مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية مع رواية رومانسية
اجتماعية واقعية وصعيدية جديدة للكاتبة نور الشامى ورواياتها التى نالت مؤخرا شهرة على مواقع البحث نقدمها علي موقعنا
قصص 26 وموعدنا اليوم مع
رواية وجهة نظر بقلم نور الشامىرواية وجهة نظر بقلم نور الشامى - المقدمة
رواية وجهة نظر بقلم نور الشامى - المقدمة
لكل شئ وجهان .... الخير والشر .... الظلم والعدل .... الحب والكره ... الحياه والموت .... ولكن عندما يجتمع الدين مع كل هذا تصبح الامور خارج عن السيطره وعندما يجتمع الخير مع الشر يفسد كل شئ ... قصه صعيديه ابطالها اشخاص حقيقين يمكن ان تكون انت او انا او امك او ابيك او اختك
اقتباس 1 من رواية وجهة نظر بقلم نور الشامى:
وقفت تنظر اليه ببكاء شديد ثم تحدثت مردفه: انت اكده بتظلمني يا سراج ومدام انت جولت اكده يبجي انا ال مش عايزاك
نظر سراج اليها بحزن شديد ثم تحدث مردفا: بلاش تعاندي وخلينا اهنيه انا مجدرش ابعد عن امي واختي
نظرت اليه هي ببكاء شديد ثم تحدثت بصراخ مردفه: وانا مجدرش علي العيشه دي حس بيا انت مش حااسس بحاجه مش حااسس بال بيوحصل فيا دا ابسط حج ليا اني اعيش كويسه من غير اعصابي ما تتعب اختار يا اكده يا تطلجني
سراج بحزن شديد: انتي طالج ووو
اقتباس 2 من رواية وجهة نظر بقلم نور الشامى:
وقف ينظر بصدمه الي هذا الشئ وهو يمسكه بأستغراب ثم تحدث مردفا: اي دا
نظرت قسمه اليه ثم تحدثت مردفه: استغر الله العظيم ... دا عمل
سراج بحده: عمل اي وزفت اي علي دماغك اي ال دخل الحاجات دي اوضتي وفي هدومك ليه عاد
قسمه بقلق: والله العظيم ما اعرف دا عمل شكله معمولي انا
سراج بعصبيه: مين ممكن يفكر في الاعمال والكلام دا اي ال بيوحصل بالظبط في البيت دا وفي اوضتي كمان
قسمه بخوف: والله العظيم ما اعرف صدجني انت عارف اني مش بكدب اكيد مش هعمل عمل لنفسي
سراج بغضب: بجا بيتي بيدخله شغل السحر والاعمال و
لم يكمل سراج كلماته وفجأه صرخت قسمه بقوه ووقعت غلي الارض فاقده وعيها ووو
اقتباس 3 من رواية وجهة نظر بقلم نور الشامى:
وقف ينظر اليها بغضب شديد وهي تلتزم الصمت لم تتفوه بحرف واحد حتي تحدث بغضب مردفا: مكنتش اتوقع انك تكوني اكده للدرجادي معندكيش لا دين ولا رحمه انا كنت فاكر انك واحده محترمه لكن انتي متستاهليش ان يتجال عليكي بني ادمه اساسا انتي للدرجادي معندكيش دم متعرفيش انك عملتي ابشع حاجه في الدنيا ربنا هيكون غضبان عنك وعمرك ما هتعيشي مرتاحه في حياتك
نظرت جنه اليه وهي نحاول ان تحبس دموعها فتحدثت فاطمه مردفه : ليه اكده يا جنه حرام عليكي يا بنتي مصعبتش عليكي وهي بتتعذب اكده
سراج بغضب: ال تغضب ربنا انا مأمنلهاش تكون مرتي انتي طالج يا جنه
نظرت جنه اليه بصدمه لم تتوقع ان ينطقها سراج ويطلقها هكذا فوضعت يدبها علي بطنها برفق ثم صعدت الي غرفتها واخذت حجابها وذهبت بدون ان تنطق بكلمه واحده وووو
اقتباس 4 من رواية وجهة نظر بقلم نور الشامى:
جلس بحزن شديد ورشاد ينظر اليه ثم تحدث مردفا: ولما انت بتحبها جووي اكده بتعمل معاها اكده ليه
سراج بحزن: مينفعش اعمل غير اكده دي اكتر بنت حبيتها من وجت ما كنت صغير محدش عارف حاجه انا لو اختارتها هي اكده هبجي بغلط غلطه عمري ... غلطه هفضل ندمان عليها لحد ما اموت
رشاد بضيق: هنشوف حل حتي لو نخليها تسافر بره
سراج بحده: واحنا محاولناش جبل اكده مليون مره ومنفعش انا كنت عايز افضل مع البنت ال بحبها وخلاص بس من غير ما اخسر حد تاني وللاسف الخساره هتدمر كل حاجه اعمل اي تاني بص جرب تاني وحاول يمكن نعرف نلاجي حل المرادي
رشاد بضيق: طيب ما تجولها
سراج بحده: اجووولها اي انتي عندك كانسر وهتموتي وووو
اقتباس 5 من رواية وجهة نظر بقلم نور الشامى:
صرخ في وجهها بغضب مردفا: اتجوزها علشان يحميها من عمها ال كان عايز يبجي الواصي عليها ويجوزها لأبنه الفاشل ولما جاه علشان يتجوز جنه كان نفسه قسمه تمنعه ... كان نفسه تجوله لع متتجوزش وكان خلاص اكده هيتأكد انها بتحبه ومكنش هيتجوز جسما بالله بس هي معملتش حاجه اما بالنسبه لمرضها فهو عرف يوم ما قرر يطلجها وامها كلمته وجالتله علشان اكده رجع في قراره الكل جاعد يحاسبه والكل بيضغط عليه ومحدش عارف اي حاجه ... اصلا قسمه هي ال جالتله اتجوزها مدام بتحبها اتجوزها وهي ال اقنعت جنه انتوا اصلا بتحاسبوه وبتضغطوا عليه لييه فاكرين نفسكم ملايكه كلكم منافقين وكدابين و
لم يكمل رشاد كلماته وفجأه سمع صوت صراخ في الاعلي فصعد بسرعه وانصدم عندما وجد وووو
اقتباس 6 من رواية وجهة نظر بقلم نور الشامى:
صرخ في وجهها بغضب مردفا: بس انا عاايزها مهما حوصل مش هسيبها لو حد اتظلم اهنيه يبجي هي ... جوازها مني دمرها ياريتني ما كنت اتجوزتها كانت هتبجي احسن من اكده مليوون مره
نظرت اليه ثم تحدثت بجمود مردفه: ال في بطنها نزل وخلاص يعني ال كان بيربطكم ببعض انتهي
سراج بغضب شديد: ال بيربطني بيها مش الطفل وميهمنيش اجيب عيال اصلا بس مش معتي اكده اني مش هاخد بتاري من ال عمل اكده جسما بالله العظيم لهخلي مصطفي يشوف اسود ايام حياته علي ال عمله هو فاكر لما يخطف مرتي ويخلي حد ينزلها ال في بطنها وجتها انا هسيبها .. مش هسيبها مهما حوصل ومصطفي انا هخليه يندم علي الساعه ال عمل فيها اكده
حنان بعصبيه: بتجيب الدم تاني لييه يا سراج هو هربان خلاص سيبه بجا
سراج بغضب شديد: اي حد هيحاول يساعده انا هجتله مهما كان مين حتي لو ابوي طلع من قبره وحاول يحميه برده هجتله فاهمين ووووو
اقتباس 7 من رواية وجهة نظر بقلم نور الشامى:
صرخت في وجهه بغضب شديد مردفا: انت عايزني انا صوح ... سيبها وانا هجيلك
مصطفي بغضب: كداابه انتي مش هتكوني معايا
سراج بغضب شديد: ما تسترجل اكده وتبجي راجل مره في حياتك وتتعامل معايا انا ولا انت بتحب كل معاملتك مع الحريم
مصطفي بعصبيه: كلمه زياده وهفرغ رصاص مسدسي في دماغها
رشاد بحده: عاايز لي دلوجتي
مصطفي : اطلع انا وجنه من اهنيه بسلام وسراج يطلجها
نظر سراج اليه بغضب شديد ثم سحب جنه خلفه وتحدث بغضب مردفا: مش هيوحصل ومش هطلجها وسيب قسمه علشان انا ال هفرغ رصاص مسدسي في دماغك
نظر مصطفي اليه بغضب شديد ثم دفع قسمه بقوه فذهب اليها سراج وتحدث بلهفه مردفا: اناي كويسه
قسمه بخوف: ايوه ايوه
نظر مصطفي الي سراج بغضب ثم تحدث مردفا: اجتلك انت احسن مدام مش هطلجها اهي تبجي ارمله
القي مصطفي كلماته وفجأه اطلق عدت رصاصات تجاه سراج ولكن كانت جنه تقف امامه ونظر الجميع بصدمه وهي تقع علي الارض غارقه في دماءها ووو
اقتباس 8 من رواية وجهة نظر بقلم نور الشامى:
انفزع من نومه وهو يصرخ بأسم جنه وجسده يتصبب عرقا فدخل عليه رشاد ويحيي وقسمه وحفصه وتحدث رشاد بلهفه مردفا: سراج وحد الله انت زين
حفصه بدموع: اخووي اي ال صابك
نظر سراج اليهم بحزن وتوهان ثم تحدث مردفا: فين جنه انا شوفتها وهي بتجولي ساعدني جنه فين
قسمه بدموع: ربنا يرحمها يا سراج ادعيلها بالرحمه
يحيي بحزن شديد: سراج ادعيلها وجوم يا صاحبي انت الكبير مينفعش تبجي حالتك اكده
نظر سراج اليهم برفض ثم اغمض عيونه ونام مره اخري فتحدثت حفصه ببكاء مردفه: اخووي حالته بتسوء يا رشاد حد يشوف حل وووو..................
جميع فصول رواية وجهة نظر بقلم نور الشامى
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا