مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص والروايات حيث نغوص اليوم مع رواية رومانسية مصرية كاملة جديدة للكاتبة آية الرحمن والمليئة بالعديد من الأحداث المثيرة والمتشابكة فى إطار إجتماعى , وموعدنا اليوم علي موقع قصص 26 مع الفصل الرابع من رواية بنات عمى بقلم آية الرحمن .
رواية بنات عمى بقلم آية الرحمن - الفصل الرابع
رواية بنات عمى بقلم آية الرحمن - الفصل الرابع
مالك بثقة وجديه.... جدي انا عاوز اتجوز حور
محسن برهول.... انت بتقول ايه ياولدي... انتتط واعي لحديتك ده
مالك بمنتهي البرود.... طبعا واعي لكلامي وعارف بقول ايه كويس وحور كمان موافقة تقدر تسألها ولا ايه ياحور... ضغط علي يدها الموجوده بداخل كفه
اما هي كانت واقفه بمكانها مصدومه مما يحدث حولها نظرت له بعدم استيعاب وصعدت لغرفتها
ابتسم مالك بخبث.... شوفت ياجدى اهي موافقة والدليل انها اتكسفت وطلعت علي اوضتها
محسن بموافقه.... اذا كان كده وهيا موافقه بأردتها يبقي علي خيرة الله اني كمان موافق
مالك بأبتسامه موجها حديثه لولدتها.... رأيك ايه يامرات عمي وانتي ياامي
منيرة بأبتسامة.... علي خيرة الله ياحبيبي انا مش هلاقي لابني واحدة زى حور وكمان حببتي
فايزة بفرحه.... وانا كمان موافقة الف مبروك ياحبيبي
مالك بخبث ف نفسة.... ابقي وريني بقه هترفضي ازاي ياحور ان ماكسرتلك عندك ودماغك الناشفة دي مابقه مالك الصياد
فاق من شرودة علي صوت الزغاريط التي اطلقتة مكة قائله...... الف مبروك يا مالك والله مامصدقة نفسي ربنا يسعدكم ويهنيكم
مالك بأبتسامة.....خلاص ياجماعة مش مستاهلة دا كله
تركهم وصعد الي غرفته
اشرقت بضحك..... ياوكسة دا اتكسف ياعيني عليكي ياوختي ياحببتي
ضحكو علي حديثها وجلسو يتحدثون في امور الزفاف
............
بغرفه حور كانت تشتعل غضبا من تصرف مالك وبعصبية هسترية تكسر اي شيئ يوجد امامها....
نظرت بعيون غاضبة الي انعكاسها ف المرأة متحدثه بتوعد...
ماشي يامالك مش انت عاوز تتجوزني اشرب بقه انا هخليك ازاي تفكر في اي تصرف كويس اوي قبل ماتتصرفة
انهت حديثها مع نفسها واتجهت الي غرفته دون اذن
اما هو كان متسطح علي الاريكه يتصفح هاتفه انتفض من مكانه عندما وجدها تقتحم غرفته ويبدو عليها الغضب
وضع الهاتف علي الطاوله بهدوء ليردف بغضب...... في حد يدخل اوضة حد بالشكل دا
اجابت ببرود عكس مابداخلها وهيا تجلس علي حافة الفراش.....
عادي يعني يامالك مفهاش حاجة كلها كام يوم والاوضه دي هتبقي ملكي انا ولا انت غيرت رأيك
مالك بقلق من برودها الشديد فهو كان متوقع انها تتشاجر معه وترفض الموضوع ولكن الآن هي مرحبه بدلك
ليردف بخبث..... لا طبعا ازاي اكيد اوضتك
حور بأبتسامة بارده..... اوكي يبقي سبني بقه اشوف شغلي اصل الصراحة الاوضة ديكورها مش عجبني وحابة اغيرة
مالك بنفس البرود.... وانا حببها كدا ومش هغير حاجة
حور بغضب.... ازاي يعني شكلها مش حلو وديكورها كمان مش حلو
مالك ببرود وهو يسند بجسده علي التسريحة..... غريبة مكنش دا رد فعلك اول ماشفتيها قبل كدا وكنتي بتقولي انها اجمل اوضة في القصر كلة...
حور بنرفزة.... بس انا حابة اغيرها يعني لو اتجوزت واحدة غيرى وطلبت منك انها تغير الديكور مش كنت هتغيرها
مالك ببرود وهو يقترب منها وهيا تبعد للخلف حتي التصقت بالحائط..
ووضع يده محاصرها قائلا ببرود.... والله لو كانت واحدة غيرك طلبت انها تغيرهااط كنت هغيرها علي طول لكن انتي لاء
حور بتوتر من قربة.... لية ان شاء الله هيا احسن مني في ايه
مالك بلا مبالاه... مش حكايه احسن... الموضوع انك بتعاندي والاوضة عجباكي يبقي ليه العند بقه
حور وهياا تنظر له بغضب.... والله انا حرة اعاند معندش براحتي
ولم يتحدث مالك بأي كلمة الي ان اسكتها بقبلة يعبر فيها عن حبة وغضبة وعن مشاعرة التائهة بعد عنها بعد وقت وهو يلهس بصعوبه
لتردف بصدمة..... علي فكرة انت واحد قليل الادب ابعد عني كدا
حاولت ابعاده عنها الا انه كان اقوي منها
جذبها من ذراعها بقوة وعيناه تشعل غضبا.... دا عقاب بسيط علي عندك ونشوفيت دماغك دي ولو فكرتي ياحور تعاندي تاني العقاب هيبقه اكبر من كدا
حور بدموع.... انت انسان زباله والله لاقول لجدي يتصرف معاك ومع قله ادبك دي
جذبها من ذراعها مرة اخرى بقوة حتي اصتدم جسدها بصدرة..... شكل العقاب عجبك مش كدا
حور بغضب وهي تدفشه بعيدآ..... ابعد عني والله لا اوريك يامالك انا هخلي جدي يربيك
اردف ببرود وهو يمدد علي الفراش...... هتقولي ايه هتروحي تفضحي نفسك
واحد وداخلة اوضة شاب ومن غير استأذان كمان متوقعة منه ايه...
انتي اللي جاية برجليكي يعني مغصبتكيش
حور ببكاء.... انت انسان زباله انا كل يوم بكتشف فيك حاجة اوسخ من اللي قبلها
لما انت تعمل في بنت عمك كدا كنت هتعمل في الغريبة ايه وياترى بتعمل في مكة واشرقت كدا برضة وبتهددهم
اردف بغضب وهو يجذبها من ذراعها بقوة..... لحد كدا وكفاية اوي عمال مستحمل سخفتك وقلة زوقك واقول معلش بكرا تهدي بكرة تتعدل
لكن انا غلطان لان كل يوم بتتعوجي عن اليوم اللي قبله ولو علي اخواتك فا دول ليهم وضع تاني خالص لانهم ببساطة متربين
لكن انتي اللي عاوزة تتربي من اول وجديد وانا اللي هربيكي ياحور واسمعي كلامي دا كويس بكرة هيبقه كتب كتاب علي طول
والفرح علي اخر الاسبوع عندتي زي العادة مفيش فرح
واعملي حسابك من السعادي مفيش شغل
دفشها بقوه سقطت علي الفراش
اتجه نحو الطاوله اخذ هاتفه ومفاتيح سيارته وهبط الي اسفل استقل سيارته وسار بها
اماهي ظلت تبكي رد فعل مالك وقسوته لها
................
بغرفة مكه جالسة علي الفراش وبيديها الكتاب شاردة في عالم اخر
فاقت من شرودها علي صوت الهاتف
مكة.... السلام عليكم مين معايا
الشاب بمرح....بتفكرى فيا صح
مكة بأبتسامه.... كريم
كريم بضحك.... اه وربنا هو
مكة..... ممممم وكنت عاوز ايه بقه ياكريم
كريم بجديه.... ولا حاجة حبيت بس اطمن عليكي واطلب منك نتقابل
مكة بسخريه.... لا انت اظاهر فهمتني غلط مش
مش عشان هزرت معاك شويه افتكرتني شمال انت غلطت في العنوان عن اذنك
كريم بأندفاع... لا فهمتي غلط
لا والله انا مقصدش كدا طبعا انا عشان عارف انتي محترمة قد ايه طلبت اننا نتقابل مرة وحدة بس نتعرف علي بعض
مكة بنفاذ صبر.... نتعرق علي بعض لية يعني
كريم بجديه.... الصراحة انا معجب بيكي وبشخصيتك والصراحة الاكبر انتي دخلتي قلبي اول ماشفتك رغم معملتك ليا ودا حببني فيكي اكتر عرفت قد ايه انتي انسانة كويسة ومتربية وبنت ناس مش زي بنات الايامدي اللي تموت علي كلمة حلوة من اي شاب وبتمني انك تديني فرصة واحدة تتعرفي عليا
مكة بتوتر.... بس انا مش هقدر
كريم بصدق.... صدقيني هيا المرادي بس ولو معجبتكيش ياستي انا هبعد عنك ومش هتشوفيني ختلص ولو لقتيني مناسب هاجي اطلب ايدك من جدك ومالك عشان تعرفي ان انا دغري ومليش في اللف والدوران ها قولتي ايه
مكة بتردد... حيلك حيلك انت اكيد مجنون
كريم.... مجنون لية عشان طالب حلال ربنا ودخلت البيت من بابة يعني كنت عاوزاني ادخله من الشباك او البلكونة
مكة بضحك.... لا والله
كريم بحب.... تعرفي ان ضحكتك حلوة اوى
مكة بخجل.... احم. شكرا
كريم... ها هتقبليني امته
مكة.... مش عارفة مالك بيوصلنا الجامعة وبيجي يخدنا مش عارفة اقبلك امته ممكن في الجامعة
كريم بموافقه.... ممكن طبعا
مكة.... خلاص بكرة علي حداشر كدا هكون خلصت المحاضرة هقبلك في الكافتريا
كريم بأبتسامة.... وانا هستنا علي نار
مكة بخجل... اوكي يلا سلام
كريم.... سلام
علق الخط ووضع الهاتف بجواره بأبتسامه تزين وجهه
.............
هبطت حور من غرفه مالك الي الحديقه الخلفية للقصر بعيدا عن الحرس وعن اي اصوات مزعجة
جلست علي ركبيها علي الارض وهيا تنظر للسماء وتتناجي بربها وتبكي بشدة حتي تساقط المطر الشديد فوقها وهي جالسه
اختلطت دموعها بماء المطر
صف مالكبسيارتة وسار للداخل
وقع نظره علي احد جالس بعيدا
اتجه الية ليرى من
وجدها جالسه تبكي تحت المطر
وقف بعيد ينظر لها تاركها تخرج مابداخلها من هموم واحزان
لتردف بصوت مختنق من البكاء..... لية يارب بيحصل فيه كدا وانت اكتر حد عرفني
يارب زهقت من كل الا انا فية تعب والله تعبت مبقتش قادرة اتحمل اكتر من كدا اتحملت بما فية الكفاية لكن خلاص مبقتش قادرة
رفعت رأسها للسماء وصرخت بكل طاقتها.... يااااااارب
كان ينظر له وسكاكين تمزق قلبة عليها لكن الافضل لها ان تخرج مابداخلها
ليردف بحزن عليها... اسف ياحور بس لازم تتغيري وتخرجي من جو الحزن اللي انتي عايشة فية دا ودي الطريقة الواحيد اللي هتقدرى تخرجي بيها من حزنك
وقفت حور بتعب شديد بعد انتهاء المطر وهي تتجة نحو القصر لكن وقفت لثواني وهيا ترى كل شي امامها بالون الاسود
اغمضت عينها بتعب شديد كادت ان تسقط لكن يده منعتها قبل ان تصل الي الارض حملها واتجه لغرفتها
نادا علي الخدم لكن لم يجد احد انهم بالعادة يوم الجمعة يأتي كل واحد الي منزلة
اردف وهو يلمس علي شعرها
..... وانا هعمل ايه دلوقتي
وهيا هدومها كلها غرقانة كدا وكمان هيا سخنة
ظل ينظر حوله خرج من الغرفه متجها الي غرفه اشرقت ودق علي الباب عدة مرات وبعد وقت فتحت اشرقت قائله بنعاس....
نعم يامالك عاوز ايه في الوقت المتأخر دا
مالك بأرتباك... احم. اشرقت تعالي غيري لحور هدومها لانها وقفت تحت المطر لوقت طويل واغمي عليها
اشرقت بقلق.... هيا كويسة ولا تعبانة
مالك بهدوء.... كويسة تعالي يلا
عاد مالك واشرقت الي غرفت حور
مالك..... انا هستناكي هنا لحد ماتخلصي
اشرقت.... ماشي وقف مالك بالخارج وقامت اشرقت بتبديل ملابس شقيقتها
خرجت بعد ما انتهت قائله..... خلصت يامالك وهيا كويسة بس حرارتها عالية روح انتا نام وانا هقعد جمبها
مالك بمقاطعه... لا روحي نامي انتي.. انتي عندك جامعة الصبح متقلقيش عليها انا معاها
اشرقت.... بس يامالك
مالك بمقاطعة.... خلاص روحي انتي نامي
اشرقت بقلت حيله.... حاضر تصبح علي خير
مالك.... وانتي من اهلة
سار للدخل جذب مقعد وضعه امامها وجلس عليه ينظر لها والي برأتها
مد يده علي مقدمه رأسها يتفحص حرارتها كانت مرتفعة
هبط لأسفل وعاد مره اخري ومعخ حبوب خافضة للحرارة واناء به مايه يعمل لها كمادات
مالك بهدوء.... حور حور قومي خدي العلاج
حور بتعب... ممممم
مالك.... قومي خدي العلاج قام بأسناد رأسها واعطها الدواء وهيا فاقدة الوعي
وضع رأسها مرة اخرى وبداء في وضع الكمادات لها حتي نزلت حرارتها
قام متجها لغرفتة لكن منعتة حور وهي تمسك يده بتملك وتضعها تحت رأسها وتنام
حاول مالك ان يسحب يده لكن هي ممسكه بها بقوه استسلم للٱمر وجلس علي المقعد
اغمض عيناه حتي غطي في النوم وهو جالس
...............
في صباح اليوم التالي
بدأت حور تفتيح عيناها بصعوبة نتظر امامها تفاجئت بمالك الجالس علي المقعد ويدة تحت رأسها
حور بضيق.... مالك .مالك اصحي ايه اللي مقعدك كده
مالك بفزع.... انتي فيكي حاجة
حور بهدوء... لا اهدي انا كويسة قوم روح في اوضتك نايم هنا لية
مالك وهو يتنهد.... عشان كنتي
حور بغضب ومقاطعة.... كنت ايه
نظرت لنفسها ولملابسها....
نهارك اسود انت عملت فيا ايه
مالك بمقاطعة.... مش اللي في دماغك اديني فرصة بس اشرحلك متفهميش غلط
حور ببكاء هسترى... هو اي اللي غلط
جذبته من ياقة قميصة بغضب... انطق عملت فيا اي بقه تستغل الوضع اللي انا فية انا بكرهك يااطمالك بكره
مالك بغضب وزعيق... اتكتمي بقه يام شيفاني زبالة اوى كدا عشان استغلك انا راجل ياحور واعرف احافظ عليكي كويس اوي حتي من نفسي مش شهوانجي ولو انا عاوزة الحاجة دي ممكن بكل بساطة اقضي ليلة مع اي واحدة وارملها قرشين اخر اليل لكن انا بخاف ربنا وبخاف عليكي انتي واخواتك
فكرى فيا زى ما انتي عاوزة انا مش مطر ابررلك اي حاجة
انهي حديثه وانصرف خارج الغرفه رازعا الباب خلفه بقوه
دخلت اشرقت بعد خروجه اشرقت بغضب..... انتي بني ادمه غبية ومتخلفة ولو انا مكان مالك كنت ولعت فيكي بعد الاتهام دا لكن هو عمال يجي علي نفسة وصابر عليكي يمكن تتغيرى للاحسن لكن للاسف بتتغيري للاسوء
لتكمل بسخريه ولو علي هدومك فا انا اللي غيرت ليكي باليل بعد ما مالك جابك من برة مغمي عليكي وحرارتك عالية وفضل طول اليل سهران جمبك يديكي علاج ويحطلك كمادات دا بدل كلمة شكرا علي اللي عملة انتي بتكرهييه ليه ودايما مفسره تصرفاته غلط
حور بغضب وبكاء..... دلوقتي بقيت انا الشطان وهو الملاك وعاوزة تعرفي انا بكرهو لية عشان هو بتعامل معانا مجرد شفقة وبس عشان احنا بنات وملناش اخ يحميناا انا بوداني سمعاه وهو بيقول لطنط كدا فوقو بقه من الوهم اللي معيشكو فية دا لحد امته هتفضلو عايشين تحت رحمته
اشرقت بهدوء... لما انتي شيفاه كدا وفقتي تتجوزية لية
حور ببكاء وهي تجلس في الارض.... حتي الجواز مغصوبه ان انا اوافق علية
اشرقت.... وايه اللي يغصبك امشي ياحور ارجعي القاهرة وعيشي لوحدك مش دا اللي امتي عاوزاه بس تعرفي بعدها لما تحسي بالوحدة هترجعي تقولي يارتني كنت قعدت وكلمة ياريت عمرها مبترجع اللي راح
اما انا عن نفسي هفضل هنا مع اهلي ومع مالك اللي هو بجد اكتر لينا من الاخ دا لو لينا اخ مش هيخاف علينا ويحمينا زيه مش معيشنا تحت رحمته زي مابتقولي
وياريت تعتذرى من مالك لانك المرادى جرحتية اوي سلام انهت كلامها وانصرفت للخارج
بأسفل تجلس العائلة علي سفرة الفطار
محسن... مبتكلش لية يامالك
مالك بتنهيدة.... كلت كتير اوى ياجدي
وجة حديثه للبنات... خلصتو
محسن بأستغراب منه..... متسبهم ياولدي هما نهضو يخلصو
مالك وهو ينصرف.... خلصو برتحتكر وانا هستناكو بره
اخذ هاتفه ومفاتيحة والملفات وغادر
اشرقت وهي تجمع اغراضها.... انا هقوم اروح بقه لا مالك يزعق
مكة وهي تجذب حقيبتها... اوكي يلا سلام ياجدو
محسن بحنان.... مع السلامة
وقفو بالخارج لكن لم يروه
مكة.... اهي دا هو راح فين
أتي اليهم السائق .... اتفضلو مالك بيه بلغني اوصلكو علي الجامعة وهو هيجي يخدكو
مكة بتسأل..... هو راح فين
الحارس.... معرفش والله ياانسة بس الانسة الضيفه ركبت معاه
مكه.... امممممم قولتلي طب روح انت انا مش رايحة
اشرقت.... لية يابنتي انا عندي محاضرات مهمة
مكة... خلاص روحي انتي وانا ساعة كدا وهاجي يلا سلام
غادرت اشوقت مع السائق اما مكه فصعدت لغرفتها
تابع من هنا: جميع فصول رواية جمارة بقلم ريناد يوسف
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
إرسال تعليق
يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا