مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية إجتماعية كوميدية جديدة للكاتبة فاطمة صلاح علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل العشرون من رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح.
رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل العشرون
رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل العشرون
افاق من صدمته ليجدها تقبله باصرار دفعها بقوه بعيداً عنه وهو يردد بعصبيه:انتي اجننتي!!انتي امتا نزلتي للمستوي اللي يسمح بيكي انك تعمليى حركاتك دي مع راجل متجوز وتقوليله علي مشاعرك!!انا مقولتلكيش تحبييني يا ملاك سامعه!انتي عارفه اني مستحيل ابقي ليكي اصلا انا بحب اسيا بحبها وهي مراتي وكل حاجه عندي!!
ملاك ببكاء وهي تترجاه:ا اكرم انا اسفه والله سامحني!
اكرم بقوه:انا رايح لمراتي كفايه اني سبت الفرح عشانك ولا صح عشان نتي دماغك بتروح لبعيد سبته عشان انقزك لانك كنتي ممكن تموتي بسببي؟مش عشان اي سبب تاني اي حد مكانك كنت هتصرف معاه كده.
استدار وهو ينوي الذهاب للاخري ليجدها تقف بفستان زفافها وعينيها بلون الدماء ولكن لا يوجد علي وجهها اي مشاعر كأنها تحولت لجماد!
اكرم بصدمه وتلعثم:اسيا!!اسيا متفهميش غلط انا...
اسيا بقوه:اكرم ياريت ننهي كل اللي بينا حالاً بتحضر تقدر تطلقني دلوقتي!
مسح الاخر علي وجهه بقله حيله:اسيا يا حبيبتي افهمي بس انا في غيابك زي في حضورك انا كنت مصدوم من اعترافها بمشاعر قديمه مش اكتر
اسيا بقوه:قسماً بلله يا أكرم لو مطلقتني هروح أسيوط افضحها واجي!!
ملاك بصدمه:انتي تعرفي اهلي منين!!
اكرم برجاء:اسيا افهمي الاول اللي بينا مينتهيش عشان سوء تفاهم!
اسيا:سوء تفاهم!!!انا شفت بعيني اكذبهالك يعني؟طلقننني حالاً عشان مطلقنيش بعدين غصب عنك،خلي عندك كرامه انا معتش عايزاك ومستحيل اسامحك!
اكرم برجاء:اسيا اطلبي اي حاجه الا الطلاق!
اسيا بصراخ:طلقنيي يا اكرم طلقني يشيخ انت اناني ليه كده!وازاي بالوس**دي!!عايز تخوني وعايزني وعايز وس***
ثم اخذت تصرخ بهستريه وهي تدفع يدها في المرأه لتتكسر أشلاء وتسيل الدماء من يديها لم تهتم بجرحها بل ظلت تصرخ وهي تتذكر تفاصيل حبها الاول:كلكم خاينين كلكم بس انا استاهل انا استاهل اني متعلمتش من اول مره ثم اتجهت له بقوه:انا انتحرت مره وانا ١٧سنه عشان حبي الاول يعني متعوده!دلوقتي بقي لو ما طلقتنيشش هتنزل بعدي علي عزايا
اكرم وعينيه تلتمع علي حالها:انتي بتعملي فينا كده ليه!!
اسيا بضحك يخلو م المرح:انا!!
اكرم بقله حيله:انتي طالق!طالق يا اسيا!!
ابتسمت بشده ابتسامه التمها اضعاف الوجع الذي راته في العمر الذي عاشته بأكمله:ياريت تسعدك وتكون بتحبك بجد وياريت متخونهاش زي ما خنتني!ومتخفش عليا ولا تخلي ضميرك يأنبك انا قويه كفايه وكل ده مش هياثر فيا لاني اصلا...محبتكش
__________________
دلفت للسياره لتزيل قناع القوه الذي ارتدته اعلي وهي تبكي بشده ظلت تبكي كما لم تبكي في حياتها من قبل!!اكرم!لا تصدق هي تود تكذيب عينيها ان استطاعت تمنت بشده لو كانت فاقده لنعمه البصر حتي لا تري ذلك الموقف اللعين،،كيف يقبل اخري غيرها كيف يخونها!والاهم كيف اطاعه قلبه!لاتصدق،،امعني ذلك انه كان يكذب عليها طوال تلك السنه الذي عرفها بها!
____________________
اتجهت لصديقها الوحيد في الامها وهي تجلس علي الرمال في منطقه خاليه من البشر وهي تردد ببكاء:انهارده هجيلك تاني وانا مكسوره!!اجه خلاني احسن مليون مره وبعدين كسرني اكتر مكنت قبله ومشي!!انا اطلقت من اكرم تنفست بعمق وهي تضع يديها علي قلبها:قلبي بيوجعني اوي مش مصدقه ازاي!!موت جوايا حاجات عمري ما اتمنيت ولا اتخيلت انها تموت،،انا خلاص مش هحب انا عرفت الحب بيه ومش عايزه اعرفه بعده حتي لو خاني انا عايزه اشيل قلبي من كتر الوجع اللي فيه انا مش مصدقه!!مش عارفه انطق مش عارفه اوصف اللي جوايا االالم اكبر من انه يتوصف!!انا حتي معيطش قدامه!!انا ضعفت معاه كتير اوي وجه الوقت اني اقوي بس انا مش قادره اقوي انا عايزه اختفي!!انا مش قادره!!
_____________________
في منزل كارمه
استيقظت مساءً وهي تشعر بالم في راسها لا تعلم سببه لتجد الاخر يمسك الهاتف فوق راسها وهو يشاهد فيلم علي اعلي درجه في الصوت
كارمه بصراخ:حرام عليك بقي يا مراد قوم من فوق دماغغغي
مراد ببرود:في ايه؟صوت الفيلم ضايقك وشخيرك اللي مستحمله من العصر ومتكلمتش مضايقكيش؟؟
نظرت له بغل وهي تمسك الهاتف من يده وتلقيه في صدره
مراد بضحك:قويه زي البقره!!
نهضت وهي تنظر له ببرود:متضحكش خالللص
مراد بضحك:ياني كلام اسيا!
كارمه بملل:اولا مش كلامها ثانيا بتفكرني ليه بيها انا هموت م القلق عليها ولله
مراد بجديه وهو يحتضنها بحب:اسيا ميتقلقش عليها انتي عارفه وانا متاكد ان جوزها بيحبها بجد
كارمه:معاك ان اكرم بيحبها بجد،،بس اسيا اكتر حد يتقلق عليه
ثم تركته ودلفت للمرحاض لاخذ حمام عله يهديء من اعصابها..
......................
دلفت للخارج بعد وقت طويل وهي تشعر بالاسترخاء وجدت المنزل هاديء لتدلف للخارج وهي ترتدي"روب الاستحمام"لتجد الاخر نائم في ثبات عميق ابتسمت بحب وهي تحكم الغطاء عليه ثم انحنت لتقبله في وجنته لتجد الاخر يحملها في الهواء فجأه وهو يطبق بفمه علي شفتيها قبل ان تصرخ ابتعدت عنه وهي تذهب الي الصاله
كارمه بغضب:جعزتني اي الغباء ده بجدد!!
مراد ببرود:نتي اللي جبانه اعملك اي
اقتربت وهي تصفعه علي وجهه بسخريه:طب ابعد بقي عن وش الجبانه وداخله اغير ياريت متطيش ورايا!
اطبق علي خصرها بيديه وهو يقول بحب:انا اقدر ثم أطبق علي شفتيها في قبله عاصفه
حررهما أخيراً لتقول:ممكن اروح اغير بقي!!
نظر لها باندهاش كاذب وهو يسحب حزام الروب وهو يقول باستغراب"انا مش عارف ايه لازمته ده اصلا"
نظرت له بتوتر وهي تحاول اغلاقه ليقترب وهو يحضتنها ويقبل كل انش بوجهها ويكرر"بحبك"فقدت السيطره علي نفسها لتنتهي اللحظه بوقوع "الروب أرضاً"وتذهب معه في عالمهم الخاص...
....................................
اشرقت الشمس بيوم جديد مليء بالمفاجأت والمشاعر المختلفه الحب،الكراهيه،الحقد،الندم،الاشتياق،الضياع..
فتحت عينيها التي لم تغفل سوي دقائق قليله وهي تتذكر كل ما حدث بالامس هي لم تنساه من الاساس ولكن تحاول التناسي!لا تعشر بأي شيء الان ذهب وذهب معه قلبها،، في خيبتها الاولي كانت تعلم انها ستعيش حياتها وتحب مره اخري حتي لو بعد سنوات ولكن الان أغلقت قلبها بمجرد ان اغلقت باب بيتهما الذي لم تعش معه به سوي اسوء لحظاتهما علي الاطلاق،، اغلقت وهي متأكده انها ستعاني بشده ومتأكده أكثر انه لن يعود مره أخري،،حاولت النهوض ولكن لم تقوي فهي من الاساس قد فقدت الشعور بالحياه من البارحه،لذا عادت للنوم مره اخري فهو مهربها الوحيد الان من تلك الحياه التي فقدتها بفقدان الاخر..
____________________
استيقظت مساءً اول ما وقعت عينيها عليه هو البرواز وضحكته رحلت بعيداً لتتذكر وقت التقاطها
فلاش باك
المصور:بوصيلي وارفعي راسك وحطي ايدك فوسطك من فوق خالص وحضرتك اقف وراها و
اسيا بتوتر:نعمم يقف ورايا فين ثم امسكت بيد الاخر ليقف بجانبها وهي تقول اتفضل صورنا
لينفجر المصور في الضحك واكرم بسخريه:دي صور للحضانه مش كتب كتاب خالص
اخيرا وقف خلفها ووضع يده علي يدها ليلتقط المصور عدت صور لهما مره وهما يبتسمان ومره وهو يضع رأسه في رقبتها لتهمس بتوتر:نت بتشم في كلب يبني؟
ليضحك بشده وتضحك الاخري علي ما تفوهت به ليلتقطها المصور ويخلدها للأبد لتستقر بغرفتها وتظل امامها حتي لو ذهب الاخر.
باك
بكت كثيراً واتت بكرسي مكتبها وهي تقف عليه لكي تصل لها وهي تضرب علي وجهه بشده و:ليه عملت كده ليه بعد ما حبيتك!من اثر حركتها الزائده وقع الكرسي بها لتصطدم رأسها باخر السرير ليزداد بكائها من الالم النفسي والجسدي
ظلت تبكي لدقائق ربما او ساعات لا تعلم ولكن استيقظت لتجد نفسها علي فراشها وترتدي منامه لتنظر في هاتفها وتجد الساعه الخامسه صباحاً لم تصدق انها نامت كل تلك الساعات نهضت لتعد مشروب الكابتشينو وجلست في شرفتها وهي تحتسيه وتنظر للبحر باشتياق وتستمع لاغنيه ادهم نابلسي"كيف بحبك هيك"لتردد بدموع"ليش م الاساس بتنهي حكايه بأول عمرها؟"لترد علي نفسها وهي تضحك:عشان مل منك ومحبكيش اتجهت لدولاب ملابسها وهي ترتدي بنطلون قصير وضيق باللون الاسود وتشيرت قصير باللون الاسود مكتوب في منتصفه باللون الاحمرHe left""تركت شعرها كما هو ودلفتت للبحر جلست كما اعتادوا دائما ان يجلسو لتردد بشرود وعينيها ممتلئه بالدموع"هو مشي خلاص بعد معرفني ازاي أحب بجد بعد مبقي هو امنيتي الوحيده في الحياه وخلاني اتخليت عن انانيتي وعنادي وكل طباعي الوحشه،مشي بعد متغيرت عشانه!،كنت بطلت اجيك لوحدي عشان معدش حد هممني وهو معايا معتش في حد اشتكيلك منه ولا فيه حاجه اصلا،كنت باجي دايما انا وهو عشان اوريك عوضي بس هو كمان مشي وسابني وعاقبني عشان اكتفيت بيه تساقطت الدموع من عينيها وهي تكمل"دلوقتي جيت لوحدي عشان اشتكيلك منه سابني وهو عارف اني مستعده اضحي بكل حاجه عشانه،انا حتي اول مره اعذر حد وابررله افعاله بس هبرر ايه هكذب عيني؟ياريتني كنت عاميه،انا كنت مستعده اعمل اي حاجه عشان ارضيه وفي الاخر يخوني!!!!"صمتت للحظه لتضحك بسخريه"لا وكارمه نستني خلاص انا ونا في عز وجعي كنت بكلمها اطمن عليها من سنين وهي دلوقتي ولا فارق معاها،انا بقيت لوحدي،اكملت وهي تمط شفتيها بتفهم تمم عارفه اني اصلا كنت لوحدي بس اتعودت لكن هو اجي ملي حياتي ومشي!!انت فاهم حاجه؟لا صح؟ ولا انا!!
____________________
دلفت لبيتهاا بعد ساعتان وعينيها متورمتان من اثر البكاء لتجد والدتها جالسه بقلق:روحتي فين وسايبه موبايلك ليه ف البيت
اسيا:روحت البحر،نا داخله انام
سمر بحزن:كلي اي حاجه يابنتي حرام عليكي نفسك كده
اسيا بلاشعور:لا
لمياء:طب تعالي اقعدي معايا كفايه نوم نتي نمتي طول اليوم امبارح!!
اسيا:معلش يماما سبيني براحتي!!
لمياء بصراخ:اتطلقتي بمزاجك ومنغير منعرف السبب حتي وقولنا ماشي لكن تموتي نفسك بالبطيء من تاني يوم طلاق مش هسمح!!
نظرت لها اسيا نظره فارغه فهي لا تقوي علي الكلام ثم تركتها وعادت لملجئها الوحيد"حجرتها" لتجلس وهي تفتح "اللاب توب"وتبدأ بمشاهده كل المشاهد التي صورتها لهما معاً ظلت تشاهد الكثير والكثير لتغلقه بعد ساعات وهي تقول بشرود:أنا هونت عليك لدرجادي!،ثم ظلت تفكر لساعات لا تحصي وبعدها هربت لملجئها التالي من كل اوجاعها"النوم"
____________________
استيقظت في السابعه لتدلف للمرحاض وبعدها امسكت هاتفها لتهاتف الدكتور عزيز صديق مراد
اسيا بلا شعور:دكتور عزيز؟
عزيز بفرحه داخليه:اسيا!!اي اخبارك!
اسيا:كله تمام حضرتك عامل اي؟
عزيز:انا تمام طول مانتي تمام!
اسيا وهي تتنحنح:كنت عايزه شغل فعايزاك تقولي افضل الاماكن وعن الانترفيوز وكده!!
عزيز بفرحه:طب لازم نقعد في مكان نتكلم عشان اشرحلك كل حاجه؟
اسيا بانتباه:طيب تمام بس يريت قريب!!
عزيز بسرعه:يناسبك بكره؟؟
اسيا:اهه طبعا تمم
اغلقت معه وهي تقول بداخلها:اشغلي نفسك عشان لو فضلتي كده هتموتي اكيد! ويارب تظبط.
................................
لاول مره لا يجد في عينيها الغيظ والمرح لم يجد الحب والاشتياق وجد شيئان لاول مره يراهما بعينيها الانكسار والخذلان،،، داس علي قلبه بقوه ليحقق مطلبها وينفصل عنها هو يقوي علي كل شيء سوي ان يراها تتألم ولكن بطريقه او باخري كان السبب الاكبر في المها،،،لا يعلم من اين اتي بها ونطق باربع حروف لينهوا ببساطه قصه عشق لم تكتمل،، هذه المره لم تتأثر هي فقط بل شعر ان روحه غادرته بمجرد ان انتهت الكلمه،اقتنع اخيراً انهما لن يلتقيان ربما بعد سنوات ربما في عالم اخر ولكن ليس الان!!دلف لسيارته ليتردد في الانحاء"إنسان حلمت ببكره معاه ورتبت نفسك كده وياه وفي لحظه بقي مش من حقك تسأل عليه!"لم يتمالك نفسه تساقطت دمعه حارقه علي وجهه ليحذفها بشده وهو ينطلق بالسياره ولكن لم يتمالك نفسه لتتساقط بعدها الكثير من الدموع علي عشقه التي لم يكتب له ان يكتمل!
_____________________
في الصباح
لم يغفل له رمش ظل يفكر كثيراً في طريقه لاسترجعها!لا يود ان تكون ينتهيا بتلك الطريقه المؤسفه لا يود ان ينتهيا من الاساس!!،،قرر الذهاب للين حتي تساعده في ايجاد حل فهو الان يفكر بقلبه فقط وليس بعقله!
___________________
استيقظت الاخري وهي فزعه!!
لين بقلق:في حاجه يا حبيبي،،شكلك تعبان؟؟
اكرم:انا طلقت اسيا!
لين:نعم!!نت مصحيني م النوم عشان تهزر يا بارد!
اكرم بتعب:مش بهزر ياريت كنت بهزر!!
لين بضحك:اكرم اتكلم جد بقي !
اكرم:والله العظيم طلقت اسيا!
ثم قص عليها كل ما حدث ليردد اخيراً:انا لسه مش مصدق انا مش قادر اصدق!!
لين ببكاء:ملاك دي مش صافيه اكيد كانت قاصده،يا حبيبتي يا اسيا!!
اكرم باستنكار:وانا ابن ك**!!
لين:بص ياكرم انتوا الاتنين ضحيه سوء فهم،بس مش معني انك كنت في صدمتك تسيبها تبوسك!!
اكرم بتعب:اللي فات ميتفكرش فيه،نا دلوقتي كل اللي هممني نرجع!!
لين:سيبها تعيش وانت حاول ترجع شغلك في القاهره واكيد طبعا تفصل ملاك دي وبعد مده يمكن تقدر تتفاهم معاك!
ثم رددت بداخلها:بس ما اعتقدش ان سنين حتي تقدر تخليها تنسي دي اسيا مش اي حد!!
اكرم باصرار:لا انا هروحلها بكره بليل بالكتير تكون هدت!
لين:تمام ياريت ترجعوا لبعض،، ياريت والله!!
_____________________
كانت تجلس في اليوم التالي مساءً وهي تنتظر الاخر علي العشاء ولكنه تأخر للواحده صباحاً
كارمه بصوت عالي:اخيراً شرفت يا باشا!!
مراد باستغراب:في ايه يا بنتي انا نازل١١اصلا وبعدين انتي هتحاسبيني!!
كارمه:لا يا بابا بس...
ثم توقفت وهي تتبع حسه الشم:الله بيتزا والله نت باشا!؟
ثم احاطته وهي تقبل وجهه بشده!!
مراد بخنقه:بقيتي فيلل الله يخربيتك اوعي من عليا
تناولوا العشاء وجلسوا يشاهدون فيلماً "اجنبياً"اتي مشهد رومانسي ليقول الاخر:شايفه الناس اللي بيفهموا شايفه اللبس!!
كارمه وهي تتناول الفشار:بص بقي يحبيبي دول اجانب وتمثيل لكن القمصان الفيزون والقطن دول اريح م القرف ده!
مراد باشمئزاز:وشي كله بقي فيشار يقرف نتي ثم اي التفكير ده احنا مبقالناش الا شهر متجوزين وشوف كلامها!!
هزت رأسها بيأس انه لم ولن يفهم واكملت اكل الفيشار بنهم ليفوض امره الي الله وهو يسبها بداخله حسناً هي تفعل كل ذلك منذ اسبوع لان غداً عيد مولده وهي علمت بالصدفه من والدته وتود مفاجئته اما هو فقد اقتنع انها قد ملت من طلباته واصبحت تفضل ملابس النساء الكبار في العمر!!
............................
في الصباح
علي مائده الطعام
كارمه بلاشعور:انا رايحه انهارده اقضي اليوم مع اسيا عشان اطمن عليها وهاجي٦كده!!
مراد بضيق:انا باجي٥يبقي تيجي٥!!
كارمه بدلع:خلاص بقي يبيبي عشان خطري ساعه بس!!
ترك الطعام واقترب منها وهو يتحسس شفتيها:وايه المقابل؟
لتهرب الاخري بدلع:بس بقي!
ظلت طوال اليوم تحضر جميع انواع الطعام الذي يفضله
_____________________
وفي الخامسه دلفت للمرحاض وهي تأخذ حمام بالورود والعطور والروائح الذي يعشقها
ثم دلفت لترتدي" فستان باللون الأحمر وبدون أكمام"كب"من الفيزون الضيق وبفتحه طويله تصل لاسفل خصرها الايمن بقليل وعاري الظهر" وكعب عالي بارتفاع شاهق باللون الاسود اما شعرها فجمعته في جنب واحد بتكسيرات ووضعت القليل من مساحيق التجميل وكان أجملهم أحمر الشفاه باللون "الاحمر الفاقع" الذي يعشقه الاخر ووضعت عطرها الخيالي
____________________
دلفت للخارج في تمام الساعه السادسه الا خمسه عشر دقيقه لتتأكد ان كل شيء جاهز وأغلقت جميع الانوار!!
____________________
في السادسه الا عشره دقائق
دلف للداخل ليجد جميع الانوار مغلقه
مراد بضيق:ماشي يجزمه باتيلي عندها ا...
انارت الصاله بأنوار خافته رومانسيه وهي تقول بسعاده:surprise
تدلي فمه ببلاهه من مظرهها فكانت غايه في الروعه
ليقول بدهشه:نتي مين
احاطت خصره وهي تقول بحب حقيقي:انا كارمه اللي بنيتها بصبرك وحبك ليها كارمه اللي انت كنت لها وهتفضل الاب والاخ والصديق والسند والعيله مبخلتش عليا بحنانك في كل دقيقه,بعيدا عن ان مرضي نفسي بس انا متاكده ان لو حد غيرك مكنش هيستحمل،لو حد غيرك مكنتش هحبه ونا عايشه في وهم اسمه حب عمري
نظر لها بضيق:مش قولت مش عايز سيرته
كارمه وهي تتحسس وجهه:انا عرفت الحب اللي بجد بيك ومعاك وعرفت كل حاجه حلوه معاك وعرفت ان ربنا عوضني بيك عن كل الوحش اللي في حياتي انت اهم حد في حياتي انت وبس،انا بشكر ربنا عليك في كل لحظه وبدعي في كل صلاه يخليك ليا نت و يارب يقدرني واسعدك لاخر عمرنا،انا بحبك يا مراد!!
مراد بسعاده غامره:كارمه انتي بتتكلمي بجد!!
كارمه بصدق:جد الجد كمان
احتضنها بشده وهو يقول بتأثر:انتي جنتي يكارما جنتي!
كارما وهي تنظر للطعام:يلا ناكل بقي عشان جعانه ومكلتش م الصبح
مراد بضحك وهو يضع يده علي بطنها:واضح،ومتحاوليش تشفطيه!؟
كارما وهي تضع يديها في خصرها:قصدك اني بكرش
مراد بصوت خافت:بالظبط
كارما بحنق:بتقول ايييييي سمعني!!
مراد بضحك:بقولك يلا بينا عشان انا كمان جعان اوي ثم انحني وهو يقبلها بهيام قبلات رقيقه ومتقطعه لتقول بين القبله والاخري:طب الديك الرومي!،طب اللحمه طيب،حته كبده بس يابني؟
مراد بضحك وهو يبتعد عنها:خلاص وامري لله بس كده مفيش عيال جاين!!لتضحك بشده وهي تدفن يدها في شعره الناعم وتقبله بعمق بعد ان استمعت لنداء قلبها وغاصا في عالم اخر يذهب بعقلها في كل مره..
تابع من هنا: جميع فصول رواية تمرد صحفية بقلم دودو محمد
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا