مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص والروايات حيث نغوص اليوم مع رواية رومانسية مصرية كاملة جديدة للكاتبة دنيا صابر والمليئة بالعديد من الأجداث المثيرة والمتشابكة فى إطار إجتماعى , وموعدنا اليوم علي موقع قصص 26 مع الفصل الثامن عشر من رواية غيث بقلم دنيا صابر .
رواية غيث بقلم دنيا صابر - الفصل الثامن عشر
رواية غيث بقلم دنيا صابر - الفصل الثامن عشر
أتعجب علي حال الذكريات تبكينا أحلاها، ويضحكنا أقساها.
اسراء بتوتر : بص يابابا خليه ييجي بكره اكون فكرت اكتر
عمر بانفعال : يعني شايف يعمي جنانها ده
اسراء وهي تشير لنفسها : انا مجنونه ماشي يا عمر، عليا الطلاق ما هتجوزك
عمر وهو يتصنع الهدوء : يابنتي مش اما نتجوز الاول ابقي احلفي بالطلاق
اسراء بأصرار : لأ ولو مش هتجوزك بردو
_ يابنتي اهدي كده وقوليلي يا حبيبتي مش موافقه ليه
اسراء بصدق : يابابا بصراحه امبارح حلمت حلم ومش عايزه اتجوز بسببه
-حلمتي بأيه ياقلب بابا
اسراء وهي تقص عليه وتتحدث بعفويه : بص يابابا هشهدك انت يعني ينفع اقوله بحبك في الحلم وميردش عليا
عمر وهو ينظر لها بأعين مصدومه : يا ليله امي السوده، اسراء قسما برب العزه لو ما بطلتي هبل هقتلك هنا
اسراء بانفعال : اهو شوفت، اتجوز ازاي المجنون ده
_والله انتم الاتنين مجانين
عمر بنفاذ صبر وهو ينظر لها بشر : معلش يجماعه سيبونا لوحدنا شويه
اسراء بقلق وتوتر : لأ انتم هتسبوني معاه لأ الله يخليكوا
لم يعر لكلامها احد الكل بدا بنسحب من المجلس واحد تلو الاخر ما هي الا ثواني ولم يتبقي سواه معها حاول اكثر من مره اخد نفس قوي والعد من واحد لعشر حتي يهدا ونظر لها بتنهيده : اديني بتكلم بهدوء اهو، اعرف بقي مش موافقه علي ام الجوازه ليه
اسراء بتوتر وتبرير : بص هقولك، انا بصراحه خايفه
عمر بقله حيله : يابنتي خايفه من ايه هو انا هكلك
اسراء: لأ اصلي خايفه اما نتجوز تزعلني بقي وتعيشني عيشه مش كويسه وتعملي فيها سي السيد والجو الرخم دا
عمر وهو يمسح علي وجهه : استغفر الله العظيم يارب، طب ايه اللي خلاكي تفكري في كده
اسراء بتبرير: الواد غيث
عمر بصدمه ونرفزه : ومين غيث ده بقي يا ختي
اسراء بغباء: هقول بس متتعصبش
عمر : قولي يا اخره صبري
اسراء : غيث دا بطل الروايه اللي كنت بقرأها
عمر بضيق : الله يحرقه يا شيخه، طب والروايه خلصت علي كده
اسراء بسذاجه: بصراحه لسه مكملتهاش
عمر : وايه اللي خلاكي تفكري اني هبقي زي سي زفت دا
اسراء : هو انت متعرفهوش ولا اي يا عمر
عمر بنفاذ صبر : لا محصليش الشرف اني اعرفه
اسراء : المهم انا بقا فكرتك هتعمل زيه وتتأمر عليا بعد الجواز ما انتوا رجاله زي بعض واتاكدت بقا لما قلت لك بحبك في الحلم ومرديتش عليا وطنشتني بتطنشني في الحلم ليه يا عمر هاااا
عمر بمكر : وانتي تفتكري ان عمر حبيبك ممكن يعمل فيكي كده
اسراء بدلع : وآلله ما اعرف بقي يا عموري
عمر بحنيه وهدوء : طلاما متعرفيش متخلينا نخوض التجربه دي سوا انا اتخلقت عشان افضل جمبك يا فلته، تعالي نعديها سوا زي ما عدينا كل حاجه سوا
اسراء بعفويه : هتقرأ معايا روايات
عمر : حاضر ياستي
اسراء : وهتغسل المواعين معايا وهتطبخ كمان
عمر بابتسامه : من عيوني يا ست البنات
اسراء وهي ترفع اصبعها بتحذير : وهتفضل جمبي وهتحبني طول العمر
عمر بصوت رخيم حاني: هحبك فوق العمر عمر كمان يا حياتي
دخل والدها وهو ينظر لعلامات وجههم يستبطن ما حدث وتسائل بفضول : ها يا عمر طمني
عمر وهو ينظر لاسراء بحب : لا الحمد الله الجنونه راحت ويلا بقا نكتب الكتاب
_ طب الحمد الله اتفضل يا شيخنا عشان نكتب الكتاب
بعد دقائق صوت الزغاريط تملأ المكان وتنظر لوالدتها وهي تبكي
عمر بضحك : بتعيطي ليه يا ست اسراء
اسراء وهي تبكي وتمسح دموعها : اسكت انت يا عمر خلاص عملت الي انت عايزه وهتاخدني من حضن ماما
عمر : اي يا هبله الكلام دا لسه شهرين علي الفرح دا مجرد كتب كتاب
اسراء وهي تمسح دموعها : هاا تصدق صح، اومااال انا بعيط بدري ليه كدا
عمر بضحك : عشان مجنونه اي الجديد يعني
اسراء وهي تلكزه في كتفه وبرقه ودلع :مجنونه بحبك يا عموري
عمر بخبث : تعالي نتكلم كلمتين في البلكونه
اسراء بضحكه : لاااا
عمر وهو يمسك يدها : بس تعالي هقولك علي سر
________________
بعد يومين وبالتحديد في مطار القاهره يقف هو بهدوء مرتديًا بنطال اسود وقميص اسود واضعا نظارته الشمسيه علي عينيه ويبتسم بهدوء منتظر قدومها
ادهم : انا نفسي افهم اي حبك في اللون الاسود دا حتي لو كئيب وبعدين انتي مبتسم كدا ليه هااا يكونش عشان قلت لك ان ريهام جايه ورايااا اه يا نمس
اسامه ضحك علي صديقه : ادهم بطل غبائك دا اكيد لازم ابتسم عشان تشوفني وانا مبتسم ومتقلبهاش مناحه انت تايه عن اختك وبعدين ايش فهمك انت في الالون دا اللون الاسود دا ملك الالوان يا جاهل
ادهم وهو ينظر لريهام القادمه نحوهم : تعالي شوفي خطيبك ياختي قال بيقول علي اللون الاسود ملك الالوان لا ولابس اسود
_______________
تجلس بغرفتها وهي تبتسم بخبث وعندما شعرت به يفتح الباب امسكت هاتفها وكانها تتحدث مع احد : لا يابني مانا قولتلك مش هينفع أخرج النهارده
غيث برفعت حاجب وشك : بتكلمي مين!
جوهره بهدوء : طاب ثانيه وهتكلم بعدين،، أنت مين أذنلك تدخل هنا! مش متفقين ماحدش يدخل أوضه التاني!
غيث بقله صبر : ردي عليا بتكلمي مين!
جوهره بضيق :وأنت مالك بتسألني ليه!
غيث بعصبيه : أوعي تكوني فاكره إني بغير عليكي والجو دا لا... كل الفكره إنك للأسف مراتي أي تصرف مش مظبوط منك ماينفعش مادام أسمك جنب إسمي، لما تبقي تعيشي لوحدك أبقي كلمي اللي انتي عايزاه، لكن مادام عايشه معايا تبقي تعيشي بإحترامك
جوهره بسخريه : إحترامي! طاب ماتقول لنفسك وانت كل شويه خارج وبترجع وش الفجر والله اعلم بتبقي مع مين برا، فاكرني مش بسمع مكالماتك طول الليل! ياخي إحترم كونك متجوز الأول
غيث وقد تمكنت منه العصبيه اقترب منها وهو يصفعها علي وجهها بغضب : انتي بتقوليلي أنا مش محترم
نظرت له بذهول وهي تضع يدها علي وجهها لا تصدق فعلته نظرت له بتحدي فهي تعرف نفسها لن تستسلم علمت الان انه يحاول اقناعها بدور الرجل الشرير صفعته جعلتها اكثر اصرارا علي تملك قلبه علمت الان انه بضربه لها يتحدى نفسه حتي لا يقع في غرامها تتسال لما يرفضها بكل تلك الشده ولكن هي ايضا عنيده ولن تستسلم بسهوله
تركها وهو غاضب وخرج من الشقه مغلقا الباب بقوه
( أصعب الامور هو ان تتأقلم مع وضع صعب )
_____________________
تجلس امام بوابه الكليه وهي تنفخ بضيق فقد اتصلت علي اخيها اكثر من مره ولم يجيب والان تريد العوده للمنزل ولكن لم تاخذ معها نقود فقد نست محفظتها تافافت من حظها وخطرت علي بالها فكره ابتسمت بخبث وامسكت هاتفها وتحدثت برقه ودلع عندما اتاها الرد
الووو
منه بدلع : الووو
نظر مراد الي الهاتف بتعجب : هو مش دا تلفون منه يا عسل يا ام صوت حلو انتي
منه برفعة حاجب : نعم يا اخوياا هو انت لو وحدة كلمتك وصوتها حلو هتقولها يا ام صوت حلو انتي انت بتستهبل
مراد بضحكه : حيلك حيلك انا بس بعبر عن اعجابي بالصوت واستغربت انه انتي فبتاكد الا صوتك الحلو دا فين سمعهولي كدا
منه بدلع : ميمو لو قلت لك علي حاجه ممكن تعملهالي
مراد بعدم فهم : اوي اوي بس هي اي الحاجه دي
منه بمكر : ممكن يعني تيجي تاخدني من قدام بوابه الكليه اصل اتصلت علي يحيى ومش بيرد وانا نسيت الفلوس في البيت وكمان الجو حر اوي وانت لو جيت هحبك اكتر من ما انا بح.. اوبس
مراد وهو يريدها ان تكمل : كملي اكتر من ما اي يا منه؟!
منه بحمحمه وهي تغير الكلام عن قصد وعلي وجهها ابتسامه خبيثه : هتيجي تاخدني ولا لا
مراد بهدوء : حاضر هاجي اخدك بس هنعدي علي امي في المستشفي الاول قبل ما اروحك تمام
منه بتفكير : تمام هي اصلا وحشتني وعايزه اشوفها
مراد : تمام مسافه الطريق وجاي
______________________
يحيى وهو يتصل علي هاتفها واخيرا اجابت تنهد براحه : واخيرا رديتي دا انا كنت قلقان قوي ليكون حصلك حاجه
مها بعدائيه : ليه مفكرني ضعيفه
يحيى : انا مبفكرش في اي حاجه الا انك تبقي كويسه
مها بزهق : انت مهطبتلش المسرحيه الي بتمثلها دي اصلها بايخه ومش عاجباني
تنهد يحيى بتعب : انا مش بمثل يا بشمهندسه
مها باستنكار : وانت عايز تفهمني انك حبيتني بجد!!
يحيى بصدق : ايوا حبيتك بجد
مها بسخريه : اه ودا الي بيسموه ما محبه الا بعد عداوه صح
يحيى : جايز
مها باستفزاز : تبقي عبيط
يحيى بقله صبر : ليه
مها : لاني مبحبكش ومش هحبك ولا هبصلك اساسا انا مش فاضبه للحب والكلام العبيط دا الحب ضعف وانا عمري ما هبقي ضعيفه
يحي بهدوء ؛ وانا مش طالب انك تحبيني علي الاقل الوقتي كل الي طالبه انك تتقبلي وجودي جانبك لانك هتلاقيني حواليكي كتير ودا شي مفروغ منه
مها بتعب مفاجأ: ليه طيب
يحي وهو ينظر لوجهها المرهق : عشان فجاءه اكتشفت اني بقضي يومي وانا بفكر فيكي وفي المواقف الي كلها خناقات بينا واني ببتسم وانا بفتكرهم اكتشفت انك حاله بتسحرني وانا بفكر فيها انتي حاله مختلفه وانا وقعت في حب الحاله دي ومن طبعي لما بحب حاجه بتمسك فيه واتبت اوي لحد ما تبقي ملكي
مها بتحدي : نجوم السماء اقربلك
يحي ببتسامه لعوبه : وانا ابص لنجوم السماء ليه وانا قدامي نجمه احلا
خجلت مها لمقصده وتوترت لمغازلاتها المبطنه من كلامه
يحيى بابتسامه : انتي بتتكسفي زي بقيت البنات ولا اي
عقدت مها حاجبيها ونظرت له بضيق : ليه مش بنت انا
يحيى : مش قصدي بس مكنتش متوقع انك بتتكسفي
مها بحزن : ليه هو مش انا بنت اسالك سوال وتجاوب بصراحه
يحيى : طبعا اسالي
مها بهدوء وعيون تلمع من الحزن : هو انا وحشه
يحيى بصدق : لا طبعا انتي احلا واحده في الكون
مها بعدم تصديق : وسعت منك شويه
يحيى : مش لازم في عيون الناس انتي احلا واحده في عيوني انا انتي حلوه مفيش حد وحش بس اسلوبك العدائي دا المشكله
مها بهدوء وشرود : طب انا ليه محدش حبني انا 28 سنه وعُمر ما حد اعترفلي بحبه ليا للدرجه دي انا مكنتش استاهل اتحب ليه مكنش فيه حد يحبني ويقف جمبي
يحيى وهو يمسك يدها ويربت عليها : ممكن يكون النصيب كان مخبيكي لياا ممكن يكون القدر كان كاتب وجودي اول شخص في قلبك ممكن تكوني كرهاني وكارهه قربي بس انا حاسس ومتأمل ان دي فتره وهتعدي وهيجي يوم واكون قريب لقلبك
مها وهي تنظر له وقد لمست كلماته قلبها ولكن قالت بتردد : لنفترض اني حبيتك السن
عقد يحيى حاجبيه مستنكرا : ماله السن
مها بسخريه : انت ناسي انا اكبر منك باربع سنين
يحي بلامبالاه : مش فارق معايا ان شاء الله تكوني اكبر بعشر سنين مش اربعه الحب ميعرفش سن وانا قلبي حبك خلاص بقا مش هيبص علي السن وبعدين عشان تعرفي انا حبيتك احذري منك
مها بعقدة حاجب : احذر!؟؟
يحيى وهو يقترب من وجهها : ايوا احذري لغرقك في حبي
مها نظرت بعيدا عن عينيه وهي تبعده عنها : انا محتاجه انام
يحيى بهدوء وهو يتحمحم للحظه كان سيفقد السيطره علي نفسه فقد شعر وكان عيناها دوامه تاسره ابتعد وهو يقول : تمام ارتاحي انتي شويه وانا هجيب لك عصير من تحت
_________________________
دخل غرفتها وهو غاضب بدون استاذان : عايز آكل جعان
جوهره بضيق ونرفزه : أنا مش قولتلك قبل ما تدخل أوضتي تخبط، فيه باب بيخبطوا عليه ويستأذنوا
غيث بنرفزه : انتي مجنونه! دا بيتي.. هستأذن وأنا ف بيتي
جوهره : آه تستأذن لإنك مابقتش لوحدك! فيه بنت عايشه معاك! لازم تتعود ع حاجات كتير مادام أنا هنا
غيث بلامبالاه :إخلصي أنا جعان، روحي إعملي أي حاجه
جوهره وهي تكمل ما تفعله من وضع بعض المساحيق علي وجهها وهي مرتديه فستانا : لما أخلص الأول
غيث بتعجب : قاعده بتتزوقي لمين! انتي خارجه كمان!
جوهره : آه خارجه مع أصحابي! عندك مانع!
غيث بعصبيه : بقولك قومي إعملي إي طفح على دماغك
جوهره بتحدي : مش هعمل حاجه! أنا مش مسئوله عنك.. ومافيش إي حاجه بينا تخليني مسئوله عنك
أنا عايشه مأجره شقه وليا شريك ف السكن مش دا كلامك! ولا انا بخترع كلام من عندي
غيث بنرفزه : والله!! ماشي أخرجي براحتك بس والله لو سمعت إنك كنتي مع حد غير صحابك ماتعرفيش أنا هعمل فيكي إيه!!
جوهره بنرفزه : لما يقولولك اني مش محترمه إبقي تعالي حاسبني، عن أذنك
( ومن هنا يبدا التغير ...)
____________
دخلت السياره وهي تنفخ : واخيرا كنت هموت من الشمس
اعطاها قارورة المياه وهو يبدا بالقياده : اشربي وخدي نفس وانا هعدي علي اي ماركت اجيب لك عصير
منه بهدوء : فيك الخير والله
.
.
نظر لها بعدما اعطاها العصير : تفتكري اي الخطوه الي بعد كدا
عقدت حاجبيها بعدم فهم : تقصد اي ؟!
مراد بتنهيده : اقصد ان حفله تخرجك كمان اسبوع هنعمل اي احنا بعد الحفله
مراد وهو ياخذ نفس : طب هنقول لهم سيبنا بعض ازاي وليه
نظرت له وعيناها تغرقها الدموع من مجرد الفكره : هنسيب بعض !!!
مراد وهو يتمعن النظر في رده فعلها : هو مش دا اتفاقك معاياا صح؟
منه بحزن وهي تنظر ليدها : صح
نظر امامه بعض الوقت وبعدها قال بهدوء : لو قلت لك مش عايز نسيب بعض هتقولي اي ؟!
نظرت له بصدمه و.........
__________________
ريهام وهي تنظر لاسامه وطلته المفعمه بالون الاسود : انا حبيبي حلو في اي حاجه يلبسها
ادهم بتصفيق : ايوا يا عم الله يسهلك حيث كدا هروح تجيب مايه واجي
نظرت له وتحدثت بحب وهي تقترب له : خد بالك من نفسك ومهما حصل انا مستنياك
اسامه بحب : متزعليش ولا تدايقي نفسك ووقت ما اوحشك كلميني وانا هرد عليكي
ريهام وقد بدات في البكاء : مهما حصل ارجع ليا
اسامه وهو مبتسم : متقلقيش شوفت او لا هرجعلك وهنتجوز
ادهم مقاطعهم وهو يقترب : يلا يا باشاا الطياره هتطلع لوحدها من غيرناا
تحدثت بهدوء وهي تمسح دموعها : تروح ترجعلي بالسلامه
اسامه بحب : هتوحشيني وبحبك .....
تابع من هنا: جميع فصول رواية أرض زيكولا بقلم عمرو عبدالحميد
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا