-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل السادس عشر

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة ميرا إسماعيل ؛ وسنقدم اليوم الفصل السادس عشر من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والإنتقام والكراهية

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل السادس عشر


رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل السادس عشر

 اوعى تبكي في يوم يا قلبي وتقول عايز ليك حبيب


اوعى تكون بتحبه وتنسى الجرح والعذاب واللهيب


ارمي همومك وانسى الآمك دي قسمه يا قلبي ونصيب


روح اتهنى وعيش في الجنه زي ما قال العندليب

انسى اللي خان ده ملوش امان باعك زمان


انسى اللي كان وانسى المكان

جرحك وظلمك كتير يا قلبي والود وده يقول كمان


انسى حبه وابعد قلبك عنه بسرعه قبل ما يفوت الأوان


انسى قلبه واكتب السطر الاخير لحكايه بدأت وانتهت من زمان


شفت طعم العذاب يا قلبي ياريتك ما شفته وياريتو ماكان


امسح دمعك وانسى المك علشان تعيش بقى في امان

في منزل ياسين

ياسين: صباح الفل يا قلبي

سهر: صباح النور يلا قوم ثواني والفطار يجهز

ياسين: تؤ،لا تعالي نكمل موضوع امبارح

سهر: لا يا اخويا انت رغاي قوي

ياسين: بقا كده زمان كان بيعجبك رغي دا

سهر: ولسه بحبه بس بابا تحت مستنينا علي الفطار

ياسين: امري لله بس بليل هنكمل اشمعنا حمزة زمانه مقضيها رغي وكلام فاضي

سهر: انت رخم قوم وملناش دعوة بحد يا حضرة الظابط

علي السفره

والد سهر: الفرح كان حلو امبارح

سهر: اه حلو بس مش عارفه استغربت فرحه غرام امبارح كان خالد مكنش في حياتها من الاساس

ياسين: وانا كمان ودا خلني قلقت

عمه: وليه تقلق! !!!

ياسين: معني كده انها مخبيه حاجة وحمزة اكتر حاجة بيكرها ان حد يخبي عنه حاجة

سهر: معقول

ياسين: عارفين اما كان في الصعيد اتعرف علي واحد كان اسمه تقريبا اه افتكرت ليث ليث دا كان بيحب بنته عمه قصه حب خرافيه بس المشكلة انها دايما بتبعد عنه وبتخبي الحقيقه هما تقريبا اتجوزو بس حمزة كان مستغرب ازاي اصلا بيسمحها وقالي اي اتنين بيحبوا بعض لازم بيقوا ضهر بعض وامان لبعض وسر بعض ساعتها سالته لو غرام ظهرت وطلع ليها سر هتسمحها

قالي لا لانها معندهاش فيا الثقة اللي تخلينا امان بعض

عمه: وجه نظر غلط في ناس كتير عندهم ظروف بتجبرهم انهم يخبوا مش معني كده انهم صح بس لازم نلتمس ل بعض العذر

سهر: انا من راي بابا

ياسين: محدش يعرف الايام مخبيه ايه اللي متاكد منه انه لسه بيحبه لمعة عينه كانت بتقول دا

امبارح

عمه: يبقا هيلاقوا طريقة يتقابلوا

وانتم واجب عليكم تقضلوا جنبهم

ياسين: عندك حق يا عمي انا هقوم لازم الحق الشغل الباشا اجازة وانا لوحدي

ومشي ياسين

عبدالرحمن: ركزي في الاكل عينك طلعت وراه

سهر: بحبه قوي يا بابا وبندم علي كل ثانيه بعدت عنه او بعد عني

عبدالرحمن: اخيرا ارتحت واطمنت عليكي، يا بنتي والغشاوة اتشالت من علي عينك

سهر: الغشاوة متشاله من زمان يا ابو سهر ربنا يخليك لينا وتفرح ب مليكة كمان

عبدالرحمن: يا كل دا حبيبتي مليكة دي هطلع اشوفها

سهر: ماشي وانا هروح المكتب

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في منزل حمزة

حمزة بعد ما سمع رد غرام انهار علي الكرسي: مش،ممكن اكيد انا في كابوس صح وهصحي مش ممكن دي حقيقة جوازك من خالد وخيانتكم ارحم من اللي بسمعه

غرام قعدت قصاده علي الارض: انا عمري ما خنتك انا خوفت عليك والله العظيم خوفت

حمزة: خفتي عليا وروحتي اترميتي في حضن خالد علشان يلحقك صح

غرام: لا والله ما حصل

وجيه: خالد عرف بالصدفه مش اكتر الصدفه لعبت دور في حياه غرام

حمزة بوجع: صدفه اتجوزتو صدفه خلفتي منه صدفه وبعدها بص ليها بشك ومسكها من ايدها ووقفها حمزة ابن خالد

غرام لا رد عياط بس

حمزة: بصوت عالي ردي حمزة ابن مين؟

غرام: ااابني

حمزة: ابوه خالد

غرام: هزت راسها ب لا ععععمرو وبانهيار عمرو ابو ابني عمرو ارتحت اتجوزت خالد ايوة اتجوزته كان جوزى ايوه جوزي هو دا اللي عايز تسمعه اسمع كويس عمرو دبحني ومش مره لا كتير مصعبتش عليه ولا حد سمع صوتي صوتي الا اتخرص بعد موتي وانا عايشة خسرت شرفي وخسرت ابويا في ليله واحده عمرك ما هتحس بوجعي عارف يعني اكون يحضر لفرحنا وتروح كل حاجة الشرف والاب والحبيب حياتي كلها انهارت مرة واحده اتجوزت خالد اه اتجوزته لان بعد ما قلت خلاص هقفل عليا بابي واسكت واعيش في حالي عرفت اني حامل عارف الوجع وانت بيكبر جواك طفل نتيجة عذاب وكسره وغصب قولت ههرب وابعد وانزله خالد لحقيني انقذني، عارف الرعب اللي شفته وانا رايحه انزله بلاش نظرة الدكتور والممرضة اللي عمري ما هنساها عارف خدت وقت قد ايه علشان اعرف اشيل ابني من غير ما اشوفه عمرو عارف كام مره كنت عايزة اقتله عارف خالد سماه حمزة ليه علشان كان خايف اذيه قرر يسميه علي اسمك عارف وجعي وانا شايفه خالد بيتعذب بحبي وخيانتك اتجوزت خالد ايوه اتجوزت خالد وبعدها هديت وقعدت مكانها علي الارض

وجيه وحمزة بيسمعوها ووجعهم وغضبهم بيزيد

حمزة بص ل والده: ليه ملحقتهاش ليه؟

وجيه: عمرو مكنش لوحده كان معاه مراته بتصورهم انا كان دايما عيني عليكم ابوكي يا غرام كان عارف الحقيقة موت مراته،واجباري ان ابعد بس الخوف خلنا سكتنا في نفس يوم الحادثة زرت ابوكي يا غرام الله يرحمه كنتى انتي نايمه

فلاش باك

الباب بيخبط ومحمد راح يفتح الباب

محمد: وجيه وشده دخله واتاكد ان محدش شافه

محمد: انت مجنون ازاي تيجي هنا ودلوقت مش خايف حد يشوفك خصوصا وعمرو تحت

وجيه: مش قادر مجيش عايز افرح ب ابني وجوازه مش كفايه مفرحتش بيه وسبت ليه سمعه وحشه

محمد: انا السبب يا وجيه بس غصب عني غرام وحمزة لازم يعيشوا واديك شايف ابنك بقا ظابط يكبر في شغله والحقيقة تبان وحقك وحق ام غرام يرجع وننتقم من فرج احنا عملنا دا ليه وربيت حمزة علي انه يبقا ظابط ليه بس اصبر لو انت موجوع ف انا موجوع ومقهور مطر اتعامل معاه ومع ولاده لو ابنك اتربي من غير اب ف بنتي اتربت من غير ام انت هترجع وحمزة طيب ويسامحك لكن بننتي عاشت عمرها محرومه من امها

وجيه: لو كنت سمعت كلامي وبلغنا وانا اشهد باللي شفته

محمد: مين هيصدق محدش ومراتي وسمعتها هتروح وبنتي هتفضل في عار لاخر العمر وانت فرج مكنش هيسيبك في حالك اللي عملناه هو الصح ابنك كبر وهو اللي هيجيب حقنا حبه ليك ول غرام هيحركه انا متاكد بعد كتب الكتاب هحكي ليه

وجيه: وعد يا محمد

محمد: وعد هتظهر وترفع راسك للناس

بس لازم تمشي غرام ممكن تصحي يلا اتوكل علي اللي خلقك

وجيه: اديني ورا كلامك اما اشوف اخرتها

محمد: كل خير

ونزل وجيه بس فضل بعيد يراقب البيت يمكن حمزة يرجع او فاطمة تظهر كان عارف ان الوقت متاخر بس فضل عدا وقت وبعدها شاف غرام وهي نازله جري وشافها دخلت الصيدليه رجع البيت لقي شقته مقفوله ومفيش صوت طلع علي فوق لقي محمد مرمي في،الصاله وميت مكنش مصدق انه مات يعني كل حاجة راحت. بس افتكر غرام نزل تاني مشفش،غرام في الشارع وفضل يدور عليها زي المجنون لغاية اما سمع صرخه مكتومه الصوت كان جاي من عماره مهجورة قرب وشاف زينب بتصور لقي،مكان تاني، مفتوح يدوب اد الايد بص منه وشاف الحادثة اتسمر مكانه من اللي شايفه ل تاني مره يشهد علي نداله فرج وسلساله فضل ثابت ومخه كمان ثابت وبعدها خالد شافها

باااااك

وجيه: عارف ان رد فعلي كان غبي بس فعلا مكنتش عارف اتصرف شفت امك وهي بتموت علي ايده وشفتك وانت بتتدبحي،والنتيجه سكت بس بعد جوازك من خالد اطمنت شويه وفضلت مكاني براقبكم من بعيد

حمزة: وعينه علي غرام اللي بتسمع الكلام والدموع متحجره في عيونها

حمزة: مكانك اللي هو فين؟

وجيه: عارف،انك فاكر ان مجرم بس انا اشتغلت في شركه تبع عمك محمد اشتغلت مهندس،ولا نسيت وظيفه ابوك

حمزة: حسبتم حساب كل حاجة ومحسبتوش،ان ممكن ارفض،

وجيه؛ انت تربيت محمد ومش،طباعك ترفض تقف جنب المظلوم

حمزة: ايه اللي رجعك راجع علشان تدمرني

وتوجعني

وجيه: راجع علشان عمرو ناوي يأذيك في،سمعتك وشغلك

حمزة: ازاي؟ !!

وجيه: في يوم وانا براقبه دخل،شقه غريبه،واما سالت صاحب الشقه من اللي بيعملوا فيديوهات زباله

وساعته وعرفت منه بعد ما قولت ان عايز اخر فيلم لسه هينزل، قالي انه في واحد لسه جايب ليه فيلم وبس لسه هيتعدل،وشفت صورتك انت وخالد عنده

حمزة: فيلم ايه وصورتي هناك ليه؟

غرام نتطقت بصوت شبه مسموع: هيركب صوركم علي فيديو بتاعي او تطلقني وارجع ليه

حمزة: انا لو في كابوس هيبقا اهون من كده انتم بتقولو ايه احنا فين؟

وجيه: احنا انت لسه واخد بالك ان اللي زي،فرج بياكلوا اكلنا وياخدوا شرفنا ويمصوا دمنا وقدام الناس القلب الابيض دلوقت لازم تنفذ وصيه محمد وتجيب حقه وحق،مراته وحقي وحق عذابك وعذاب امك واخيرا حق غرام واللي حصل،فيك

حمزة: ههههههههههههه انسوا كان فيه وخلص،انا اللي حصلكم ولا يفرق،معايا اللي حصل،نتيجه اخطاؤكم انتم وبس، مهما كان عذرك كان لازم اكون ملجاك اكون حضنك لكن انت اختارتي الهروب والنتيجه زي ما انت شايفه وانت متخيل اقول مظلوم واسامحك 5سنين من يوم موت عم محمد كنت فين اوعو تطلبوا مني حاجة قصاد حاجة انتم اصلا مقدمتوهاش كل اللي اقدر اعمله ان حكاية حمزة مش ابن خالد مش هتكلم فيها وياريت ارجع متكنوش هنا وسايبهم وماشي اتفجاه ب امه واقفه

فاطمة: ايه اللي بتقوله دا بتطرد ابوك ومراتك وليه ايه جريمتهم انهم خافوا عليك دا اللي ربيتك عليه

حمزة: كنت عارفة اللي حصل مع غرام؟

فاطمة: يا ابني خافت عليك وعلي مستقبلك

حمزة: كنت عارفه كلكم شايفين اني مش راجل ولا مقدرش اجيب

حقها

فاطمة: عرفت من قبل جوازكم بس كنت عارفه انها مظلومه دي تربيتي

حمزة: صح مظلومة وجبانه

بسبب جبنها اتجوزت واحده مستهتره وبنتي بتتربي يتيمه

فاطمة: ليه بتحمل غرام نتيحة جوازك، شمس من الاول اختيار غلط وكان لازم تدفع تمنه وبنتك ربنا هيعوضها عن شمس ب غرام تبقا امها


حمزة: غرام اللي وافقت تتجوزني خوف من جوازها من عمرو قولي يا غرام لو مكناش عرفنا حقيقة موت خالد وقررت اتجوزك كنت هتجوزي عمرو وخوف عليا برده

غرام: سكتت وسالت نفسها معقول كانت هتتجوزه وقالت بصوت مسموع لا لايمكن اتجوزه الموت كان عندي اهون

حمزة: برده كنتي هتهربي، برده مفكرتيش فيا مفيش فايده مبتتعلميش وسابهم وخرج

فاطمة راحت ليها وخدتها في حضنها: هيرجع ويسامح دا حمزة قلبه ابيض بس مصدوم من اللي سمعه مراته وابوه كتير

وجيه: انت سمعتي ايه؟

فاطمة: سمعت اللي يخليني اندم اني عبت في سيرتك ولا زعلت منك يا ابو حمزة

وجيه بص ليها بشكر.

غرام: اعمل ايه دلوقت؟

وجيه: لو معملتيش اللي المفروض يحصل انا اللي هقول يا خسارة تربيت فاطمة فيكي

غرام: انا خايفه عليه هو اللي فاضلي

فاطمة: اهدي بس ربنا يدبر لينا الحل

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في منزل عمرو

زينب: برده مش هتاكل

عمرو: لا مش عايز نفسي اتسدت

زينب: ليه متقولش اللي حصل دا اشاره اننا نكمل مع بعض ليه بقا عامل كده انا مراتك وحلالك

عمرو: عارفه اللي حصل خلني اعرف واتاكد من حاجة مهمه عارفه ايه

زينب: ايه؟

عمرو: ان ابليس جنبك ملاك

انا كنت سكران وانت كنتي سكرانه ولا استغليتي،الفرصه علشان توصلي لهدفك

زينب: وليه متقولش بحبك وعايزة نعيش زي الناس هي عاشت بدل المره اتنين وانت واقف عند يوم الحادثه لازم تفوق بقا فوق انا بعشق التراب اللي بتمشي عليه وانت بتحب اللي عمرها مهتبصلك ولا تعبرك لان انت بالنسبه ليها سجان قاتل ومغتصب

عمرو: فكرتك كانت فكرتك

زينب: لو حبيتها مكنتش،وافقت انت مهوس،بيها اول بنت ترفض عمرو عملت جرح كبير جواك والنتيجه مجرد ما قولت دوس عليها دوست فوق يا عمرو انا صحيح الفكرة فكرتي بس انت لا عيل ومراهق نفذت الكلام لانه علي هواك

عمرو: انت ايه انا ب العن اليوم اللي عرفتك فيه

زينب: متاكد

عمرو: انت ايه يا شيخه ايه ارحميني انا مش هرتاح الا اما اتجوز غرام

زينب: عمرك ما هترتاح سامع عمرك غرام مع حمزة ومفيش قوه تبعدهم

عمرو: انا هبعدهم لو وصلت ان اقتل حمزة هعملها

زينب: في سرها كل شئ في الحب مباح وقريب هتقف علي قبرها

وسابته ودخلت بعد كلامه

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في منزل فرج

فرج: مش كفايه قاعده في غرفه خالد وعياط ولا ايه

حسنات: وحشني يا فرج ابنه كان مالي عليا البيت ومنسيني وجعي علي خالد

فرج: هيرجعوا وقريب بس قومي

حسنات: اوعي تعمل حاجة تأذي بيها حمزة ولا غرام

فرج: هو انا مجرم انا هعمل ليها قرصه ودن علشان تقول حقي برقبتي وترجع هي وحمزة تاني لينا

حسنات: ناوي علي ايه يا فرج

فرج: ناوي علي الخير بس اعرف طريقهم

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛


عدا الليل ورجع حمزة والبيت كان هادي دخل غرفته وشافها فاضيه قعد علي السرير

حمزة: برده هربتي برده فكرتي في،نفسك وهربتي كان نفسي تفضلي كان نفسي افضل امانك وملجاك لكن انت كل مره بتخذليني

غرام من وراها: انا مقدرش اخذلك ولا ابعد تاني انا اتعلمت الدرس غرام من غير حمزة متبقاش موجودة اصلا

حمزة كان بيسمعها ومش مستوعب انها فعلا قدامه واختارته لاول مره واهم مره

حمزة: انت هنا بجد ولا دي تهيؤات

غرام: هنا مقدرش ابعد عن حضنك يا حمزة انت دنيتي

حمزة: عارفه

غرام: ايه؟

حمزة: بحبك من زمان قووووى

غرام: وانا كمان عمري ما حبيت غيرك وخفت عليك مش اكتر

حمزة: ههشششش مش عايز اسمع عن وجع ولا ماضي عايز ننسا اللي حصل ننسا

غرام: انسا؟ يمكنك لو معرفتش سبب موت امي كنت نسيت لكن دلوقت لازم

حمزة بقاطعه: حقهم وحقك هجيبه ودا وعد من حمزة ل غرام

غرام: وانا واثقه فيك انت قدها

حمزة: انا اما دعيت مفيش صوت ليه

غرام بخجل: من ساعه ما مشيت وخالتي وعمي قافلين عليهم وبصراحه مكسوفه اخبط عليهم والولاد اتعشوا وناموا

حمزة: من ساعه ما مشيت لا اظهار انه جامد وجيه الشهاوي

غرام: كده عيب احم

حمزة: بحبك ووحشني كسوفك وخجلك نورتي دنيتي يا غرام حمزة

غرام: وانت كنت واحشني انت اكتر امنيه اتمنيتها واتحققت

حمزة: حلو اثبتي علي كلامك دا ثانيه وراجع

غرام: رايح فين عندي كلام مينفعش غير الضلمه كلام سر لو حد شافه نتفضح

غرام: حمزة الله

حمزة: يقطع حمزة وسنين حمزة

غرام: بعد الشر

حمزة: فين زرار النور لقيته

غرام: حمزة انت فين؟

حمزة: انا جنبك دايما

وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح والغير مباح😜😜

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل السادس عشر من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة