-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية غيث بقلم دنيا صابر - الفصل التاسع

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص والروايات حيث نغوص اليوم مع رواية رومانسية مصرية كاملة جديدة للكاتبة دنيا صابر والمليئة بالعديد من الأجداث المثيرة والمتشابكة فى إطار إجتماعى , وموعدنا اليوم علي موقع قصص 26 مع الفصل التاسع من رواية غيث بقلم دنيا صابر .

رواية غيث بقلم دنيا صابر - الفصل التاسع

رواية غيث بقلم دنيا صابر

رواية غيث بقلم دنيا صابر - الفصل التاسع

 لكل منا ماضى يخفيه عن الكل فما بالك بماضي يتجسد بك انت.


مراد بعدم تصديق وهو يضغط علي زر المصعد : انا لحد الوقتي مش مصدق انك رضيتي تيجي تزوري امي بدون ما تعملي اي حوار


منه برقه : واعمل حوار ليه؟


مراد : عشان دي عادتك من وقت ما شوفتك وانتي مش بتبطلؤ مناحيه وحوارت من مفيش


منه بضحكه : لا انا برد لك الخدمه الي انت عملتهالي وخدمه قصدها خدمه


مراد بهدوء : تمام اتفضلي الاوضه اهي علي شمالك وطبعا مش محتاجه افهمك انها عارفه اني خطبتك عشان بحبك ونعرف بعض من فتره لانك اخت صاحبي واتقابلنا صدفه قبل كدا اكتر من مره فهمتي


منه بسرحان : يعني انت قلت لها انك بتحبني


مراد : ايوا، متتلخبطيش قدامها باي حاجه لو سمحتي


منه بهدوء : حاضر


مراد وهو يفتح الباب : ادخلي انتي تنحتي كدا ليه


________________


انتفضت من نومها بفزع وخوف يدها ترجف اثر ذلك الكابوس المرعب ظلت تستعيذ من الشيطان الرجيم ونظرت لساعه الحائط كانت الساعه الثانيه بعد منتصف الليل أمسكت بهاتفها بيد مرتعشه واتصلت برقمه حتي تطمئن قلبها

ريهام ببكاء وخوف : اسامه


اعتدل بجلسته وتحدث بقلق من نبرة صوتها : مالك فيكي اي ؟!


ريهام ببكاء : انت كويس صح محصلكش حاجه


اسامه محاول فهم ما بها : انا كويس يا حبيبتي مالك في اي


ريهام : انا عايزه اشوفك عشان خاطري خايفه اوي


اسامه انقبض قلبه : اهدي فوقي كدا والبسي طرحتك انا هوصل بيكي فيديو كول


هزت راسها ريهام كانه يراها وبسرعه ارتدت حجابها وفتحت الاتصال عليه


اسامه بقلق : قوليلي مالك اي الي حصل ؟!


ريهام وهي تنظر الي ملامح وجهه ودموعها تسيل : الحمد الله انك بخير


اسامه بقلق : ردي عليا، متقلقنيش عليكي قوليلي مالك


ريهام وهي تمسح دموعها بيد مرتعشه : كابوس يا اسامه


اسامه بارتياح نظر لها بحب وتحدث بهدوء : كابوس وعملتي كل المناحه دي


ريهام بجديه وخوف وهي تنظر لوجهه : مش فاكره تفاصيله كل الي فاكراه انك كنت موجود جمبي وموجود وفجاءه اختفيت.


اسامه ببتسامه مليئه بالحب : يا حبيبتي انتي قلتيها اهو كان كابوس وبعدين هختفي اروح فين اطمني انا معاكي وهفضل دايما جمبك


ريهام وهي تبكي : اسامه بالله عليك تاخد بالك من نفسك حلو


اسامه بحب : ريمو حبيبتي اتطمني انا تمام وجمبك اهدي كدا واستعيذي وكملي نوم


ريهام برقه : خايفه، اول مره قلبي يتقبض كدا


اسامه بهدوء : سلامه قلبك يا ريمو اهدي يا روحي وكل حاجه هتبقي تمام خير ان شاء الله


ريهام بحب ورقه : انا بحبك اوك


اسامه بضحكه : اوك وانا كمان بحبك اوك


ريهام بضحكه رقيقه : اوك


اسامه ببتسامه : واخيرا ضحكتي المهم يا روحي نام الوقتي وكل شي هيبقي تمام هقفل عشان اخوكي لو سم خبر اني كلمتك الوقتي هينفخني وانتي عارفاه وعارفه عقده تصبحي علي حاجه قمر شبهك كدا


ريهام بضحك : تمام يا باشاااا


______________


واقفه امام باب غرفه العمليات بملابسها الملطخه بالدماء ترتعش من الخوف وبروده الجو نظرت الي حالها لم تلاحظ خروجها بملابس البيت وذلك الروب الخفيف لا يشعرها بالدفى علي الاطلاق انتبهت لدكتور يخرج من العمليات تقدمت نحوه وسالت بنبره مهزوزه : طمني يا دكتور حصله حاجه؟!


الدكتور بعمليه : اطمني الحمد الله اتطمني عليه الخبطه الي في دماغه مطتعتش عميقه ومحصلش نزيف داخلي وهو تمام كسر في الايد ورضوض وخيطنا الخبطه الي في راسه.


مها بقلق : يعني اكيد هو تمام


الدكتور: ايوا اطمني هو الوقتي هينقلوه في اوضه ومجرد ما البنج مفعوله يخلص هنتطمن عليه تاني، بعد اذنك


تحرك الطبيب تاركها في موجه افكار تتزاحم بها تتذكر ما حدث لها بالماضي وهي تنظر الي الدماء في يدها، تتذكر ما مرت به من الم ووجع، عوده الي الماضي ....


مها وهي مستلقيه علي فراش المستشفي : انا تعبت يا غيث مبقيتش قادره استحمل


غيث وهو يمسك بيدها الموصول بها المغذي : راحت فين مها القويه الي تقدر تتخطي اي حاجه


مها بسخريه علي ما تمر به : بح راحت خلصت من كتر الوجع الي بتمر بيه


غيث بتنهيده : عارف يا حبيبتي ان الي بتمري بيه صعب بس انتي قدخا وقدود انتي مش ضعيفه ولا عمرك هتكوني كدا انت هتحاربي وتبقي احسن من الاول عشان انا من غيرك ولا حاجه انتي نصي التاني انتي عيوني الي بشوف بيها يا مها عودتيني دايما اننا في ضهر بعض خليكي دايما قويه عشاني عشان انا افضل قوي انا بستقوى بوجودك جمبي


مها بألم : بس انا بتعءب انا مش فاهمه انا ليه بيحصل لي كدا ليه انا بالذات الي بيحصل دا


غيث وهو يحتضن كتفها : استغفري ربنا يا حبيبتي دا نعم من عند ربنا


مها نظرت له بتعجب


غيث : متيتغربيش الابتلاء نعمه وانتي ربنا عشان بيحبك بيبتليكي، هتتحسني صدقيني هتاخدي جلسات الكيماوي وهتبقي احسن بس حاربي ومتستسلميش عشان اخوكي ميعرفش بعيش من غيرك ممكن ؟!


مها ببتسامه هادئه متعبه: ممكن يا احلا واحن اخ في الدنيا


عادت من شرودها علي صوت الممرضه تخبرها ام المريض قد استيقظ، دخلت بهدوء اليه وهي تنظر له بشفقه والم تنهدت وهي تجلس بجانب السرير بهدوء علي الكرسي وتحدثت بتوتر : حمد الله علي السلامه


يحي وهو يفتح عينيه بألم : انتي بتعملي اي هنا واي الي جابني


مها بتوتر : اصل انا سمعت صوت ع...


يحي مقاطعها ويتحدث بضيق : تمام من غير ما تتكلمي مش عايز اسمع اي صوت اتفضلي شكرا وبجد اتمني اني مقابلكيش تاني حتي ولو صدفه


مها بضيق وعقدة حاجب من كلماته : اي دا انت قليل الذوق علي فكره


يحي بانفعال : وانتي نحس علي فكره


مها وهي تشير الي نفسها : انا نحس!!!!!


يحي : ايوا نحس كل مره نتكلم فيها او اشوفك برا الشغل تحصلي مصيبه مره عربيتي اتدشدشت والمره دي انا الي ادشدشت روحي يا شيخه الله يسامحك علي الي بيحصلي دا


مها : وانا مالي انت الي مبتشوفش


يحي : انا الي مبشوفش برضوا ولا انتي الي نحس


مها : انا غلطانه اني جبتك المستشفي اصلا كان المفروض اسيبك سايح في دمك لحد ما تموت


يحي بشهقه : بعيد الشر عني من الموت انت مبتعرفيش تعملي حاجه حلوه وتكمليها( ثم نظر اليها بتركيز والي ملابسها الملطخه بالدماء وتحدث بهدوء ) متشكر


مها بتوتر فهي لم تتوقع ان يشكرها : انا معملتش حاجه انا كنت برد لك جميل لما اغمي عليا وديتي المستشفي كدا يبقي احنا خالصين


يحى : وهو الي بيرد جميل حد يجي معاه المستشفى بهدوم البيت والجو البرد دا كان ممكن تتصلي بالاسعاف وبس كدا


مها : تقصد اي ؟!


يحي بنظره مبهمه وهدوء : ولا حاجه متاخديش في بالك علي العموم شكرا


مها : العفو هات بقا رقم حد من اهلك عشان اتصل بيهم يجولك


يحي بشهقه وهو ينظر لانحاء الغرفه : نهااار اسوح استني انتي ازاي تجيبيني في مستشفي خاص


مها بعقدة حاجب : وفيها اي فين المشكله !؟


يحي : المشكله انها هتبقي غاليه اجيب فلوسها منين انا دا هتاخد راتب تلات شهور مش انا بقول لك انتي نحس حتي وانتي بتعملي خدمه هتوقعيني في مشكله


مها بتكبر ولامباله : خلاص مش مشكله هدفع انا الحساب


يحي بضيق وعصبيه : انا مش محتاج شفقه من حد لو سمحتي اطلعي برا


مها بضيق : انت بني ادم متخلف


يحي بصدمه : انتي ازاي تقولي كدا


مها وهي تحاول اخفاء توترها : انا اقول الي انا عايزاه براحتي


يحي وهو ينظر للجهه الاخري : انا بجد تعبت من المعامله معاكي الكلام معاكي بيضايقني انا مش فاهمه انتي ازاي مستحمله نفسك بالشكل دا لو سمحتي اتصلي علي الرقم الي هدهولك دا خليني اخرج من هنا


__________________


جوهره وتتكلم مع منه في هاتفها : عملتي اي في التصميم الي الدكتور طالبه يا منوش


منه بتأفأف : ولا اي حاجه بصي انا برا البيت الوقتي راحه المستشفي لمامت مراد


جوهره بشهقه : مع مين مراد


منه : ايوا طبعا يا ذكيه


جوهره : ازي ويحي يعرف اوعي يكون من وراه


منه : لا طبعا مراد استاذن منه


جوهره بشك : ازاي، وهو في الشغل


منه : كا هو كان في البيت بيجيب كام ملف وقال انه رايح بيت غيث العطار عشان ياخد عليهم توقيع


جوهره بارتياح : ايوا طمنتيني فكرتك خارجه من غير ما يعرف وانتي عارفاه عصبي


منه بضحكه : ايوا عارفاه متقلقيش، المهم هدخل الاوضه بقا واقفل معاكي ونتكلم بعدين


جوهره : تمام سلام


اغلقت الهاتف واخذت تنهيده وامسكت كوب العصير وابتسمت ودخلت متحدثه بمشاكسه : صحي النوم يا ست الكل جبتلك كوبايه عصير برتقان انما اي سكر


نظر لها مراد بذهول من تلك المتحوله: ماما دي منه الي حكيت لك عنها وخطيبتي طبعا، منه دي احلا وارق ستةفي الدنيا ناديلها يا سحر عشان متحسش انها كبرت وضحك وهو ينظر لامه المبتسمه


منه بمرح وهي تناول العصير ليد سحر : اشربي الاول وانا اقولك يا سحوره مش سحر بس وبعدين تحس انها كبرت فين الكبر دا انت انتي لو مشيتي جنب مراد الناس تفكر انك اخته الصغيره


ضحكت سخر علي مشاكستها : فين بس صغيره دي يا بنتي بطلي لماضه وبعدينةمش تقولي يا مراد ان خطيبتي زي القمر كدا كنت قرات قلت لك بخرها عشان متتحسدش


ابتسمت منه علي لطف كلامها ونظرت لمراد وهو يتحدث بضحك: بقول لها دايما اني بخاف عليها من عيون الناس عشان انا معايا القمر مش بتصدقني وبتفكرني بكذب عليها قوليلها يا امي اصلها بتفكرني بشتغلها


سحر بحنان : ازي بقا يا منه دا انتي زي البدر في تمامه انتي متعرفيش اليومين الي فاتوا دول مراد كان بيقول عليكي اي دا مبطلش كلام عنك لحد ما جالي فضول اشوفك


منه وهي تجلس امامها علي السرير : اديكي شوفتيني اهو يا سحوره و هتزهقي مني،قوليلي بقا كان بيقول عليا اي عني


مراد بحمحمه : ماما متقوليش كل حاجه اوي يعني ماشي


منه وهي تنظر له بشك : اي دا ليه انت قلت عني اي وقلقان لتقولهولي اعترف


مراد مدعي البراءه : انااا لا لا مقولتش حاجه خاص


سحر بضحك : سيبك منك الواد دا وانا ركزي معايا انا هحكيلك


منه وهي تنظر له وتراقص حاجبيها : شوفت هتقولي


مراد وهو ينظر لامه ويشير علي ما تفعله منه : شوفتي يا امي بتعمل ازاي دي بتغيظني


سحر وهي تضحك : خلاص يا مراد اطلع انت منها


مراد وهو يضع يده علي قلبه بتمثيل : ااخ اي دا انتي تبعيني يا امي بالسرعه دي


سحر وهي تنظر لمنه بهدوء وحنان : سيبك منه، ركزي هقولك هو كان بيقول اي


منه : اي


سحر ببتسامه : كان بيقول انه بيحبك جدا


________________


قالت اسراء وهي ترتدي حذائها ماما انا نازله


والدتها بهدوء : رايحه فين


اسراء ببتسامه بلهاء : رايحه اقابل اصحابي ونتفرج علي اللبس


اجابت والدتها بضيق _ علي اساس لما تتفرجي هتجيبي صح


اسراء بصقفه : حلاوتك وانتي حفظاني ياماما


_ طيب روحي وبلاش تأخير وبطلي جنانك علي خلق الله


اسراء : ياقلبي انتي عارفه عني كدا برضه


الام : دا انتي الجنان نفسه مش عارفه الي هيتجوزك ده هيستحملك ازاي بجنانك ده


اسراء : ماتخافيش هيعقلني لا انا الي هجننه بسيطه هاهاهاااا


والدتها بخبث: انا يابنتي هصارحه عشان مااشيلش زمبه


اسراء: هاهاهااااا بتموت فيا امي حبيبتي


_ ضحكتك متخلفه زيك


اسراء: حبيبتي يامامتي سلام بقي بدل جناني ده مايطلع عليكي هههه هاهاهاهاها


نزلت من بيتها وهي تلوح الي صديقتها شمس : هاااي


شمس : باااي ، اي كل التاخير دا كل دا بتلبسي يا اسراء ينفع كدا


اسراء : معلش بقا يا شموسه المهم تعالي بقا نروح المول نتمشي فيه شويا ونروح ناكل في المطعم الي فاتح جديد نشوف اكله عامل ازاي


شمي بتذمر : علي طول همك علي بطنك كدا


_____________


مها بتأفأف : مبتردش


يحي بقلق : يا تري فيها اي


مها باستفزاز : وانا مالي هي فيها اي او مالها المهم الوقتي هتكلم مين عشان يجيلك


يحي بنظرة قلق ونرفزه : امي مش معاها فون مفيش قدامي غير جوهره كلميها


مها بسخريه : جوهره انا قلت عليها مش مضبوطه من الاول


يحي بغضب : تقصدي اي !؟ جوهره ست البنات ومحترمه جداا


مها بتعالي : وانت محموق اوي كدا ليه عليهاا


يحي بعصبيه : عشان هي في مقام اختي


مها بسخريه وصحكه مستفزه : اشك المهم هات رقمها اتصل بيها


________


اغلقت هاتفها بخوف وقلق وارتدت ملابسها وذهبت لوالدتها بالمطبخ تحدثها


جوهره : ماما انا هخرج ساعه وارجع تاني


داده فطيمه : راحه فين الوقتي يا بنتي انتي مش خلصتي محاضرات


جوهر بسرعه : يحي عمل حادثه واتصلوا عليا عشان منه مش بترد عليااا


داده فطيمه : استرها ياارب ماشي يا بنتي وابقي طمنيني


دخل المطبخ بفضول عندما رائها تخرج من غرفتها بملابس الخروج وسال بصوت يغلبه الفضول ورفعت حاجب : علي فين كدا


داده فطيمه بطيبه قلب : جيت في وقتك يا غيث يا ابني وصل جوهره للمستشفي عشان اتصلوا عليها بيقولوا ان يحي اخو صاحبتها عمل حادثه


غيث بعقدة حاجب : ويتصلوا عليها هي ليه ؟؛


جوهره بضيق : وانت مالك وبعدين انت لسه هتسال يا هتوصلني يا سيبني امشي بقااا


غيث وهو يستشيط غضب : ...........

*********************
إلي هنا ينتهى الفصل التاسع من رواية غيث بقلم دنيا صابر .
تابع من هنا: جميع فصول رواية أثواب حريرية بقلم إلهام رفعت
تابع من هنا: جميع فصول رواية أرض زيكولا بقلم عمرو عبدالحميد
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات رومانسية
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة