مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة أروى الشرقاوي؛ وسنقدم لها اليوم الفصل التاسع والعشرون من رواية وخضعت للحب بقلم أروى الشرقاوي هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والتمرد والكبرياء.
رواية وخضعت للحب بقلم أروى الشرقاوي - الفصل التاسع والعشرون
إقرأ أيضا: قصص قبل النوم
رواية وخضعت للحب بقلم أروى الشرقاوي - الفصل التاسع والعشرون
دخل الشباب القصر وجدو كل منهم منشغل فيما يفعله ولم ينتبهو لوجودهم فرحو بشده لأن كل فتاه منهم وجدت مايشغلها لأنهم انبو نفسهم كثيرا بسبب رفضهم للعمل لأنهم خافو عليهم من المستحيل ان يصبحو مثل ميرال فميرال أنثى لن تتكرر فى قوتها وتوليها للأمور وتستطيع مواجهة الجميع
ذهب إليها وهى شارده وتركت لفرشتها العنان ولكن الغريب انها ترسمه وهى شارده ألهذا الحد تعشقه ألهذا الحد تحبه ياالله ماهذا الحب الذى يتحكم فى أفكارنا
قام بإحتضانها من الخلف ألتفت له
أسماء بحب :حبيبى أنتا جيت أمته محستش بيك
مازن :أيه الدلع ده مش متعود منك على كده حبيبتى بتعمل ايه
اسماءوهى لم ترى ماقامت برسمه :برسم
مازن بخبث :منا عارف بترسمى بس ليه بترسمينى
أسماء بإنتباه وخضه :إيه ده بجد انا مركزتش أصلا أنا رسمت أيه
مازن :حتى وإنتى سرحانه بتفكرى فيا إيه الحب ده أنا أسته....
أسماء وهى تضع يدها على فمه :إنتا تستاهل كل حاجه يامازن انا إلى محظوظه بحبك ده انتا حلم كان بعيد ووصلته حبك إدمان يامازن
مازن بحب :انتى الى حلم بالنسبه ليه حبك حياه حبك روح وامل لبكره أمل لحياه سعيده
كانت هائمه فى أفكارها تتخيل وتكتب روايتها التى تريد إنهائها وشردت فى حبيبها وتركت القلم من يدها علم وقتها أنا تفكر فيه وإبتسم لهذه البنت التى جعلته ينحنى لحبها ويترك إنتقامه وتمرده
إنتبهت لوجوده
أميره بحب :معاذ حبيبى وصلت
معاذ بعشق وهو ينظر فى عيونها وكأنها بحور تغرق فيها ولاتجد شاطئ للرجوع :حبيبك جمبك
أميره بحب وهى تنظر أليه :هو انا عملت إيه كويس فى حياتى ربنا كرمنى بحبك أنا بحبك مكمله حياتى
معاذ بوجع :انتى عارفه حبك عمل المعجزات غير قسوة قلبى وعنده لحب أنا اتوجعت كتير فى حياتى عمرى ماشوفت حنيه من أهلى عمى كامل جمعنا كلنا وأهلى سابونى أنا وبيسان لعمى لما مشيو من هنا حسيت بوجع كأنى أنا وبيسان عربيه أو حاجه بيستخدموها وزهقو منها
ومشيو مفكروش طول الفتره دى يرجعو يشفونا
أميره بحزن على حاله وعلى حالها :أنا حياتى كلها مشوفتش غير القسوه من الى كان عامل ابويا وبرغم كل ده كنت بعامله بحنيه ويوم ماعرفت ان كان ليا أهل لقيتهم ماتو يعنى حنان الأم والأب عمرى ماجربته عمى كامل عوضك وميرال جبل واقف وسطكم بيحمى الكل
أتجهه إليها وجدها شادره صامته تنظر أمامها فقط وضع يديه على عينيها
بيسان بحب :إوعى تفكر تسألنى إنتا مين أنا بحس بيك من دقت قلبى هى الى بتقولى إن أنتا موجود
شادى بحب :هو أنا كنت غبى للدرجه دى فى إنى أسيب حب بالشكل ده يروح من إيدى انا وجعتك كتير أوووى وكنت ببقا متعمد
بيسان :حبى ليك خلانى أستحمل كل ده إنتا حلم انا مصدقتش أنى ممكن أبقا معاك
شادى :مكنتش عايز أظلمك يابوسى
بيسان بحزن :الظلم الحقيقى فى بعدى عنك الظلم انى اسمع منك وانتا بتحكى لمازن على مغامرات وابقا موجوعه وساكته الظلم انك تبقا بتحبنى وخايف تقرب مينى لمجرد سبب
شادى بحب :اوعدك يابوسى عمرى ماهبعد عنك حياتى فى وجودم وفى قربك أنا كنت موجوع أكتر منك بس
بيسان :بحبك ياشادى وعمر مافى حاجه تفرقنى عنك غير الموت
شادى :وحياتى من غيرك وجع ودموع
روان بتساؤل :لسه بتخافى منه
مليكه بحزن :أنا بخاف من الرجاله كلهم كل ماشخص يقرب مينى بحس إنى قرفانه منهم
روان بحزن عليها وتساؤل :انتى بتحبى ياسين
مليكه بإندفاع :طبعا بحبه
روان ببسمه:يبقا لازم تثقى فيه أنه يقدر يحميكى من الدنيا كلها أقولك روحى جيم إتدربى على الملاكمه لازم تبنى شخصيتك وتثقى فى نفسك لازم تحمى نفسك مش هتعرفى تعيشى حياتك طبيعيه طول مانتى حاسه إنك مهدده انتى عامله زى الى بانى قصر كبير وقاعد جواه وخايف من أن حرام يجى يسرقه مع أنه ببساطه ممكن يأمن القصر ده تقدرى تتعلمى رياضه وتدافعى عن نفسك
كان يستمع إليه وهو حزين أحقا هى لم تثق بيه أنه يستطيع حمايته ولكن من من يحميها وهو من أذاها وفعل بها كل هذا لماذ تجبرنا الحياه دائما على خوض هذه التجارب المرهقه
روان بإنتباه :ياسين
ياسين :أيوه ياسين قومى روحى لجوزك وسيبلى مراتى دانتى بتقعدى معاها أكتر مينى هو إنتى ضرتى وأنا مش عارف
روان :صدق غلطانه عندك مراتك ياخويا بكلكعها وعقدها النفسيه ياكش تولعو فى بعض أنا أساسا ست مش محترمه عبرتكم
وتركتهم ورحلت وهوم يضحكون بشده
مليكه :ياسين أنا.........
وضع يده على فمها :متكلميش من بكره تروحى تتدربى على الملاكمه ياأشوفلك حد يضربك هنا أهم حاجه عندى إنك تبقى كويسه ده الشيء الواحيد اللي يهمني
غير كده ما يهمنيش اي حاجه المهم عندي انك تبقى بخير صدقيني و طول ما انا جنبك هفضل امانك وحمايتك واساعدك كانت تتخطي المرحله دي كلها وكل اللي فيه وكل الوجع
فى هذا الوقت دخلت ميرال وأدهم وعمار
ذهبت اليهم روان وهي عابسه
عمار :مالها دى ..مالك ياروان ياحبيبتى
روان :معنديش شغل وحضرتك وصلت متأخر شويه والناس دى نازله حب وأنا متفرجه
ميرال :لا البنات دى ملهومش قاعده فى البيوت
أدهم :ده الى هو إزاى إنتى مش قولتى مش هيشتغلو تانى الفتره دى حفاظا على أرواحهم
روان بصدمه :أنا مش هشتغل تانى لا ده أنا أقلبها ليكم محزنه هنا وأعيط وأغرقلكم الدنيا تانى
ميرال :أنا مش هضحى بحد فيكم وإنتى بالذات ممنوع أحمد أستغلك زمان وممكن يعملها تانى
روان :زمان أنا كنت ضعيفه دلوقتى أنا قويه وأقدر أحمى نفسى كويس أنا أول حاجه عملتها بعد الحادثه دى أتدربت على الملاكمه وبقيت كابتن يعنى أقدر أدافع كويس عن نفسى وبعدى الفتره دى كلها كان خوف على عمار مش أكتر
أسماء بطريقه دراميه :والله خساره الاربع سنين الى الواحده دخلتهم الجامعه دنا لو كنت فتحت مشروع تربية دواجن كان أحسن ليا شكرا يامصر على الى بتعمليه فى ميمس طب ايه رأيكم يابنات نجيب شويه فراح نربيهم فى الجنينه أهوه نسترزق منهم
وجدت من يمسكها من قفاها :تربى ايه هو انتى هبله كده علطول حررام والله تعبت منك انتى تخرصى خالص
أسماء :هو انتا مابتصدق تمسكنى من قفايا ياخويا برستيجى باظ خالص اهدى والله ابدا ده كان اقتراح
ياسين بفرحه :والله الواحد فرحان اهوه حاجه من الى بتعمليه فينا
أسماء :رجعالك بس الاول اخلص من التعليقه الروبه دى مازن ياحبيبى خلى قلبك أبيض واد ياعمار مش أنا أختك متدافع عنى شويه
عمار ببرود :ولا أعرفك
أسماء وهى تنظر لعصام :بالنسبه أن أنا بنتك وكده والدم بيحن أيه ياحاج ببلاوى
عصام :وهو انتى عندك دم أصلا
أسماء بترجى لكامل :حاج كامل انا سوسو بردك هارت القلب
كامل :شكلك حلو وانتى كده
أسماء :طب يااخ توفيق انا وانتا بقينا عشرة عمر وكده مفيش اى فلينجس فى الموضوع
توفيق :ولا أعرفك موتها وخلصنا وخلص البشريه كلها
ميرال :عيب كده يامازن سيب أسماء وخلينا نتكلم جد شويه
أسماء تنهدم ثيابها :تشكرى يابنت الناس الكمل شوفو طول منا فى البيت والله ماهتشوفو يوم راحه الاجازه شكلها مطوله والثلاثى المرح دول حسابهم معايا بقا ثقيل هوما والصغيرات على الحب دول بتوع المراهقه المتأخره دول اما أنتم وهو تنظر للشباب متقلقوش حسابكم تقل وانا فضيت ليكم والله لفجركم
عمار وهو يضرب مازن :حد قالك تسيبها أنتا تضرب واحنا نتعاقب ده ظلم
ياسين :أنا ههرب بمراتى ياجدع دى جباره وأنا تعبت من المقالب بتاعتها
معاذ :انا والواد شادى اتأدبنا حد قالكم تتسحبو من لسانكم وتتكلمو
ميرال بضيق :يووه بطلو لعب العيال ده ونتكلم فى الجد شويه
أسماء بأسف :أقول أيه ناس تافهه كملى ياميرو وأنا معاكى
إبتسمت ميرال فبالأخير أسماء هى من تستطيع وجدها تغير هذه العائله فهى مهمها يحدث تظل تضحك وتمزح :والله ياأسماء انا مش خايفه غير عليكى
أسماء بعدم فهم :ليه
ميرال :أحمد اكيد هيخطفك
أسماء :روحى ألهى يطمن قلبك زى مابتعملى معايا ياختى يخطف بقا أنا خلاص بقيت خبره فى الحاجات دى اما اروح اجهز شويه سندوتشات
مازن بغضب :أحمد حسابه تقل لو قرب لمراتى هنسفه من على وش الأرض
أسماء :ده العشم برده يابو حزلقوم
عصام :تافهه
وفى هذا الوقت دخل حسام وزوجته
أسماء وهى تصفر وتهلل:أيو بقا البت اش جات كمان لولولولى دى هتبقا أجازه فل والله
نظر الجميع لها بإستنكار
حسام:ميرال فيه أيه قولتى انك عيزانى
ميرال تعالو نتكلم جوه واقفين تقريبا انشغلنا باأسما نسينا اننا واقفين فى الجنينه
أسما وهى تلوى فمها :ياختى الحق عليا وقفتكم فى الطراوه
دخل الجميع وهوم يضربون كف على كف من هذه الاسماء التى تمزح طوال الوقت برغم مايحدث حولها
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا