-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الرابع

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة ميرا إسماعيل ؛ وسنقدم اليوم الفصل الرابع من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والإنتقام والكراهية

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الثالث


رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الرابع

 فى منزل فرج المنياوى


عمرو بغضب ... معلش وسع يا حضرة الظابط عنك وقرب من غرام وشالها ودخلها غرفتها والكل وراه

حمزة الصغير ... ماما يا تيتا مالها

حسنات ... متاخفش يا حبيبي اكيد من قلة الاكل من يوم اللي حصل مبتكلش

حمزة الكبير بتماسك ... انزل اشوف دكتور ليها

حسنات ... ياريت يا ابنى

ونزل حمزة وهو تايه مش مجمع اى حاجه صاحب عمره طلع بيخونه وخد منه غرام ليه طب هو خاين هى ليه تعمل اللي عملته فيا ليه ؟

حسنات جنبها بتحاول تكلمها بس غرام راحت للذكريات


فلاش باك


فى شقة بور سعيد


غرام نايمة جنب خالد انا النهاردة اسعد راجل فى الدنيا

غرام بخجل ... مش للدرجه دي

خالد ... اه يا غرام لو تعرفى كنت هموت علي اللحظة دى ازاى

غرام ... خالد والله لو مبتطلتش هقوم واروح انام مع حمزة

خالد وشه اتغير ... انت بتحبينى بجد يا غرام

غرام ... خالد انت جوزى وظهرى وسندى وأمانى أنت عملت اللى محدش عمله ليا تعرف انا كل أمنيتى انك تفضل منور حياتى أنا وحمزة

خالد ... والحب !!!!!

غرام ... عارف يا خالد الزواج إيه سكينة ومودة ورحمة وانت دول كلهم يا خالد ربنا ذكر دول فى كتابه كان قادر يقول الحب بس لوفهمت دول احسن معانى للحب

خالد بتردد ... وحمزة

غرام بعدم فهم ... وماله ما هو نايم

خالد ... لا قصدى حمزة حمزة الشهاوى

غرام جسمها كله انتفض ... ماله

خالد ... لسه عايزه حمزة

غرام ... خالد انا مراتك انت ملكك انت اوعى تفكر انى ندمانة على اللى حصل انا واحده عارفة كويس ان ربنا بيكتب لينا دايما الصالح وفى كل قضاه رحمة وانت رحمة ربنا يا خالد ليا انسا يا خالد انا مراتك وهفضل معاك

خالد ... وانا هفضل جنبك ومفيش قوه تبعدنى عنك تانى

باااااااك


حمزة كان جاب الدكتورة وقالت إن الضغط كان واطى وعلقت ليها محاليل وقالت إنها هتفوق بعد شوية وخرجت الدكتورة مع عمرو

فاطمة لسه تحت تاثير الصدمة ... ططيب عايزة حاجة يا ام خالد لازم نطلع علشان غر وقطعت اسمها وقالت علشان بنت حمزة لو حدها

حسنات وهى بتنيم حمزة الصغير ... تعبناكم معانا

هنا كانت بدأت غرام تفوق وهى بتنادى علي خالد

غرام ... خالد خالد

وقامت تنادى باسمه بصوت عالى كل اللي بره سمعوا الصوت وهنا حمزة كان وصل ل قمة الحزن والوجع

حسنات ... خدت غرام فى حضنها استهدى بالله يا بنتى كفاية عياط

غرام بعياط وهستريا ... انا عايزة امشي من هنا انا عايزة خالد انا تعبانه قوى

فاطمة قلبها رق ... الله يرحمه يا غرام

غرام أما سمعت صوت فاطمة انكمشت علي نفسها اكتر فى حضن حسنات ... من غير كلام

فاطمة ... انا طالعه علشان بنت حمزة لوحدها فوق والبقاء لله مرة ثانية تصبحو علي خير

وخرجت خدت حمزة اللي كان حدث ولا حرج فى دنيا تانية مصدوم من اقرب اتنين ليه

فى غرفة غرام

دخل فرج

فرج .... عاملة ايه يا غرام دلوقت

غرام مفيش رد غير دموعها

حسنات ... وبعدين يا غرام مش كده احنا هدينا إيه اللي حصل تانى

غرام ... لارد

فرج ... خلاص يا ام خالد براحتها خليها تنام بس

وهناخد حمزة ينام معانا نامى وارتاحى

وخرج الجميع

غرام ل نفسها .... ارتاح وهتيجى منين الراحة اللي كنت بتحما فيه راح وسابنى يارب انا راضية ب اللي يحصل وحولت تنام


فى الخارج

عمرو كان هيتجنن ان حمزة قرب من غرام وشالها ولنفسه ... لسه بحبك زى زمان و يمكن اكتر بس انت اللي وقطع تفكيره صوت فرج

فرج ... يا عمرو انت يا ابنى

عمرو بنتباه .... ايوه يا حج خير

فرج ... بقولك خد مراتك وامشى خلاص مرات اخوك هتنام

زينب ... وماله يلا يا عمرو خلينا نتوكل

عمرو ... يلا قدامى

وخرج عمرو وزينب

حسنات ... ربنا يهديك يا عمرو يا ابن بطنى ويبعد عنك زينب وشرها

فرج ... بغموض بكره هريحك منها خالص

حسنات ... ياريت يا حج احسن البت دى السم بينقط من لسانها

فرج وهو بينم حمزة ... المهم تبعدى غرام عنها انت عارفة غرام غلبانة ملهاش فى اللف والدوران خدى بالك كويس منها يا ام خالد

حسنات .... انت هتوصينى على مرات الغالى

مفيش لسه اخبار عن اللى عمل فيه كده

فرج بهم .... لا ، سهر كلمتنى وقالت انهم مش وصلو ل حاجة وأنها راجعة بكرة علشان قضية مهمة وبعدها تسافر تتابع سير التحقيقات تانى

حسنات بقهر .... ربنا ينتقم منه ويحرق قلبه زى ما حرق قلبنا وقلب الغلبانة اللي جو

فرج ... إن شاء الله ربك كبير وعادل


👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊


فى شقة حمزة كان تقريبا كل حاجة متكسرة وغرام الصغيرة فى حضن فاطمة خايفة من شكل حمزة

فاطمة بمحاولة .... كفاية يا ابنى هيجرالك حاجة يا ابنى

حمزة بقهر .... انا خالد وغرام يعملو فيا كده طب ليه ؟ انا عملت ليهم إيه انا كنت اتمنى ليها الرضا وهو صاحب عمرى وكان على طول جنبى كان بيدور معايا عليها بيضحك عليا ليه لييييييه

فاطمة ... كفاية يا حمزة لا هى ولا هو يستاهلوا اللي بتعمله فى نفسك كفاية لو مش علشانك علشان بنتك اللي ميته من الرعب

حمزة ... وجعونى وكسرونى يا امى غدروا بيا

فاطمة سابت غرام علي الكرسي وراحت جنب حمزة .... بعد الشر عنك من الوجع والكسرة يا ضنايا هما اكيد عندهم سبب

حمزة بغل .... اكيد هى كانت بتمثل إنها بريئة .ونظيفة هو كان عامل راجل مكانى الاتنين كدابين وخاينين

فاطمة ... هو خلاص عند ربه متجوزش عليه غير الرحمة

حمزة .... وانا مرحمنيش ليه ؟ مقليش انه عايز غرام وأنها عايزاها والله كنت هديه ليه عن طيب خاطر

فاطمة بتعقل .... اكيد عندهم سبب هما مش وحشين البت قطعت قلبي فوق عاملة زى العيل الصغير اللي ضابع من اهله والله إحساسي إنها مظلومة معرفش ليه

حمزة ... لنفسها ظالمة مظلومة ل نفسها هى اختارت طريق الغدر والوجع والخيانة تشرب بقا وبحزم مش عايز اسمع اسمها فى البيت تانى وانا هدور علي شقة تانية ونعزل من هنا لا عايز اشوفها ولا افتكر خالد

ودخل غرفته من غير كلام

غرام الصغيرة راحت ل جدتها ببراءة ... بابا عيط ليه ؟

فاطمة ... علشان الجرح اتفتح والمرة دى لازم يقفل علي نظافة

غرام كانت بتسمع وهى مش فاهمة وطبعا فاطمة لاحظت مش مهم دلوقت المهم يلا ننام وخدتها علشان تنام

لكن دايما إن دخل التفكير من الباب هرب النوم من الشباك

😯😯😯😯😯😯😯😯😯😯😯😯😯😯


فى منزل عمرو


عمرو كان فى الصاله وعمال يدخن بشراها وبشكل مرعب

زينب ... مش هتنام

عمرو ... غورى من وشي غورى

زينب ... الله طب بتهب زى البوتاجاز ليه براحة

عمرو وقف وهو غير متزن

زينب ... انت شربت تانى

عمرو ... اسكتى انا بكره صوتك وبكرهك كلك على بعضك انت السبب انت السبب

زينب ... انا السبب ليه ؟ كنت ضربتك علي ايدك زمان ولا هى اول ولا اخر واحده تعمل فيها كده

عمرو قعد علي الارض ... بس هى حبيبتى الوحيدة اللي حبيتها

زينب باغراء فكت الروب ... وانا بحبك انت انساها انساها وخليك معايا

عمرو ب ارف منها ... معاكى انت انتقام ربنا ليا غورى من قدامى

زينب بوجع ... طب شوفنى غرام مره واحده يا عمرو نفسي ابقا أم

عمرو كانه عقرب لسعه ... ام انت ام وانا اب هههههههههههههههههههههه و يا ترى بقا هيطلع زيك غدار ولا زى ديب

زينب بصراخ ... أنت ايه يا اخى انا عملت كل حاجة علشان اقربها منك هى اللي طلعت زباله ولفت علي اخوك علشان عبيط اتجوزتك وأنا عارفة انك هتموت عليها بس لاء أنا أقتلها لو قربت منك تانى زمان كنت بساعدك تطولها لكن بعد ما بقيت جوزى لاء يا عمرو صدقنى مش بهدد انت عارف انى اقدر فاتعدل بدل ما ندمك علي الغالية

عمرو كان وصل ل مرحلة جنون من الشرب واللي حصل ووجع ضميره ( دا لو افترضنا انه عنده ضمير)

قرب علي زينب وضربها بالقلم بمنتهى القوة لدرجة ان زينب وقعت علي الارض وقرب عليها وشد شعرها وبمنتهى الغل ر.... لو فكرتى مجرد تفكير انك تقربى ل غرام انا هقتلك قبل ما ايدك تطولها غرام لاء والف لاء سماعة ومتخلنيش اقلب الترابيزة علي الكل وانت اولنا هما دلوقت ملهمش غيرى عمرهم ما يزعلو منى لكن انت هتكونى بره البيت دا وممكن بره الدنيا غرام دلوقت عند الحج هى اللي فى العين قصاد دمعة منها يقتل بلد باللى فيها غورى من وشى

زينب قامت برعب عمرو طول عمره بيضربها ويوجعها لكن المرة دى كان ديب بجد ممكن يقتلها فعلا

بعد دخول زينب عمرو قعد على الارض اطلعى من راسي بقا اخرجى اخرجى وبصريخ اخرجى يا غرام اخرجى وفجاءة هدى ونام فى وضع الجنين وبهمس لا اوعى تخرجى انا بحبك يا غرام اوعى تخرجى

وانتهى الليل بكل وجعه علي الكل خصوصا غرام وحمزة وعمرو انتهى الليل فعلا ولكن لم ينتهى الوجع بالعكس لقد بدأ الوجع الحقيقي

😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭


فى اليوم التالى بعد صلاة الظهر اتقابل الحج فرج وحمزة علي السلم

حمزة بحزن .... ازيك يا عمى

فرج ... الحمد لله علي كل حال مشفتكش فى المسجد يعنى

حمزة .... كنت فى الصفوف اللي ورا كنت عايزك فى حاجة يا حج

فرج ... خير يا ابنى اقول

حمزة ... أنا عايز اقول ان علي اول الشهر

فرج بمقاطعة .... استنى يا حمزة كويس أنى افتكرت كنت عايز اسم مدرسة تكون كويسه علشان حمزة هيدخل المدرسة وخايف التقديم يخلص وتروح عليه السنه

حمزة اتنهد ... اه يا حج مدرسة بنتى كويسة بس بيعملو اختبار للطفل ولاهل الطفل

فرج ضحك .... ههههه ولو الأهل سقطوا ما يخدوش الواد

حمزة ... دا نظام مع الاسف فى كل المدارس

فرج ... طيب هات عنوانها واسمها واقول ل غرام و عمرو يرحوا وربك ييسر

حمزة بغيرة ... عمرو لا خليه و اروح أنا يا حج وبغموض خلينى ارد جميل من جمايل خالد عليا

فرج ... متقولش كده يا ابنى دا انت صاحب عمره وكان بيحبك بجد دا من دون الاسامى اختار لابنه اسمك

حمزة ... الله يرحمه هتصل بالمدرسة واخد ميعاد واعرفك

فرج ... كنت عايزينى فى إيه ؟

حمزة ... اه كنت هقول انى اول الشهر هستلم الشغل طول الوقت دا انا اجازة لو عوزت أى حاجة انت او غرام انا موجود "

عمرو كان وصل وسمع اللي حمزة بيقوله

عمرو بغيرة .... ام حمزة اسمها ام حمزة يا حضرة الضابط

حمزة ... عندك حق ام حمزة يا حج زى ما قولت انا موجود وتحت امركم

عمرو ... متشكرين ل خدماتك بس انا موجود لسه وتحت امرهم

حمزة ... بغضب حارق اكيد بس انا اقرب قصدى علشان فوقهم ووجه كلامه للحج فرج أنا هكلم المدرسة واقولك الميعاد عن اذنكم وطلع حمزة

عمرو بغيظ ... مدرسة إيه وميعاد ايه يا حج

فرج ... مدرسة لابن اخوك حمزة وبص لعيونه كانت حمرا جدا أنت رجعت للشرب تانى

عمرو بارتباك ... ها لا لا أنا منمتش كويس

فرج بحزن ... يا ابنى انا معنديش غيرك انت اللى فاضل ليا حافظ علي نفسك علشانى وعلشان امك ومرات اخوك وابنها

عمرو باس ايد والده ... ربنا يخليك لينا يا حج

فرج ... الموت والحيا فى ايد ربنا اديك.شوفت اخوك راح فى غمضة عين

عمرو ... حاضر يا حج هبطل يلا احسن الواد حمزة وحشنى قوى عارف يا حج الواد دا خطف قلبي من جوا كانه حتا منى

فرج ... ما هو منك مش إبن اخوك الدم اللى بيجرى عندكم واحد

عمرو ... صح يا حج يلا نطلع بقا

😯😯😯😯😯😯😯😯😯😯😯😯😯😯

فى شقة حمزة

فاطمة ... إيه اللي أخرك فى الصلاه كده

حمزة ... كنت مع الحج فرج

فاطمة ... قولت ليه أننا هنسيب البيت

حمزة .... لاء مين قال اننا هنعزل اصلا واعملى حسابك ان حمزة ابن خالد ممكن يدخل مدرسة غرام

فاطمة .هى يتضرب كف على كف ... لا حول ولا قوة الا بالله الواد اتجنن انت بتقول ايه إحنا قولنا هنبعد وأنت بتقرب اكتر

حمزة ... انتقامى من غرام بدا ولازم أدفعها تمن غرام حمزة كبير قوى

فاطمة بخوف .... لا يا حمزة مش انت اللي تعمل كده سيبها ل ربنا هو اللي يجيب حقك يا ابنى

حمزة . ... لا ابدا حقى وهرجعه مهما طال الزمن وانا بدأت فى اول خطوة

فاطمة بخوف منه قررت تحمى غرام منه لانها متاكده انها مظلومة

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

فى شقة فرج

عمرو ... يلا يا حمزة تعالى بسرعة

حسنات ... براحة يا ابنى سيب الواد يفطر كويس مش كفاية امه مش راضية تاكل خالص

عمرو بقلق ... هى غرام لسه تعبانة يا اما

حسنات ... والله ما عارفة ايه إللى حصل تانى لراضية تاكل ولا تقوم حتى من سريرها

عمرو ... اجيب ليها دكتور يا حج

فرج .. هيقول ايه الحزن والوجع مش محتاج دكتور يا ابنى محتاج صبر والصبر مر بس لابد منه

حمزة الصغير ... عمو حبيبي انا خلصت الحمد لله يلا فين اللعبه

عمرو بفرحة غريبة من قرب حمزة منه ... يلا يا استاذ وصلت اللعبة جاهز علشان اغلبك

حمزة ... انا شاطر قوى مش بتغلب ابدا ابدا


عمرو ...... هنشوف يا لمض قدامى

ودخل حمزة و عمرو للعب

حسنات ... ربنا برزقك يا ابنى بحتت عيل يفرحك شايف يا حج بيحب حمزة ازاى

فرج ... عايزة يجيب عيل من اللي ما تتسما زينب يا ولية

حسنات ... بعد الشر بقولك يا حج متجوزه غيرها واحده بنت حلال تجيب ليه عيال خلاص مفيش غيره يا حج

فرج بغموض ... دا اللي هيحصل وقريب قوى وعروسته عندى كمان

حسنات ... صحيح هو يوافق يتجوز علي المخفيه زينب

فرج بتأكيد ... اما يعرف العروسة هيوافق مش بس كده دا ممكن يطلق زينب كمان

حسنات ... يارب يا حج يسمع منك ربنا

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

فر غرفة غرام كانت عايزة تطمن علي ابنها قامت وهى خارجة سمعت ضحكته وراحت ناحية الصوت كان عمرو بيزغزغ حمزة ويضحكة

عمرو ... انت تغلبنى انا هوريك انا هقطعك من الضحك

حمزة ... بضحك حرمت يا عمو مش هغلبك تانى

غرام كانت بتابعهم ورجعت بذاكراتها 5سنين فاتو


فلاش باك


نزلت غرام علشان تجيب العلاج ل والدها وهى بتئنب روحها إنها السبب لأنها من فرحتها نسيت تتاكد من علاج باباها ووصلت الصيدلية ودخلت علشان تجيب العلاج

كانت زينب مع عمرو فى عمارة مهجورة من إللي ملكهم بس لسه متشطبتش

(زينب بنت لقيته ملهاش أهل وكانت بتشتغل ديلر يعنى بتوزع بضاعه مخدرات فى المنطقة ومعروفة فى المنطقة زينب الديلر )


زينب ... طالما بتحبها اتجوزها يا اخوى بدل ما انت كل شوية مصدعنى غرام غرام

عمرو بسكر .... ياريت توافق عارفة يا بت لو توافق انا هبطل كل حاجة وأولها انت يا ديلر المنطقة

زينب ... وهى بتديله سيجارة وماله بس تعبرك الاول دى تطيق العما ولا تطيقك

عمرو وهو بياخد السيجارة ... اسكتى هطير الدماغ اللي عملها

زينب بخبث ... طيب واللى يقولك تعمل إيه ؟

عمرو ... اديله اللي عوزه بس غرام تبقا ليا مش ل سي حمزة

زينب ... خد شرفها

عمرو .... انت حمارة بقولك عايز اتجوزها تتقولى شرفها

زينب ... اسمع بس أما تاخد اعز حاجة عندها وتتقدم ليها هتوافق وأنت وشطارتك بقا بعد كده تخليها تحبك وتدوب فيك

عمرو الكلام عجبه ... طب لو قالت ل حضرة الظابط

زينب ب استنكار .... غرام دى جبانة وتخاف من خيالها انت تخلص معاها تانى يوم تكون عند ابوها ولسه محدش يعرف أنها خطيبة حمزة تقوم هى موافقة علشان تدارى الفضيحة وبعدها الكره فى ملعبك بعد كده

عمرو ... بس ازاى دى مش بتخرج خالص لوحدها بليل

زينب ... سبها عليا انا هكمل توزيع وارجعلك

وخرجت زينب وشافت غرام بتجرى ناحية الصيدلية فى نفسها شكلها بيضة ليك فى القفص يا ابن الحج فرج ودخلت ل عمرو تانى

زينب ... بره ولوحدها

عمرو ... مين يا مخبوله

زينب ... غرام لو حدها عند الصيدلية

عمرو ... انت متاكده

زينب ... زى ما انا متاكده انك قدامى بالظبط

وخرج عمرو لتنفيذ خطة زينب

وهو خارج وجه كلامه ل زينب يلا غورى انت

زينب ... هغور دلوقت بس راجعة تانى قلب زينب

ومشيت زينب او عملت أنها مشيت لكن هى واقفت تراقب عمرو اللي بدا فى محاولة ل دبح غرام وقررت تسجل اللي هيحصل لانها بتكره غرام جدا

غرام خرجت من الصيدلية وبتحمد ربنا أنها جابت العلاج وهى ماشية عمرو كان قدامها

غرام بخوف حاولت تبعد بس هو يروح لغاية عندها غرام بخوف .... ااااابعد عععايزة اااعدى

عمرو ... لا مش هتعدى انا مصدقت طولتك

وبيقرب عليها حاولات تهرب منه بخطوات ل ورا اتكعبلت ووقعت ودى كانت فرصة عمرو قرب بسرعة وشالها وهى حاولات تصوت بس كان اسرع وعرف يسكتها بايده وشالها علي العمارة المهجورة

فى محاولة غرام الافلات من عمرو لكن عمرو كان متمسك بيها وفعلا دخل بيها وقفل البوابة بالترباس هى بدأت تصوت وتجرى بس مش عارفة تروح فين ؟

عمرو كان مستمتع بمحاولة هروبها منه

غرام وقفت بعيد عنه وهى ماسكه هدومها عليها

غرام ... خلينى امشي ربنا يخليك بابا تعبان ابوس ايدك خرجنى من هنا

عمرو ... لاء انا مستنىى اليوم دا من سنين

غرام بتدور علي حاجة تتدافع بيها ان نفسها مكنش فيه غير الرمل وبدات ب هستيريا تشيل الرمل وتحدف علي عمرو خرجنى من هنا وتنادى حد يلحقنى يا ناس عمرو صحيح الرمل كان بيعوق حركته لكن وصل ليها ومسك ايدها الاتنين

عمرو .... انت ملكى يا غرام مش هتخرجى من هنا غير وانت ملكى للابد وزق غرام بعنف علي الارض وبدأ يفك قميصه مع خوف غرام ورجوعها ل ورا لكن مع الاسف المعركة كانت محسومة وقدر عمرو يشل حركتها ويسلبها اعز ما تملك تحت نظرات زينب وتصويرهم وتحت بكاء غرام ومحاولة الهرب من عمرو وتحت استمتاع عمرو أنه اخيرا وصل ل غرام وبعد وقت من المحاولة نجح عمرو فى سلب غرام شرفها مع صويت غرام بدرجه فزعت عمرو نفسه وبعدها استكانت غرام تماما بقت جسد بدون روح كان واعيه لكن فقدت القدرة علي المقاومة أو بمعنى أصح إللي كانت بتقاوم علشانه راح ودا شجع عمرو أنه يكمل اعتداء عليها اكثر من مرة

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الرابع من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة