-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الخامس عشر

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة ميرا إسماعيل ؛ وسنقدم اليوم الفصل الخامس عشر من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والإنتقام والكراهية

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الخامس عشر


رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الخامس عشر

 في منزل حمزة


فاطمة: ااانت

وجية رجل لديه من ملامح حمزة الكثير

وجيه : ايوه انا مالكم مستغربين ليه؟ هتسبني علي الباب ولا مفيش اتفضل؟

حمزة: لا طبعا اتفضل

فاطمة: يدخل فين! انت ملكش،مكان هنا

وجيه: والبيت دا بيت حمزة وهو قال ادخل ودخل فعلا

حمزة: بهمس ماما اهدي نفهم الاول

فاطمة: نفهم عايز تفهم ايه من واحد نصاب

وجيه سمعها: نتكلم الاول يا فاطمة وهجاوبك واريحكم

حمزة قعد هو فاطمة:

حمزة: اولا عرفت مكاني ازاي؟

وجيه: انا من يوم ما بعدت وانا عيني عليكم

فاطمة: قصدك من يوم ما هربت

وجيه: ماشي من يوم ما هربت

وانا عيني عليكم وعارف كل تحركاتكم ومعين ناس يرقبوك وعرفه مكانك النهارده وجيت علشان عارف انك هتحتاجني

حمزة باستغراب،: احتاجك دلوقت بعد ما بقيت ظابط وليا وزن صعب،احتاج اي،بني ادم

وجيه بثقه: هتحتاجني وقوي كمان

مراتك فين عايز ابارك ليها

حمزة: انت راجع بتتكلم بالثقه دي علي اي اساس وبعدين انت راجع ليه ايه ضميرك صحي وبدور علي عايلتك

وجيه: عايلتي،مضاعتش، والثقة هتعرف اسبابها قريب

بص يا حمزة انت ابني الوحيد اللي طلعت بيه من الدنيا لو علي اللي عملته زمان انا سددت كل ديون الناس علشان كده محدش اتعرض ليكم ليه بقا بعدت مش وقته

فاطمة: اما عجيبه يا ولاد واحد غيرك يرجع وشه في الارض

وجيه: ليه اما مشيت كنت عارف انك قدها وتقدري تربي حمزة كويس والنتيجة واضحة قدامي

حمزة: انت حاليا عايز ايه؟

وجيه بيقلع الجاكت: مش عايز انا رجعت بيتي ولابني ومراتي

فاطمة: مرات مين انا مجنون ولا ايه ولا ابن مين دور في حته تانية

وجيه: ريحي،نفسك مهما قولتي مش هتحرك من البيت دا

حمزة: نصبت علي مين ووقعت وعايز تتداري

وجيه: هههههههه متخافش انا راجع مش خوف من حد خوف عليك وعلي بيتك اللي يدوب بتبنيه

فاطمة: اطلع بره بره انت ايه جايب البرود منين بره طلعه يا حمزة

غرام كانت منهاره في غرفتها والفون رن تاني برقم عمرو

ردت عليه وهي مرعوبه

غرام: عععايز ايه مني؟ حرام عليك

عمرو: هههههه ايه رايك قمر صح بس اللي عمل كده مش باين تفتكري لو حطيت صورة خالد حاجة تحصل بلاش احط صورة حمزة واغرق الفيس والمواقع بيها اختاري تضحي ب مين؟

غرام: عايز ايه مني

عمرو: تطلقي وقريب تبقي مراتي انا زمان سبتك ل خالد لكن دلوقت لا ولا الف حمزة يقف قدامي فاهمه اسبوع قدامك ترجعي انت وابنك ليا ل خبيبك انا عمرو

غرام: ربنا ينتقم منك حسبي الله ونعم الوكيل

عمرو: هههههه اسبوع سامعه اسبوع

وقفل عمرو وغرام حست ان دماغها وقفت وركزت سمعت اصوات بره خرجت

شافت فاطمة بتزعق ل واحد مغرفتش هو مين

غرام: خالتي في ايه ومين دا؟

وجيه: غرام ازيك وحشتيني معقول مش فاكره عمو وجيه ورايح يحضنها حمزة وقف في وشه وبسخرية

حمزة: اكيد مش،فاكره اذا كان انا ابنك مش،فاكرك يبقا غرام هتفتكر

وجيه بيحك ذقنه: تصدق عندك حق وماله افكرها انا عمو وجيه ابقي والد حضرة الظابط جوزك

غرام: معقول وهي بتبص ل حمزة احم اهلا وسهلا

فاطمة: دا لليه اهلا ولا سهلا هو اصلا ماشي

وجيه: انا مش،فاكر ان همشي انا ميت من التعب وهموت وانام والعرسان كمان عايزين يناموا ولا ايه تعالي يا ام حمزة وريني غرفة انام فيها واتحرك بعفويه تجاه غرام وبهمس جنب ودنها انا جنبك ولا عمرو ولا غيره يقدر ياذيكي

غرام برعب بصت ليه ول حمزة اللي كان قريب بس مسمعش كلامه

وجيه غمز ل غرام وطمنها بعينه واتحرك والغريب انه دخل الغرفة الفاضية ودخل وقفل،وراه

وسابهم كل واحد في افكاره

فاطمة مستغربه رجوعه وثقته الغربية دي زمان مكنش بالثقه دي،

حمزة ازاي اتحرك في البيت بالشكل دا وازاي عرف الغرفه الفاضية

غرام يعرف ايه هو عن عمرو وعن علاقتهم ويا تري يعرف ل غاية فين

فاطمة اول من قطع السكوت: انت هتسيبه يا حمزة يقعد معانا

حمزة: ايوه لان عايز اعرف السر اللي وراه لازم افهم اطمني ميقدرش ياذي حد فينا انا موجود دلوقت علشان احميكم منه ومن اي حد تاني

فاطمة: ربنا يستر ومتندمش تصبحوا علي،خير.

حمزة شاف غرام لسه علي،وضعها

حمزة: غرام انت كويسه

غرام: اه بخير ششكرا

حمزة: تعالي جوا نتكلم


في غرفة وجيه

وواقف قدام المرايا وبغل وحقد جه اليوم اللي انتقم منك فيه يا فرج وهوجعك في ابنك زي،ماوجعتني في عايلتي زمان

وراح للسرير وغمض عينه علشان ينام


في غرفة حمزة

حمزة: انت كويسه معقول السرحان دا كله بسبب ظهور وحبه الشهاوي

غرام باستغراب: اول مره تقول اسمه طول ما كان بعيد كنت بتقول بابا

حمزة: انا اتغيرت من زمان بس انت مش،واخده بالك

غرام: بحزن عندك حق دوام الحال من المحال

حمزة: وحشك وحبيته زي ما كنتي بتحبيني ولا عمرك ما حبيتي حمزة اصلا

غرام : قصدك خالد عايزاك تتاكد ان خالد كان صحيح جوزي بس انت حبيب وقطعت الكلام لانه اكيد هيسال السؤال المعروف. ليه؟

حمزة: انا ايه يا غرام؟ ؟؟؟؟؟

غرام: ليه عايز تفتح في القديم خلينا ننسا يا حمزة انا نفسي انسي وفي سرها نفسي انسي الخمس سنين ب حلوهم ومرهم

حمزة: تنسي ممكن علي فكره موت خالد كان مدبر او بمعني اصح موتكم كلكم بس اراده ربنا

غرام: ايه مش ممكن ازاي؟

خالد: وانا شاكك في عمرو يخلص منكم وياخد الورث

غرام: ععمرو يعملها ويعمل اكتر من كده وبقلق حمزة انت اتجوزتني ليه؟

حمزة: علشان احميكي ارملة صاحبي وواجب عليا

غرام بصدمة: ايه بس

حمزة: ياريت بس اللي قولته مش صح كنت بكدب بيه علي نفسي،وعلي اللي حواليا لغاية اما شوفتك في الفستان دا نسيت كل حاجة نسيت وجعك وغدرك نسيت بس معرفش ليه مش قادر اقرب ليه

غرام بتفهم: علشان وجعك مني،كبير انا عذراك بس عايزة وقت واوعدك انا هحكي كل حاجة لان خلاص انت اماني دلوقت بس عايزة وقت اكون شجاعه واتكلم

حمزة: اللي عندك هيخليني اسامح واقدر اقرب

غرام: اتنهدت اكيد

حمزة: وانا هستنا يلا ادخلي غيري علشان ننام اليوم كان متعب ولازم نرتاح وعلي فكره هنام مع بعض في ىسرير واحد

غرام بكسوف: ممماشي

وفعلا غيروا وناموا وفضل حمزة مراقب غرام واول ما راحت في النوم بدا يلعب في شعرها ويقول ليها بهمس،


(بتفكر في ايه يا قلبي ومشغول على طول كده ليه

سرحانه ليه يا عنيه ودقاتك يا قلبي ذادت ليه

متكونش ناوي ترجعله تاني وتعشق نظرة عنيه

هترجع تاني يا قلبي تحبه وتسلم يا قلبي نفسك ليه

انت بتكدب عليه يا قلبي ولا بتكدب عليه

هو انت كنت نسيته لحظه علشان ترجع تفكر فيه

ده عمره يا قلبي ما راح عن بالي ولا غفلت عنيه عليه

ده هو الدنيا الجميله والحلم اللي عيشه عليه

ده هو السعاده الحقيقيه والفرحه اللي ماليه عنيه

اقول ايه تاني كفايه يا قلبي اسكت متتلهفش عليه

لو كان نصيبك اكيد هيرجع ولو مكنش الله يعوض عليك)

خاطره بقلم شيماء على 💖💔💔💖💔


؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في منزل عمرو الوقت اتاخر وهو مرجعش

وزينب كانت قلقانه عليه جدااااا

عمرو دخل مش،قادر يقف

زينب جريت عليه عمرو انت كويس،

عمرو: هترجع ليه تاني

زينب: هي مين؟ !!!

عمرو: غرام راجعه ليا مفيش قوه تبعدني عنها

زينب: عمرو فوق بقا غرام اتجوزت عارف مين حب عمرها حمزة يعني انسا فوق بقا

عمرو حط ايديه علي ودانه اسكتي بقا اسكتي،

مش،عايز اسمع صوتك

زينب بعدت ايده : لا هتسمع وتفوق غرام راحت وانا اللي فاضله ليك فوق

عمرو بص ليها وبمفعول الشرب شاف غرام

عمرو: انت جيتي مهنتش عليكي صح

زينب باستغراب : ايه انا من بدري،واقفة

عمرو قرب عليها هو مش سامع ولا شايف غير غرام وشال زينب وراح بيها لغرفه النوم زينب كانت عارفه انه شايفها غرام بس سكتت وكملت معاه واخيرا بقت مراته بعد سنين

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في اليوم التالي

عند فرج

فرج: بيتكلم لازم تعرف مكانه بسرعه وتجييه انت سامع

،،،،،،، حاضر في اقرب وقت هيكون عندك

فرج قفل معاه: متخافش يا خالد هترجع وابنك هيرجع ل اهله من تاني

حسنات: انت بتكلم مين؟

فرج: مفيش مش هنفطر ولا ايه

حسنات: حاضر،وقامت بس كانت متاكده انه بيدبر حاجة


؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛::::::::

عند عمرو

عمرو قام مصدع ومش،قادر،يفتح عينه وحاول وفعلا فتح عينه اول ما فتح شاف زينب نايمة جنبه وعريانه

عمرو: زينب اصحي بتعملي ايه هنا؟ !!!!!!

زينب: قول صباح الخير الاول

عمرو يغيظ: صباح ايه انت بتعملي ايه هنا ردي

زينب: بعمل ايه نايمه جنب جوزي

عمرو: نمتي في. قبرك يا بعيده ايه اللى حصل وازاي اصلا

زينب حكت ليه اللي حصل وهو اتغاظ ازاي عرف واو قدر يعمل كده وبعدها طردها من غرفته بس بص علي السرير وشاف اللي مفروض انه دليل برائتها وساعتها جه في دماغه سؤال مين اشرف زينب ولا غرام والاهم ايه هو الشرف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

فى منزل حمزة

غرام صحيت وحمزة كان جنبها كانت سعادتها متتوصفش بس افتكرت عمرو وانها لازم تعرف حمزة في اسرع وقت

حمزة صحي وشاف انها سرحانه

حمزة: كل دا اللي،واخد عقلك

غرام بدون وعي: انت

حمزة ابتسم: بجد انا يا غرام

غرام اتكسفت وبصت تحت حمزة رفع وشها بصيلي في عيني

غرام: بصت ليه وقررت تتكلم حمزة انا عايزة احكيلك لان محتاجك جنبي وخايفة قوي

حمزة: وانا جنبك مش هبعد عنك احكي سامعك.

غرام: خدت نفس يوم موت بابا وقطع كلامها خبط الباب

حمزة: ايوه يا ماما

وجيه: انا ابوك امك نزلت من بدري مع الولاد

اخرج انت وغرام عايزكم

حمزة: حاضر وبص ل غرام كملي يا غرام

غرام كانت شجاعتها اختفت لا نخرج ليه وبعدين نتكلم الكلام مش هيطير

وفعلا غيروا وخرجوا

حمزة قعد: خير ايه ناوي تهرب تاني

وجيه قعد قصاده: لا مفيش هروب خلاص انا رجعت علشان الحساب وخصوصا ان فرج وسلساله حسابهم تقل قوي

غرام: قصدك عمي فرج والد خالد

وجيه. :هو بعينه تحب نبدأ منين يا حمزة من يوم ماغصب عليا اهرب ولفق ليا كل الاتهامات علشان عرفت ان موت ام غرام حادثة وهو السبب فيها

غرام: ماما امي انا

وجيه كمل كلامه: ولا باللي عمله ابنه وضيع حياتك وضيع غرام منك وكان السبب في موت ابوها

غرام دموعها مش بتقف: لا انا امي ماتت وقعت من علي السلم وماتت

وجيه: فرج زقها من علي السلم علشان كان عايزها ليه بس مقدرش وهددت انها تفضحه في رماها من علي السلم عمل اللي عمله عمرو بس الفرق ان عمرو نجح وعرف يدبحك

غرام ب انهيار: بس كفايه اسكت اسكت

حمزة كان بيسمع اللي والده بيقولو ومش مستوعب لغاية اما سمع اللي حصل ل غرام

حمزة: كدب غرام كانت مرات خالد كدب انت عايز مني ومن بيتي وحياتي ايه؟

وجيه: لا مش،كدب اه اتجوزت خالد بس للستر مش حاجة تانية وهنروح بعيد ليه اسالها ماهي قدامك ولا انهيارها مشككش يا حضرة الظابط

حمزة وقف قدامها وعيونه كلها رجاء انها تكدب الكلام: كدب يا غرام انت اتجوزتي خالد بمزاجك انا موافق علي خيانتك ليا مع خالد لكن اللي بيقوله هو لا لا

غرام: لا حححصل عمرو دبحني وقتل ابويا ومسكت هدومه ابعدني عنه مش هيسبني في حالي يا حمزة

حمزة؛ ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الخامس عشر من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة