مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة صابرينا؛ وسنقدم اليوم الفصل الثامن عشر من رواية غدر القاسم بقلم صابرينا هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والإنتقام والكراهية
رواية غدر القاسم بقلم صابرينا - الفصل الثامن عشر
إقرأ أيضا: قصص قبل النوم
رواية غدر القاسم بقلم صابرينا - الفصل الثامن عشر
ارتدت قميص نوم أحمر لا يخفي شيء عن جسدها ووضعت علي جسدها الروب الاحمر
واخذت تمشي علي بهدوء علي اطراف اقدامها
الا ان وصلت لغرفه قاااسم
وفتحت الغرفه
وخلعت الروب الخاص بها ليسقط علي الارض
وأخذت تسير بااتجاه الفراش
كان قااسم يغط في النوم
اقتربت ياسمين من قاسم وجلست بقربه علي الفراش ووضعت يدها علي وجهه
وتذكرت منذ سنه
جاء قاسم بصحبه ريهام لقضاء الاجازه عند شاهيين
كان يجلس في الحديقه
اتت اليه ياسمينا لتتحدث معه
ياسمينا:قااسم
قااسم:نعم ي ياسمينا
ياسمينا:انا بحبك
قااسم:وانا كمان بحبك انتي والقرده ريهام
ياسمينا:لا انا بحبك وعايزه اتجوزك
قاسم:ياسمينا انتي صغيره علي الكلام دا انتي طفله ومتعرفيش يعني ااي حب ومشاعر وبعدين انا وقت مااحب حااحب انسه كبيره مش واحده لسه بتعملها علي روحها
هربت منه ياسمينا تبكي وذهبت الي الداخل
استيقظت من ذكرياتها
حين دفع قااسم يدها عنه
واضاء الغرفه
انها يااسمين ترتدي قميص نوم مثير
انتفض قااسم كالاسد الغاضب ودفعها بعيدا عن الفراش ثم صفعها علي وجهها صفعه مدميه قد تركت اصابعه علاماتها علي وجهها
قاسم:انتي اي القرف الي عاملاه في نفسك دا وازاي تجي اوضتي في وقت ذا دا وبالقرف دا
ياسمينا كانت تضع يدها علي وجهها وتتالم من صفعته لها
عنفها قاااسم وتحدث بغضب
قااسم:انطقي ردي
ياسمينا ببكاء تحدثت
ياسمينا:الاجازه الي فاتت فاكر عملت فيااا ااي ولا افكرك
قاسم:انتي مجنونه ولا بتستهبلي
ياسمينا: وقتها قولتلك اني بحبك واني عايزاك
هنا تقدمت ياسمينا من قاسم ووضعت يداها علي صدره العاري
دفعها قااسم بعيدا عنه
قااسم:لا انتي مش في وعيك ولو اتكرر دا تاني انا حااقول لشاهين
ياسمينا:فيا ااي مش عاجبك هااا
انا مش طفله زي ماقولت عليا
انا ست زي ماانت عايز واذا كنت فاكر اني مش حااعرف اسعدك انت غلطان انا حااعرف اسعدك قووي كمان
كانت ياسمينا تتعري امامه حتي ظهر نهديها من القميص التي ترتديه وكانت ستتعري منه نهائيا امامه
لكن قاسم منعها من ذلك
ابعدت ياسمينا يد قاسم عنها وتحدثت
ياسمينا: شوف بعينك انا بقيت حلوه وعندي مفاتن زي ااي انثي حلوه
هنا ووضعت ياسمينا يدها علي صدرها واخذت تتحسه كانها تريه حجمه بالرغم من انها ظاهر من هذا القميص العاري تماما
كان قاسم ينظر لها ولكن قد اتت بذاكرته تلك الفتاه التي ضربت الشابين وقد عمل مقارنه بينهم هي تحافظ والاخري تبيع
اخرج من ذكرياته علي حديث ياسمينا وصوتها
ياسمينا :فيااا ااي
الاجازه الي فاتت قولتلي انتي عيله وسن مراهقه
بصلي انا كبرت قوووي وبقيت انسه جميله وحلوه بصلي
كان قاسم ينظر لها بشفقه وتحدث
قااسم:لما تجيلي بقميص نومك لحد عندي تعرضي نفسك ليا وقتها مش حااشوفك غير
بنت ليل
تعرفي بنات الليل بالرغم انهم رخاص الي انهم بيدوا قيمه وسعر ليهم
ومش انتي الي تبقي حرم القاسم انتي فاهمه
مش انتي
التقط قاااسم الروب الخاص بها من الارض والقاه علي وجهها وطردها خارج الغرفه
**********************
ااااليوم التالي
ذهبت سدره ونبيله لمقابله العميد
نبيله كانت خائفه لكن سدره شجعتها
سدره:لو سمحتي ممكن اقابل عميد الكليه
السكرتيره:عنده مؤتمر وحايجي بعد يومين
توترت نبيله كثيرا وترقرقت الدموع بااعينها
ذهبت سدره بصحبه نبيله الي حديقه الجامعه
نبيله ببكاء :حااعمل ااي ي سدره ااانا حاانفصل
سدره:ان شاء الله خير احنا نستني عميد الغفله والندامه لما بسلامته يجي من السفر
يحبوا يتكبروا علي خيبه ااي ولا مؤتمر ولا نيله اتلاقيه بيصيف في جمصه النتن
طوول ماانا معاكي متخافيش مش حاايحصلك حااجه تعالي نحضر محاضراتنا
نبيله:ومحاضره دوكتور شاهيين
سدره:يادي دكتور زفت الي انتي خايفه منه دا اي يعني بعبع
قولت متخافيش من حااجه
خلينا دلوقتي نحضر المحاضره بتاعتنا وربنا حايحلها من عنده
دخلت نبيله وسدره المحاضره
بعد ساعتين
خرجت نبيله ويبدو عليها مظاهر التعب
سدره:مالك
نبيله:تعبانه قوووي
سدره:اخدتي الدوا بتاعك
نبيله:نسيته في السكن
سدره:ازاي ي نبيله تنسيه خليكي هنا انا حااروح اجيبهولك واجيلك مش حااتاخر عليكي
نبيله:حااضر
ذهبت سدره لجلب دواء نبيله
وبقت نبيله تنظر سدره في حديقه الكليه
**********************
في منزل شااهين
استيقظ شاهين وارتدي ملابسه وكان يهبط من درجات السلم الا ان اوقفته الخادمه اولفت
الخادمه:جه لحضرتك طرد النهارده من الجامعه
اخذه شااهين منها وفتح الطرد
فوجد انه مطلوب امام مجلس تاديب الجامعه
كان قااسم يهبط درجات السلم وراي شااهين ويبدو عليه الغضب والضيق
قااسم:شااهين مالك
شاهين:اتحولت لمجلس تاديب الجامعه
قااسم:حاتعمل ااي
شااهين:المشكله مش فياا المشكله في نبيله اتحولت هيا كمان لمجلس التاديب
قااسم: ناوي علي ااي
شااهين:مش عاااارف مش عاارف
ترك شااهين قاااسم وذهب الي الجامعه
***********************
وصلت سدره السكن وذهبت الي الغرفه واحضرت دواء نبيله
دق دق دق دق
سدره:ميين
زينات :انا زينات ي ست الدكتوره
فتحت سدره الباب لزينات
سدره:ي نعم ي سلالم
زينات بشماته :اتفضلي ي دكتور الكليه بعتتالك الورقه دي
في حاجه لسمح الله
سدره:ميخصكيش شوفي خيبتك واتزحلقي احسنلك ي سلالم انا عفاريتي بتطنط ومش ناقصه حد
اغلقت سدره الباب بوجه زينات
وقرات الانذار
ادار الجامعه قد حولت نبيله الي مجلس التاديب
سدره:يادي النصايب السودا
اخذت سدره الدواء لتذهب الي نبيله
**************************
في الجامعه
ا
تي احدي الطلاب الي نبيله
وقفت نبيله متكئه علي الشجره مازالت تشعر بدوخه خفيفه
الطالب:انسه نبيله
نبيله :نعم
اخرج الطالب كتاب من حقيبته واعطاه لنبيله
الطالب:انا سيبته لحضرتك في المكتبه لكن حضرتك نسيتي تاخدي
اتفضلي
اخذت نبيله الكتاب منه وابتسمت له
نبيله:شكرااا
كان شااهين ينظر لهم بااعين حمرا
وهما يقفان عند الشجره كاعاشقان
ذهب لهم شاااهين بااعين حمرااا
وتحدث
شااهين :اظن ان دي حديقه الجامعه مش الحديقه العامه.
الطالب:انا كنت
لم يكمل حديثه بسبب صوت شااهين الجهوري
شااهين:روح محاضرتك ي دوكتور
ذهب الطالب من امامه الي محاضرته فهو مازال في السنه الاولي ولا يريد ان يبقي في تلك السنه لمدي الحياه
كانت نبيله ستتحدث ولكن سحبها شااهين من يدها
واخذت تترنح خلفه
الا ان وصل الي غرفه المكت الخاص به
شااهين بصوت عالي
شاهيين:انتي ازاي تقفي تتكلمي مع راجل غريب وهاتك ي ضحك
ازاي
نبيله وقد وصلت لاقصي درجات تعبها ووضعت يدها علي راسها وامسكتها بتعب تكاد ان تقع
نبيله:ابعد عني الله يخليك
شعر شااهين انها مريضه
شااهين:مااالك في ااي
واقترب منها
لكنها فقدت توازنها وسقطت بااحضانه
شاهيين :نبيله نبيله
ماالك
اخرج شاهين من قلقه صوت العميد
فلسوء الحظ قد الغي المؤتمر الخاص به
العميد:الله الله وكمان باب المكتب مفتوح مش هاممكم حد من الموجودين
كل مره اقفشكم في المكتب
انا الي كنت ناوي اسامحك بس لاء ابدا لايمكن اوافق علي المهذله دي
لم يعيره شااهين ااي اهتمام لحديثه بل كان ينظر لنبيله ليحلل اعراض مرضها ومما تعاني
العميد:وكمان مش مهتم بكلامي وانا بكلمك
طيب طردكم علي ايدي من الجامعه ياانا ي انتوا فيها
ذهب العميد من غرفه المكتب يتوعد لهم
ابتعدت نبيله عنه بصعوبه
وتحدثت
نبيله:ارتحت مبسوط ي دكتور برافو
بسببك فصلي من الكليه بقي اكييد
لم تتحمل نبيله من شده المرض
وسقطت علي ركبتيها
جثي شاهين علي الارض
واحتضن وجهها بيديه الاثنتين
شاهين:كل حاجه حاتتصلح صدقيني
كانت نبيله تنظر له وتبكي
مسح دموعها بشفتيه وخانته مشاعره للمره الثانيه امامها
وقبلها بشغف قبلها بحب شديد يبث بها الامان ولكن فجاه قسي بقبلته عليها حين تذكر هذا الشاب الذي كانت تبتسم له
فكانت نبيله تضربه علي صدره ليبتعد عنها
فصل شااهين قبلته وجبهته ملتصقه بجبهه نبيله
وانفهما تتلامسان
تحدث شااهين
شااهين:انتي ملكي انا وبس
ابتعدت عنه نبيله لتخرج نهائيا من الجامعه عائده الي السكن
اخذ شااهين يبتسم علي ماحدث الان
لقد قبلها للمره الثانيه
ولم يجد بااعينها الكره او النفور اذا هي تشعر بااعجاب نحوي كما اشعر
*********************
كانت نبيله تركض الا ان تقابلت خارج الجامعه مع سدره
سدره:نبيله مالك
نبيله:روحيني والنبي واخذت تبكي علي ماحدث معها
اخذت سدره نبيله الي السكن
قصت نبيله ماحدث معها وحديث العميد ولكن لم تخبرها ان شااهيين قبلها للمره الثانيه
اشتعلت سدره من الغيظ
واخذت انذار مجلس الجامعه وذهبت لشاااهين
********************
في مكتب شاااهين
دق دق دق دق
شاهين :ادخل
قاسم:ينفع ادخل
ابتسم شااهين لقاسم
شاهين:طبعا اتفضل
دخل قااسم الي مكتب وجلس علي الكرسي وكان سيتحدث لكن فجأه
اندفع باب المكتب بقوه وفتح علي مصرعيه
شااهين هب واقفا وتحدث بغضب :انتي ازاي تدخلي بالطريقه دي مكتبي
سدره:تصدق معرفش ملقتش مكتوب عليه اسم اي حماار
شااهين:انتي ازاي تتجاوزي حدود الادب معايا انا دكتورك في الجامعه
سدره:وانا الي كنت فكراك اباجوره بتنور
كان قااسم ينظر لتلك الفتاه انها هي نفسها التي كانت تضرب الشابين
ابتسم لها وللسانها السليط
شااهين بغضب :لااا انتي واحده مش محترمه
سدره:عشان بكلم واحد بأف زيك
ااي حاتبوسني انا كمان وتبعتلي انذار بالفصل من الجاامعه
شااهين:انتي بتخرفي تقولي ااي
سدره :اعملهم عليا ولبسني العمه لبس
بس انا دماغي كبيره ومتعرفش تضحك عليا بالكلمتين دوول
شااهين:لاا انتي واحده مش محترمه بالمره
سدره:وانت واحد زباله متستحقش لقب دكتور
قاال دكتور قااال داانت دكتور في الخيابه
انا اتعاملت مع اسوأ من عينتك وعرفتهم تمامهم
واذا كانت فاكر نبيله غلبانه وتقدر تضحك عليها
فاانا لاغلبانه ولا زفت
وحقي اختي حااعرف اجيبه كويس من بق الاسد
اذا كنت فاكرنا بناات ومكسورين الجناح لا ي حبيبي داا عند ام بودره
اتلاقيك ذبون عندها
انا حااعرف اجيب حق اختي بدراعي واذا كنت فاكر اختي لعبه تقدر تفصلها من الكليه لااا
دا بعيد عن شنبك
كان شااهين لا يصدق مايحدث
شااهين :افهميني
سدره:افهم انت اننا مش لعبه ومش عشان لوحدنا نقدر تاخد الي عايزه من اختي
شااهين:انا مش كدا ومش عاايز كدا
انا عاايز اتجوزها علي سنه الله ورسوله
سدره:تت اااي ي عووومر
يكش تتجنز ي بعيد
هو البعيد مراياتهم متكسره في البيت معندوش نظر
انت مش ملاحظ انك قد ابوها
شااهين:انا حبيتها
سدره:حبك عزرائيل ي بعيد ماتوعي ولا نعرفولك قبر
انا حااروح للعميد واقوله علي كل حاجه وانك اجبرتها في مكتبك وانك انتي الي تنفصل مش اختي
كانت سدره تذهب لتخرج من المكتب
لكن اوقفها صوت قااسم
قااسم:داا لو منفصلتيش انتي كمان معاهم
توقف سدره واستدارت الي قااسم
وقف قااسم وذهب اليها
وتحدث
قاسم:داخله بزعابيب امشير ي دكتوره من غير ماتفهمي ااي حاجه
سدره بااستهزاء :مين يشهد للعروسه
اعطي قااسم لسدره ورقتين
قااسم:نفس الانذار الي جه لاختك جه للدوك شاهيين يعني هما الاتنين في نفس المشكله
واذا كنتي فااكره العميد الي شافهم هنااا مع بعض الي هو اصلا بيكره شاهيبن حايساعدك تبقي غلطان دا اذا مافصلكيش معاهم كمان
ماهو مش حايضيع فرصه زي دي ويطرد شاهين من الكليه اكيد مش حايبرا اختك لو كانت بريئه
سدره:والعمل
قااسم:تقبلي عرض دوك شااهين انو يتجوز اختك
سدره:انت بتخرف بتقول ااي.
قااسم:ممكن الجوازه تكون لفتره معينه علي الاقل لمجلس التاديب بحيث انهم مينفصلوش من الكليه اذا كانت مراته محدش ليه الحق انو يتكلم
شااهين اعترض :انت بتقول اااي انا لايمكن العب بيها داا جواز مش لعبه
سدره:انت ليك عيين تتنيل ترفض اصلا
وجدت سدره جمجمه للزينه وامسكتها لتضرب شااهين
لكن قاسم منعها ووقف حائلا بينهم.
قااسم:ي بت اتهدي بقي
سدره:اه صحيح
من برا وجوا فرشتلك وانت ماايل ااي يعدلك
سيبني عليه
سيبني
ابعدها قاام بصعوبه وتخدث
قااسم:اهدي وبردو هو عنده حق دا جواز مش لعبه ومينفعش يتجوزها ويطلقعها بعد يومين الناس حاتتكلم عليكم وخصوصا انتوا بناات ومتنسيش السكن اكيد الجامعه حاتشك فينا بردو
سدره:انا حااسال نبيله الاول اذا رفضت يبقي مفيش زفت
قااسم:مش من مصلحتها انها ترفض متنسيش دا مستقبلها واذا انطردت من الكليه حايبقي في cv
بتاعها نقطه سودا وممكن متعرفش تدخل كليه بسبب النقطه دي
اعطي قااسم لسدره
الكارت الخاص به.
قاسم:ارجو ان الموافقه توصلنا عشان نقدر نتمم الجوازه قبل معاد مجلس التاديب
اخذت منه الكارت وذهبت الي السكن
***********************
في السكن
قصت لها سدره ماحدث بااكمله علي نبيله
سدره:هااا ي نبيله اي رائيك
انتي موافقه علي الجوازه دي
نبيله بقله حيله :موافقه
سدره:انتي بتحبيه
نبيله بتعلثم :لا اا. طبعا اي الي انتي بتقوليه داا لا لا
سدره:انا كنت عايزه الجوازه دي تبقي لفتره مؤقته بس شكلك حبيتيه
نبيله بخجل وهي تتذكر قبلاته وهمساتها لها
سدره:والله ي بت الهبله شكلك حبتيه
اما اروح اكلم الدوغف التاني اقوله انك موافقه
احتضنتها نبيله بحب
سدره :الحب وسنينه
مبروك ي قلبي
ذهبت سدره لتتحدث بهاتف السكن
وطلبت الرقم الخاص بالمكتب
فرد قااسم ع الهاتف
سدره:وافقت امته كتب الكتاب
قااسم :بكرا الساعه 7
سدره :تمام
اغلق قااسم الهاتف
وتحدث قاااسم
قاسم:وافقت
احتضن شااهيين قااسم بفرحه وتحدث
يااااه اخييرا
عاد شااهين وقااسم المنزل واخبروا ياسمينا بزواج ابيها غدازولم تمانع ياسمينا الزواج بل راته امر عاديا
واكتفت بتهنئه ابيها فقط
اااااااليوم اااالتاااالي
كانت سدره ونبيله تستعد
فلقد بعث شااهين فستان زفاف ابيض رقيق لنبيله واخر سواريه اسود لسدره
ارتدوا الفتيات ملابسهم وكانوا في غايه الجمال وبالاخص سدره
كانت نبيله تكاد تطير من الفرحه
سدره:مبروك ي حبيبتي
نبيله :الله يبارك فيكي عقبالك ي قلبي
سدره:لا ي ختي انا جيت عشان اتعلم الحب والغرام دا مش لوني
نبيله:ربنا حايبعتلك ابن الحلال الي يريح قلبك ي مصيبه
سدره:طب يالا ي ختي عشان عريس الغفله جه تحت
خرجت سدره ونبيله والفتيات هنئوا نبيله بزواجها
وذهبت الفتاتان الي اسفل
شاهين كانت نظراته علي نبيله منذ ان رائها
وكذلك قااسم لم تغيب نظراته عن سدره التي انزعجت منه
سدره:حاتطلع امته بقي ان شاء الله
قاسم:هي ااي دي
سدره:اكيد مش الصوره ي خفيف يالا عشان نكتب كتابهم
تحرك الجميع الي فيلا شاااهين وتم عقد قران نبيله وشاهيين وسط فرحه الحضور
هناك تعرفت سدره علي ريهااااااام
والي جمعتهم صداقه قووويه جدااا كانت السبب في دمار اخوهاااا
انتهي الحفل وصعد العروسان لاعلي
وتركتهم سدره لتعود للسكن
اصر قااسم ايصال سدره وكذلك ريهام
فرحبت سدره وذهبت معهم
كانت يااسمينا تشتعل غيظا من سدره ومن جمالها
عند العروساااان
اغلق باب الغرفه عليهم
ثم صرخت بقوه
وووووو......................
تابع من هنا : جميع فصول رواية احببتها في انتقامي بقلم عليا حمدى
تابع من هنا: جميع فصول رواية أرض زيكولا بقلم عمرو عبدالحميد
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا