-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية وخضعت للحب بقلم أروى الشرقاوي - الفصل الثالث عشر

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة أروى الشرقاوي؛ وسنقدم لها اليوم الفصل الثالث عشر من رواية وخضعت للحب بقلم أروى الشرقاوي هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والتمرد والكبرياء.

رواية وخضعت للحب بقلم أروى الشرقاوي - الفصل الثالث عشر

إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 

رواية وخضعت للحب بقلم أروى الشرقاوي

رواية وخضعت للحب بقلم أروى الشرقاوي - الفصل الثالث عشر

 كانو يجلسون عائله متماسكه حول مائدة الطعام لايكنون فى داخلهم لبعض ألا الحب وهناك من ينظر لحبيبته ويتمنى ان يصيرو كيان واحد ولكن ميرال حكمت بأن الزواج بعد شهر

كان ينظر لهم بفرح وبعلم أن ميرال لن تسمح بتفكك هذه العائله مهما حدث فقوتهم فى وحدتهم لاطلما حلم بأن يرجع أخوه وزوجته وان يعيشو معا عائله واحده

ولكن ليس كل مايتمناه الفرد يلقاه


كانت تنظر لهم جميعا وتدعى ربها ان تستطيع حمايتهم من المخاطر والوقوف امام من يريد تدمير عائلتها وتفكر فى حالها هل تستطيع العيش مثل أى فتاه هل ستخضع يوما للحب أم لقوتها وسيطرتها رأى أخر

كانت تنظر أليهم وتتمنى ان تصير مثلهم ويعود اليها حبها هل ستعيش معه ام لوجوده هناك وجد فتاه وملئت له حياته

كل شخص كان يفكر فى حياته

شادى :بابا انا عايز اكتب كتابى دلوقتى والفرح فى ميعاده

كامل :نشوف رأى بيسان الاول

ميرال بضحك :وهى بعد حركة الكرسى بتاعت إمبارح دى هتعترض

بيسان بهمس لمعاذ :أنا شكلى بقا نيله ياجدع

معاذ بضحك:ههههههههه أنا مش عايز أقولك كده

كامل :خلاص كتب كتاب شادى وبيسان ومعاذ وأميره انهارده

رفيف :لولولولى كتبو كتابك يانقاوة عينى

العيله بضحك :مجانين

نزلت فى هذا الوقت مليكه

تفاجأ الجميع بوحودها

كامل بصدمه وفرحه :مليكه بنتى وقام بإحتضانها واكمل حديثه :حبيبتى الحمدالله على سلامتك

مليكه بمرح :هو إنتا مبتكبرش ابدأ هتفضل صغير كده علطول

شادى :ملوكه رجعت ياناس

مليكه :بس ياله مش عايزه كلام

بيسان :أحبك ياحمش أنتا هحتاجك قدام كتير

شادى :بتقول حاجه يابيسو

بيسان بنفى :انا ولا نطقت دى تهيؤات

رفيف :مليكه رجعت ياناس ياخلق ياهو لم مليكه وصلت خربت ولعت

ميرال :رفيف اخرصى خالص

رفيف بحزن مصطنع :كل ماأتكلم تقولولى إخرصى خرصنا خلاص أتكلمى ياست الناس كلها

مليكه :وحشتينى يابت يارفيف بس من أمته وأنتى بتتكلمى كده

بيسان :دى بركات اسماء مرات مازن اخوكى خلت رفيف إنحرفت زى مانتى شايفه

مليكه :اه ميرال حكتلى عنها وحشتونى كلكم وبصراحه نفسى اتعرف عليها هى وخطيبة معاذ

معاذ بنفى وزعيق وشكل مضحك :بلاش لأ إحنا مش حمل واحده كمان دول مجانين

رفيف :دى خطيبتك حبيبتشى حبيبتشى خمسه حبيبتى وهقولها فى الجامعه إبن ناس وتستاهل كل خير

معاذ :رفيف ياقمر لو ده حصل الشجره مستنياكى

رفيف :انا بقول اروح الجامعه ببقيت كرامتى علشان كده أتبعترت خالص سلام ياحبيبى

وفرت من أمامهم

ميرال :أنا رايحه الشركه الدكتوره روان هتجيلك وغسق فى الحضانه والداده معاها

وفى حرس على الفيلا ماشى يعنى حاولى متخافيش

مليكه ببعض الخوف :حاضر

وتركوها ورحلو

ظلت مليكه خائفه فى القصر بعد رحيلهم

......... ......... .......... .....

عند مازن وأسماء كانت تقوم بتجهيز الشنط ونزل مازن لينهى حجز الفندق للذهاب ألى لندن

أسماء لنفسها :أحلى شهر عسل أحيييه من باريس للندن ايوا بقا هلف العالم ياناس

مازن وهو يدخل للغرفه :أنا لما قولت مجنونه قالو إطلع من البلد

أسماء وهى تتجه أليه وقامت بمسك ياقه قميصه وتحدثة بدلع :مجنونه بحبك ياميزو

مازن بحب :قلب ميزو من جوه ياناس والله إنتى بتحلو كل شويه

أسماء بدلع ؛ميزو حبيبى ممكن اطلب منك طلب

مازن بفرح :أطلب ياجميل

اسماء بحب ودلع :تجهز معايا الشنط ياحبيبى

مازن بإستنكار:نعم أجهز الشنط وانا فكرت بقيتى رومانسيه وهتطلبى حاجه تانيه

أسماء:اطلب إيه إيدك معايا ياخويا نجهز الشنط هو انا زنوبه الجاريه إلى جايبها من البلد ياله ياخويا

مازن بتأفف :لا كده كتير والله دحنا فى شهر العسل

اسماء بحزن :مازن هو إنتا زهقت مينى

مازن وهو يمسك يديها :أنا عمرى مازهق منك ياأسماء بس انا بحبك ونفسى نعيش كل حاجه مع بعض بس إنتى دايما بتفصلينى هو إنتى مش بتحبينى يااسماء

أسماء :بحبك طبعا

مازن :طب ليه بتتعاملى معايا كده

أسماء :كده إلى هو إزاى

مازن :بتتعاملى معايا من غير رومانسيه بحس بتتكلمى مع واحده صحبتك انا جوزك متتكسفيش مينى ياسوسو دنا ميزو هارت الهارت

اسماء :هارتى من جوه ياناس بطل بقا وقوم جهز الشنط معايا ياله ياخويا

مازن بزهق :تعالى معايا نودع الفندق والاوضه دى تعالى بس

وذهب بيها إلى عالمهم الخاص

.......... .. .......... .........

كانت تنتظر تاكسى ذاهبه ألى قصر الجمال وتوقفت عندما قام عمار بالأتصال بها

روان :مين

شعر بشى غريب لسماع صوتها :عمار الجيار

خفق قلبها لسماع صوته:أزيك ياأستاذ عمار

عمار :الحمدلله العربيه أتصلحت المكانيكى

يوديها فين

روان بإمتنان :شكرا لحضرتك طب ممكن تقولى عنوان الميكانيكى فين وأنا أروح أجيبها لان انا اتمرمط الفتره ديه من ركوب التاكسى

عمار بنفى :حضرتك قولى العنوان وهو يوديها ولو محتاجه تروحى مشوار دلوقتى أجى اوصلك

روان بنفى :لا هعطل حضرتك أنا هتصرف

عمار :لا مفيش عطله إنتى فين

روان :فى شارع ****

عمار :دقايق واكون عندك

........... ........... .......

كانت تجلس فى مكتبها تفكر ماذا ستفعل ماذا ستواجه كل هذا وتفكر فى ادهم لماذا لم تأخر إلى هذا الوقت ماذا حدث وتعجبت من تفكيرها فيه أصبحت تفكر فيه بشده

نعم هى تحبه ولكن هذا ليس وقت الحب فهناك من هو اهم

قاطع تفكيرها دخول أدهم فقد امرتها ميرال بأن ادهم يدخل وقت وصولوه

ادهم :يارب تكونى بتفكرى فيا

ميرال :مبتزهقش

ادهم :إنتى تستاهلى إنى متنازلش عنك

ميرال بتساؤل :ليه ياأدهم

أدهم بحب :لما تفضلى عمرك كله تدورى على حاجه وفجأه تلاقيها ممكن تسبيها بسهوله ولاتحربى علشانها

ميرال بشرود:للدرجه دى

أدهم :واكتر من كده ياميرال ومس هيأس لو فضلت عمرى كله أستنى

ميرال :هتتعب

ادهم :ألى يحب لازم يتعب

ميرال :المفروض عندنا شغل ياله نكمله

ادهم :غيرى الكلام وفى وقت هتعترفى بالحب ياميرال

ميرال:أبعد عنى ياادهم إلى بيقرب مينى بيتإذى انا معرفش مين ألى بيعمل كده بس فى شخص عايزنى أختفى من الوجود إبعد عنى

ادهم بخوف :انا عمرى ماهسمح لحد يإذيكى ياميرال وانا اقدر احميكى

ميرال:وأنا لازم أحمى عيلتى ياأدهم

أدهم:إعترفى بالحب ياميرال وانا اقدر اقف جمبك

ميرال :صدقنى ياادهم مش هينفع أخلص من مشاكلى ووقتها أقدر أرد عليك

ادهم :أعتبر إنك قبلتى حبى

ميرال :أدهم عندنا شغل ياله نخلصه

أدهم :طب ياله بينا نشوف الأرض

ميرال :وهو كذالك

وبالفعل نزلت ميرال وادهم الذى فرح بشده لظهور شعاع امل لحبه الذى كان ميؤس منه وتأكد ان ميرال تحبه ولكنها تريد الأنتهاء من مشاكلها اولا

أدهم :ماتخليكى جدعه وتاخدنى معاكى فى العربيه بتاعتك

ميرال :وده أسمه أيه

ادهم :بوفر فى البنزين

ميرال بضحك :ياله إركب ووفر براحتك

قادت ميرال السياره وهى فى طريقها كانت تسير وراءها سياره

ميرال بغموض :العربيه السودا إلى ورانا دى ماشيه ورانا من وقت ماطلعنا

أدهم:أنا لحظت كده وقولت يمكن حاجه عاديه

ميرال :لا مش حاجه عاديه اصل انا متعوده على كده

أدهم بتعجب :متعوده

ميرال :كل يوم ناس تمشى ورايا وأضربهم ومبيزهقوش بس النهارده ماليش مزاج أضرب هتوه منهم وخلاص

ادهم بتعجب وصدمه :وبتضربيهم كلهم

ميرال :اكيد بس النهارده مش فاضيه

قامت ميرال بالدخول فى بعض الشوارع وتنقلت من شارع لأخر وإستطاعت الهروب منهم ووصلت الى المكان الذى تقصده هى وأدهم

دون أن تتحدث مع أدهم اخرجت هاتفها

وقامت بلأتصال باحدهم

ميرال:والله عيب عليك كل شويه تبعت رجاله ورق ويرجعو من غيرى مش ميرال الجمال إلى تقع كده

ضاحى :هتقعى قريب

ميرال بضحكة أستفزاز :والله أنتا بتضيع وقتك ووقتى على الفاضى اه وبخصوص البنت إلى كنت باعتها تبوظ الحفله وتفضحنى البنت عندى إنتا عارف مشكلتك ايه إنى دايما سبقاك بكتير ومش ميرال إلى تقع بحاجات زى ديه

ضاحى :هتقعى يابنت الجمال فى يوم من الأيام متستعجليش

ميرال :صدق مستعجله عايزه أشوف هتعمل ايه تانى

واغلقت فى وجهه الهاتفى

أدهم بتسأول :مين ده

ميرال بشرود:واحد بيكرهنى وبيحاول يدمرنى انا وعيلتى

أدهم:ومتعرفيش مين

ميرال :لا معرفش مين ولا أعرف انا أذيته فى ايه ياله نشوف شغلنا

............ .. ............ .....

وصل عمار الى المكان الذى توجد فيه روان

فتح عمار باب السياره ونزل منها

عمار :إتأخرت عليكى

روان بنفى :لا متأخرتش ولاحاجه لسه شويه على ميعادى

عمار:طب انا مشربتش قهوتى تعالى نقعد فى أى مطعم نشرب اى حاجه

روان :ياله بينا

وبالفعل ذهبو سويا إلى اقرب مطعم أتى أليهم الجرسون

عمار :تشربى أيه

روان بعفويه :عصير فرواله بالموز باللبن

شرد عمار قليلا فى حبيبته المتوفيه

فلاش باك

كانو يجلسون أحدى المطاعم

عمار :انا عايز قهوه وأنتى

ساندى بزعل :لا انا كده ازعل نسيت العصير بتاعى فرواله وموز باللبن

عمار بضحك :مش عارف عشقك إيه فى العصير ده

ساندى :بحبه بعشق الفرواله مع الموز مع اللبن

عمار بزعل:بتحبيه وبتعشقيه امال انا بعمل ايه ياهانم

ساندى وهى بتخبط على جبهتها :أوبس بحبكم زى بعض

عمار :بتحبى العصير قدى

ساندى بضحك احمد ربنا ياجدع

باك

اخرجته من شروده روان:عمار عمار عمار

عمار أفاق من شروده :أسف جداا سرحت شويه فين الجرسون انا مطلبتش قهوتى

روان بتلقائيه :مشى وطلبتك قهوه مظبوطه

عمار بتعجب :وعرفتى منين أنى بحب القهوه مظبوطه

روان بتلبك :هو انا مقولتلكش إنى دكتور نفسانيه وعرفت كده من تحليل شخصيتك

عمار :دكتوره نفسيه

روان :اه

عمار :طب وشغلك إيه مع ميرال الجمال

روان:دى اسرار شغل ياله أشرب القهوه جات اهيه أنا عندى شغل مش فاضيه

وبالفعل قامو بتناول الاشياء وبعد قليل رحلو قام عمار بتوصيلها ألى فيلا الجمال

عمار :هتخلصى إمته أجى اخدك

روان بضحك :لا أنا هتصرف اقولك خلى المكانيكى يجيبلى العربيه هنا

عمار:قشطه

روان بتلقائيه :بالعسل

عمار بحيره :إنتى متأكده إننا منعرفش بعض قبل كده

روان بتلبك :لا طبعا

رحل وتركها وهو غارق فى تفكيره فكلمات روان وصوتها يذكره بيها

كانت تتابعهم من فوق وتعجبت من وجودهم سويا

دخلت القصر وذهبت مباشره ألى غرفت مليكه سمحت لها مليكه بالدخول

روان:مليكه ملوكه اخبارك أيه

مليكه :كنتى بتعملى أيه مع عمار الجيار

روان :معرفهوش بس خبط عربيتى من كام يوم كده وانهارده اتصل بيا قالى أنها أتصلحت وأصر يوصلنى

مليكه :وأنتى وافقتى ليه

روان بضحك تحاول إخفاذ الأمر:توصيله ببلاش حد لقى يعنى يالوكه

مليكه :عمار كويس ياريت ترجعى ليه تانى

روان بتلبك وصدمه :أيه ارجع انا معرفهوش اصلا

مليكه :ساندى دحنا كنا أصحاب عيب عليكى محدش يعرفك قدى عمار لسه بيحبك

روان بدموع :معدش ينفع يالوكه

مليكه :لا ينفع ياساندى

روان :مينفعش بس عرفتينى إزاى

مليكه :أنتى صحبتى ياساندى ناسيه ومحدش يعرف حياتى غيرك وعمار عرفك فى القصر عندنا

روان :لازم ابعد الفتره دى يامليكه

مليكه :أن انهارده الدكتوره بتاعتك ياله إحكيلى ألى حصل بالتفصيل انا فرحانه إنك عايشه

جلست روان وقصت على مليكه كل ماحدث وتعجبت مليكه من تحمل روان كل هذه الأشياء وحزنت على مامرت بيه هى وصديقتها هذه هى الحياه لايمكن تغيرها

روان ببكاء :شوفتى انا أتبهدلت اووى يامليكه

مليكه :ياه كلنا اتبهدلنا ياروان بس لازم نقف على رجلنا من جديد

روان :حصلك كده إمته وليه عمل فيكى كده

مليكه بحزن :انا بكرهه ياروان ونفسى اشوفوه تانى هموته لو شوفته بس معرفش هو مين واحد شوفته حبيبته وبعدها بسنتين ألاقيه مغتصبنى شوفتى المهزله

روان :الكلب دمرك بس غسق بنتك جميله عسوله حبيتها قوى

مليكه :غسق دى مشكله

وظلو كهذا لفتره يتحدثون سويا

...... ...... ...........

وصل مازن وأسماء لندن وجدو سياره فى أنتظارهم وذهبو إلى شركه الجمال فى لندن فورا

نزلت من السياره وإنبهرت بالشركه وتصميمها فهى تفوق شركة مصر جمالا

اسماء :ايوا بقا انا هشتغل معاك فى الشركه دى

مازن :جنان مش عايز هو إنتى فاضيه

اسماء :جحا اول بلحم طوروه

مازن :نعم أيه طوروه ديه

أسماء :ياعمنا انا طوروه إرتحت تعالى نشوف الشركه من جوه تعالى دخل مازن ومعه اسماء الشركه وذهبو إلى مكتب أدم

ادم:مازن ولد العم بالحضن وحشتنى ياراجل

مازن :ماتنشف ياواد الناس تقول عننا كلام بطال

ادم :صدق صح متقولش القمر ده تبقى مراتك

قام مازن بلكمه فى بطنه بكوعه :ياحزنك ياادم يعنى الواحد ميعرفش يعبر عن إعجابه

اسماء:بعبر ياخويا براحتك

ادم:يكرمك ربنا ياختى

مازن :ماتخف ياخويا شويه ولا ارجع فى كلامى ومفيش نزول مصر ولاحاجه

ادم :لا انا قتيل النزول ياله اتعلم الشغل بقا

مازن :إنتا اهبل يالا انا لسه فى شهر العسل

أدم :والله مايحصل طلاما وصلت لازم تشتغل انا قررت هنزل مصر بعد أسبوع

مازن :طب ياله يااسماء نشوف مصالحنا والواد ده يكمل فى المنفى هنا ياميرال تروقه

اسماء :لا ياعم صعب عليا سافر ياخويا مصر ومتقلقش وراك هناك رجاله هنقوم بالليله وياسلام بقا لما تسافر تبعتلى البت رفيف تبقى كده فله

ادم بإندفاع :لا رفيف لا ماتخليكى فى جوزك امال انا هسافر ليه

مازن وهو يضع يده على كتفه :علطول كده فاضحنا

اسماء بضحك :لا انا معرفش اقعد من غير رفيف دى هى النص الحلو وانا النص التانى

ادم :والله ابغى ابكى لكن أستحى

مازن :وأنتى مفكره ادم مسافر علشان إحنا وحشناه وكده ابسنيوتلى ده خلاص مبقاش عارف يعيش من غير حب الطفوله

اسماء :ياه اخيرا هشوف رفيف الجمال بتحب وبتتحاب قبل ماموت

ادم بإستنكار :هى مراتك دى مجنونه

مازن :اه مجنونه وبشهادة الاطباء

اسماء :يخربيت الخفه منك ليه

وفى هذا الوقت أتت موظفه لكى يمضى ادم على بعض الاوراق

وأنتهى عملها ورحلت

مازن :يخربيت كده ياجدع هو انا هشتغل مع الحاجات دى دنتا نحس وفقرى هتسيب الحاجات دى وتسافر مصر

أدم بضحك:بالهنا والشفا مراتك هتاكلك

اسماء :مازن ياحبيبى بتقول حاجه أصل انا سمعه كلام كده مش عجبنى يكونش إنتا ألى قايله

مازن وهو يرفع يده :لا أنا متكلمتش وبعدين تيجى فيك ايه ديه ياسوسو إنتى الاصل ياحبيبتى

أدم:رافع راية الرجاله

مازن :من يومى

ضحكو جميعا

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثالث عشر من رواية وخضعت للحب بقلم أروى الشرقاوي
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة