مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي في موقعنا قصص 26 مع روايات رومانسية وإجتماعية مغلفة بالمزيد من الحب والغرام للكاتبة سلمى عيسوى وروايتها التى نالت مؤخرا الشهرة و البحث الكثير على مواقع التواصل الإجتماعى وسنقدم لها الفصل السادس من رواية صغيرة على الحب بقلم سلمى عيسوى
رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى - الفصل السادس
إقرأ أيضا: حدوتة رومانسية
رواية صغيرة على الحب بقلم سلمي عيسوى - الفصل السادس
-بعد مرور شهرين ...
:-في منزل سليم الهواري ...
-ركن هو سيارته ونزل منها هو وصديقه دخل الاثنان المنزل واستقبلهم سليم وقال: -
-واد يا مطاوع اطلع هات الشنط البيه ....
-خرج مطاوع وتقدم جاسر ليحتضن سليم بحب وتبعه فارس ...واطلقت ناهد زغروطه قويه في المنزل حيث انها كانت فرحه في جميع المنزل ... وقال جاسر بضحك :-
-ربنا يخليكي ليا يا ست الكل ...
ناهد بحب: -
ويخليك ليا يا بن عمري ...
ليله بسخريه: -
يعني انا بنت البطه البلاك ...
فارس: -
بلاك ...
ليله بغرور: -
دكتوره بئااا ...
قال سليم :-
يلا ادخلوا وانت يا مراد كلم اخوك شوفه وصل لحد فين ...
اومأ له مراد وبالفعل كلم اخيه
مراد: -
الو يا حبيبي ازيك
يوسف: -
تمام يا مراد وانت ...
مراد: -
تمام اوي .. انت فين دلوقتي ...
يوسف: -
احنا داخلين اسكندريه اهو ...
مراد: -
توصل بالسلامه ...
يوسف بحب: -
الله يسلمك ...
-اغلق مراد مع يوسف واخبر العائله
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:-بعد مرور سااعه ....
-دخل مطاوع وقال: -
يا سليم بيه البيه يوسف وصل اني شوفته بيركن العربيه ...
سليم وقد نهض من مكانه: -
حمد لله علي سلامته ...
-دخل يوسف واماني وبيدها حور رفعت حور نظارتها ودخلت الي المنزل الذي لم تدخله ولا مره بحياتها ... تقدم يوسف من والده وانحني ليقبل يديه قائلا بحب: -
-واحشني يا بابا ...
سليم وبدأت دموعه تترقرق بعينه: -
وانت كمان يا قلب ابوك ...
قال يوسف: -
اماني تعالي سلمي علي الحاج. ...
وبالفعل سلمت اماني عليه اما عن حور فكانت خائفه من هيبه ذلك الرجل ولكنها حاولت الثبات وامرها ابيها ان تسلم علي جدها قال سليم: -
-سبحان الله كبرتى يا حور وبقيتى عروسه ...
حور بابتسامه: -
ازيك يا جدو ...
سليم: -
كويس لما شوفتك يا قلب جدو ...
-وبعد قليل دخل جاسر ومعه فارس الي المنزل وقال سليم: -
-كنت فين يا جاسر ...
جاسر: -
نسيت موبايلي في العربيه يا جدي ...
يوسف: -
ماشاء الله بقيت راجل اهو يا جاسر وانت كمان يا فارس ربنا يحميكو ...
-سلم جاسر وفارس علي يوسف بينما التفت حور اليه وقال هو بصدمه: -
-انتي ...
حور ولم تستغرب فهي كانت تشعر بذالك: -
جاسر الهواري صح ...
جاسر بغرور : -
زاكرتك قويه جدا ...
حور وقد نظرت لفارس: -
ازيك يا بشمهندس ...
فارس بابتسامه: -
كويس ... بس صدفه غريبه ...
حور بثقه: -
مش غريبه ولا حاجه .. حضرتك قولتلي انتي شكلك مش محتاجه الشغل وكلامك صح ...
-دخلت ليله وقالت: -
ازيكم ...
ناهد بحب: -
تعالي يا ليله .. سلمي علي عمك ومراته ..
-سلمت ليله ووقفت امام حور وقالت: -
انتي بقا مين...
قالت حور بابتسامه: -
انا حور ...
-جلست ليله وكان الجميع مندهش ايضا من الصدمه وقال يوسف بهدوء: -
-حور انتي واضح ان ليكي سبق معرفه مع جاسر وفارس ...
حور بهدوء مماثل :-
بالنسبه للاستاذ جاسر فهو سوري واحد معندوش ذوق ...
جاسر ببرود:-
لمي لسانك يا طفله انتي ...
تجاهلت حور حديثه واكملت: -
كنت خارجه من السوبر ماركت وماشيه في امان الله واحد طلعلي مش عارفه منين وخبط فيا... اكيد اي حد مكاني هيضايق ... وقولتله مش تفتح ... الباشا مش هان عليه يعتذر لا ده بجح وقال عليا طفله عندي 15 سنه ...
جاسر ببرود: -
كدبت انا...
سليم: -
جاسر اسكت .. ده جاسر وبالنسبه لفارس ...
حور: -
كنت رايحه اقدم لشغل وعملت انترفيو كان المحاور بتاعي الاستاذ فارس .. الصراحه انا مش زعلانه منه بالعكس ده نصحني ..
مراد بضحك: -
صحيح عيال ...
ناهد :-
يلا ياجماعه الغدا جاهز ...
-نهض الجميع من مكانه لتناول الغداء كانت حور طول الوقت بعيده عن جاسر تتعمد عدم حديثها له .. اندمجت كثيرا مع ليله وشعرت بجو عائله ودفء كبيران ... بعد انتهاء الغداء ... استاذنت ليله منهم لتخرج هي وحور قليلا للجنينه بناء علي طلب حور ...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- في الجنينه ...!!
-تسير وتطلق لخصلاتها العنان لترفرف بفعل تيارات الهواء استنشقت الهواء وقالت بارتياح:-
-الجو هنا جميل اوي ...
ليله بتأكيد: -
اسكندريه كلها جميله اصلا ... لعلمك بابا كان عايز يوديني جامعه القاهره بس انا رفضت .. مبحبش اطلع منها ...
حور بتعجب: -
انتي في في سنه كام اصلا ...
ليله بضحك: -
انا اولي صيدله .. وانت بقا يا جميل ...
حور بضحك ايضا: -
اولي هندسه .. نفس السن اهو ...
-ضحكت ليله واردفت قائله: -
كان نفسي ادخل هندسه بس بعيد عنك انا والرياضه مبنتفقش خاالص ...
-ضحكت حور وشاركتها ليله ايضا بينما سألت حور قائله: -
-ليله عايزه اسأل سؤال والفضول هيموتني ...
ليله بمرح: -
لا وعلي اي اسألي اوختشي ...
ضحكت حور واكملت: -
فارس .. قالي في الشركه ان اسمه فارس الشناوي .. ولما جيت لاحظت انه بيقول لعمو مراد يا بابا وطنط ناهد يا ماما ده كمان بيقول لجدو يا جدي ...
تنهدت ليله قائله: -
فارس ابوه وامه ماتوا في حادثه وهو عنده 7 سنين ... وابوه كان صاحب بابا جدا وجده دياب الشناوي كان صاحب جدو جدا..... وشريكه كمان ولما مات ابو فارس بابا اخد فارس.... بابا هو اللي رباه كان هو وجاسر متعلقين ببعض جدا وفارس كبر وهو عارف ان اهله متوفين بس ماما اللي قالتله قول زي جاسر انت اخوه وكانوا ديما اخوات في كل حاجه بابا عمره ما فرقه عن جاسر ...
حور بتأثر: -
عمو مراد ده حنين اوي ...
ليله بابتسامه: -
جدا ..يلا ندخل بقا ...
-دخلت حور الي المنزل لتقابل ذلك " الحاوي " كما يطلقون عليه ...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- في الداخل ..
ضحك يوسف وقال: -
صدفه غريبه والله....
جاسر بثبات: -
لا يا عمى مش صدفه .. جدو مرتبها صح يا جدي ....
سليم بنظره ذات معني: -
صح يا بن الهواري ...
-خلت حور وليله جلست حور واردف سليم قائلا: -
انتي في سنه كام يا حور ...
حور وهي تنظر لجدها: -
اولى هندسه يا جدو ...
سليم بصدمه: -
فكرتك في اولي ثانوي ...
جاسر ببرود: -
مش فرقت يا جدي اهي برضو طفله ...
حور باستحقار: -
طفله .. مش هرد عليك اصلا ..
جاسر: -
عشان متقدريش اصلا ...
مال فارس علي ليله قائلا: -
هتولع صح....
ليله: -
نلحق نطفيها بقا ...
حمحم فارس وقال بابتسامه: -
ولسه برضو عايزه تشتغلي يا حور ...
حور بهدوء: -
اه بابا قالي هتشتغلي معايا ...
جاسر بسخريه: -
علي اخر الزمن هنشغل عيال ...
حور بابتسامه صفراء :-
هو انا شغلاك اوي كده ...
جاسر بضحك وسخريه: -
انا ....جاسر مراد الهواري اتشغل بيكي انتي ...
حور بثقه: -
قول لنفسك ...
يوسف بحنق:-
اللهم طولك يا روح .. هو انتو مولودين فوق روس بعض ده انتو لسه اول مره تقابلو بعض ...
-كانت النظرات مشتعله بين حور وجاسر وتحدث مراد اخير قائلا: -
-ايه رأيك يا بابا في شغل حور ...
سليم بابتسامه: -
معنديش مشاكل وجاسر اللي هيدربها ...
جاسر بسخريه: -
ده اللي هو ازاي ...
سليم بحنق: -
هتسيب بنت عمك تشتغل لوحدها ...
جاسر بحنق: -
فارس يدربها ...
حور بصوت عال نسبيا: -
انت تطول اصلا .. جدو انا مش عايزه حد يدربني. ... اقولك انا عايزه فارس اصلا ...
-نهض سليم وضرب بعصاته في الارض قائلا بصوت جهوري: -
-بس هي كلمه جاسر هيفهمك نظام الشغل يا حور وبس .. واظن كلامي واضح ... يلا كله علي اوضته ... وانت يا يوسف هتفضل هنا لحد بكره الخدم يفرشو شقتك ..
يوسف: -
يلا يا اماني ...
-ذهب كل واحد الي غرفته واخذ مراد عائلته وصعد الي شقته ...
ش
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- في مكان مجهول ...
-تشعل افخم انواع السيجار بيديها وتنظر للملفات .. دخل هو عليها قائلا بحنق: -
-وبعدين انا زهقت عايز انزل مصر بقا ..
قالت هي بخبث واضح في حديثها: -
اهدي يا كين .. خلاص مش باقي غير شهور ...
كين بضيق واضح: -
احنا هنا بنخطط وهما هناك بيتمتعو .. زهقت يا كارما ..
كارما بضحك: -
اهدي بس وانا هنتقم منهم واحد ورا التاني مش هيفضل في عيله الهواري حد ...
كين بملل: -
اعملي اللي انتي عايزاه .. انت الكبير بتاعنا ...واكمل ايضا:
انا رايح مكتبي .. عايزه حاجه ...
كارما: -
سلامتك يا اخويا ...
-خرج كين وقالت هي في نفسها: -
هانت يا جاسر خلاص .. هرجعلك واخسرك كل حاجه .. انما سليم بقا ف ده لازم يموت .....
تابع من هنا: جميع فصول رواية حين نلتقي بقلم منار الشريف
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا