-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية غدر القاسم بقلم صابرينا - الفصل الرابع والعشرون

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة صابرينا؛ وسنقدم اليوم الفصل الرابع والعشرون من رواية غدر القاسم بقلم صابرينا هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والإنتقام والكراهية

رواية غدر القاسم بقلم صابرينا - الفصل الرابع والعشرون

إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 
رواية غدر القاسم بقلم صابرينا

رواية غدر القاسم بقلم صابرينا - الفصل الرابع والعشرون

 قاسم:خلي بالك من نفسك ي ريهاام

ريهام:خلي بالك من نفسك ومن العلاج وابقي طمنيني

كانت ريهاام تبكي بحرقه قلب

قاسم:ي حبيبتي متعيطيش

ريهام:احنا هربنا منهم بالعافيه ي قااسم خايفه ليؤذوك زي ماعملوا في بابا الله يرحمه

بلاش تروح تتعالج هناك

هنا في علاج لكل حاجه بلاش تروح هناك ي قااسم والنبي خليك معايا انا محتجاك قوووي هنااا جانبي

والخلفه سدره بتحبك ي حبيبي والله مش حاتسيبك عشان

اسكت قاسم اخته بااحتضانها

قاسم:متقلقيش عليااا ي حبيبتي انا حااعرف اتصرف كويس هناك

وانا وانتي عارفين ان مصر مفيهاش علاج وان حالتي ميؤس منها انا مصدقت لقيت علاج للعقم

كانت ريهاام تبكي علي اخاها الوحيد

قاسم:يالا روحي انتي بقي عشان الحق طيارتي

اخذ قااسم حقائبه الي المطار وذهب الي طائرته

***************

عادت ريهام لمنزل شااهين تبكي علي اخاها

كانت سدره تنتظرها بالاسفل

ارتمت ريهام بااحضان سدره تبكي

ريهام:ساافر ي سدره وسابنا

ساافر

سدره تبث بها القوه

سدره:حايرجع ي حبيبتي قااسم لا يمكن يسيبنا او يتخلا عنا هو وعدني انو حايرجع

كانت ريهام تبكي وتئن الا ان نظرت لخاتم سدره

فتحدثت سدره بحزن

سدره:عطاهوني قااسم قبل مايسافر

اظهرت ريهام يدها ل سدره

فكانت ترتدي نفس الخاتم الذي ترتديه سدره

تحدثت ريهاام بقهر

ريهام:قاسم عملهولنا

كانت ياسمينا تشعر بالغضب والحقد والضغينه واقسمت علي تحطيم حياتهم جميعااا

ياسمنا:ماشي ي قااسم ارجع انت بس وانا حااحرق الاخضر واليابس

دخلت ياسمينا غرفتها تشعر بالذل والقهر يحرق قلبها

*****************

في غرفه شااهين ونبيله

ادخل شاهين نبيله الغرفه وساعدها في تبديل ثيابها الي اخري خفيفه مريحه

ووضعها بالفراش

كانت نبيله تتسطح علي الفراش وشاهين يلعب بخصلات شعرها

شااهين:كنت حااموت لو جرالك حاجه انتي والبيبي

قاطعته نبيله:بعد الشر عليك ي حبيبي

شاهين:انا اسف علي الي حصلك بسببي حاافضل اتاسف مليون مره والاسف مش كفايه للي عملته فيكي صدقيني شيطاني وقتها عماني ومكنتش في وعيي غيرتي سيطرت عليا وفكره انك تكوني لحد غيري قتلتني بالحيا

وضع شااهين يده علي رَحِم نبيله وتحدث

شااهين:في جواكي حته مني متتخيلش سعادتي ازاي

انا طاير من الفرحه بس

نبيله:بس ااي

شاهين:ي تري ابني حايحس بااي لما يلاقيني كبير قووي في سن جده اكيد حايحس بالنقص اني مش حااقدر العب معاه

خايف يستعر مني او

لم يكمل شاهين حديث بسبب نبيله

نبيله:انت اعظم اب انا شوفته

ابني حايكون اسعد طفل في العالم كله لانك ابوه

شاهين وقد ادمعت عيناه

شاهين:بس انا اسوء زوج في العالم

نبيله:ليه بتقول كدا

شااهين:وقت مالقيتك غرقانه في دمك اتخشبت في مكاني مبقتش عارف اتحرك من صدمتي للحظه افتكرت اني خسرتك للابد وكل الكتب والمراجع والدرسات الي عملتها اتمسحت من عقلي وتفكيري وانشلت حركتي

الدكتور بيكون تحت ضغط كبير وهو بين ايده حياه مريض لكن وقت مابيكون حد من عيلته دا الاصعب ووقتها مقدرتش اسيطر علي تركيزي واعصابي اتخشب جسمي كنت زي التايه الي في الكابوس وعايز يصحي منه

بحمد ربنا ان سدره جت في اللحظه دي والي كنت حااعيش عمري كله ندمان

نبيله:وما يصيبنا الا ماكتبه الله لنا

اقترب شااهين من زوجته الجميله يرتشف من شهد شفتيها ينوي اليوم الابحار في عالمهم الخاص لكن اوقفته كليماتها

نبيله:الدوكتور قال مينفعش

شااهين:يخربيت الدكتور وسنين الدكتور السوده والبيوت الي جمب بيوت الدوكتور

نبيله:عشان البيبي

شااهين وهو يتظاهر بالحذيث الي رحم نبيله

شااهين:يعني انت قاعد حاطط رجل علي رحل جوا وانا بتعذب برا

نبيله تبتسم لزوجها :معلش كلها 3شهور

شاااهين:نعم ي اختي كمااان

نبيله:الدكتور قال كدا

شااهين:طب ماانا دكتور كمان

ظل شاهين يقترب من نبيله

نبيله:شاهين اعقل حاتعمل ااي ي مجنون

تخلص شااهين من ثيابه واقترب منها

نبيله:شااهين بطل جنان انا تعبانه

اقترب منها شااهين يرتشف من شهد شفتيها

وفصل قبلته وتحدث

شااهين: حاتموتيني ناقص عمر

تركها شااهين ودخل الحمام كي يغتسل

بعد بضعه من الوقت خرج شااهين مرتديا بيجامه كحليه اللون

وجد شااهين نبيله نائمه بعمق

قبلها علي جبهتها وخرج من الغرفه وذهب لغرفه ابنته ياسمينا

دق دق دق دق

ياسمينا:ادخل

ادخل شاهيين راسه من الباب

شاهيين:فاضيه

ياسمينا:طبعا ي بابا اتفضل

دخل شااهين وجلس بالقرب من ابنته احتضن يديها بيديه واخبرها

شاهين:لما كنتي في كليتك نبيله تعبت واخدناها للدكتور وعرفنا انها حاامل

ياسمينا بفرحه :بجد

احتضنت اباها بشده وتحدثت

ياسمينا:الله حايكون عندي بنوته جميله كدا

شاهين:انتي فرحانه بحد

ياسمينا:طبعا ي بابا فرحانه قوووي كمان

شاهين :كنت فاكر اني قصرت معاكي او ظلمتك بجوازي

ياسمينا:بالعكس ي بابا انا فرحانه قووي انك مبسوط وكمان عشان حاتجبلي اخ او اخت يملوا حياتي

احتضن شااهيين ابنته فقد اكتملت فرحته الان

شااهين:اسيبك بقي تكملي مذاكره

خرج شااهين من الغرفه وترك ياسمينا تبتسم له بخبث

ياسمينا:خليك فرحان ي بابا وعلي قد مااقدر حاابينلك الفرحه دي اضعاف لان دا حايساعدني قدااام اني امتلك قااسم حبيبي

**************

ااااليوم التالي

****

استيقظت سدره وريهام مبكرا وذهبوا ليروا نبيله لكن شاهين اوقفهم

سدره:هي عامله ااي دلوقتي

شااهين:نايمه انا اخدتلها اجازه مرضيه مفتوحه

سدره:بس محاضراتها والسنه كدا حاتفوت عليها

شاهين:متقلقيش انا حااذاكرلها ودلوقتي يالا اوصلكم معايا

ريهام:اشي ي ابو جعفر

شاهين مسك ريهام من قفاها

شااهين:انتي تبعدي الفتره الي جايه دي خالص عن نبيله الفتره دي فتره وحم ومش ناقصه عاهات الله يخليكي او ياخدك عادي

ريهام:عاهات مين ي بابا داانا مزز الجامعه بيجروا وراياا زي الرز كدا ببقي عاوزه الي يكرشهم من حواليا.

بس هي النفس

شااهين:لا فاكرينك الدجال المسيح عايزين يخلصوا عليكي

ريهام:ماشي ماشي طب يالا وصلنا بقي عشان حانتاخر

اوصل شااهين سدره وريهام الكليه

************

الجامعه

///////////

ذهبت ريهام وسدره الي المحاضره وفي الطريق تحدثت ريهاام

ريهام:يارب اللطخ الي عندنا ما يطردني النهارده كمان ماهو بقي مش وراه حاجه غير انو يطردني من المحاضرات

ماهي جامعه ابوه وانا معرفش بقي

سدره:بس داانتي مصيبه وبعدين اخر مره طلعتي عينه وضحكتي عليه الدفعه كلها

ريهام:لا والله مش الفكره انا بحب اجر شكله بس

يكش يحس علي دم اهله ومايطردنيش تك البله في حلاوه وجماله امه ااي دا في رجاله حلوه كدااا يته القرف في حلاوه اهله

سدره:داا اعجاب بقي

ريهام:لا والله دا حب من اول عركه

سدره:طب يالا بدل مايقول اتاخرنا وننطرد

كانت ريهام وسدره يذهبون بااتجاه القاعه

ولا يروا هذا الذي يبتسم خلفهم

تحدث هااشم بخبث

هاشم:يعني معجبه بياا طب انا حااعرف ازاي احاسبك علي تمثيلك وغلطك فياااا

دخل هااشم المحاضره

هاشم:صباح الخيير

الجميع :صباح النور

بدا هاشم بشرح المحاضره واخذ يشرح بمهاره وسهوله اما ريهام فكانت تنظر له نظرات حالمه معحبه به

انتهي هااشم من شرح المحاضره وتحدث

هاشم:حاابب اتشارك معاكم سعادتي النهارده

تسال الشباب عن سبب فرحته فااجاب هااشم

هاشم:انا الحمد لله خطبت امبارح

وقع الخبر علي النهار كالصاعقه

وتحجرت الدموع بعينيها حينما سمعت الكل يباركون ويهنئون دوك هااشم

كان هاشم ينظر وغضب من نفسه لما فعله بها

هاشم:اي الي انا عملته دا بس من امته وانا بقيت بتصرف التصرفات دي وبعدين دي طالبه زيها زي اي حد انا ليه مشدود ليها كدا وعايز اعاندها بالشكل دا وبعدين انا ليه زعلانه عشان شايف دموعها طب انا ماليش دعوه بيها

انهي هااشم المحاضره وسمح للطلاب بالخروج

كان الطلاب يخرجوا من المحاضره وحزن حين راي ريهام تبعتد عنه

لم يستطع هااشم الصمود كان يريد ان يتحدث معها لذلك ذهب خلف ريهام وسدره لكنه وجد

شاااهين يقف مع الفتاتين

اكلت الغيره احشائه حين راي شاعين يضع كتفه علي كتف ريهااام

ذهب اليهم وهو في غايه عصبيته لكن

سبقه شاهين في الحديث

شاااهين:هاااشم ااي الفرصه السعيده دي

تعالي اما اعرفك

هاشم:تعرفني علي ميين

شااهين:بص ي سيدي دي دكتوره سدره طالبه معانا هنا وتبقي خطيبه ابن عمي قااسم

هاشم:اهلا وسهلا اظن انك في المقرر عندي

سدره:صح ي دوكتر

شااهين:ودي بقي واحده قرده مالهاش ااي لزمه كدااا تبقي ريهااام بنت عمي

فراشه في الكليه

يوووه قصدي دكتوره معانا هنا بردو

هاشم :اهلا وسهلا

ريهام :اهلا وسهلا

استاذن هاشم منهم وذهب الي مكتبه مرتاح القلب فهي قريبه شااهين

************************

كانت تسير بالقرب من ريهاام الا ان حسام نادي علي سدره

حسام:سدره

اتت له سدره وريهام سوياا

سدره:نعم ي دكتور

حسام:مقولتليش حاتشتغلي معايا في المستشفي

جاوبته ريهاام قائله

ريهام:ااكيد طبعا ي دكتور سدره قالتلي واحنا ان شاء الله حانشتغل مع حضرتك بس ممكن حضرتك تقولنا مواعيد الشغل ف المستشفي خصوصا اننا في كليه وكدا

شعر حسام بالغضب من ريهاام لكنه وافق لسبب واحد وهو ان سدره ستكون بالقرب منه

حساام:بكرا او ماتخلصوا كليه تعالوا حااسلمكم الطواريء تركهم حسام وذهب لمحاضرته

تفاحئت سدره من حسام حيث انه وافق علي قدوم ريهاام

سدره:ريهاام

ريهام:نعم

سدره:دوك حسام ممانعش من انك تيجي تتمرني معايا عنده مع انو مقالش اجيب حد يتمرن معايا

ريهام:ويهتم ليا ان حد يجي معاكي اذا حايقدر يشوفك ويستفرد بيكي

سدره:انتي بتقولي ااي

ريهام:حسام بيحبك ي سدره

سدره:انتي بتخرفي ولا ااي

ريهام:انا بقول الحقيقه حسام بيحبك حتي بعد ماعرف انك بتحبي قااسم ومخطوبه ليه عيونه فضحاه وعايز يقرب منك وخلاص تحت ااي خاجه حايعملها ومهما كانت الطريقه

سدره:وانتي عرفتي منين دا كله

ريهام:لما كنا مستنين قاسم يجبلي ادواتي وقتعا طلب مني اجيله المكتب عشان يكلمني فاكره

سدره:اه فاكره

ريهام:وقتها قالي انو بيحبك وعايز يتجوزك وعايزني ابلغك بدا وامهدله الطريق عشان يكلمك

ولما قولتله انك مخطوبه كان مصمم يكلمك بردو

سدره:وقاسم كان عارف دا كله

عشان كدا مكنش موافق اني اشتغل معاه

ريهام:ايوه

انا بقولك الكلام دا دلوقتي عشان تاخدي بالك وتحذري منه دا باين عليه راجل مش سهل

سدره:علي نفسه مش عليا متقلقيش عليا وبعدين احلا حاجه انك معايا

ريهاام:طبعا ي مرات اخويا قااعده علي نفسه لحد مااكتمه

لم يروا الاثنين ياسمينااا وهي تتجسس عليهم

فلقد سمعت كل شيء قالوه

ابتعدت ياسمينا عن الفتيات حتي لا يروها

ياسميناااا:بقي كدااا الدوكتور حسام عاشق سدره وولهان بيها كمان

طب دي حاجه كويس وحاتساعدني بعدين في الي حااعمله

يرجع قاااسم وانا اخد حقي تالت ومتلت

**************************

عادت سدره وريهام المنزل وذهبوا ليطمئنوا علي نبيله

جلسوا معها قليلا ثم ذهبوا لغرفتهم

رن رن رن رن رن رن

كان الهاتف يصدر صوتا

اسرعت ريهام بالتحدث بالهاتف

ريهام:الو

قاسم:وحشتيني ي قرده

ريهام:حبيبي وانت كمان واحشني قوووي قووووي انت وصلت امته وعامل اااي ي قلبي طمني عليك

قاسم:من كام ساعه انا الحمد لله ي حبيبتي متقلقيش عليا

ريهام:وحشتيني قوووي ي قااسم قوووي

سمعت سدره اسم قااسم فذهبت لريهام واخذت منها الهاتف

سدره:قاااسم

قااسم:قلب قاااسم وحشتيني قوووي

احمرت سدره من الخجل

قاسم:عامله ااي ي قلبي طمنيني عليكي

لم يسمع منها اي رد

قاسم:اديني ريهاام

اعطت سدره الهاتف لريهاام

قاسم:بقولك اااي ي زفتااا سبينا شوويه وطيري عاوزه اكلمها

ريهام:طب ما تكلمها هو انا منعاك

قاسم:يالا ي قرده من هناااا

اعطت ريهام الهاتف لسدره

ريهام:خودي قالي اديكي التليفون وامشي عشان حاتقولوا حجات +18

هي ااي دي. 😉

ضربتها سدره علي قفاها

ذهبت ريهام الي غرفتها تضحك

سدره:وحشتيني

قاسم:لسه فاكره

سدره:حاترجع امته ي قااسم انت واحشني قووي

قااسم:حااحاول انهي كل حاجه بسرعه طمنيني عامله ااي في دراستك

سدره:الحمد لله بس

قااسم:بس ااي

سدره:انت واحشني

ابتسم قااسم علي حديثها

قااسم:انااا بحبك انتي عارفه دا صح

سدره:عارفه

قااسم:ان شاء الله اول مااخلص شغلي ارجعلك علي طووول

دلوقتي انا لازم امشي بقي عشان ورايا شغل خلي بالك من نفسك ومن القرده الي معاكي وسلميلي علي الكل

اغلق قاسم الهاتف

وظلت سدره تحتضن الهاتف وهي تبكي بشده علي حبيبها

اتت ريهام لها

ريهام:حايرجع بالسلامه بااذن الله

*********************

في مستشفي لعلاج العقم باامريكا

اجري قااسم الكثير من الفحوصات الطبيه وذهب كي يتحدث مع الطبيب

في غرفه الطبيب

الطبيب:اهلا بك سيد قاسم

قاسم:اهلا بك سيدي.

الطبيب:انا اعتذر منك سيد قااسم ستضطر الانتطار هنا لحين تعافيك وبخاصه ان حالتك ستحتاج الوقت والصبر

قااسم:وكم هي المده سيدي

الطبيب:دعنا ندعوا ان لا تتعدي العشر سنوات فحالتك اشبه بالمعجزه تحتاج الكثير من الدعاء والصبر

قاسم:حسنا

***********************

بعد مرور خمسه اشهر

كانت نبيله بغرفتها تصرخ

اعاااااااا

اعااااااااا بولد بولد اعاااااااا

افاق شااهين من نومه

شااهين:مالك في ااي

نبيله:بولد الحقني

اعااااااااااااااااااااا

شاهين:ي حبيبتي استهدي بالله دا مغص مش اكتر حاتولدي ازاي بس انتي لسه في الخامس

نامي ي حبيبتي نامي الوقت متاخر

نبيله وهي تعض في اللحاف

نبيله:بقولك بولد الحقني بولد

شااهين وهو يتئاوب

شاهين:طب نامي وبكرا الصبح كلنا نروح المستشفي نولد سوا

نبيله وهي تضربه علي كتفه

نبيله:الحقني بولد

بعد خمس دقائق ذهب المغص وارتاحت نبيله

شااهين:قولتلك مغص ي حبيبتي بطلي اكل كتير بس وانتي تبقي فلل

نبيله:قصدك ااي يعني هااا قصدك اني بااكل كتييير

اخذت نبيله تبكي

نبيله:ماهو صحيح بقي شكلي وحش وطخينت ماالسبب انت

شااهين:انا هو انا جيت جمبك

كانت نبيله تبكي بشده

نبيله:ماهو ابنك مجوعني علي 24ساعه وانتي بتعايرني اني طخيته وبقيت وحشه ومش عاجبك شكلي

شاهين :انا قولت كدااا ينقطع لساني داانتي احلا واحده موجوده في حياتي

نبيله:نعم نعم ي ادلعدي احلا واحده موجوده في حياتك يعني في حد غيري في خياتك انت بتخوني ي شاااهين بتخوني يعني عشان طخنت شويه تخوني

شااهين:انا تعبانه وعندي محاضرات الصبح وهي اصلا مش ناقصه هرموناتك طوول الحمل دي

وانتي اصلا شكلك طمعانه في السرير خوديه

ترك شااهين الغرفه وذهب لينام بغرفه الضيوف

نبيله:احسن احسن

عشان انفرد لوحدي بالسرير بقي

وذهبت نبيله للكومود بجانب الفراش واخرحت منه علبه النوتيلا التي لا تستغني غنها مطلقااا

نبيله:وادي قعده

***************************

كان روتين سدره وريهام يقتصر علي الكليه والعمل بالمستشفي ومكالمه قاااسم يوميااا للاطمئنان عليه

اما ياسمينا كانت من حين لاخر تساعد نبيله وتطمئن عليها

شاهين كان يعمل بجد في الجامعه وياتي ليذاكر لزوجته

حسام كان يحاول التقرب من سدره ومعرفه الكثير عنها ولكن ريهام كانت دائما عائق له

هاشم كان يتشاجر كثيرا مع ربهاام بمحاضراته

واعطي لريهام في السنه الاولي رقم قياسي حيث طردها من محاضراته 5مرات

قاسم كان يتعالج بالمستشفي ولكن الحاله ميؤس منها ولم يفيده العلاج بشيء وقرر استثمار امواله في الخارج وفتح شركه خاصه بيه في الخارج ليعمل بها بجانب علاجه

*****بعد اربعه اشهر *******

كانت الفتيات بالجامعه يؤدوا امتحانهم

انهوا الفتيات امتحانات هذا العام

وخرجوا من قاعه الامتحانات

سدره:عملتي ااي ي ريهاام

ريهام:عكيت ف الامتحان

سدره:هو انا مش مرجعالك الماده دي كذا مره

ريهام:ماهو انا مطروده منها 5مراات حااحل فيهاا ازاي

الهي الكنتروا يولع وانت بتصحح فيه ي بعيد

ولا لاء يولع وانت برا عشان متتاذيش

سدره:ااي الحنيه دي كلها

ريهام:اومال فين البطيخه بتاعتنا

سدره:راحت عند شااهين في المكتب

ريهام:طاب تعالي نستناهم برااا بقي

******************

في مكتب شاهين

دخلت نبيله المكتب بخطوات بطيئه للغايه

شاهين:عملتي ااي ي حبيبتي

نبيله:الحمد لله كانت نبيله تتحدث الا انها صرخت بصوت عاالي

اعاااااااا الحقني بولد

شااهين :بتولدي بحد ولا مغص

نبيله:بوووووولد الحقني اعااااااااا.

كان شاهيين سيحملها لكن لم تستطع نبيله واخذت تصرخ بصوت عالي

انزعج العميد من هذا الصوت وخرج من مكتبه لرؤيه ما يحدث

وجد نبيله تصرخ وشااهين يحاول اختضانها

العميد:دي قله ادب وسفاله روحوا اعملوا السفاله دي في بيتكم

شااهين:هاتلي دوك ايناس بسرعه مراتي بتولد

العميد :في المكتب!!!!!!!!!

شااهين:بسسسسرعه

بعد بضعه من الوقت

اتت سدره وريهااام حين علموا بولاده نبيله

دخلت ايناس الغرفه ودخلت الفتيات معها لتساعدها

كانت نبيله تصرخ بشده وتبكي

الا ان وضعت طفلها الاول

اخذته سدره تنظر له ولجمال عينيه

كانت عينه بنيه حااد كالصقر

ريهااام:الله جابت ااي ي سدره

ابتسمت سدره لها بفخر وتحدثت

سدره:جابت صقر

نظرت لها نبيله بحب وهي تاخذ ابنها بااحضانها

فخالته الان قد اطلقت عليه اسم صقر

اشتمت نبيله عبير صغيرها ووضعته علي قلبها ليهدا صوت صرخه

فالاطفال حديثي الولاده يتعرفون علي دقات قلب والدتهم قبل ااي شيء

هم كانوا برحمها وكانت دقات قلبها كالموسيقي التي تعطي لهم السعاده

كان شااهين بالخارج متوتر لكن توتره زال حين سمع صراخ ابنه الصغير

خرجت الطبيبه ايناس وتحدثت

ايناس:مبروك ي دكتور شااهين ولد زي القمر

شكر شااهين الطبيبه كثيرا

عانقه العميد بفرح

وتحدث

العميد:مبروك ي دكتور شااهين يتربي في عزك

شااهين:انا اسف اني اتعصبت عليك

العميد:لا ولا يهمك انا اصلا حاانقل مكتبي من هناااا عشان تبقي براحتك غمز له العميد بنهايه كلامه 😉

اسيبك دلوقتي تطمن علي مراتك وابنك وبلغ تهانيا للمدام

دخل شااهين الغرفه ووجد نبيله علي الاريكه والطفل بااحضانها

احتضنها شااهين بحب وتحدث

شااهين:حمدلله علي سلامتك

نبيله:الله يسلمك

شوفت البيبي صغنن ازاي

سقطت دموع شااهين لرؤيه ابنه

حمله شاهين بين ذراعيه بفرحه وتحدث

شااهين:حانسميه ااي

نبيله:حااسميه صقر.

صقر شااهين

سعد شااهين بهذا الاسم فهو اسم فريد من نوعه يليق باابنه الصغيير

اخذ شااهين نبيله وابنه الصغير وعادوا

حمدت نبيله ربها باان اليوم كان اخر يوم باامتحانتها لانها متعبه كثيرا وغير قادره علي الحراك

**********************

ماتزال السنوات تمر دون فائده

اصبح قااسم فاقدا للامل فحالته تصبح اسوء دون جديد

بعد 7سنوااات

********

تخرجت سدره من الكليه هي ونبيله وريهاام وياسمينا

سدره تخصصت بالجراحه العامه

اما ريهاام تخصصت بالطب النفسي

ياسمينا تخصصت بقسم الباطنه

ااااليوم عيد الميلاد السااابع لصقر.

وماتزال العائله سعيده لكن سعادتها غير مكتمله قااسم لم يعود حتي الان

***************

في منزل شااهيين

كانت نبيله تركض خلف ابنها

نبيله:ب واد تعالا هنااا ي واد

صقر كان يركض في كافه ارجاء المنزل ويتحدث

صقر:مس جاي ي ماما مس جااي

نبيله:طب تعالا بس اسمع كلامي

صقر:لا مس جاي عشان انتي مش بتحبني مس جاااي

نبيله:ي ابني ي حبيبي بتقول كدا لي بس

صقر:عسان انتي بتوبسي بابا ومس بتوبسيني زييه سوفتكم علي فكره

شهقت نبيله من ابنهااا

وصرخت بصوت عالي

نبيله:شاااهيين

خرج شااهين من مكتبه علي صوت زوجته العالي

شااهين:ااي في اااي ي نبيله

نبيله:شووف ابنك بيقول اااي الله يكسفك كسفتني قدام الواد

شااهين:لي في اااي

نبيله:ابنك عايز يبوسني

شااهين:مايبوسك فيها اااي

خرج صقر من اسفل الطاوله

صقر:هيه هيه هيه هيه ساطر ي بابا انت سااطر

شاهين:اسمها شااطر ي الدغ حاافضل اعلمك لامته

نبيله بتهكم :البيه عايز يبوسني زي مابتبوسني

شاهين بصوت عاالي :نعم ي شبر واقطع

شال شااهين صقر من قفاه

شااهين:انت بتقول ااي ي واد

زم صقر شفتيه معا

صقر:كلام عمتو ريهااام ثح انت اناني ي بابا

بتوبس ماما ومس بتردي تخلي ماما تبوسني زيك

حمل شاهيين صقر من قفاه وذهب به بغرفه ريهاام

شااهين:ريهاااااام

ريهام:نعم

شااهين:خودي البلوه دي عندك ابني الوحيد فسدتي اخلاقه

ريهااام:وانا مالي ي خويا هو سالني ليه ماما مش بتبوسني زي بابا قولتله روح اسالها

شااهين:لولا انك بنت عمي وهو ابني كنتي رميتك انتي وابن الكلب دا مش الشباك

ذم صقر شفتيه

صقر:سوفي ي عمتو حايرمينا من الشباك ويبوس ماما براحته مس عارف ليه بابا مس بيحبني

ومس عايزني اكل سوكلاته من بوق ماما زيه

شااهين كان بيجري ورا صقر وريهام في البيت كله

وريهام تصوت وصقر يصرخ بصوت عالي علي نبيله

صقر:الحقينا ي ماما

الخقينا

اجري بسرعه ي عمتو حايمسكنا

ريهام تصرخ :ي لهويييي الحقونا

هبطت ريهام لاسفل واستخبات اسفل طاوله السفره هي وصقر

اسفل الطاوله

صقر:سوفتي المساكل بتاعتك الي خطيتيني فيها دلوقتي ي قرده

ريهاام:ولد ااي قرده دي

صقر:انا مالي ي ختي بابا دايما يقول عليكي كدا قدام ماما

ريهام:طيب ي شااهين

طيب

ريهاام:عايز تدوق شيكولاته من بوق ماما زي بابا

صقر:اه انا بخب السكولاته

ريهام:طب اسمع كلامي وروح اسال بابا

قوله

انتوا جبتوني ازاي

لو مجاوبوش علي سؤالك ماما تبوسك زي بابا

صقر:ثح والله فكره

خرج صقر من اسفل الطاوله ووجد شاهين امامه هو ونبيله

امسكه شااعين من ملابسه ووضعه علي الطاوله

صقر:بابا لو سمحمت سيبني عايز اسالك سؤالك

نبيله:سيب الولد ي شااهين كفايه تعبتوه من الجري

شااهين:لا والله حابه يبوسك زيي

نبيله:لا بس فهمه واحده واحده

ساب شااهين صقر

صقر:سكرا ي ماما

انا عايز اسال بابا سؤال لو طلع ساطر وجاوب انا مش حاابوس ماما

لو مس عرف حاجه ماما تبوسني زي ما بتوبسك ي بابا موافق

صعدت ريهاام من اسفل الطاوله وتحدثت

ريهام:اهو دا عين العقل

شااهين:انتي تسكتي خالص

ريهام:اهو سكت ماانا الحيطه المايله هنا ف البيت

صقر:لو سمحت ي بابا مس تشتم عمتو

شاهين:لا والله

صقر:خلاص بقي اسال السؤال

هو حضرتك جبتني ازاي ؟

شاهين:نعم !!!!

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الرابع والعشرون من رواية غدر القاسم بقلم صابرينا
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة