب اشعه الشمس البُـرتقاليه وجهها الثلجي الفاتح وملامحها الطفوليه الهادئه فتحت عيناها بتكاسل وجدته غائض بالنوم ويحيطها بذراعيه كأنه يُثبت لها تَملكه لها وحده لا احد تذكرت غيرته الشديده من كين وتوبيخه لها علي وقفها امامه وحذرها الا تفعل ذلك مره اخري حتي لا يتصرف تصرف لا يعجبها .. ابتسمت ونظرت لملامحه الرجوليه الصارمه رغم قسوته مع الجميع الا ان لديه حنان لا احد يعرفه سواها .. عرفت اناملها الرقيقه طريقها وبدأت تتحسس وجهه كأنها لم تصدق انه اعترف لها بحبه وانها تملكت قلبه واصبحت ملكه علي عرشه .. ،، ثوان وبدأ هو بالاستيقاظ فتح عينيه حتي اصبحت امام عيناها وتحدث لها بمكر :-
_ ايه ده يا حور انتى انحرفتي ..
حور ببلاهه :-
الله عينك لونها حلو اوي في الشمس ..
جاسر بابتسامه هادئه :-
والنبي ما حد حلو غيرك ..
- ضحكت بخفه وقالت له بخضه :-
يا نهار ابيض .. الجامعه هترفد اقسم بالله ..
- ضحك عليها عندما نهضت من فوقها ونطت لتنزل علي الارض ودخلت المرحاض كل هذا في اقل من ثوان حقا انها طفله لم يكذب هو ..
~ ~ ~ ~
_ يرتشف من الخمر وبعد دقائق رن هاتفه قائلا :-
الو .. تمام اوي .. لا التنفيذ بكرا .. مش عايز غلط مفهوم ..
- دخلت وجدته يجلس بقلق قالت له بتوجس :-
مالك يا حامد ..
حامد وهو يرتشف من الخمر :-
هقتل سليم ..
اريانا بهدوء :-
عشان لما سليم يموت العيله كلها هتقع ..
حامد بتاكيد :-
اه وهو ده اللي عايزه ..
- كادت ان تتحدث ولكن وجدت ابنها ينزل من غرفتها اشارت لزوجها بالصمت .. دخل هو قائلا بمرح :-
- صباحو جمال يا اري ..
اريانا بضحك :-
مزاجك رايق يعني ..
_ جلس جوارها وقال بحب :-
جدا .. ازيك يا بوب ..
حامد بعدم تكاثر :-
كويس ..
اريانا :-
ثولي بقا ايه اللي محلي مزاجك كده ..
رامي بهدوء:-
قررت اتجوز ..
حامد بدهشه :-
تتجوز مين ..؟
تنحنح قائلا :-
هي بنت كويسه جدا ومن عيله كويسه جدا كمان وحضرتك تعرف عيلتها يا بابا .. هي بنت رقيقه جدا ولما طلبت منها الجواز موافقتش بس حسيت ان ده من كسوفها عشان كده عايز ادخل الباب من بابه ..
اريانا بابتسامه :-
اسمها ايه يا حبيبي وبنت مين ..
رامى :-
كارما سامر الهواري ..
تابع من هنا: جميع فصول رواية حين نلتقي بقلم منار الشريف
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا