-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية فصيلتي القوية بقلم ريناد يوسف - الفصل الخامس والأربعون

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية مع رواية رومانسية اجتماعية واقعية وصعيدية جديدة للكاتبة ريناد يوسف والتى سبق أن قدمنا لها العديد من الروايات علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الخامس والأربعون من رواية فصيلتي القوية بقلم ريناد يوسف.

رواية فصيلتي القوية بقلم ريناد يوسف - الفصل الخامس والأربعون

اقرأ أيضا : حدوتة قبل النوم

رواية فصيلتى القوية بقلم ريناد يوسف

رواية فصيلتي القوية بقلم ريناد يوسف - الفصل الخامس والأربعون

تابع من هنا: روايات رومانسية جريئة

 اسد واقف علي الباب ومحمود واحمد راحو عشان يسلمو عليه ووراهم راح سليم سلم عليه


قمر وريناد وسلمي بيبصو لبعض بذهول لانهم حرفيا مشافوش راجل زي اسد قبل كده ولا فطوله ولا فجسمه وتناسقه ولا فجماله


اسد عينه بتتجول بين كل الحضور وعنيه فجأه قلبت حمر وابتدا ينفخ بغيظ


قمر : مين ديه و ماله يامري


اسد بص لعمته رهف :ولك وينه رعد ابنك عمتييي ؟

رهف الصغيره لسه هتتكلم :بابا


اسد :فيكي ماتحجي انتي ولا اسمع صوتج .


رهف الكبيره :ولك شو بك اسد حبيبي!


اسد بصوته كله :ولك عمتيييي مابدي حكي وين عمي رعد...


احمد :اهدا يبني رعد ابني فمصر وجاي فالسكه تعالا اتفضل ادخل الاول مش هنتكلم من علي الباب!


اسد : وين بدخل زوج عمتي وييين؟


احمد :معانا علي السفره يبني نفطر سوا

اسد :بالله انت مامستحي وانت بتحجي هاد الحجي ؟


اسد بص لرهف بصات ناريه ابتداء من شعرها اللى طالع من الطرحه للبسها الديق لوشها والماكياج اللى حاطاه :اهلين رهف خانو منوره والله بهاللوك تبعج


رهف :هو.. اني ..اسد ..اني ...


قمر :مالك يبت بتتلجلجي ليه فالكلام وماله بيكي ديه وماله داخل علينا كيف مايكون ظابط وعكشنا عنوزعو مخدرات !!متهدا علي نفسك يابو عمو وقلنا انت مين ؟


اسد بصوت جهوري :منو انتي بالاول ؟


قمر :اني قمر مرت رعد

اسد :اممم هلا عرفتج ...انا يلي راح يتزوج بنتج

قمر :صلاة النبي احسن 😁 اكده منك لحالك!!


اسد :ولك انا مابحجي مع حريمات وين مجلس الرجال تبعكم ؟


احمد وسليم ومحمود بيبصو لبعض

اسد :لك وين مجلس الرجال 😠


احمد :تعالا يبني هنا في الصالون

اسد :ولك اذا هون بيجلس الرجال كيف بدها تفوت الحريم ؟


رهف الكبيره :ولك اهدي عمتو هون مامتل عنا بالعراق هون غير ..


اسد :عمتيي الاخلاق وحدود الله مابتتغير بتغير الاماكن ولبلاد .!

كيف مابتسووو قعده للرجال لحالهم بعيد عن حريم البيت وكيف الحريمات بتتجول هيك بلبس مخصر وشعر مفتوح ومكياج كومه علي وجوههن لا وتارسين حالهم عطر بعد لك الله لا ينطيكم العافيه علي هيك شغلات عمى ؟


رهف قاعده وحاسه ان نظرات اسد بتحرقها لانها عارفه عاداتهم بالعراق في بيوت الشيوخ الرجال ممنوع يفوتو علي الحريم الا اذا كانو من اهل البيت حتى الاقارب ملهمش الحق ان الحريم تتكشف عليهم ..


رهف قامت بسرعه وطلعت فوق وغيرت هدومها بسرعه ولبست حاجه واسعه وشدت الطرحه علي شعرها كله لكن منزلتش


رهف الكبيره راحت علي اسد وقعدت جمبه :معقول نار الغيره ماتخليك تسلم ع عمتج ياروحى ؟


اسد :اعذريني عمتي والله موبيدي هالشي يلي عم يصير... مابينحمل وباس ايدها ودماغها وبص لسليم ومالك بتفحص وهما الاتنين نظراته خوفتهم وخصوصا ان اسد بيملك نظرة عين ترجفلها القلوب


مالك :ولا ياسليم متيجي نفك عشان شكل كده فيه ضرب وانا محبوش 😂


سليم :وحياتك انت من غير ضرب دا لو اخد نفس جامد هندخل جوا رئتينه شوفتني وانا واقف جمبه جايله عند صدره 😂


مالك :معشان كده بقولك يلا يابرنس وقام مشي لبره بالخطوه السريعه وسليم وراه


قمر رايحه تقعد جمبهم

اسد زعق بصوته كله رج المكان :ولك وين بدك تقعدي وسط الرجال قووووووميييي


قمر نطت وقفت بسرعه :😨

اسد :علي مطبخج انتي وياهه وياهه وماشوف وجه وحده والا ورب الكون اشعل نار واذبها بنص اللهب


قمر :ايه هو ديه مالك هابب فوشنا ليه ياعم الاسد انتا متهدي علي حالك شويه!


اسد قام مره وحده وقمر يادوب جات عند وسطه وبصتله لفوق 😞


اسد :صايره سباعيه ولك ... حكيت قدامي علي مطبخج ...وطلع من وسطه خنجر مزخرف وفتحه قدام وشها :وانا لمن بيوصل زوجك راح يكون الي حكي معه


قمر :😨 وجريت علي المطبخ وبصت لريناد وسلمي :اجرووو وراي احسن يدبحكم اني عرفتو من الخنجر بتاعه دا اخو حرفوش ابن برقوق الراكبدار


ريناد وسلمي دخلو المطبخ وبيضحكو علي قمر وخوفها


شويه ومهاب والولاد وصلو ورعد كمان واتفاجئو بأسد وسلمو عليه واسد مسك ايد كل واحد فيهم عصرها وهو بيسلم عليه... البنات رايحين يسلمو لكن رهف الكبيره شاورتلهم يطلعو لفوق علطول


اسد :اهلين عمي رعد اهلين

رعد :اهلا يبني نورت مصر كلها

اسد :منوره بيكم عمي ......وعنيه تجولت بينهم واتكلم اكيد كلكم عمتسألو حالكم ايش سبب زيارتي هاي.... فالحقيقه انا اجيت لسببين الاول وهو ....اني اتزوج رهف بتج عمي ، والسبب الثاني اني اسلم ميراث عمتي رهف


رهف :انا مابدي شي عمتو انا عندي خير الله


اسد ؛ولو عمتي حق الله هاد

اسد :هاه وش قولت بطلبي الثاني عمي رعد

رعد :والله يبني اخد رأي البنت وارد عليك

اسد :حقج عمي ...يلا استأذنكم انا بدي استريح شوي

مهاب :وهتستأذن وقايم تروح فين ياولدي

اسد :بدي ارجع للاوتيل .

مهاب :اذاي تروح فندق والفيلا الطويله العريضه دي موجوده


اسد اتعصب :كان ودي ضل هون بس مالقيت مكان مناسب ، لقيت الحريم قاعده وسط الرجال بلا خجل ولا حيا والكل مختلط ...وين بقعد ؟ اصلا حتي مجلس للرجال مافي


مهاب : يبني احنا كلنا اهل وعيله واخوات

اسد :لا عمي بعد اذنج لا ...هاي حدود الله ...


ربيع بيبص لحسن وحسن كمان بيبصله

مهاب :طب خلاص يبني فيه استراحه عندينا بعيد شويه ممكن تقعد فيها طالما منتاش عايز تقعد وسطنا


اسد سكت شويه :اذا كان هيك مافي مانع وبص للولاد

فيه حدا راح يدلني علي الطريق ولا راح تبعتو معي وحده من الحريمات ؟


محمود :انا يبني هاخدك لغاية هناك بنفسي تعالا

اسد :شكرا عمي ..ومشي خطوتين ولف وبص للكل بنظرات ناريه وكمل طريقه


الكل بصو لبعض وسكتو وفجأه خرجت قمر اللي كانت مراقبه الصاله من المطبخ لما شافته بيمشي :


ايه البني آدم ديه ؟ دا كان هيغزني بالس....وسكتت لما وصلت عندهم وشافت اللوك الجديد بتاع رعد وعنيها فحصته حته حته


رعد شاف بصاتها ليه وغمزلها وهي وقفت متنحه شويه وفجاه بصوت عالي :

هي مين ؟ وعرفتها كيف ؟ انطططق


رعد :هي مين !!

قمر :اللي خلتك ترجع حالك شباب تاني عشان تعجبها هي مييين


رعد :ياقمر انتي اتجننتي ولا ايه ..وبعدين مااخوكي اهو عامل زيي بالظبط.


قمر :له انتا طالع حلو ..يبقا عتحب علي وطول ماحبيت علي يارعد خلاص الحياه معدلهاش قيمه ولا لازمه 😢 وراحت علي المطبخ


ريناد وسلمي خرجو علي صوتها العالي وهي خبطت فيهم وهما خارجين وكملت علي المطبخ وخرجت فأيدها جركن جاز وولاعه


مهاب :هتعملي ايه يامجنونه انتي؟


رعد :ياقمر هتموتي نفسك عشان صبغت شعري ياقمر!!


قمر :مين قال اكده !!

رعد :مش انتي اللي قولتي ان الحياه ملهاش لزمه وجايبه الجاز والولعه ؟


قمر :ومين قلك اني حياتي انا اللي معدش ليها لزمه ؟ دي حياتك انتا ياحبيبي ...يلا اتشاهد علي روحك وبتفتح في الجركن


رهف :😨ولك ابنيييي واغمي عليها


ريناد خطفت منها الولاعه وسلمي خطفت منها الجاز

مهاب :مش هتكبري واصل انتي ياقمر واصل


ريناد بصت لمهاب :وانتا كمان حبيت عليا يامهاب ؟ طب اتشاهد بقا واخدت الجاز من سلمي وهي بتضحك وعملت نفسها هتولع فيه


حسن :ميلا بينا لغاية ماالشو دا يخلص ياعم !

ربيع بيتجول بعنيه في انحاء البيت زي مايكون بيدور علي حاجه او حد :يلا ياعم


احمد بيفوق في رهف وريناد انضمتله وبيفوقو فيها هما الاتنين لغاية مافاقت واطمنت علي رعد ابنها وارتاحت لما شافته لسه عايش 😂


وفجأه الكل سكت لما سمعو صوت بيزعق جاي من الاوضه اللي قصادهم


حسنه :ياقمر تعالي فكيني اتحنطت مش قااااادره


قمر :صحيت ام قويق .. اما اروح افكها .🚶


رعد :مين دي اللي بتزعق ...وقمر هتفكها ازاي يعني ؟


مهاب بص لريناد :هي ربطاها 😂

ريناد :ايوه ربطتها امبارح بعد ماعيشتنا ليله رعب اول امبارح مخلتناش نمنا طول الليل


رعد :هي مين دي

مهاب :ام ربيع .حسنه

رعد :وايه اللي جابها هنا

مهاب :قلنا تاجي تعيش وسطينا عشان خاطر ربيع


رعد :لا ياحبيبي داانتا عملت بالمثل اللي بيقول اذا كان صديقك قريب فاجعل عدوك اقرب وبكده تتقي شره


مهاب :يعم شر ايه دي هي اتجنت مره فنفوخها وخلاص وندمت عليها


رعد :ربنا يصلح الحال


فجأه خرجت قمر من اوضة حسنه وراحت قعدت معاهم وشويتين وخرجت حسنه وراها واول ماشافت رعد ومهاب ابتسمت وبصت لمهاب 😁


صبغت شعرك وغيرت شكلك يبقا خلااااص داخل علي دنيا جديده عاد... وراحت قعدت جمبه وهو بعد عنها وكل مايبعد هي تروح عليه وريناد متابعه الموقف ومكشره بنص وشها ومهاب بيبص لحسنه ويشاورلها علي رقابته يعني هدبحك وفالاخر جاب مخدتين حطهم بينها وبينه حاجز 😂


قمر مع رعد :عميلت ايه في اليومين اللي فاتو وانتا لحالك قولي ؟

رعد :استني بس الاول اما اشوف ايه اللي بيحصل ده 😂


قمر :لكش دعوه باللي بيحصل وخليك معاي اهنه ولفت دماغه عليها بعنف

رعد ضحك و ابتدا يحكي لقمر علي كل حاجه حصلت معاه من ساعت ماسافر لغاية دلوقتي واد ايه كانت وحشاه في الايام دول

رعد :بس مقولتيش ايه رأيك في اللوك الجديد؟

قمر :طب اسكت الا انت بقي شكلك حلو وانا عاوزه اقوم ادسك دلوكيت من الناس كلها


حسنه :واتدسيه ليه مخليه دا حتي اللي ياكل لحاله يزور 😁


قمر لفتلها :وانتي مركزه معانا ليه يابارده انتي راميه ودنك ليه ؟


حسنه :بس يبت الا والنعمه اقوم ابوس جوزك الحلو جميل الملامح ديه 😌

قمر :يوم اهلك مش طالعله شمس عتبصبصي لجوزي قدامي ؟ انتي عارفه اخر وحده عملت اكده عميلت فيها ايه ؟


الكل ضحك لما افتكر قمر واللي عملته في بيني 😂😂😂😂


رعد يبنتي سيبك منها :بقولك اسد ابن خالي طلب ايد رهف بنتك

قمر :ولا يدها ولا صباع رجلها الصغير حتي ..له يبوي حداييش بنته للجواز اني


رعد :يعني عماله تعايري في البنت عمال علي بطال وتقوليلها بايره ولما يجيلها العريس ترفضي ؟ وبعدين مش لما نسأل صاحبة الشأن ؟


قمر :ايوه ارفض ونص يارعد ..امال انتا عاوزني اجوز بتي فالعراق .؟ فأخر الدنيا ؟ وتبعد عني ومشوفهاش غير فين وفين ؟ انتا اللي بين ضلوعك ديه ايه ياخي قالب طوب ؟


رعد :ياقمر افهميني طيب نتناقش

قمر :فبوعد بتي عني فيش تناقش فيه استبداد فيه دكتاتوريه فيه هواس هيطلع عليكم كلكم دلوكيت


...وقامت وقفت وطلعت السلم بالخطوه السريعه كل سلمتين فخطوه وهي بتبرطم .


مهاب :شوفت النطه داي ؟ اختي لما عتتغاظ عتجلح كيف النعامه 😂


سلمي :طالعه شديده لاخوها ...فيش غيري اني اللي اتبليت بوجع الركب وانتو ركبكم كيف عجل القطر شغاله زي الفل


مهاب :اي روكبي نغزوني مره وحده يخرب مطنك ياسلمي عينك رشقت فالمفصل فرتكته 😢

سلمي :بطل بس تمثيل انتا مبيجرالكش حاجه لا انتا ولا اختك انتو قرود ..!


**********

في وقت سابق :

عند رهف فوق في الاوضه غيرت هدومها لما شافت غضب اسد وخصوصا انها عارفه لما بيغير بيبقا عامل ازاي .! وحطت طرحه علي شعرها وفضلت رايحه جايه في الاوضه بتفرك فأديها بتوتر فجأه الباب اتفتح ورهف اتخضت وبصت للباب لقت قمر وبدر داخلين عليها


قمر لما شافت رهف باللوك دا لفت حواليها بأستغراب 🤔


بت يابدر ايه اللي حصل فغيابنا يابه

بدر :الظاهر والله اعلم ...ان فيه ناس هداها ربنا وتابت 😂


رهف ضربتهم :ولك فيكن تسكتو شوي ..احكو ريتوه لاسد شو عامل هلا..؟ هدي..؟ ولا لساته معصب


قمر :امممم قولتيلي ...هو اللي كان تحت دا الاسد بتاعك ؟ امال ليه تيته مخلتناش نسلم عليه وشاورتلنا نطلع لفوق ؟ بس دا طلع اسد اسد


رهف :لانه كتير عصب لمن اجه فجأه وشافني قاعده وفاتحه شعري وعم افطور مع مالك وسليم ع سفره وحده وهما ما عندهم هيك ...


قمر :اوعا الحمش ياعم الحج

رهف :ولك هاد شيخ قبيله شيخ من بيت شيوخ ما بتعجبه هاي الشغلات بنوب


بدر :بس مع اني مشفتهوش الا طياري بس الواد مز اوي ابن الايه


رهف :ايه يأبر ألبي شو حلو وطلته بتجنن والله كتير ندمت علي السنين يلي ضيعتها بعيد عنه وانا مفكره حالي عمحب حسن


فجأه الباب اتفتح ودخلت قمر الكبيره وبصت لبنتها ولفت حواليها وبنتها تداري وشها منها وهي تبصلها نظره اللمبي ٨ جيجا للست اللي اتحجبت في المحكمه 😂


قمر :اعلنتي اسلامك الحمد لله

رهف :ماما بليز ماتحاكيني هيك

قمر :امال احاكيكي كيف يعني ؟ وايه اللي لابساه ديه يبت رعد ؟ وقبل ديه كلو اسد الغاب طويل الناب المههوس اللي كان هيغوزني تحت ديه ويفضي كرشي ايه حكايتك معاه ؟


رهف :مافي شي ماما

قمر :امال لما مافي عيقول عاوز يتجوزك وطلب ايدك ليه


رهف بفرحه :عنجد ماما اسد حاكي ابي

قمر :حاكي يختي ...ومن غير مداوله طلبه مرفوض


رهف :شووووو

قمر :بلا شو بلا بووو ....يعني اني مخلتكيش تبقي سفيره عشان متبعديش عني اقوم اجوزك في العراق ومشوفكيش غير كل كام سنه مره ؟ وعيالك يتربو بعيد عني ؟ لا ياقلب امك ديه علي جثتي ..انسي واخلعي توب الوقار اللي لابساه ديه عشان مهتتجوزيهوش .وسابتها وخرجت وخبطت الباب وراها


رهف دموعها نزلو

قمر قربت منها واخدتها فحضنها :

متخافيش ابت ...احنا هنعمل جبهه ضدها وهنضغط عليها وهتوافق .


في البيت تحت حسنه خرجت لبره واتمشت لغاية ماشافت ربيع قاعد لوحده في الارض وضامم رجليه بأديه وساند دقنه علي رجليه وسرحان في الفراغ حسنه قربت منه بالراحه وقعدت وراه من غير صوت وفضلت بصاله


ربيع اتنهد تنهيده عاليه واتكلم :ايه اللي جايبك هنا وعايزه ايه ؟


حسنه بأستغراب : عرفتني كيف دنا معملتش ايتوها صوط


ربيع :ريحتك

حسنه :ريحتي

ربيع :اه ريحتك ....وسكت شويه وكمل بنفس التوهان ...ريحتك اللي محفوره فعقلي وروحي

ربحتك اللي طول عمري نفسي تاخديني فحضنك زي اي ام واشبع منها واملي صدري بيها .ريحتك ..ريحت الام ..دفا حضنها ....دقات قلبها لما بتتوحد مع دقات قلب ضناها وهي حضناه ...كل دي حجات كنت بتمناها منك وانتي حرمتيني منها .


حسنه قربت منه ومسدت بأيدها علي شعره من ورا وهو للحظه كان هيبعد ايدها لكنه ارتاح جدا للمستها وغمض عنيه ونزلت منهم دمعه محمله بقهر السنين وحرمانها


حسنه قربت منه اكتر وأخدته بين دراعاتها وهو استسلم وسند دماغه علي صدرها وهي فضلت تمسد علي شعره ولاول مره تطبع بوسه علي جبينه بكل حب خلت قلب ربيع يتزلزل من جواه وابتسم وهو قاطب جبينه وبعدها ابتدت ملامح وشه ترتاح وانفاسه تنتظم ونام فحضن حسنه النومه اللي كان بيتمناها من سنين وحسنه كمان حست ان ابنها وحضنه اهم من كنوز العالم كله .


في الاثناء دي مهاب وريناد الاتنين كانو شايفين المنظر دا من البلكونه وريناد حست براحه كبيره وحست بقلب ربيع اللي ارتاح اخيرا

وسندت دماغها علي كتف مهاب اللي ضمها بأيده وهو متابع ربيع وحسنه وفرحان لربيع لانه اخيرا رجع للحضن اللي اتحرم منه طول عمره .


ربيع بعد شويه ابتدا يصحي ولقي نفسه لسه فحضن حسنه بعد ماكان مفكر نفسه انه فحلم وبصلها لقاها مبتسماله بكل حب وحس فعنيها فعلا بحب الام وحنيتها لاول مره من ساعت ما سابته وهو عيل صغير .وكان الزمن وقف في الحته دي وكانه لسه محبوس فاللحظه دي وحسنه رجعتله تاني عشان تاخده وتقوله حقك عليا انا مقدرش اسيبك انت كل دنيتي وهتاخده معاها تاني


حسنه بهمس :سامحني ياضي عيني

ربيع :هسامحك بشرط

حسنه :موافقه قبل مااعرفه

ربيع :تبطلي البانجو اللي بتشربيه دا ومش عارف مخبياه فين وانا لفيت الارض والمزرعه كلها مش لاقي حاجه منه


حسنه :بس اكده ؟ حاضر ياولدي بس اخلص اللي حداي فلاول


ربيع :لا هتبطلي

حسنه :هبطل بس بعد مااخلص اللي حداي فلاول حرام ياولدي نعمت ربنا


ربيع ضحك عليها :نعمة ربنا ؟ طيب خلاص موافق خلصي اللي عندك وبطلي ..


حسنه :خلاص اتفقنا ياربيع قلبي وعيني

ربيع :يااااه لسه فاكره الاسم ده ياامي

حسنه :طبعا فاكره وفاكره كل حاجه تخصك ياولد قلبي وولد عمري


ربيع حضن حسنه وباس دماغها وايدها واخدها فحضنه والاتنين ساكتين وفجاه سمعو صوت عبد الله من وراهم بيقرب وراح قدامهم وقعد قدام حسنه واتربع


ربيع :مالك ياعم عبدالله فيه ايه

عبد الله وهو باصص علي حسنه :بص ياربيع ياولدي انا هجيلك دوغري من غير لف ولا دوران ...انا عاوز اجوز امك ...هاه قولت ايه


ربيع :تتجوز مين ياعم انت

عبد الله :امك

ربيع :امي ؟ كلام ايه ده ياراجل انتا


عبد الله :مالك بس ياولدي متعصب ليه هو اني قولت حاجه غلط داني عاوز اكمل نص ديني واني وامك وحدانيين كيف بعضينا ونحطو زيتنا علي دقيقنا ونعيشو سوا ...ولا ايه رايك يا حسنه ؟ وبص لربيع


ربيع :علي فكره انت تقريبا شايفني انا امي وشايف امي انا


عبد الله :له انا شايفك زين وشايف لهطة القشطه زين قوي

حسنه :عبدوووه

ربيع :عبدوووه ؟ وبتغطي وشك بالطرحه وعامله مكسوفه ؟ لا دا الموضوع باين عليه كبير اوي وميتسكتش عليه .! قوم ياراجل انتا من قدامي بسرعه شوفلك مكان اقعد فيه


عبد الله قام وقف وبص لربيع وحسنه وهز دماغه وكلم ربيع علي انه حسنه :بصي يابت الناس انا عميلت اللي علي واهلك هما اللي مش موافقين عشان تلوميش عليا فحاجه


حسنه بصت للارض بحزن

ربيع بص للاتنين :😳 ايه جو المراهقين دا انت وهي ؟ محسسني انها حامل وجاي تستر عليها ؟ غور ياعم من هنا ...


عبد الله ماشي علي قفاه وعمال يعمل باي باي لحسنه لغاية مااتعنقل ووقع علي قفاه


حسنه بضحكه :اتكوم الحزين 😂

ربيع كمان ضحك معاها :بت يامه انتي عاوزه تتجوزي عبد الله ؟


حسنه :والله ياولدي الشوره شورتك والقوله قولتك ..هتجوزهوني موافقه مش هتجوزهوني برضو موافقه .


ربيع :ايه ياخواتي الام المطيعه المؤدبه دي ؟ ...ياشماتة الناس فيك ياربيع ...ياضحك قمر والكل عليك ياربيع عشت وشوفت اليوم اللي هتجوز فيه امك ياربيع 😢

********


اسد وصل الاستراحه ودخل اوضه من الاوض ورمي شنطته علي الارض وضربها برجله وقعد علي السرير وهو بينفخ من الغضب وبعد شوية طلع تليفونه واتصل علي رهف


تليفون رهف كان جمب قمر علي الكوميدينو واول مارن بأسم اسد مسكت التليفون وفتحت الخط


اسد اول مالخط اتفتح ابتدا كلام من غير انقطاع :

ولك خانوم فيكي تحجي شو يلي كان عم يصير ؟ ولك انا ملتهي بالمشاكل والفصول بالعراق وانتي هون دايره ع حل شعرج وبتجلسي بمجالس الرجال وتخالطيهم وبشعرج وبكامل زينتج بعد ؟ لك الله لايوفقج .لك الله لاينطيج العافيه


.تعرفي رهف انتي لو قدامي هلا كنت شقيتج نصفين وقطعت كل نصف ع نصفين وضليت قطع فيج لتصير اكبر قطعه فيكي بحجم الزيتونه


قمر قفلت التليفون وبصت لرهف اللي عمله تشد فالتليفون من ايدها وتسألها بتكلم مين


رهف بصت لقمر وابتسمت بخبث :


دا الاسد بتاعك بيقولك انك وحشاه وعاوزك تروحيلو دلوقتي بسرعه عشان عاوزك فحاجه مهمه متتأجلش 😂


رهف :ياالله شو بده ؟ ليكون بده يقتولني 😨

قمر :يقتلك ايه ياشيخه دا الراجل كان متشحتف عليكي وعمال يتحايل عليا فاكرني انتي ويقولي وحياتي عندك ياشيخه ..لو ليا معزه عندك تعالي ..فيه حاجه عاوز اقولهالك ياقلبي وكان هادي جدا جدا


رهف :بالله اسد حكي هالشكل؟


قمر :وغلاوتك انتي عندي ياحبيبتي حكي هيك وعاوزك تروحيلو بسرررعه 😂


رهف :طيب وينه هلا بيكون

قمر :اسألي يختي اللي يسأل ميتوهش المهم تروحي بسرعه قبل مايهدي .. قصدي يتعصب


رهف :ايه رايحه بالاذن منكم وخرجت

بدر :حاسه بمقلب من مقالبك ياقمر

قمر :الاسد هايج وهياكولها 😂💃

بدر :حرام عليكي ياقمر هي البنت عملتلك ايه ؟!


قمر بصوت ريا وسكينه :اسكتتتي خليه يربيييهااااااههههههاااا

بدر :طب والله انتي كارثه ربنا يهدك ياشيخه .

قمر :شاله انتي وهيه يابعيده

*******

ربيع هو وحسنه رجعو عالبيت والكل ابتدا يتجمع ورهف نزلت من فوق وقربت من جدتها وسألتها عن اسد وجدتها قالتلها انه راح الاستراحه ومرضيش يقعد فالبيت عشان الحريم ورهف اتسحبت وخرجت عشان تروحله وقمر وبدر نزلو من فوق هما كمان وقعدو جمب الباقيين


ربيع قاعد وباصص بعيد ومذبهل وقمر بتشاورله عشان تعرف ماله وهو مش شايفها اصلا .


مهاب كمان لاحظ شرود ربيع وسأله:


مالك ياربيع ايه اللي شاغل بالك

ربيع :فرح امي ..مش عارف اعمله عالديق ولا فقاعة افراح كبيره


مهاب والكل 😨😨😨😨😨😨

قمر :امك مين

ربيع :امي حسنه ...اصلها اتقدملها عريس وانا بفكر اديهالو اصل مهلقالهاش احسن منه


حسنه غطت وشها بطرف طرحتها وبصت للارض بصت كسوف وهي بتضحك هيهي بس ياربيع متكسفنيش عاد وبصت لمهاب ورجعت غطت وشها تاني وبصت للارض


قمر الكبيره بصت لمهاب وبرقت 😨


مهاب :مش اني ورب الكعبه 😨وكتاب الله محصل


ربيع ابتسم بخبث وبص لمهاب :ايه دا يابابا هو انتا رجعت فكلامك ولا ايه ؟ ولا اياكش كنت عاوز تتجوز امي عرفي!


ريناد تنحت وبصت لمهاب وهي مبرقه ومتكلمتش


مهاب :اتجوز مين شاله جاك جز وبر امك ياباعيد ....تهزرش ياربيع ياولدي الله يرضي عليك اني مريض قلب


حسنه فهمت لعبة ابنها وبقت كل شويه تبص لمهاب وتعمل مكسوفه


مهاب :وكتاب الله اقوم اشنقك بالطرحه اللي عتداري بيها وشك دي وعامله حالك مكسوفه ياكبيرة الحلاليف انتي ...انا عاوز اتجوزك يابه


ريناد ابتدت تزوم بصوتها كله ومهاب خاف 😦


قمر الكبيره بتهز فريناد وبتكلمها :بصي كوليه وكوليها .ابتدي بيها وبعد اكده حلي بمهاب ...اصلا انا حذرتك من لاول وقلتلك خلي بالك اهو اللي كنت خايفه منه حصل وامنا الغوله هتتجوز جوزك .


ريناد قامت ورايحه علي مهاب وهو بيزحف علي قمر بنته بخوف وبيكلم فربيع :


اتكلم الله يحرق امك يابعيد مكان مقاعده مرت عمك عتتحول وباقي فينتو ثانيه والتحول يكتمل وهتاكلنا

كلنا ....منك للاه ياقمر يابتي انتي اللي جبتيلي البلوه دي وانا وافقتك كيف المهبل 😭


ريناد قربت من مهاب ومسكته من رقابته وبتهز فيه وربيع والكل بيضحك وهو عمال يصرخ بعلو صوته : ربنا ياخدك ياحسنه الكلب

*********************
إلي هنا تنتهى الفصل الخامس والأربعون من رواية فصيلتي القوية بقلم ريناد يوسف
تابع من هنا: جميع فصول رواية غدر الزين بقلم مروة محمد
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات رومانسية
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة