مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية المصرية مع رواية ذا طابع إجتماعى للكاتبة ريهام على وسنقدم لها اليوم علي موقعنا قصص 26 الفصل الثامن عشر من رواية آمنة بقلم ريهام على.
رواية آمنة بقلم ريهام على - الفصل الثامن عشر
إقرأ أيضا: قصص قبل النوم
رواية آمنة بقلم ريهام على - الفصل الثامن عشر
في المكان المستهدف
بعد ما سمع نادر جملة شريف انها خسرت شرفها .. مقدرش يقف مكان وجري بسرعه عليه عشان يضربه
لكن شريف وجه سلاحه عليه وحاول يضرب نار عليه.. لكن مراد كان أسرع منه وضرب شريف رصاصه في دراعه وقع علي الارض
الكل اتحرك ناحيتهم وامر مراد الشرطه تقبض علي شريف
أمل : استني يا مراد ... شريف معملش حاجه
الكل وقف باستغراب يبص لامل
مراد : يعني إيه معملش حاجه... اومال هدومك دي إيه وخطفك
أمل : يا مراد افهمني ... شريف عنده فصام ، يعني مريض وليس علي المريض حرج
نادر : انتي تقصدي ان شريف ليه شخصيتين يا امل
أمل : أيوا
سامح : وإيه أكدلك ما ممكن عمل عليكي الفيلم دا عشان ميتعاقبش
أمل : انا هقولكم علي اللي حصل......
____________________________________
بعد وقت طويل
وصل مراد وسامح ونادر وأمل للبيت وكانت آمنه وهشام ونهي في انتظارهم
دخلت أمل لآمنه علطول وحضنتها
آمنه : الحمد لله أنك بخبر يا حببتي وربنا نجاكي
فتون : جريت علي سامح وحضنته وقالت. كنت خايفه عليك اوي... الحمد لله انك رجعتلي بالسلامه
سامح : غمزلها وقال ... رجعت عشان نرجع أمجادنا مع بعضينا بقا
وبص لمراد وقال : أحنا هنستاذن بقا يا مراد
مراد : ماشي يا حبيبي متشكر اوي علي وقفتك جنبي
سامح : عيب يا مراد أحنا اخوات .. يلا اشوفكم بعد اسبوعين بقا وغمزله
مراد : ربنا يهنيكم يا صاحبي
نادر : وانا كمان هستاذن يا مراد
مراد : ممكن تبات في الشقه التانيه مع هشام .. ولا لسه زعلان مني
نادر : لا طبعا يا مراد انت اخويا.. وانا عارف اللي قولته من خوفك عليها بس
هشام : خليك يا نادر الوقت اتاخر
مراد : يلا كلكو ادخلو ريحو كلنا تعبنا النهارده
____________________________________
في بيت موسي الشهيدي
كانت كاميليا ومعتز بيتكلموا مع بعض
كاميليا : هااانت خلاص يا حبيبي .. هانت وكل حاجه هتبقي ليك لوحدك
معتز : تفتكري صح اللي بنفكر فيه دا يا كاميليا
كاميليا : وصح الصح كمان يا زوز... ميبقاش قلبك خفيف اوي كدا
معتز : أنا خايف أكون بخسر كل حاجه ، مش بكسب
كاميليا : بدلع. وحتي لو خسرتهم كلهم يا روحي ... مش كفايه عليك وجودي جنبك
معتز : اتنهد وقال : مش عارف ... آمنه معاها الكل حواليها ومقويها .. وكمان وجود مراد جنبها مقويها أكتر
كاميليا : صحيح بمناسبة سيرة مراد .. انت متأكد انها متجوزاه
معتز : برق عيونه وقال. لا يا كاميليا مش للدرجادي تظلميها
كاميليا : بخبث. لأ طبعا مش قصدي اللي فهمته يا زوز ... انا اقصد يعني ازاي جوزها ، ويوم عزا طنط كانو خارجين كل واحد في ناحيه .. مش واخدها في حضنه وبيواسيها كدا زي اي راجل
معتز : أيوا بس يوم المحكمه كان ايده في أيدها
كاميليا : برضو يوم المحكمه كانت علاقتهم تحسها فيها غموض ، كانهم بيمثلو انهم متجوزين كدا
معتز : اتنهد وقال. خلاص يا كاميليا ملناش دعوه بحد
كاميليا : اوكي يا حبيبي براحتك ، انا بس كنت عايزه انبهك لكارت مهم اوي كان ممكن تلعب بيه
معتز : لا لا ابعدي عن السكك دي
كاميليا : طيب.. انا هقوم آخد شاور
معتز : ماشي
قامت كاميليا للحمام وقام معتز من علي السرير يجبله تيشرت يلبسه .. بس لفت نظره شريط برشام واقع علي الارض
نزل جابه وبص فيه واتفاجئ لما لقاه حبوب منع الحمل !!!!
____________________________________
في بيت مراد عزام
كان مراد واقف في البلكونه وبيفتكر كلام شريف معاه
فلااااااش باااااااك
بعد ما قبضو علي شريف والكل اتجه للقسم .. استدعاه اللواء سالم لمكتبه
مراد : تحت امرك يا فندم
اللواء سالم : اتنهد وقال شريف عايزك في المستشفي
مراد : عايزني في ايه .. اظن مفيش بيني وبينه كلام بعد اللي عمله في اختي دا
اللواء سالم : أنا بكلم دلوقتي مراد الانسان يا مراد ... مش مراد الظابط ، وهو ليه حق عليك تسمعه
مراد : يا فندم دا...
اللواء سالم : اسمعه الاول يامراد واحكم عليه
وبالفعل اتجه مراد للمستشفي وقابل شريف
مراد : خير يا شريف . اللواء سالم بلغني انك عايز تشوفني وتتكلم معايا ... مش شايف انك بجح شويه
شريف : دموعه نزلت وقال. بجح ليه يا مراد ... انا مريض
مراد : ولما انت عارف نفسك مريض بتتقدم لاختي ليه هااا .. وباعت ناس تقتلني كمان
شريف : أنا عمري ما أفكر في قتلك يا مراد
مراد : لا فكرت والناس اللي بعتها اعترفت عليك وعرفوني
شريف : انا اتفقت علي قتل سامح مش انت
مراد : وانا وسامح ايه .. وانت كنت تالتنا ، فرقت نفسك عننا بتصرفاتك الغير محسوبة... طب ليه يا شريف ، وكرهت امل فيك، قولي استفدت ايه بقا
شريف : دموعه نزلت وقال ولا استفدت ولا حاجه بالعكس انا خسرت وخسرت كتير اوي .. اولهم انت وسامح وامل .. وناس كتير من بعدكم
بس اللي شوفته في حياتي صعب يتحكي او يتقال يا مراد ... أنا كنت طفل صغير وشوفت خيانة مرات ابويا ليه ، وكنت بشوفها كل يوم والتاني مع راجل شكل وابويا ميعرفش حاجه ... كانت قدامه ملاك برئ وانا الولد العاصي لاني لما كنت بشوفها كنت بحس اني قرفان منها وكنت دايما متجنبها
لحد ما كبرت وكبرت جوابا نقطة الخيانه ... كنت دايما شايف اني لازم اكون شديد مع مراتي عشان تخاف مني ومتفكرش تعمل كدا
مراد : اتنهد وقال طب ليه مروحتش لدكتور نفسي يا شريف
شريف : كنت هروح لو أمل كانت لسه معايا .. كنت هحس اني بتعالج عشان حد
وبصله بلوم وقال : حتي انت يا صاحب عمري بعتني وسبتني لوحدي وصاحبت سامح
مراد : عايزني اعملك ايه يا شريف بعد ما كنت عايز تلبس اختي قضية آداب ، وانت عارف الدنيا كلها في كفه وأمل ونهي في كفه تانيه لوحدهم
شريف : ابتسم وغمزله وقال طب وأمونه في أنهي كفه يا بوص
مراد : ضحك وقال فيك حيل تهزر ... بس مش معني اني ضحكتلك ابقي مش زعلان منك
شريف : دموعه نزلت وقال. ابقي تعالي زورني انت وسامح ... هما هيحولوني للمستشفي
مراد حضنه وقال : ان شاء الله هتبقي كويس
شريف : مسح دموعه وقال يارب ... بس برضو مقولتليش ، امونه في انهي كفه
مراد رفع ايده يهوشه انه هيضربه وقال : ما تسكت بقا انت كمان يا أخي
وشريف قرب منه وحضنه وقال : سامحني يا بوص
مراد : مسامحك يا شريف .. ربنا يشفيك يارب
بااااااااااااااااااااك
فاق مراد من تفكيره علي صوت آمنه وهيه بتنادي عليه
مراد : مسح دموعه وقال أيوا يا حببتي
آمنه : اتنهدت وقالت انا...أنا....
مراد : أتكلمي يا حببتي أنتي إيه
آمنه : أنا همشي بكره الصبح انا والاولاد وهشام
مراد : سمعيني تاني كدا!!!
____________________________________
في بيت موسي الشهيدي
اتفاجئ معتز بالشريط وكان ماسكه وقاعد علي الكنبه مستني خروج كاميليا من الحمام
خرجت كاميليا وهيه بتغني ولقت معتز قاعد وساند راسه علي أيده
كاميليا : مالك يا زوز قاعد ليه كدا
معتز بصلها بغضب وسكت
كاميليا : قعدت جنبه وقالت . مالك يا معتز فيه إيه
معتز رفع الشرط وخلاها تشوفه
كاميليا : شافت الشريط بلعت ريقها بصعوبه وقالت إ.إ.إيه ده
معتز : يعني مش عارفه ايه دا
كاميليا : وأنا هعرف .....
فاجأها معتز بمسكة شعرها جامد وشدها منه وقال : بقا مش عايزه تخلفي مني يا زباله با واطيه
كاميليا : آااااااه شعري يا معتز سيبني بقاااااا
معتز : بغضب.اسيبك !! دا انتي بتحلمي اننا اسيبك .... بقا انتي حتة بت زيك تلعب بيا انا ... أنااا معتز الشهيدي يا كل*** تلعبي بيا وتخليني دلول وراكي وبسببك أخسر أهلي وكل الناس ليه ... وعلي صوته اكتر وقال : ليييييييه ليه عملتي فيا كدا يا كاميليا ليه
وشدها من شعرها جامد ووقعها في الارض وقال : انطقي ليه مش عايزه تخلفي مني يا بنت سمير .. ايه مشرفكيش انتي ولامك الحربايه
كاميليا : سيب شعري يا حيوان ، وديني لاندمك ندم عمرك علي اللي بتعمله دا آااااااااه
معتز : بصوت عالي وغضب. الندم دا انتي اللي هتعرفيه يا وس*** وهتعرفيه علي ايدي ... عشان بعد كدا لما تفكري تلعبي بديلك مع اي حد ، تفتكري علقتي دي كويس
ردي عليا وقوليلي بتاخدي الحبوب لييييييه
كاميليا : بصتله بسخريه وقالت. عشان معنديش استعداد اخلف من واحد فلاح زيك .. مهما كانت وظيفته ومكانته فأصله الفلاح برضو هيغلب عليه . أصله واطي
معتز : برق عيونه وغضب من كلامها ليه وسخريتها منه قرب منها ببطئ وقال. أنااااا فلااااااح واصلي واطي يابنت صاااااافي
ومحسش بنفسه الا وهو نازل فيها ضرب في كل حته في جسمها
علي وشها بالاقلام ، ويشد في شعرها كانه بيقلعه في أيده ، وبالبوكس في بطنها ، ويضربها برجله
كل حته فيه كانت بتضربها ، كانه بياخد حق كل واحد ظلمه بسببها... وكاميليا كانت بتتكلم وبتترجاه يسامحها وبسيبها ويبطل ضرب فيها
لكن هو زي الاسد المجروح مش حاسس بحد وفضل يضرب فيها لحد ما وقعت علي الارض مغمي عليها
____________________________________
في بيت مراد عزام
اتفاجئ مراد من كلام آمنه ليه انها عايزه تمشي
مراد : سمعيني تاني كدا !!
آمنه : بقولك هنمشي
مراد : تروحو فين
آمنه : لفت وادته ضهرها وقالت ملكش دعوه
مراد لفها ليه بعصبيه وقال : لما ابقي بتكلم معاكي متدينيش ضهرك فااااهمه
آمنه : زقت أيده وقالت لأ مش فاهمه ومش عايزه افهم ولا عايزه أعرف منك حاجه ... انت عايز مني ايه يا اخي ما تسيبني في حالي بقا
مراد : بهدوء.اسيبك في حالك !!! وهو حالي وحالك ايه يا أمونه
آمنه : اتنهدت وقالت. لأ حالنا مش واحد يا مراد ... لاني باختصار مش لوحدي ، انا متعلق في رقابتي 3 سيف وعبدالرحمن وهشام
مراد : كلهم علي راسي قبل منك ... ليه زعلانه كدا ، انا قولت ايه يخليكي تزعلي
آمنه : دموعها نزلت وقالت قولت اللي قولته يا مراد ... ارجوك سيبني في حالي بقا ، انا والله ما ناقصه كلمه زياده من حد مهما كان
مراد : طب اهدي بس شويه ... وفهميني انا قولت ايه مزعلك مني كدا
آمنه رفعت عيونها وقالت : مقولتش يا مراد تصبح على خير ، ولسه هتمشي......
مراد شدها عليه بسرعه وكانت في حضنه وقريبه منه اوي ... قرب ايده ومسح دموعها بحنيه وباس جبينها وقال : مش هضغط عليكي دلوقتي عشان اعرف مالك ... بس مش من حقك تسيبي البيت دا ... دا بيتك يا آمنه قبل ما يكون بيتي ، ومينفعش تمشي وتسيبيه
وثانيا .. حرام انك تمشي من غير اذن جوزك ، وسابها وربع ايده علي صدره باستفزاز وقال: اللي هو انا وضحك
آمنه : مشوفتش في برودك يا اخي وسابته ومشيت
مراد : نده عليه وقال امونه
آمنه مردتش عليه ودخلت لاوضتها بس قبل ما تقفل الباب كانت رجل مراد وقفتها ودخل وراها
مراد : باستفزاز. لما جوزك يندهلك تردي عليه ماشي
آمنه : بتحذير. اوعي تفتكر ان عشان حبيتك يا مراد تقدر تتحكم فيا وتخلي امونه حتة عجين في ايدك سهل تشكيلها ... انا زي ما خليت قلبي ينبضلك ، ممكن اشيله من بين ضلوعي وادوس عليه عشان يبطل ينبضلك
مراد ربع ايده علي صدره باستفزاز وقال : والله ... طب طلعيه كدا وقوليلي ادوس عليه ازاي عشان اتعلم منك
آمنه : باااااااااارد
مراد زقها للحيط وحاوطها بدراعه واتكلم ببرود وقال : تؤ تؤ تؤ مش عيب برضو ست تقول لجوزها بااارد ....
وكمل كلامه بلؤم وقال : أنا ممكن اعاقبك حالا علي الكلمه دي وبص في عيونها بحب واتكلم بهدوء وقال : تحبي اعاقبك
آمنه : زقته من صدره وادته ضهرها وفضلت تعيط
مراد : اتنهد ورا عندها وحضنها من ضهرها وباس خدها وقال : أنا آسف يا حببتي أني غلست عليكي
آمنه : أطلع بره يا مراد لو سمحت
مراد : مش هطلع الا لما تجيبي بوسه وتقوليلي صالحتك يا حبيبي
آمنه : زقته بعنف واتكلمت بدموع وصرخه وقالت. قولتلك اطلع بره يا اخي ، امشي اطلع بره وسيبني في حالي يارتني ما شوفتك ولا حبيتك ... ياريتني ما قابلتك يا مراد ، ياريت حاجات كتير اوي مكانتش حصلت
انا ندمانه اني حبيتك ... وعلت صوتها اكتر وقالت : بررررررره
____________________________________
بعد مرور أسبوع
كانت كاميليا في المستشفي ومعاها صافي وسمير ودخلهم معتز
صافي اول ما شافته قامت بسرعه وقال : جاي ليه هنا يا همجي يا حيوان يا ....
معتز : قطع كلامها بحده وقال. شششش صووووتك ... انتي بتتكلمي مع عيل سيس زي جوزك ولا ايه ، لا اصحي انا معتز الشهيدي وكيل نيابه ... يعني لو متلمتيش ولميتي لسانك الحلو دا هلبسك قضيه وانا ليا حبايبي كتير والف مين يتمني يخدمني فيكو
سمير : خاف من كلام معتز واسلوبه الجديد وقال . احمم.. ب.ب.بص يا معتز يابني زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف
معتز : انتو مش عايزين تخرجو بالمعروف .. انتو عايزين تخرجو بكل حاجه ، بس دا بعدكو
كاميليا : بدموع . طلقني يا معتز
معتز : باستفزاز . تؤ مش هطلقك
صافي : يعني ايه هتسيبها علي ذمتك بالعافيه
معتز : رفع صباعه بتحذير وقال تتكلمي معايا بصوت واطي احسنلك ...وكمل كلامه وقال : وانتي مفكراني هموت عليها ، بلا نيله تغور من وشكم ام حربايه واب دلدول
سمير : ل.ل.لاحظ أنك بتغلط
معتز : الغلط لسه هيجي بعدين لو متلمتوش ولميتو بنتكم ...وقرب من كاميليا وقال : أنا ممكن ألبسك القضيه اللي تعجبني، بس تؤ انتي مهما كان غلطت عمري وكنتي علي ذمتي وهيقولوا حرم معتز الشهيدي سابقا سوابق ... ومرضهاش علي نفسي
عشان كدا بخيرك ... تمن حريتك وطلاقك مني قصاد انك تتنازلي عن كل حقوقك ... ها قولتي ايه
كاميليا : ولو رفضت
معتز : ههههههههه عارفك كلبة فلوس زي اهلك ، بس دا اللي عندي يا اما هتلجأي للخلع وبرضو هتخسري كل حاجه ومش بس كدا دا انتي هتدفعيلي المهر كمان ههههههههه
سمير : و.و.وانت هترضاها علي نفسك تبقي وكيل نيابه كبير وتبقي مخلوع
معتز : بصله ووقفت وحط ايده في جيوبه وقال ببرود : آه هرضاها عادي
صافي : بس البنت كدا هتطلع من غير حاجه خالص من جوازتها منك
معتز : كفايه حريتها ولا حرية بنتكو عندكم مش كفايه
صافي : لأ مش.....
سمير : قطع كلامهاا وقال ل.ل.لا كفايه ... كفايه اوي يا معتز بيه
معتز : برافو عليك حسبتها صح انت يا سمير
كاميليا : سمير !! لو سمحت مش معني اللي حصل دا انك متحترمش اهلي
معتز : بصلها وقال احترم اهلك !! مش لما اهلك يبقو محترمين .... وكمل كلامه بلؤم وقال : ولا آااااااه تقصدي عشان قولت لابوكي يا سمير ، دا انا كدا بحترمه واسأليه كمان ، وبص لسمير وقال ولا ايه
سمير : خ.خ.خلاص يا معتز اتفضل انت مع السلامه ولما تخرج كاميليا هنتقابل عشان نحدد يوم الطلاق
معتز : بس انجزوا ... ومن غير سلام وسابهم ومشي
صافي : فلاح بصحيح
كاميليا : انت صحيح هتتنازله عن كل حقوقي يا بابي
سمير : احمدي ربنا انها هتيجي علي قد انك هتتنازلي هن حقوقك ... حد غيره يلبسك قضيه
صافي : ليه مفيش قانون
سمير : هو القانون يا صافي ... معتز القانون
____________________________________
في بيت راضي الشهيدي
كانت شيماء اتحسنت خلاص ومصممه تاخد بناتها وتمشي
السيد : طب انتي عايزه تمشي ليه بس يا شيماء
شيماء : معلش يا سيد انا عايزه ارتاح شويه ... هروح اقعد عند امي ولما احس اني ارتحت هرجع
ابراهيم : سيبها براحتها يا سيد ... غالبا الحاله دي بتيجي للستات بعد الولاده او اثناء الحمل او بعد التسقيط
السيد : حالة ايه دي .. بيهجو من مكانهم يعني
ابراهيم : يهجو ايه بس ... لأ دي بتبقي حالة اكتئاب ، اعذرها اللي حصلها مش سهل برضو
السيد : عارف والله ومش بأيدي حاجه اعملها
ابراهيم : سيبها ترتاح يومين عند امها وخد بناتك ومراتك واطلعوا يومين في اي مكان تتفسحو فيه
السيد : فكره حلوه والله .. هقولها كدا يمكن متمشيش
ابراهيم : لأ سيبها تمشي ترتاح وانت خدها من عند امها اعملهالها مفاجأه
السيد : ابتسم وقال والله عفارم عليك ياولا
شيماء : جت عليهم وقالت يلا يا سيد هتوصلني
السيد : اه هوصلك يلا
واخد شيما ومشيوا ونزل ابراهيم لامه
فايزه : مشيت
ابراهيم : آه مشيت .. مشيت خوف انك تقتلي واحده البنات المره الجابه
فايزه : بتقول ايه يا ابراهيم
ابراهيم : بقولك اللي عارفه وساكت عليه يا أما...بقولك اللي لو اتعرف هتبقي مصيبه
فايزه : أ.أ.أنا معملتش فيها حاجه
ابراهيم : ضحك بسخريه وقال لأ عملتي ، وربنا حب يخلف ظنك ويعيشك تعيسه عمرك كله علي الغلطه دي .. فبدلهولك بولد سبحان الله ونزله ، نزله عشان تتحسري عمرك كله ياأما....اوعي تفتكري ان شيماء مش عارفه ولا مش فاهمه ، لأ شيماء عارفه كويس اوي انك انتي اللي كبيتي الزيت علي السلم عشان تنزل وتقع وتسقط ... بس سكتت عشان المشاكل ياأما
في الوقت دا دخل السيد وهو مش مصدق اللي سمعه ومصدوم من امه وقال : ب.ب.بتقول ايه يا ابراهيم ... أمي آني اللي عملت كدا ، وقعت مراتي عشان تسقطها
وبص لفايزه وقال: طب ليه يا أما... كل دا عشان عرفتي انها بنت .. سبحان الله اتبدل لولد مش عارف ازاي ، بس دا يمكن عشان يعيشك بحصرتك عمرك كله ... ومش هتتحصري علي ابني اللي راح وبس يا اما لأ... انتي هتتحصري عليا أنا كمان لاني همشي من هنا ومش هتشوفي وشي تاني
فايزه : لا يا سيد يابني .. استني والنبي أ.أ.أنا عارفه اني غلطانه ، ومش عارفه والله عملت كدا ازاي ... بس شيطاني عماني يابني
السيد : دموعه نزلت وقال انتي اللي خسرتيني بعمايلك مع مراتي دي ياأما ... وهيه بنت اصول والله انها عارفه وساكته ، وعشان كدا هحمل جميلها فوق راسي وهعيشها ملكه ... بس وانا بعيد
فايزه : أنت كمان هتمشي يا سيد
السيد : انتي اللي حكمتي عليا بكده ياأما وسابها ومشي
ابراهيم بصلها بحزن وسابها وطلع لاوضته
____________________________________
في بيت مراد عزام
كانت آمنه في اوضتها حابسه نفسها ومبتخرجش منها ابدا
أمل : ايه اللي حصل بينكم يا مراد مخليها زعلانه كدا منك
مراد : اتنهد وقال والله معرف مالها ... ممكن اقول قولت كلمه مزعلاها وانا مش عارف
أمل : طب ادخلها يا حبيبي هديها وطمنها بكلمتين ... وحسسها انك جنبها ، وصالحها
مراد : كل ما ادخلها بتزيد في العياط اكتر .. انا مش عارف بس حظي نحس ليه كدا ، يكونشي دوست علي ديل قطه وانا صغير
أمل : ليه يا مراد بتقول كدا
مراد : تعرفي يوم ما اتخطفتي ، عشت لحظه معاها كانت من اسعد لحظات حياتي كلها .. عمري ما هعيش ولا عشت زيها
واتنهد بحب وقال : أخيرا اعترفتلي بحبها ليا يا أمل
أمل : بفرحه. بجد يا مراد يعني امونه بتحبك
مراد : بتحبني من اول لحظه زي ما أنا حبيتها من اول لحظه ... قلبي وقلبها نبضو لبعض في نفس اللحظه يا امل
أمل : ابتسمت بسعاده. وقالت انا فرحنالك اوي يا مراد ... لاني بصراحه كنت خايفه في الاول تكون اتجوزتك عشان تتحامي لكن بعد كدا كنت بحس منها الحب ، بس برضو مكنش بيبان عليها ابدا
مراد : ابتسم وقال. كان عندها قوة ثبات نفسي رهيبه ، تتحسد عليها بصراحه .... انا ياللي ظابط اهو ومكنش عندي ربعها
أمل : ههههههه طب يلا ادخل اتكلم مع مراتك وصالحها
مراد : هز كتافه وقال هحاول
ودخل لآمنه الاوضه وكانت قاعده علي السرير بتعيط وضامه رجليها لصدرها
مراد : اتنهد وقعد جنبها وقال.وبعدين في حالك دا يا حببتي ... مش هتقوليلي مالك بقا
آمنه : اطلع بره يا مراد وسيبني في حالي
مراد اتنهد بحزن وطلع تليفون وشغل اغنية بهاء سلطان (أنا زعلتك في حاجه)
أنا زعلتك في حاجه .. طب ايه يا حبيبي هيه
بداري عينك ليه .. لما بتيجي في عنيا
وحكايتك بس ايه .. فيك حاجه مش عاديه
قولي يا حبيبي حاجه .. متصعبهاش عليا
آمنه : بزهق. يوووووه بطل شغل المراهقين دا واطلع بقا
مراد : غني مع الاغنيه وقال
أنا مصمم مش ماشي قبل ما تتكلم
مقدرش اسيبك تتالم... ساكت يا حبيبي لييه
انا ضايقتك ... طب قولت حاجه متتقالشِ مش ماشي ولا سايبك تمشي ... قبل ما افهم فيه إيه
آمنه دورت وشها الناحيه التانيه وهيه بتعيط
قولي حبيبي الصراحه .. ومشاعرك ليا سيبها
الدمعه اللي في عيونك.. عرفني ايه سببها
عينك في عنيا لكن... حاسس بمسافه بينا
دي حاجات غاليه علينا.. بتضيع يا حبيبي منا
وقام مراد للناحيه التانيه ناحيتها وقال
عايز تعاتبني عاتب .. طب ليه عمال تفكر
مهو دا الوقت المناسب .. قبل الاحزان ما تكبر
يا حبيبي سايبني ليه.. عايش في الحيره ديه
وان كانت غلطه مني .. يبقي حقك عليا
مراد : اتنهد وقال. انا مش عارف والله انا غلطت في إيه بس عموما حقك عليا يا امونه
آمنه : هزت راسها بمعني لأ وقالت أنت جرحتني بكلمتك دي
مراد : حاول يستدرجها في الكلام وقال. كنت غبي والله لما قولتها ، ومكنتش اقصد المعني اللي فهمتيه
آمنه : تقوم تقولي حمل .. انا حمل عليك يا مراد
مراد فكر في الكلمه دي قالها امته وافتكر الموقف اخيرا ... اتنفس براحه واتنهد وقال بابتسامه : وأجمل حمل عليا يا أمونه
آمنه : حاولت تداري ابتسامتها وقالت مش هتعرف تثبتني .. انا لسه زعلانه منك
مراد : راح وقعد جنبها وحاوطها بدراعه وقال. انا مثبتك من زمان هتنكري
آمنه : هتخليني اندم اني قولتلك
مراد : خلاص بقا يا روح قلبي وباس ايدها وقال حقك عليا
آمنه : ان اتقالت منك تاني هسيبلك البيت بجد
مراد : هههههههههه انتي مكنتيش هتمشي المرادي اصلا صح
آمنه : ابتسمت وقالت . عرفت ازاي
مراد : لفها ليه ومسح دموعها وقال. عشان شخصية أمونه اللي ظهرتلي لما اعترفت بحبها كانت هيه اللي بتتكلم معايا ، وكانها كانت بتحاول ترجع شخصيتك القديمه .. شخصيتك اللي حاولتي تفرضيها علي نفسك
آمنه : مسكت وشه بأيدها الاتنين وقالت . أنا مش عارفه اصلا لو انت كنت وافقت وقولت ماشي كنت هعمل ايه
مراد : رجع شعرها لورا وقال . اممم ... طب تتخيلي مكنتش مسكت فيكي كنتي هتعملي ايه بقا
آمنه : اترمت في حضنه وقالت مش عايزه افكر عشان مش متخيله اني ابعد عنك واسيبك ... مراد انت بقيت بالنسبالي كل حاجه و.....
وبصتله بخوف وقالت : انت قلبك بيدق بسرعه ليه كدا .. انت كويس ؟
مراد : اخد نفس عميق وقام وقف وقال. أ.أ.أنا هخرج بره استناكي
آمنه : هههههههههههههههه .... بتتكسف
مراد : بتضحكي ... بس عموما هانت خلاص والجلسه معادها الاسبوع الجاي وهيتحكم لينا .. وابقي وريني شطارتك بقا
آمنه : ههههههههههههه
مراد : ضحك علي ضحكتها وقال انا خارج عشان متهورش بعد الضحكه دي
____________________________________
مر اسبوع كمان
وكانت معاد الجلسه لنطق حكم المحكمه .. وقرارها الاولاد يكونوا مع مين
وكالعاده الكل حوالين آمنه ومعاها وبيواسوها ...لكن اللي استغربوه هو عدم وجود معتز او كاميليا
آمنه : مراد
مراد : ايوا يا حببتي
آمنه : غريبه ان معتز مجاش... تفتكر يكون فيه حاجه ، او بيخططوا لحاجه
مراد : اتنهد وقال اطمني يا حببتي ان شاء الله خير وكل حاجه هتعدي زي ما بنتمني
حازم : كلنا معاكي يا امونه متقلقيش
هشام : انا متفاءل خير باذن الله
في الوقت دا دخلت المحكمه وبدا القاضي يتكلم عشان ينطق ..
بس كلهم التفتو لصوت معتز وهو بيقول : لحظه واحده يا سيادة القاضي بعد اذنك
الكل انتبه لمعتز ولكلامه ومنتظرين كلامه
القاضي : اتفضل عايز إيه
معتز : أنا جاي اسحب الدعوه .
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا